DA inschakelen? hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhiteyesM
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-09-20

DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 19:51

Hoi hoi

Mijn paard moet soms hoesten bij het aandraven. (Dat kent vast iedereen wel)
Echter staat hij 24/7 buiten en hoestte hij eerst alleen bij het aandraven en daarna ook briesen.
Nu merkte ik een paar weken geleden dat hij tijdens het rollen soms ook even 1 x hoest en daarna briest, kan natuurlijk ook aan het zand liggen want dat is nu ook droog/stoffig.

Maar nu vandaag hoestte hij vaker, en dan trekt hij mij naar beneden en komt de hoest er niet uit maar gaat hij briesen? Ik laat hem dan stil staan, en dan gaan we (door)stappen en heeft hij die prikkel niet meer? Maar toen ik weer wilde aandraven wel.

Moet ik hem dan gewoon door laten draven? Ik ben nooit zo van mening dat paarden je 'pesten' maar ik zet hem wel altijd stil als hij duikt, en nou is het wel een paard wat ik moet motiveren om te werken voor mij, redelijk flegmatiek dus. Of zou ik toch beter een DA kunnen contacten, wat zou de DA dan kunnen betekenen?
Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van allerlei supplementen geven. Hij beschikt over onbeperkt hooi, balancer en muesli, en zo'n 4 uur grazen per dag en heeft toegang tot verschillende likstenen

Hij is verder helemaal in orde, geen koorts, eet heel goed en ook geen snot neus of dergelijke.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:56

mogelijk stofallergie of pollenallergie. Er zitten vandaag namelijk super veel pollen in de lucht.
Een land dat in de nabije buurt word gehooid kan ook voor overprikkeling zorgen.
Een paard hoort niet te hoesten ook gene opstart kuch. Goed management is alles.
Makkelijk praten van achter de computer maar heel recent bij mijn eigen jong paard pollenallergie vast gesteld. Het hooien van weilanden zijn de trigger geweest.

WhiteyesM
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 20:10

kitobeer schreef:
mogelijk stofallergie of pollenallergie. Er zitten vandaag namelijk super veel pollen in de lucht.
Een land dat in de nabije buurt word gehooid kan ook voor overprikkeling zorgen.
Een paard hoort niet te hoesten ook gene opstart kuch. Goed management is alles.
Makkelijk praten van achter de computer maar heel recent bij mijn eigen jong paard pollenallergie vast gesteld. Het hooien van weilanden zijn de trigger geweest.


Oh ja daar zou ik nog geeneens over hebben nagedacht maar ze zijn wel veel aan het hooien geweest op een weiland aan de overkant. Ga me even inlezen over pollenallergie bij paarden, zelf heb ik ook hooikoorts zwaar irritant

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:23

Probeer eens of het met een pollennetje beter is. Een goedkope manier om er achter te komen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:01

Mijn bijrijdpaard krijgt luchtwegsupport van VitalStyle. Zij is ook “hoestgevoelig” en sinds ze dit dagelijks krijgt hoest ze helemaal niet meer.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:06

Hoesten bij paarden is nooit goed en altijd reden om te kijken wat er aan de hand is. Mijn paard gaf alleen van de trailer af zo nu en dan een kuchje en bleek toch serieuze astma te hebben. Hij reageert overigens alleen op schimmels in hooi. Ik zou in dit geval eerst de oorzaak willen weten en daar een plan op maken.Een DA zal denk ik in dit geval een longspoeling doen om de oorzaak te achterhalen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:24

Een paard hoort idd niet te hoesten. Ik zou er zeker niet zo maar iets van supplementen in stoppen. Als er slijm vast wil je de hoestprikkel niet wegnemen, want het slijm moet eruit.

Bij mijn paard begon het ook zo. Ik heb toen een scopie laten maken en hij bleek stofgevoelig.
Dat betekent je stalmanagement behoorlijk aanpassen.

Er zijn twee dierenartsen die hier een podcast over gemaakt hebben. Ik zal het eens opzoeken voor je.

Edit:
https://www.instagram.com/reel/CRdWin0n ... =copy_link

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:28

Klinkt als milde astma. Zou wel een dierenarts laten kijken en de longen ook laten luisteren na arbeid.
Eventueel wat medicatie, stof vrij management, dat kan veel verschil maken!

Wil je echt meer weten, dan scopie en eventueel longspoeling.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:21

Mijn paard hoestte laatst ook een week of twee, ik denk door verminderde weerstand door stress van de verhuizing.

Pavo Vital brokjes bij gaan voeren voor de vitamine, een kuur longvitaal van 10 dagen ter ondersteuning van de luchtwegen (gewoon van de Welkoop) en 2 weken stil gezet (als in niet aan het werk, ze staat ook 24/7 buiten).

Ze had het vooral in draf, maar ook bij het rollen en af en toe random als ze stond te grazen. Na een week was er een Da op stal voor enting en die heeft even geluisterd, maar hoorde niets geks. Na twee weken was het weg! Misschien heb je er wat aan!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:52

Check je hooi ook eens, sommige paarden reageren op het minste of geringste stof …

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:16

Hoihoi

Ik zag dat hier al een tijd niet in gereageerd was. Toch was ik benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen of dat mijn verhaal jullie ook bekend voorkomt.

Ik heb nu ongeveer een half jaar mijn nieuwe paard, een knappe Spaanse dame. Helaas begon ze nog niet lang nadat ik haar had met hoesten. Dachten eerst een een virusje opgelopen door de stress en verandering van het weer en het wennen aan het Nederlandse klimaat. Respulmin gegeven en leek te werken, maar het hoesten kwam na een week weer terug. Nog een kuur geprobeerd maar wilde ook niet helpen. Uiteindelijk naar de kliniek gegaan om te checken op een allergie, maar ook die test was negatief, dus geen pollen of stofallergie. De arts dacht op dat moment dat haar immuunsysteem in haar luchtwegen erg actief was en dat het uiteindelijk wel over moest gaan. Dit ging het echter niet en daardoor hebben we besloten om een kuur corticosteroiden te geven om haar immuunsysteem als het ware te resetten. Maar het bleek dat het hoesten daardoor erger werd.
Ze heeft verder geen koorts en is erg actief. Ze hoest overigens alleen tijdens het rijden wanneer ik aanspring in galop. Ze krijgt dan een hoestbui van een aantal diepe kuchen en daarna is het weer klaar. Als ik haar longeer is een niks aan de hand. Het hooi wordt nat gemaakt en ze staat 24 uur per dag buiten.
Op dit moment zijn we aan het uitzoeken waardoor het hoesten wordt veroorzaakt maar ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt. Het blijft gepuzzel...

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:53

Ik vind deze kaart altijd wel handig met dingen die je zelf al kan optimaliseren.

Afbeelding

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: DA inschakelen? hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:20

Zag het idd. Heb deze vraag ondertussen ook in de andere groep gezet. Bedankt!

En idd fijne kaart, dankje! @Cookie2222