Henstigheid en naar de buik kijken…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Henstigheid en naar de buik kijken…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 13:45

Hallo Bokkers,

Als mijn paard hengstig (is geweest) kijkt ze continu naar haar buik.. is geweest staat tussen haakjes want ik merk nooit dat ze hengstig is. Het enige waar ik het aan merk is dat er slijm bij haar vrouwelijk gedeel zit.
Hebben jullie ook merries die dan continu na de buik kijken?
Vorig jaar had ik de DA opgebeld dat ze koliek had want ze keek continu naar haar buik. De DA had haar helemaal gecontroleerd en merkte toen ze voelde voor een verstopping dat ze heftig reageerde op de eierstokken. Dit is al de derde keer sinds korte tijd dat ze continu naar haar buik kijkt met of vlak na de hengstigheid.
Het zijn een 4/5 dagen dat ze continu kijkt. De derde dag is het heftigste. Ze is dan zo ongeduldig en druk met continu op en neer lopen om elke keer aan de andere kant van de buik te kijken.. dan links erna draait ze om en dan rechts.
Ik heb dit in alle jaren dat ik haar heb nog nooit zo heftig zien doen door hengstigheid. Als ze heeft gepoept en geplast wordt het wel minder gelukkig. Als ik het met mijzelf vergelijk en kijk als ik het maandelijks feest heb drukt het plassen of poepen mij soms ook heel erg dus kan me er wel wat bij voorstellen… maar nu opeens zo doen naar 9 jaar nooit te hebben gedaan?

Heeft iemand van jullie dit zelfde probleem of ervaring hiermee? Ik ben ontzettend benieuwd.
De DA gaf aan om monnikspeper te gaan geven voor de hormonen. Via een forum heb ik gehoord over NAF oetstress dat dit nog beter is. Iemand ervaring hiermee?

Ik hoor het graag van jullie :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Henstigheid en naar de buik kijken…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:59

Soms kunnen ze wat kramp krijgen, rondom de baarmoeder e.d. tijdens de hengstigheid wat iets aan kan voelen als lichte koliek. Dus dat zou het best kunnen zijn.
Indien het heftig e.d. kan je altijd even laten nakijken of cysten (eierstokken) of ontstekingen (baarmoeder).
Bij sommige speelt dat juist op rond de hengstigheid.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:20

c_alsemgeest schreef:
Soms kunnen ze wat kramp krijgen, rondom de baarmoeder e.d. tijdens de hengstigheid wat iets aan kan voelen als lichte koliek. Dus dat zou het best kunnen zijn.
Indien het heftig e.d. kan je altijd even laten nakijken of cysten (eierstokken) of ontstekingen (baarmoeder).
Bij sommige speelt dat juist op rond de hengstigheid.

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken om haar te laten controleren.

Ze heeft het nu trouwens al bijna een week. In mijn verhaal staat 4/5 dagen, maar morgen is het al een week. Het is vandaag wel al iets minder en ze kijkt niet meer zo lang naar haar buik.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Henstigheid en naar de buik kijken…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:41

Mijn paard is altijd heel duidelijk hengstig. Ik laat haar vaak los op het terrein lopen (als ik erbij ben) en het viel me op dat ze, op het heftigste van de hengstigheid, frambozenblaadjes ging plukken. Verder nooit.
Na googlen blijkt dat dat helpt tegen lichte kramp en het voortplantingssysteem ondersteunt.

Misschien kan je dat aan jouw merrie aanbieden?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:03

Ik ken een aantal merries die altijd koliekerig waren rond de hengstigheid. Voor 1 was het zelfs zo erg, dat ze er 2x bijna aan onderdoor is gegaan. Die merrie is op anticonceptie gezet.
De andere merrie heeft een veulen gekregen, waarna de hormoonhuishouding zo veranderd was, dat de koliek met hengstigheid daarna niet terug kwam.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 16:26

Sintara schreef:
Mijn paard is altijd heel duidelijk hengstig. Ik laat haar vaak los op het terrein lopen (als ik erbij ben) en het viel me op dat ze, op het heftigste van de hengstigheid, frambozenblaadjes ging plukken. Verder nooit.
Na googlen blijkt dat dat helpt tegen lichte kramp en het voortplantingssysteem ondersteunt.

Misschien kan je dat aan jouw merrie aanbieden?

Oh dat heb ik nog nooit gehoord. Ik heb het net even gegoogled en inderdaad het doet goed ondersteunen staat er.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 16:29

Iriscope schreef:
Ik ken een aantal merries die altijd koliekerig waren rond de hengstigheid. Voor 1 was het zelfs zo erg, dat ze er 2x bijna aan onderdoor is gegaan. Die merrie is op anticonceptie gezet.
De andere merrie heeft een veulen gekregen, waarna de hormoonhuishouding zo veranderd was, dat de koliek met hengstigheid daarna niet terug kwam.

Heftig! Gelukkig gaat het nu wel goed met ze. De DA gaf ook al aan dat anticonceptie een optie zou kunnen zijn alleen ze wilde graag eerst het natuurlijke proberen. Ze gaf aan dat natuurlijke middelen meestal wel al helpen. Ik hoop dat ze gelijk heeft.
Hebben zij ook eerst natuurlijke producten gebruikt of meteen de anticonceptie?