kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:34

Wat fijn! ik snap je angst en twijfel helemaal...ik zou zeggen bij twijfel..waarom geen maand langer rust? beter te laat dan te vroeg beginnen denk ik ivm terugval. Waarom moet hij nu weer andere ijzers? ik zou sowieso even wachten wat dat doet qua stand verandering en belasting.

Nouja rustig beginnen met opbouwend stappen zal wellicht geen kwaad kunnen, ik ben van de voorzichtige soort. Het zijn overwegingen.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:36

Dat vind ik wel een goeie Elisa :)

Er is kennelijk toch lichte twijfel dus inderdaad waarom niet wachten tot die goed is en wachten tot je ziet wat het nieuwe beslag doet? Hij staat al zo lang stil dat er geen haast is lijkt me om direct te beginnen?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 11:26

Daar hebben we het uiteraard over gehad, maar als de da hem nu voor het eerst had gezien, werd hij gewoon zuiver verklaard. We zijn na meer dan een jaar nu toch op een punt dat we weer iets moeten kunnen proberen.
Het is daarom alleen maar 3x stappen per week. Als je ziet wat hij zelf uithaalt is dat echt prima te doen. En als we toch twijfelen gaan we weer een stap terug.

Dat plaatje met gips zorgt ervoor dat het allemaal minder doorbloed wordt in de hoef. Met de ijzers en zooltje+siliconen is dat weer beter, maar wordt zijn hoef toch nog beschermd tegen impact.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:27

Oké klinkt inderdaad alsof er goed over nagedacht is. Ik zou denk ik ff afwachten wat het nieuwe beslag doet en van daaruit rustig opbouwen.

De wei is natuurlijk wel onbelast, geeft in ieder geval vertrouwen dat hij daar lekker gek doet zonder gevolgen. :-)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 12:31

De eerste week 3x 20 min stappen is alvast heel goed gegaan. Zo druk als hij aan de hand is momenteel, zo braaf is hij ohz.
Hopelijk blijft het zo gaan.

Afbeelding

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:48

Weet je zeker dat die 20minuten stappen belast mag?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 12:51

Nee ik doe dat gewoon om het uit te proberen :+

Als je even terugleest, zie je dat dit op advies van de kliniek is ;)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:02

Ja ik heb 3 keer per week 20 minuten stappen gelezen, maar niet dat dat met een ruiter erop was. Vandaar mijn vraag.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 13:19

Yep, onbelast stappen deden we al dagelijks 15 minuten in de bak. Ohz was nadrukkelijk het advies van de kliniek, anders hadden we dat uiteraard niet gedaan |o

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:20

Fijn dat hij zo braaf ohz is! Vertekend de foto nou zo of is je dochter best groot voor de pony?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 13:25

Spenk schreef:
Fijn dat hij zo braaf ohz is! Vertekend de foto nou zo of is je dochter best groot voor de pony?


De foto vertekent wat, maar het kan idd nog maar net. Ze is 16 en 1.66 (pony is 1.45) We hadden hem ook echt gekocht om een jaar, 2 jaar goed door te rijden en uit te brengen om hem weer te verkopen zodat we daarna een leuk paard konden kopen. Maar ja, voor nu loopt het nog even wat anders.
Toen we hem kochten vorig jaar:

Afbeelding

Het is ook wel sneu; hij is echt haar once in a lifetime pony; hij geeft haar zo'n vertrouwd gevoel en alles gaat ze samen makkelijk af. De kans dat ze ooit nog een B parcoursje rijden is heel klein; tegen de tijd dat hij het evt zou mogen is zij te groot. En vind dan maar eens een paard waarbij ze dat weer heeft.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:32

En nu is mijn andere pony kreupel.

Gister voor onderzoek maar de kliniek.
Zowel LV als RV liep hij niet lekker. Toen die beiden uitverdoofd waren kwam er forse kreupelheid RA naar voren. Precies zoals mijn gevoel zei.

Hij blijkt een kei in compenseren want gaat stofzuigeren en naar buiten kijken.
Er zijn dus gisteren foto's gemaakt van RA t/m de sprong. (Foto's va voor zijn vorig jaar al gemaakt rn lijkt niet meteen logisch dat daar nu iets zit vandaar dat we verder zijn gegaan met RA) Alles is prachtig; geen spat, geen cyste, alles lijkt gaaf.
Hij had in 1e instantie t/m de kogel verdoofd en daarop verbeterde hij van 5/10 naar 1/10.
Het moet dus wel in die regio zitten.

Ik heb er voor gekozen om hem gisteravond daar te laten zodat ze vandaag verder kunnen; ze gaan beginnen met uitverdoven van de ondervoet.

Hoeveel pech kan een mens en pony hebben?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:50

Jeetje wat een ellende toch.....

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:08

Jeetje, wat een pech en ellende hebben jullie zeg. Heel veel sterkte!

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:56

Nav een kreupel paard hier kwam ik op dit topic uit. Ik wil je heel veel sterkte wensen, jeetje wat een proces doorlopen jullie. Hopelijk zijn jullie paardjes binnenkort weer gewoon gezond en kunnen jullie er weer alles mee.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:38

Nou echt he? En mijn auto is er de afgelopen 2 maanden ook al 2x mee opgehouden; afgesleept door de ANWB. Beide keren bezineinjectoren *huilt heel hard* Gelukkig is dat opgelost, maar het is maar goed dat we dit jaar niet op vakantie gaan (mijn portemonnaie is inmiddels ook kreupel ;-))

Dankjewel @joyce83 ik word er eerlijk gezegd wel een beetje moedeloos van. Mijn dochter sluit zich wat af merk ik, haar manier van hier mee omgaan tot we mee weten. Ik vind het voor allemaal heel sneu.
Ik schrok me wel rot van de kreupelheid en het feit dat hij dat zo kan compenseren.

Ik hoop maar dat het niet weer MRI's worden. Maar dat het geen makkelijke 'triage' is voor de DA is me wel duidelijk. Hopelijk krijgen we snel bericht hoe verder. Kan natuurlijk weer vanalles zijn; bandjes, diepe buigpees, ontsteking...

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:41

Pfft de wet van murphy..alles wat mis kan gaat, gaat mis...sterkte! is niet leuk!

Ik kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn van de kreupelheid van de andere pony, hopelijk is niets ernstigs. Paarden kunnen super compenseren helaas...kan hij zich niet gewoon verstapt hebben?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:49

Elisa2 schreef:
Pfft de wet van murphy..alles wat mis kan gaat, gaat mis...sterkte! is niet leuk!

Ik kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn van de kreupelheid van de andere pony, hopelijk is niets ernstigs. Paarden kunnen super compenseren helaas...kan hij zich niet gewoon verstapt hebben?


Ja hoor dat zou ook kunnen. Het kan natuurlijk allemaal ook enorm meevallen. Maar op 3 benen kreupel vind ik wel pittig? Hoewel de dierenarts stelde dat die kreupelheid dus ook echt kan komen door de oorzaak van de kreupelheid RA.
Ze doen nog al eens debiel in de kudde, dus misschien is hij ook wel uitgegleden, ik weet het niet.
Vorige week zakte hij eens door zijn achterbeen en dat was de 2e keer. De 1e keer dachten we dat hij gewoon lomp deed, maar vorige week zei de staleigenaresse dat ze hem ook laatst 1x in de paddock door zijn achterbeen zag gaan. Dus toen maar besloten tot onderzoek op de kliniek.

DA kwam gister al aanlopen met de woorden ' dit was niet de afspraak' ;-)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:11

Och wat een pech!! En ook weer schrikken. Op drie benen klinkt inderdaad heftig. Hopelijk valt het mee, maar als hij ook voor kreupel is als compensatie, klinkt het wel als iets wat al langer gaande is. Ik duim weer mee dat 't meevalt..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:13

Op drie benen is meestal of heel ernstig of heel onschuldig.. laten we hopen dat het het laatste is ..

Heeft ie geen last van z'n kniebanden? Knie op slot? Dan zakken ze ook weleens door een achterbeen met slappe kniebanden.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 09:55

@elisa dat heeft hij toen hij 4 was een keer gehad; zijn knie op slot maar dat is het nu niet helaas.

Na het laag uitverdoven van de voorhoeven heeft de DA ook RA laag verdoofd en was hij daarna helemaal rad.
Met uitverdoven kan hij in ieder geval zeggen dat het bij alle 3 de hoeven aan de achterkant zit, dus hoefkartol gebied. Op de RX is helemaal niets te zien, alles is helemaal goed.
Dat zou betekenen dat we ook voor deze pony een MRI zouden moeten doen maar dat wordt nogal prijzig omdat je dan 3 hoeven wilt doen. En alle MRI's en behandelingen voor de andere pony hebben me al zoveel geld gekost dat mijn spaarpot aardig uitgedund is.

We hebben nu dus besloten om hem rondom op speciaal beslag te zetten (gaan we weer ;-) met zooltje en siliconen) en pijnstilling. En dan na 4-6 weken terugkomen.
Hij is nu nog op de kliniek omdat de hoefsmid er vanmiddag pas is. Eind vd middag mogen we hem ophalen.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:04

Koekie wat kunnen ze op MRI zien wat ze op een röntgen niet kunnen zien? En van de dingen die eruit kunnen komen zitten daar ongeveer dezelfde plannen op qua behandeling? Dan zou je dat in kunnen zetten mocht dat veel overeenkomen of denk ik te makkelijk?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 10:19

@joyce83 Nou bij mijn pony waar dit topic eigenlijk over gaat zijn we zo achter een forse ontsteking gekomen en uiteindelijk een breukje, dat op de RX (niet goed) te zien is. Maar met een MRI kun je de bandjes, slijmbeurs, subtielere breukjes ed kunnen zien. Het geeft wel veel meer beeld om gericht te behandelen.
Echter kostte beide MRI's mij ruim 800 euro per keer en ik denk dat we met 3 benen nog een stuk hoger zitten. Reken dat wij al een jaar de andere pony behandelen en dat deze 2e pony no rondom op speciaal beslag gaat, dan snap je dat ik blij ben dat ik niet met de kinderen op vakantie ben gegaan.

Maar ook bij pony 1 zijn we met ijzers/zooltje/siliconen en gewricht inspuiten begonnen.
Dus ik ben ook helemaal voor deze stap hoor. Eerst maar eens zien of hij hier mee verbeterd.

Ik voel me wel enorm rot, hij moet echt pijn hebben. Het is me op mijn hart gedrukt dat ik er helemaal niets aan kan doen, maar ik voel me zo rot erover.

Gelukkig staan we op de beste stal ever en gaan zij er weer alles aan doen om ons te helpen; dus ook hij mag in een paddockje naast een maatje. Ze doen elke dag weer springschoenen om en geven hem extra knuffels ;-)
Ik, maar ook mijn dochter, kan niet wachten om naar hem toe te gaan.

Grappig want deze pony is echt mijn maatje, de ander is de once-in-a-lifetime pony van mijn dochter. Ik mis hem ook echt als hij zo 2 nachten op de kliniek staat :(:) (ik knuffel mezelf maar even LOL)

Oh en ik waardeer het enorm dat jullie elke keer mijn verhaal aan horen ;-) Mijn niet-paarden vriendinnen verveel ik nogal met mijn pony verhalen geloof ik. Met dit soort dingen is het zo fijn dat ik even met jullie kan sparren.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:27

ik snap het helemaal Koekie. Neem even voor het gemak aan 800 euro per been nou als dat klopt en je moet er drie....... Maar ik snap dat je dan een betere diagnose hebt. Het is gewoon niet fijn als ze iets hebben en je dat niet gelijk kunt oplossen, of in elk geval zicht hebt op een korte tijd.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 10:33

Nee precies dat is ook zo. Het blijft je dan zo bezighouden. Maar goed, ik heb het potje geduld weer uit de kast gehaald ;-)

Staleigenaresse heeft heel lief aangeboden dat dochter 1 van haar paarden mag rijden als ze dat wil.