Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard knaagt aan sarcoid

 
Profiel   

Het paard van mijn dochter heeft een sarcoid op zijn been, aan de buitenzijde van het achterbeen, zo’n 10 cm onder de hak. Dierenarts heeft er naar gekeken en adviseerde niets te doen. Zit niet op een plek waar wrijving is en er aan knoeien zou het groter kunnen maken.
Nu zie ik net dat paard er aan zit te knagen, er is een stukje af.
Wat is wijsheid, toch laten weghalen/behandelen of iets van anti-bijt er omheen smeren in de hoop dat hij er af blijft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:11 



 
Profiel   

Meteen schakelen met de veearts. Als hij er aan knaagt, heeft hij er dus last van. En beschadigen maakt het nooit beter met een sarcoid. Dus bel even om te overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:17 



 
Profiel   

Ik moest foto’s opsturen en dan gaat één van de dierenartsen er even naar kijken. Maar er komen natuurlijk nu vliegen op af…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:38 



 
Profiel   

even een veeg groene leem er over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:39 



 
Profiel   

Geen idee of dat kwaad kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:55 



 
Profiel   

Nee, dat kan geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:59 



 
Profiel   

KootMiraDrum schreef
Nee, dat kan geen kwaad.


Als hij beschadigd is er een grote kans dat hij sneller gaat groeien.

Ik zou hem weg laten halen. Dus door naar een andere DA die hier ervaring mee heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:04 



 
Profiel   

Ik ben net van dierenarts veranderd, een paardenkliniek, dus ik gok meer ervaring. Ik wacht af wat zij van de foto’s vinden, maar afblijven zolang het ding geen problemen veroorzaakt, zoals mijn vorige dierenarts zei, leek me niet zo’n slecht advies.
Weghalen schijnt niet altijd de oplossing te zijn en op een been is er ook weinig huid over om het weer netjes dicht te krijgen.
En beschadigd is ie nu al, want hij heeft er een stuk uit gebeten…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:19 



 
Profiel   

als het zo jeukt dan kun je er wel van alles op smeren,maar helpt dat denk ik niet.
eventueel een kogelbeschermer er om heen doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:22 



 
Profiel   

MairiMacBran schreef
Ik ben net van dierenarts veranderd, een paardenkliniek, dus ik gok meer ervaring. Ik wacht af wat zij van de foto’s vinden, maar afblijven zolang het ding geen problemen veroorzaakt, zoals mijn vorige dierenarts zei, leek me niet zo’n slecht advies.
Weghalen schijnt niet altijd de oplossing te zijn en op een been is er ook weinig huid over om het weer netjes dicht te krijgen.
En beschadigd is ie nu al, want hij heeft er een stuk uit gebeten…


Er is een zalf die bij de mijne goed heeft geholpen. Heel agressief en mag alleen door de DA gesmeerd. Is er uiteindelijk af gevallen en de huid is netjes genezen daarna.
Snijden zou ik niet voor gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:28 



 
Profiel   

Ik heb 2 sarcoïden weggekregen met Virex zalf van Hilton Herbs. Volledig pijnloos en ongevaarlijk.
Maar je moet wel een tijdje smeren. :P
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ze eraan gaan likken want dan kan het niet werken, dus dat is wel nog een dingetje natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:31 



 
Profiel   

ellepel schreef
als het zo jeukt dan kun je er wel van alles op smeren,maar helpt dat denk ik niet.
eventueel een kogelbeschermer er om heen doen?


Het zit te hoog daarvoor. En gaat dan waarschijnlijk schuren omdat het niet past.
Dit is de eerste keer dat ik hem er aan zie zitten en hij heeft hem al maanden. Geen idee wat hem getriggerd heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:34 



 
Profiel   

kan het geen toeval zijn ???? een keertje toevallig jeuk.... of een beest....

En anders wellicht inpakken, rol verbandgaas eromheen en met vetwrap inpakken.Dan kan hij er niet aankomen ( of hij moet het verband weer op gaan eten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:47 



 
Profiel   

Bij ons paard hebben we het weg laten halen. In eerste instantie toen nog niet nodig, veearts bij geweest, nog netjes dicht etc. Maar na een paar maanden werd het toch groter, ging het jeuken, open, vliegen erop etc. Veearts heeft het netjes weggesneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:49 



 
Profiel   

ElCamino schreef
kan het geen toeval zijn ???? een keertje toevallig jeuk.... of een beest....

En anders wellicht inpakken, rol verbandgaas eromheen en met vetwrap inpakken.Dan kan hij er niet aankomen ( of hij moet het verband weer op gaan eten)


Kan natuurlijk, dat het toeval is. Ik vrees dat als ik het inpak, ik overal stukken verband uit de wei kan plukken, hij is een echte knagert. Vooralsnog heb ik hem er niet meer aan zien zitten, maar ik zit natuurlijk niet de hele dag op zijn lip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 11:25 



 
Profiel   

Aciclovir zalf (gewoon tegen koortslip, verkrijgbaar bij de apotheek), werkt bij een deel van de sarcoiden heel erg goed! Echt de moeite waard om te proberen. 1 keer per dag, en na een week eens beoordelen of het iets doet of niet. Weg halen kan altijd nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 09:21 



 
Profiel   

Je kunt hem er met de laser af laten snijden. Ben je gelijk klaar ipv die enge chemozalfjes.

Paardenarts Matthijs van Waart doet dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 09:27 



 
Profiel   

MairiMacBran schreef
Ik moest foto’s opsturen en dan gaat één van de dierenartsen er even naar kijken. Maar er komen natuurlijk nu vliegen op af…



Als je betadine hebt even oplossen in water. En dat om je sarcoid heen sprayen. Vliegen haten betadine dus komen er dan niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 09:49 



 
Profiel   

Zinkspray erop spuiten. Blijven de vliegen eraf en droogt het ook nog uit. Misschien is dat dan wel win-win :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 09:59 



 
Profiel   

De dierenarts vond het een heel merkwaardig ding. Is het ook, het lijken net allemaal stekeltjes op een hoop. Assistente vroeg of ik zeker wist dat het geen maden waren. Nee, zeker geen maden.
Advies was eerst wassen met betadine en even laten helen, daarna een biopt om te bepalen wat het nu precies is, want het lijkt niet op de bekende soorten sarcoiden.
En is het wel echt een sarcoid, dan moet er ook behandeld worden, maar dat waren we sowieso al van plan, want hij krijgt er blijkbaar nu last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 10:25 



 
Profiel   

Wat een vervelend geval. Mag ik vragen om een foto? Ik heb er geen verstand van maar wellicht is er een Bokker die het wel bekend voorkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 10:49 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 11:28 



 
Profiel   

Wat een raar ding inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 11:59 



 
Profiel   

Daar zou ik toch verder onderzoek naar laten doen. Dit ziet er heel bijzonder uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:21 



 
Profiel   

Wat een gek iets. Kan me voorstellen dat de da assistente aan maden dacht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen