Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 32 [ 778 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

kreupel door verbening hoefkraakbeen?

 
Profiel   

Ik lees zoveel tegenstrijdigheden; sommigen zeggen kreupel door verbening hoefkraakbeen kan niet.
Tijdens kreupelheidsonderzoek van 1 van onze pony's kwam op de RX naar voren dat er in 1 hoef een beetje verbening van hoefkraakbeen te zien is.

Met uitverdoven is er 2x een verdoving gezet en toen liep hij zo goed als zuiver. De oorzaak zit dus ergens in de hoef/tussen hoef en kogel. Daarna dus RX en daar kwam alleen dit uit. Verder ziet het er prachtig uit. Hij loopt kreupel LV en voor de zekerheid hebben we ook de hals op de foto gezet; ziet er perfect uit.
Omdat je met een echo niet veel kan zien in de hoef, is er voor gekozen hem nu 6 weken op speciaal beslag te zetten en een revalidatieschema voor 6 weken (beginnend met 20 min. stappen, de 1e week)

Verwachting was dat hij wel beter zou lopen met speciaal beslag (dat zit er nu een week onder) Nu zag ik hem even aandraven in de de wei (staat wel op een kleiner stuk) en ik zag hem niet beter lopen. Maak me er toch een beetje zorgen om. Iemand ervaring hiermee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 16:49 



 
Profiel   

Nou als hij met verdoven zuiver liep en dit het enige is wat er gevonden is dan is jouw pony wel kreupel door verbeend hoefkraakbeen. Volgens mij komt dat ook wel vaker voor.

Is door het special beslag zijn stand veranderd? Het werkt niet altijd gunstig..wat zegt de hoefsmid/ dierenarts er over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 13:29 



 
Profiel   

https://www.glucohorse.be/verbening-hoefkraakbeen.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 13:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nou als hij met verdoven zuiver liep en dit het enige is wat er gevonden is dan is jouw pony wel kreupel door verbeend hoefkraakbeen. Volgens mij komt dat ook wel vaker voor.

Is door het special beslag zijn stand veranderd? Het werkt niet altijd gunstig..wat zegt de hoefsmid/ dierenarts er over?


Hij staat iets toontredend dus als het goed is, is er verder niets aan de stand veranderd.
DA heeft revalidatieschema gegeven (beginnend met 20, eindigend met 50 min met een paar keer draven en dan na 6 weken controle om te zien hoe het er voor staat.
Ik vraag me alleen af hoe zo'n 6 weken schema gaat helpen, het is tenslotte geen peesblessure die rust moet krijgen?

Ik heb niet veel verstand van dit soort blessures hoor, dus ik vaar op de DA. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het speciaal beslag wel zo zou helpen dat hij wat progressie zou laten zien. Heel veel veranderd er niet in die overige 5 weken? Of het moet zo zijn dat de structuren in zijn hoef geïrriteerd zijn en dat die gebaat zijn bij het opbouwschema?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:04 



 
Profiel   

Duhelo schreef


Dat artikel heb ik idd gelezen. Toch geeft de DA aan dat dit de oorzaak moet zijn, net als Elisa schrijft.
Helemaal uitsluiten dat het veroorzaakt wordt door bijv een blessure aan de bandjes kun je niet, zie de DA, al had je dan wel iets van verdikking/warmte bij de hoef gezien?

Ik vind het lastig omdat o.a. dit artikel inderdaad iets heel anders zegt, alhoewel ook er ook staat 99% loopt er niet kreupel door, dus nooit kreupel hierdoor kun je ook niet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:08 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Ik lees zoveel tegenstrijdigheden; sommigen zeggen kreupel door verbening hoefkraakbeen kan niet.
Tijdens kreupelheidsonderzoek van 1 van onze pony's kwam op de RX naar voren dat er in 1 hoef een beetje verbening van hoefkraakbeen te zien is.

Met uitverdoven is er 2x een verdoving gezet en toen liep hij zo goed als zuiver. De oorzaak zit dus ergens in de hoef/tussen hoef en kogel. Daarna dus RX en daar kwam alleen dit uit. Verder ziet het er prachtig uit. Hij loopt kreupel LV en voor de zekerheid hebben we ook de hals op de foto gezet; ziet er perfect uit.
Omdat je met een echo niet veel kan zien in de hoef, is er voor gekozen hem nu 6 weken op speciaal beslag te zetten en een revalidatieschema voor 6 weken (beginnend met 20 min. stappen, de 1e week)

Verwachting was dat hij wel beter zou lopen met speciaal beslag (dat zit er nu een week onder) Nu zag ik hem even aandraven in de de wei (staat wel op een kleiner stuk) en ik zag hem niet beter lopen. Maak me er toch een beetje zorgen om. Iemand ervaring hiermee?


Ik zeg: kreupel door verbening hoeft niet.

Mijn 10-jarige merrie heeft al zeker 7 jaar zeer ernstige verbening. Quote van goed aangeschreven paardenarts van een goed aangeschreven kliniek: "ik zou haar laten inslapen, die raakt recidiverend kreupel en je zult er nooit op kunnen rijden".
Ja het dier was kreupel
Ja er is ernstige verbening geconstateerd
en ja, ze is wel eens kreupel.
Maar.....
na die diagnose heb ik het paard laten behandelen door een chiropractor. De hoeven moeten goed in de gaten gehouden worden. Het paard heeft snel last van de spieren (koude wind, stress, whatever) en daardoor al paar keer tegen spierbevangen aangezeten en *dus* daarmee paar keer niet rad. Na behandeling door chiropractor weer helemaal goed en zuiver.
De kreupelheid was dus mijns inziens niet door die verbening, maar meer in de weke(re) delen. Het dier kan gewoon gereden worden, zolang ik erop let dat ik haar spiertechnisch niet overbelast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:22 



 

Ik heb twee paarden gehad met verbening van het hoefkraakbeen. Beide kreupel. Eén liep met speciaal beslag weer goed, de andere, mede door overige ernstige gebreken, in laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 14:59 



 
Profiel   

Orchidee14 schreef
Ik heb twee paarden gehad met verbening van het hoefkraakbeen. Beide kreupel. Eén liep met speciaal beslag weer goed, de andere, mede door overige ernstige gebreken, in laten slapen.


Dat is niet fijn :-(

Degene met speciaal beslag; liep die toen meteen weer rad of had je ook een opbouwschema?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:02 



 

Koekie73 schreef
Orchidee14 schreef
Ik heb twee paarden gehad met verbening van het hoefkraakbeen. Beide kreupel. Eén liep met speciaal beslag weer goed, de andere, mede door overige ernstige gebreken, in laten slapen.


Dat is niet fijn :-(

Degene met speciaal beslag; liep die toen meteen weer rad of had je ook een opbouwschema?


Pff, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Is meer dan 20 jaar geleden. Ben er toen mee naar wolvega geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:06 



 
Profiel   

Dit onderwerp is al heel vaak besproken op Bokt. Uit divers wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het geen kreupelheid veroorzaakt, hooguit een wat stijve gang. Maar als er verder niets kan worden gevonden dan wordt het toch regelmatig als oorzaak bestempeld door dierenartsen. Speciaal beslag wordt vaak zelfs afgeraden bij hoefkraakbeenverbening.


Laatst bijgewerkt door Niqui op 06-08-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:10 



 
Profiel   

Bij ons op stal is een Groninger merrie. Vorig jaar oktober werd ze kreupel. Na een tijdje naar de kliniek: verbening van het hoefkraakbeen en wat artrose bij het hoefgewricht. Ook aan de voorkant daarvan waar er bandjes over lopen. Paard is op aangepast beslag gezet ( brede takken en zooltjes met siliconen) en is ingespoten met Hyaluronzuur ( als ik het goed heb). Het paard heeft een heel stapschema meegekregen en in Januari mocht er weer in het zadel mee gestapt worden en 3 x 2 minuten draf, wat verder opgebouwd kon. Paard mocht weer van het speciale beslag af. Eigenaresse kon er zelf pas half april weer op ( bijrijdster heeft het die 3 1/2 maand gedaan) en merkte dat ze in de bocht weer niet goed liep. Terug naar de kliniek: het lijkt nu bij de kogel vandaan te komen, maar om zekerheid te hebben: 2 weken later terug, dan kon er weer specifieker uitverdoofd worden. Wel eerst het aangepaste beslag eronder gedaan, maar dat hielp niet. Toen weer specifieker uitverdoofd op het kogelgewricht: nog kreupel. Onderin uitverdoofd: goed. Dus toch onderin. Uiteindelijk een MRI laten maken en daarop waren scheurtjes in het verbeende hoefkraakbeen te zien en een stukje van het hoefbeen dat een stukje botoplossing had. Dit is niet te verhelpen, het paard heeft niet zoveel last dat ze niet de wei in kan, dus dat doet ze nu momenteel. Als rijpaard is ze dus ongeschikt geworden.

Lang verhaal, maar alleen met een MRI kan je goed alle structuren in de hoef zien, zoals die scheurtjes in het verbeende kraakbeen. Dat geeft vaak pijn en veroorzaakt dan de kreupelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:11 



 
Profiel   

@niqui om welke reden wordt het volgens jou vaak afgeraden?

@jet pffff. Kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik geen foto's heb laten maken bij aankoop.
We hebben hem pas sinds eind febr.
De DA zei idd dat als hij over 6 weken niet beter loopt, een MRI een volgende stap zou zijn. Ik vind het nogal wat (helemaal qua kosten de afgelopen tijd aan de kliniek)
Ik heb geen glazen bol, dus ik ben bang dat we toch maar geduld moeten hebben en bij de controle verder moeten kijken.
Overigens heeft hij verder geen artrose of anderen dingen, gewoon allemaal 1tjes op de foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:43 



 
Profiel   

Citaat
@niqui om welke reden wordt het volgens jou vaak afgeraden?
Beslag helpt over het algemeen niet en er wordt zelfs gedacht dat dit verbening in de hand kan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:09 



 
Profiel   

Bij een handelaar gekocht? En nog binnen de 6 maanden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:15 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
@niqui om welke reden wordt het volgens jou vaak afgeraden?

@jet pffff. Kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik geen foto's heb laten maken bij aankoop.
We hebben hem pas sinds eind febr.
De DA zei idd dat als hij over 6 weken niet beter loopt, een MRI een volgende stap zou zijn. Ik vind het nogal wat (helemaal qua kosten de afgelopen tijd aan de kliniek)
Ik heb geen glazen bol, dus ik ben bang dat we toch maar geduld moeten hebben en bij de controle verder moeten kijken.
Overigens heeft hij verder geen artrose of anderen dingen, gewoon allemaal 1tjes op de foto's.


Koekie, jezelf geen verwijten maken hoor. Als je de benen op de foto had laten zetten, had hij misschien iets in zijn rug gemankeerd of een steeds opspelende peesblessure gehad. Ik bedoel: een paard kan zoveel sluimerends mankeren dat je dat nooit uit kan sluiten. Klinisch goed zou goed moeten zijn vind ik. Tenzij het een behoorlijk duur paard was, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Niqui, ik snap je redenering, in het geval van Koekie is dat inderdaad misschien beter, als hij geen dunne zolen heeft. In het geval van mijn stalgenoot: haar Groninger loopt zonder ijzers al jaren helemaal niet, met ijzers liep ze altijd prima. Bij haar is zonder ijzers echt geen optie, ook al zullen anti-ijzer mensen beweren van wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:49 



 
Profiel   

Ik zou dan idd ook verder kijken. Ze kunnen ook echo’s maken in dat gebied (wel lastig dus niet weggelegd voor elke da) en anders idd een MRI. Ze kan ook goed wat aan een pees of bandje hebben daar natuurlijk.

Heel veel beterschap iig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:02 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Bij een handelaar gekocht? En nog binnen de 6 maanden?


Nee bij een particulier gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:07 



 
Profiel   

Kennis had ook een jonge pony die licht onregelmatig liep, op foto was ook verbening te zien. Hun hoefsmid, oude rot in het vak heeft ijzers met zooltjes er onder gezet en nooit weer een pas verkeerd gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:08 



 
Profiel   

Cookie2222 schreef
Ik zou dan idd ook verder kijken. Ze kunnen ook echo’s maken in dat gebied (wel lastig dus niet weggelegd voor elke da) en anders idd een MRI. Ze kan ook goed wat aan een pees of bandje hebben daar natuurlijk.

Heel veel beterschap iig!


Ik heb idd naar een echo gevraagd na het kreupelheidsonderzoek (was een goede tip van @babootje) maar deze DA zei dat je met een echo niet veel kan zien in een hoef. Daardoor twijfel ik nu een beetje of ik hem niet mee moet nemen naar een andere kliniek voor een 2nd opinion.
Overigens heb ik wel heel veel vertrouwen in de hoefsmid op de kliniek, die nu ook speciaal beslag er onder heeft gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:11 



 
Profiel   

bigone schreef
Kennis had ook een jonge pony die licht onregelmatig liep, op foto was ook verbening te zien. Hun hoefsmid, oude rot in het vak heeft ijzers met zooltjes er onder gezet en nooit weer een pas verkeerd gezet.


Bigone, weet je ook of dat nog even tijd nodig heeft gehad, of liep hij met het speciaal beslag vrijwel meteen weer goed?

Voor de goede orde; onze pony heeft dus ook speciaal beslag gekregen nu met zooltjes én zachte siliconen.

Omdat er verder niets te zien is op de rx, maar ook zijn been nergens warm of dik is, zou ik ook denken dat hij hiermee dus beter zou moeten lopen.

Overigens vond ik onze pony niet onregelmatig lopen, maar wel echt kreupel |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:15 



 
Profiel   

Hier trouwens de foto:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:22 



 
Profiel   

Hier ook bekend met een paard dat toontredend staat en hierdoor aan beide hoeven verbeend hoefkraakbeen heeft, aan de buitenkant omdat die kant meer belast wordt.
Is het bij jou ook de buitenkant?

Dit paard loopt gevoelig op het harde maar of het door het verbeende kraakbeen komt of wat anders is moeilijk te zeggen. Dierenarts gaf aan wat hier ook gezegd wordt; kan de reden zijn maar hoeft niet, ze lopen er ook vaak gewoon prima mee.

Zie nu je foto; paard dat ik hierboven bedoel heeft het een stuk erger. Is ook een stuk ouder vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:26 



 
Profiel   

Temeraire schreef
Hier ook bekend met een paard dat toontredend staat en hierdoor aan beide hoeven verbeend hoefkraakbeen heeft, aan de buitenkant omdat die kant meer belast wordt.
Is het bij jou ook de buitenkant?

Dit paard loopt gevoelig op het harde maar of het door het verbeende kraakbeen komt of wat anders is moeilijk te zeggen. Dierenarts gaf aan wat hier ook gezegd wordt; kan de reden zijn maar hoeft niet, ze lopen er ook vaak gewoon prima mee.

Zie nu je foto; paard dat ik hierboven bedoel heeft het een stuk erger. Is ook een stuk ouder vermoed ik.


Pony is 5 inderdaad. Loopt kreupel, ook op het zachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:56 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Met uitverdoven is er 2x een verdoving gezet en toen liep hij zo goed als zuiver. De oorzaak zit dus ergens in de hoef/tussen hoef en kogel. Daarna dus RX en daar kwam alleen dit uit.

Dit is een lacherdje!! het gebied van de hoef tot en met de kogel is als het om kreupelheden gaat enorm.... Bevat heel veel zaken waar het paard kreupel aan kan worden, denk aan banden, meerdere gewrichten. Je zult veel specifieker moeten verdoven en onderzoeken om te weten wat er echt speelt. De kans dat jou pony last heeft van verbeend hoefkraak been is klein. De kans dat er iets niet gevonden is is veel groter

Elisa2 schreef
Nou als hij met verdoven zuiver liep en dit het enige is wat er gevonden is dan is jouw pony wel kreupel door verbeend hoefkraakbeen. .

Veel te simpel bedacht!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:02 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Pony is 5 inderdaad. Loopt kreupel, ook op het zachte.


Dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het verbeende kraakbeen de oorzaak is. Dan zou ik extra onderzoek eventueel wel willen doen, vooral omdat hij nog jong is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 32 [ 778 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen