Piephakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij een paard kopen met dit gebrek?

Ja
6 (37%)
Nee
5 (31%)
Als de prijs goed is zou ik hem er niet voor laten staan.
5 (31%)

Totaal aantal stemmen: 16


Anoniem

Piephakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:18

Hoi!

Ik ben gisteren bij een heel knappe 3 jarige ruin wezen kijken. Deze ruin voldoet aan alle eisen en heeft ook nog eens een top karakter.
Ik zoek een paard voor de (basis)sport.
Dit paard zou qua beweging en afstamming (van Valverde) super geschikt zijn. Maar hij heeft 2 piephakken.
Volgens de verkoper heeft het paard hier geen last van en kan het nog wegtrekken (hij is pas 3).
Paard lijkt er inderdaad geen last van te hebben, de bulten zijn zacht, niet warm, liggen los op het been en we mogen er aankomen.
Nu vroeg ik mij af of dit een belemmering voor de sport zou kunnen zijn, en of een jury lid hier punten voor mag aftrekken.

Omdat het (nog) niet mijn paard is zet ik geen foto online, mocht iemand interesse hebben kan ik via pb een foto sturen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:31

Op zich geven piephakken inderdaad geen klachten, ik ken een dertigjarige met piephakken die nog gewoon voor buitenritten in bergachtig terrein gebruikt wordt en ik heb zelf een 17 jarige met piephakken die gewoon bereden wordt.
Het is in een vroeg stadium ook wel te behandelen en ik snap niet waarom die eigenaar dat niet doet?
Ik zou ook meer over het onstaan willen weten.

Ik zou het paard alleen overwegen als het zowat tegeef is want er zijn ook paarden zonder gebreken , zacht of net, te koop.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Piephakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:38

Op zich is het geen probleem, maar ik zou wel de oorzaak willen weten.
Mept hij continue uit narigheid tegen de stalwand en is hij totaal niet sociaal zou ik hem daarom laten staan.

En ik zou altijd een keuring willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:53

We keuren hem hoe dan ook opnieuw. ze bieden hem aan voor ongeveer 1/7 van zijn aankoopprijs.
Paard heeft geen stalgebreken en ligt goed in de kudde.
De verkoper zegt dat hij als 2,5 jarige met die hakken uit de opfok is gekomen. Hakken zijn al behandeld en redelijk geslonken. (Bult is vrij plat en kleiner dan een golfbal)
Verkoper heeft bij aankoop (paard was toen 1,5) foto’s laten maken en die waren goed.
We kennen zowel de fokker als verkoper persoonlijk.

Paarden met deze kwaliteit zonder gebreken zijn helaas niet te koop in de prijsklasse die wij ons kunnen veroorloven…

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Piephakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:56

Ik zou dan doorsparen totdat je wel voldoende middelen hebt. Heb je wel voldoende middelen dat mocht er onverhoopt iets aan de hand zou zijn met het paard dat je ermee naar de kliniek kan gaan?

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:58

Koetje_boe schreef:
Hoi!

Ik ben gisteren bij een heel knappe 3 jarige ruin wezen kijken. Deze ruin voldoet aan alle eisen en heeft ook nog eens een top karakter.
Ik zoek een paard voor de (basis)sport.
Dit paard zou qua beweging en afstamming (van Valverde) super geschikt zijn. Maar hij heeft 2 piephakken.
Volgens de verkoper heeft het paard hier geen last van en kan het nog wegtrekken (hij is pas 3).
Paard lijkt er inderdaad geen last van te hebben, de bulten zijn zacht, niet warm, liggen los op het been en we mogen er aankomen.
Nu vroeg ik mij af of dit een belemmering voor de sport zou kunnen zijn, en of een jury lid hier punten voor mag aftrekken.

Omdat het (nog) niet mijn paard is zet ik geen foto online, mocht iemand interesse hebben kan ik via pb een foto sturen.


Piephak wordt gezien als schoonheidsfoutje en geeft geen belemmering voor de sport. Jury mag daar geen punten voor aftrekken.

Je zou aan de verkoper kunnen vragen of ze het door de dierenarts nog een keer leeg kunnen laten halen, kan dan best zijn dat hij daarna niet meer vol loopt maar het is geen garantie.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:59

Piephakken zijn goed te behandelen met klei of eventueel aanprikken. Nadeel van aanprikken is dat je van een steriele aandoening naar een open wond gaat wat infectie kan veroorzaken.
En je kunt je afvragen of alles nog helpt als het dier al vanaf de opfok deze piephakken heeft.
En denk dat je een piephak an sich niet goed ziet op een foto, is zacht weefsel/vocht.....je ziet dan wel dat er iets zit en er geen botsplinter zit of zo maar verder word je er niks wijzer van..

Dus :Als het dier zó goedkoop is en door de keuring komt .... why not. Waag de gok
Maar bedenk goed dat het er wel last van kán krijgen en dan niet "piepen" erover....
Of gewoon laten staan , doorsparen en een goed paard kopen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:00

Een piephak is een schoonheidsgebrek. Dat zou de prijs iets kunnen drukken maar echt niet zoals Lusitana stelt zowat tegeef. Ik zou er geen probleem mee hebben. Tegenwoordig gaan kribbebijters en eczemers ook gewoon voor dik geld weg, iets wat ik veel erger vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:01

purny schreef:
Ik zou dan doorsparen totdat je wel voldoende middelen hebt. Heb je wel voldoende middelen dat mocht er onverhoopt iets aan de hand zou zijn met het paard dat je ermee naar de kliniek kan gaan?


Die middelen hebben we ook als we een paard in ons budget aankopen.

Dit paard heeft heel veel kwaliteit en komt uit een heel mooi lijntje, maar door de hakken past hij binnen ons budget.
Een paard met hetzelfde lijntje zonder de hakken zou voor ons (en menig ander bokker) onbetaalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:06

niet direct, op langere termijn mogelijk (blessure) gevoeliger op de sprong,
toch op de foto zetten en kijken of er mogelijk andere problemen zitten (spat, artrose, splinter, )

de jury mag hier geen punten voor aftrekken, mits het goed beweegt