merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 12:21

Foto zegt meer dan woorden, dus bij deze:
Mijn ene merrie 'dekt' mijn andere merrie zodra deze hengstig is.

Afbeelding

Ze doet het regelmatig (soms tot enorme ergernis van de andere pony, maar die kan meppen en gillen wat ze wil, maar de 'dekkende' merrie laat niet los op dat moment).
En ze blijft ook tijdje zitten, dus kuieren ze zo regelmatig een rondje door de uitloop samen.

De ruin kijkt er naar en denkt er het zijne van. Ze doet het niet bij hem overigens en omgekeerd ook niet.

De 'dekkende' merrie is 8 jaar, heeft 2 veulens gehad en is zelf niet extreem hengstig of vervelend in gedrag naar ons of voor de wagen. Wel is ze de leider van mijn kleine kudde.
Ik heb haar afgelopen winter gekocht, dus dit is eerste keer voorjaar/zomer hier. Ze heeft dit gedrag nu 2x vertoond (over meerdere dagen).
Bij de vorige eigenaar heeft ze dit nooit gedaan, maar daar liep ze samen met haar eigen dochter.

Ik las ergens dat het een afwijking van de baarmoeder of eierstokken kan zijn, maar om haar nu gelijk door de molen te halen, is ook weer zo iets, enkel omdat ik het sneu vind voor de 'onderste' merrie (die is 5 jaar).

Er is niet heel veel informatie over te vinden, dus ik vraag me af of het vaker voorkomt.
Iemand op bokt die hier ervaring mee heeft en wat heb je er wel of niet aan laten doen?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: merrie bestijgt andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:25

Kijk vooral uit dat ze de onderste niet blesseert.
Of zichzelf.

Ik zou er echt niet blij van worden.

(Mijn ruin heeft ooit een blessure opgelopen door een andere ruin fie ook overal opsprong. Sinds die tijd vind ik het echt geen leuk gedrag meer zeg maar)

Ik zou toch even overleggen met een dierenarts denk ik.
Of draadje ertussen.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:30

Ik heb eigenlijk geen idee, ik hoor het vaker bij merries. Maar dan vooral dat een drachtige merrie ze bespringt. Je ziet het ook veel bij tochtige koeien, die worden ook door de mede-dames besprongen.

Ik ben benieuwd waarom. Ik lees even mee

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:30

Ik zou ze sowieso uit elkaar halen, lijkt me niet bevorderlijk voor de vijf jarige zowel fysiek als mentaal.

Verder heb ik geen idee waar het vandaan zou kunnen komen, ik verwacht inderdaad wel iets in de hormoonhuishouding of richting de reproductieorganen.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:40

Mijn pony doet dit ook, het kan dominantie tonen zijn en ik denk ook dat dit het geval is bij die van mij.
Ze doet het normaal alleen bij merries die hengstig zijn en zichzelf ook aanbieden. Bij de vorige eigenaresse deed ze het ook. Zelfs met haar 1.10 is ze ooit op een fries gesprongen.

Het is ook wel eens gebeurd toen ze flinke stress had. Te veel pony's op een te klein stuk wei. Dan hoeven de andere merries niet eens echt duidelijk hengstig te zijn.

Toevallig doet ze het deze dagen weer.. Maar van haar kleine kudde is er laatst een pony onverwachts ingeslapen, dus er zal vast weer wat stress zijn in de kudde + de merrie die ze dekt is extreem hengstig geworden. Die hengstigheid kan ook door de stress zijn, want die is oud en onregelmatig hengstig.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:44

1 van mijn mini's doet dit ook bij haar zus als die hengstig is, die laatste is ook heel duidelijk hengstig. Hun moeder is veel minder overdreven hengstig en daar doet ze het ook niet bij

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:48

Paarden beleven hun seksualiteit op hun eigen wijze binnen wat mogelijk is door menselijk ingrijpen. Ook homo of waarschijnlijk bi seksualiteit komt in het wild bij veel meer diersoorten voor dan men ooit gedacht heeft.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:17

Kabayo schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee, ik hoor het vaker bij merries. Maar dan vooral dat een drachtige merrie ze bespringt. Je ziet het ook veel bij tochtige koeien, die worden ook door de mede-dames besprongen.

Ik ben benieuwd waarom. Ik lees even mee



Bij koeien is dit normaal gedrag, de springende koe wordt bijna tochtig, de koe die zich laat bespringen en blijft staan is dekrijp. Zo kan de boer het ook makkelijk zien.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:22

Waarom is het bij koeien normaal en bij paarden niet? Denk niet dat een koe denkt , ik zal je bespringen want dat is handig voor de boer :P

Want dit is in dit topic ook het geval. Hengstige merrie wordt gedekt door een merrie.
Maar waarom?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:30

dit is wel wat dominant gedrag hoor.
de hengstige merrie onderschikt zich aan haar en de merrie die er op springt wil dan de “baas” zijn.
wij hebben vroeger ook wel een merrie gehad die het zo hier en daar deed.


het kan verder echt geen kwaad hoor.
ze is nog niet lang in jouw kudde,ze moet zich eigenlijk nog even settelen in het groepje
en door het dekken wil ze haar dominantie tonen
zou het gewoon lekker laten gaan,meestal na een paar keer is het wel over als ze elkaar beter kennen.
dat ze er op hangt kan ook geen kwaad, niet voor de rug, ze zakken niet in of wat dan ook.
ze kunnen wel wat hebben.
als ik kijk naar hoe de ruinen hier keihard met elkaar spelen en dat dat goed gaat,dan kan een stukje ponyhangen ook best even :j

even ter illustratie.
mijn ruin liet zich vroeger door een jonge hengst dekken.

Afbeelding

ik heb er altijd om moeten lachen,pony heeft er geen nadeel van ondervonden

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:55

Kabayo schreef:
Waarom is het bij koeien normaal en bij paarden niet? Denk niet dat een koe denkt , ik zal je bespringen want dat is handig voor de boer :P

Want dit is in dit topic ook het geval. Hengstige merrie wordt gedekt door een merrie.
Maar waarom?


Geen idee, maar alle koeien doen het en niet alle paarden

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:01

Als je echt wilt uitsluiten of het medisch is, zou ik zeker even met je dierenarts overleggen. Het hóeft niet medisch te zijn. Het kán wel. En dat wil je wel weten, om het dier te kunnen behandelen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:29

Ik zou voor de zekerheid de merrie laten opvoelen: dat is in 5 minuten gebeurd en kan je een en ander uitsluiten. Just to be sure.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:45

ellepel schreef:
zou het gewoon lekker laten gaan,meestal na een paar keer is het wel over als ze elkaar beter kennen.
dat ze er op hangt kan ook geen kwaad, niet voor de rug, ze zakken niet in of wat dan ook.
ze kunnen wel wat hebben.
als ik kijk naar hoe de ruinen hier keihard met elkaar spelen en dat dat goed gaat,dan kan een stukje ponyhangen ook best even :j


Ik vind dit stukje wel anders als de pony die het moet ondergaan er dus wel last van ondervindt. En dat is wat ik uit de openingspost opmaak, dat de pony het niet altijd even amusant vindt om besprongen te worden.

Naast dat een telkens opspringend paard echt wel wat doet met de rugspieren, is er dus ook de kans dat er eens een trap verkeerd terecht komt. Ik zou dit niet zomaar aankijken en de dekkende merrie toch door de dierenarts laten nakijken. Wanneer er namelijk wel iets niet juist zit in het lichaam van de dekkende merrie ben je blij dat je niet zomaar hebt afgewacht.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:40

Ik had het ook nog nooit eerder meegemaakt, maar sinds we een nieuwe pony erbij hebben begint mijn merrie ook met dekken. Nu is mijn merrie toevallig van het voorjaar nog gescand geweest ivm dracht. Maar was gust gebleven. Eierstokken zijn gewoon normaal. Maar tijdens de hengstigheid van de pony wordt ze net een hengst.

Nu was de pony ook wel erg hengstig dus hoop dat het in de loop van de tijd toch minder zal voorkomen.

En anders gaan ze tijdelijk apart als een van beide last ervan zou krijgen. Maar ik heb niet het idee dat ze het heel vervelend vinden. }>

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 20:09

Dank allemaal voor de reacties.

Ja ik vind het zelf ook het meest vervelende voor de merrie die besprongen wordt. Al houdt die wel van een spelletje, hier is ze duidelijk niet altijd van gediend en ze begrijpt er ook geen barst van lijkt wel.
Wel is het zo dat zij heel duidelijk hengstig is (volledig nat aan de achterzijde).
De ruin wil inmiddels niks meer weten van beide dames hahaha, maar dat ter zijde.

@Ellepel,
Ze is nog niet zo heel lang hier nee, maar haar positie had ze de eerste dag al bepaald door even flink aan het knokken te gaan met de andere merrie. De ruin is laagste in rang, dus die stond in een hoekje te beven en te bibberen voor het geweld en tot op de dag van vandaag moet hij nog niet veel van haar hebben. Dus ze hoeft haar rang niet te bewijzen met zulk gedrag wil ik zeggen.

Ze doet het normaal (buiten hengstigheid om) ook niet overigens.
Vorige keer dat ik het zag was ze zelf ook erg hengstig, maar dat lijkt nu niet het geval te zijn.

Ik begrijp verder dat een dierenarts 'gewoon' kan opvoelen?
Drachtig kan ze absoluut niet zijn want er is al jaren geen hengst bij haar in de buurt geweest en mijn ruin is echt ruin wat dat betreft.

Apart zetten zat ik ook aan te denken, maar deze pony breekt alles af, zodra ze niet bij haar merrie maatje kan staan. De ruin ziet ze dan niet eens staan bij wijze van, anders had ik hem er nog bij kunnen zetten dat ze wat gezelschap had.
En maakt niet eens uit dat ze elkaar zien, draadje er tussen en gescheiden van elkaar is paniek (ook altijd drama als we met Kyra, de 5 jarige, uit rijden gaan. Wat dat betreft is wel een enorme klittebandklik bij de dames gekomen, want ze doen echt alles samen.

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:16

Doen ze echt uit beider vrije wil alles samen, of loopt die nieuwe de ander continu te claimen?

Is niet per se hetzelfde...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:52

bij de vorige eigenaar liep ze met de dochter toch?
die ziet ze nu niet meer dus?
eigenlijk wel sneu natuurlijk,dus heeft ze wat last van verlatingsangst en hangt ze zo aan je merrie.

dat claimen is echt irritant, heb dat ook wel gezien bij paarden die hun draai dan nog niet kunnen vinden in de groep, en sommigen blijven het doen.
ja je kunt kijken of je misschien iets met supplementen kunt bereiken dat ze wat relaxter en minder claimt/dekt.
en dan bedoel ik geen monnikspeper of moody mare,maar meer iets als een cbd olie, of puur rust.zoiets?

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:58

Dit kan (zeg niet dat dat het is) duiden op een tumor op de eierstok. Kunnen ze hengsten gedrag van gaan vertonen. Dus wellicht het onderzoeken wel waard.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 22:38

Femke_Tweety schreef:
Doen ze echt uit beider vrije wil alles samen, of loopt die nieuwe de ander continu te claimen?
Is niet per se hetzelfde...

Goede vraag. Nog niet zo over nagedacht.
Ik heb wel het idee dat de nieuwe pony inderdaad meer aandacht vraagt van de andere merrie dan omgekeerd. De ruin laat ze eigenlijk altijd met rust. De andere pony wil wel eens met de ruin krabbelen, maar dan jaagt inderdaad de nieuwe merrie de ruin weg, zo van die is van mij!

Punt is denk ik ook dat er slechte beginstart is gemaakt toen ze hier kwam. De ruin was ziek (leeftijd, cushing en de vorstperiode die we even hadden) en stond apart. De jonge pony vond het vreselijk alleen te staan en niet te kunnen spelen. Omdat ik ook vast liep in het beleren van haar, kocht ik dus de nieuwe (al volledig beleerde) merrie als maatje op de wei en in het span.

En maatjes werden ze.
De jonge merrie trekt nog wel naar de ruin (die weer is opgeknapt), maar de nieuwe pony wil wel hooi met hem delen, maar dat is het dan ook wel. Krabbelen of samen spelen, zit er niet in.

@Ellepel. Ja op zich wel sneu dat ze haar dochter, die inmiddels 3 jaar was, moest achterlaten ginds (gaat ze ook nooit meer zien, te ver weg). Haar eerste veulen is jong gestorven, dus ook niet goed afgespeend geweest en plotseling weggevallen.
Pony heeft inderdaad extreme verlatingsangst. Zodra ik de ander een halster om doe, begint ze al nerveus te hinniken.
Ook als ik met haar ga rijden, loopt ze het eerste kwartier te gillen buiten en het laatste kwartier zodra we huis naderen begint ze ook weer te roepen.
Wat dat betreft durf ik wel te stellen dat ze 'verliefd' is op mijn jonge merrie.

Gek genoeg lopen in ze in het tweespan continu te etteren met elkaar, dus dat is het enige waarin ze geen goed team zijn wat dat betreft :o :+

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 07:58

ja maar aan het werk is anders,dat weten ze.
ik zou eens kijken wat je kunt doen aan die verlatingsangst.
we onderschatten dat wel eens wat verhuizingen kunnen doen met paarden,heeft soms toch best veel impact.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 14:40

Naast haar eigen dochter, stond er bij de vorige eigenaar nog een soortgelijke grote pony als mijn Kyra, waarmee deze pony in het tweespan liep. Ze reden daar merendeel tweespan trouwens ook.
Maar deze pony is ze nooit besprongen (en heeft ze ook 3 jaar bij gelopen).
En ja het kan natuurlijk een inwendig probleem zijn, maar zou dit dan zo plots kunnen ontstaan?
Op dit moment is het weer rustig op de wei en mag ook de ruin weer mee-eten van de dames.
Volgende maand maar eens zien, en als het weer zo heftig wordt, toch dierenarts eens laten komen voor de zekerheid

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: merrie bestijgt andere merrie (medisch probleem of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:47

Opvoelen alleen is niet voldoende, dan moet de dierenarts wel zijn rectaal echo mee nemen.

Het kan ook 'gewoon' een uiting zijn van dominantie. Maar let inderdaad op blessures..