Kloven mondhoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 21:22

Sinds kort heeft m'n merrie wat kloofjes in de mondhoeken. Vandaag zag ik dat ze lelijker waren. Waar het opeens vandaan komt is een raadsel. Ik rij al tig jaar met hetzelde bit, dat is allemaal niet veranderd. Misschien door het rare weer, het eten van distels? Of zou het, net als bij mensen, een vitamine gebrek kunnen zijn? Ze heeft wel elk jaar eind zomer een rare plek op de neus, plek verschilt altijd maar ik noem het alrijd gekscherend 'herpes'. Wellicht dat deze kloven ook zoiets zijn maar dan op een andere plek?

Anyway, iemand hier ervaring mee?
En tips wat ik hier het beste op kan doen? Ik heb nu vaseline gesmeerd maar dat is met zon minder handig.... Zijn er nog andere, betere dingen?

Uiteraard laten we het bit even achterwegen.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:25

wat voorbit heb je?
geen scherpe randjes er aan?

sudocreme kun je er wel op smeren :j

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 21:27

Niet dat ik weet. Ik zal hem nog een nakijken. Het is een dubbel gebroken knevel trens.

Ik heb tijdje terug wel paar x met een ander bit gereden maar die was te groot. Dat was alweer ruim maand terug en 2x mee gereden.

Krijg een beetje voetschimmel idee bij de kloofjes := Ze lijkt er niet gevoelig op verder. Ik mag er gewoon aan zitten.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:25

ik heb mijn ruin vroeger eens gehad dat er een scherp randje zat bij de ringen van zijn trensje.
maar hij had dan aan 1 kant wat velletjes zitten.
geen rare plantjes, distels of iets in de wei?

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:37

Uierzalf mits het alleen kloofjes zijn :j

Maar voetschimmel lijkt het op zeg je? Wel een rotplek om met een beetje imavorol te slingeren. Zit ook nergens anders?

Altijd rot dat trial and error -O-

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:06

Bitten kunnen slijten, dan komen er wel eens scherpe randjes aan. Zou dat het geval kunnen zijn?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:42

Wat Rien zegt, is je bit niet gesleten waardoor deze lekke ontstaan zijn? Inderdaad bitloos rijden als je wil rijden totdat het goed genezen is, je kan het eventueel insmeren met Vasaline, uierzalf, honingzalf o.i.d. Natuurlijk wel wachten tot het goed genezen is voordat je er weer een bit in doet.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:16

Op mijn vorige werk hadden wij een merrie die zo ontzettend gevoelig in de mond was dat we constant moesten smeren met maul butter... Dit werkte wel echt super goed! ( uiteindelijk werd ze thuis met een leren bit gereden. Op concours was dit helaas geen optie. Het leren bit was het enige waarvan ze het niet zo snel kreeg....) hackamore en ( gevoeld) 100.000 bitten geprobeerd maar de mondhoeken waren gewoon zo extreem gevoelig. ( Amazone reed ook echt niet met een harde hand. En haar andere paarden hebben geen van allen dit soort problemen). Honing zalf hielp ook wel. Wij deden voor het bit in doen de mond hoeken insmeren/ masseren en na het werk nog een keer. Als dat echt consequent gedaan werd was het probleem verholpen. Ik hoop dat dit bij jou paard wat eenmaligs is. Het is een heel vervelend probleem als het eenmaal vaker begint voor te komen....

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:35

Het is aan twee kanten, ik zou het te toevallig vinden als het kwam door scherpe planten eten of door een 'herpes'-achtige aandoening.

Ik zou het echt bij je bit(ringen) zoeken en inderdaad slijten bitten in de loop der tijden. Hoe miniem ook misschien is er een beschermlaagje af en komt er een ander materiaal onder te voorschijn. Misschien dat je paard daarop reageert.

Ik zou wachten tot het genezen is, honingzalf? en dan met een ander/nieuw bit weer starten.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:23

Geen haakjes / kleine beschadigingen aan het bit? Hier overigens 1x gehad door slecht hooi, zat iets in waar hij op reageerde (ook blaasjes op het tandvlees). Met ander hooi was het opgelost.

Wondjes zelf toen behandeld met levertraanzalf. Dat werkte erg fijn.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:34

Trust flexbit kan heel fijn werken bij dit soort issues.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:56

Hang je je bit niet te hoog of te laag?
En is je bit van de goede dikte voor de mond van je paard?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 11:59

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik zal het bit eens goed bekijken en bevoelen. Misschien idd slijtage... Ik was al beetje opzoek naar iets nieuws (iets ala myler, een smaller en rond tussenstukje, maar wil ook knevel houden (zonder teugelsleuven)) maar heb nog niets anders gevonden...

Distels eet ze enorme hoeveelheden van. Dus dat zou het ook kunnen zijn.... Ik knip ze af en laat ze voor haar liggen. Zal ze nu voortaan opruimen voor de zekerheid...

Anderr plantjes heeft ze niet, wel enorm uitgegroeid gras. Ze kan normaliter ook niet bij riet of iets.

@mayasfrenk het is ook beetje stug / droog dus denk dat het idd verstandig is ook na genezing te blijven smeren voor het bit in gaat

Ik heb overigens dr mond verder ook bekeken en daar zie ik niets raars.

Voorlopig maar even bitloos en smeren... En wat serieuzer op bittenjacht!

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 12:01

Pumpkinbroes schreef:
Hang je je bit niet te hoog of te laag?
En is je bit van de goede dikte voor de mond van je paard?


Ik twijfel wel eens over de dikte. M'n TA zei ook dat we wel iets dunner zou mogen. Vandaar ook opzoek naar iets anders, maar dat blijkt een spelt in een hooiberg. Het huidige bit gebruik ik echter al jaren, loopt ze heel fijn op, vind het wel vreemd dat het dan nu opeens een probleem zou zijn aan beide kanten.

Ik heb enige tijd terug wel een grotere versie even geprobeerd, maar die leek te groot. M'n TA vond het huidige bit overigens niet te smal.

Ik zal eens wat foto's maken vanmiddag :)

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:06

Tancreda4 schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Hang je je bit niet te hoog of te laag?
En is je bit van de goede dikte voor de mond van je paard?


Ik twijfel wel eens over de dikte. M'n TA zei ook dat we wel iets dunner zou mogen. Vandaar ook opzoek naar iets anders, maar dat blijkt een spelt in een hooiberg. Het huidige bit gebruik ik echter al jaren, loopt ze heel fijn op, vind het wel vreemd dat het dan nu opeens een probleem zou zijn aan beide kanten.

Ik heb enige tijd terug wel een grotere versie even geprobeerd, maar die leek te groot. M'n TA vond het huidige bit overigens niet te smal.

Ik zal eens wat foto's maken vanmiddag :)


Ja ik heb bijvoorbeeld een paard die al jaren met dezelfde singel loopt zonder problemen, en van de een op de andere dag kreeg hij er singelplekken van.
Singel was helemaal goed nog, zadel was niet net veranderd, elke keer goed gekeken of de huid wel schoon was etc.

Ik geloof dat huid kan veranderen, en dat dan iets wat altijd goed ging, zo ineens niet meer gaat.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 04:26

Je bit is ook goed schoon?

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:05

Is er nog iets uitgekomen?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:35

Mijn ruin had dit pas geleden ook toen ze op de wei stonden. Rijden doe ik zelden en toen hij het had reed ik al een aantal weken niet. Het was wat uitgedroogd leek het wel. Ik had het een paar dagen ingesmeerd met honingzalf en het verdween heel snel. Er stond toen wel echt meters hoog lang gras, dus ik dacht dat het misschien kwam door het af scheuren van het lange gras. Daarna geen last er meer van gehad.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Kloven mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:54

Mijn ruin heeft dit ook een tijdje gehad en bit(ringen) heel goed schoonhouden hielp wel wat maar niet voldoende. Van de da Calendula zalf gekregen om erop te smeren en het advies met bitringen te gaan rijden. Nu heeft hij nergens meer last van.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 21:17

Floko schreef:
Is er nog iets uitgekomen?


Bit heeft geen scherpe randen. De plekken waar het zou kunnen gaan zitten (verbindingsplekjes zeg maar) zitten ook niet in de mondhoek zelf.

Bit is niet super vies, geen aangekoekt iets. Dus dat is wel vreemd.

Ik heb vandaag weer een keer met bit gereden, na het rijden zag ik niets geïrriteerds in de mondhoeken. Ik had ze voor de zekerheid ingesmeerd met beetje vaseline voor het rijden.

@samantha hier idd ook lang, uitgedroogd hoog gras. Wellicht dat het daar van komt idd, van het afscheuren van gras?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:53

Staat er misschien riet of wilgentakken of zo iets? Dat kan scherp snijden bij het los trekken.
Vaseline lijkt me wel fijn gebruik ik voor mezelf ook in de winter.