kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:50

Jemig TS wat een rot situatie. Heel veel sterkte en wijsheid (en een goed gevulde portemonnee)

complimenten hoe jij hier mee omgaat. Die 2 pony’s zijn bij jou met de neus in de boter gevallen..

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:02

Jeetje zeg wat een pech! Maar heb ook gelijk de vraag over hoe de hoefstand van de pony is. Wellicht heeft je smid meer invloed dan je wil

:(:) en lief van de staleigenaar dat ze je dochter wil helpen!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:06

Nou daar zeg je wel iets. Want hij is 8 weken geleden door de smid op stal bekapt. En ik vond het resultaat niet fijn. Hij heeft hem echt te steil gezet en te lang gelaten. Maandag hebben we hem op de kliniek dus ook eerst laten bekappen. Toen verbeterde wel iets, maar de kreupelheid was niet weg uiteraard.

Hij heeft helemaal geen moeilijk hoeven (niet zoals de andere pony die wat toongevend staat) dus het verbaasde me erg. De keren daarvoor is hij ook 2x bekapt door een smid die ik er tijdelijk bij had (eigen smid kon niet)
Zou dat zoveel invloed kunnen hebben dat hij dan zó kreupel raakt?

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:18

Nou ja als hij veel van de zool weg gehaald heeft en de teen lang is kan ie of zool pijn hebben of pijn aan de verzenen. Je ziet dan vaak dat ze anders landen op de voet. (Op Google vind je wel het eea over hiel pijn bij paarden)

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:21

Yep, dat heeft de DA inderdaad ook als optie genoemd, bedenk ik mij, dat het om bij aan de verzenen kan gaan gezien de manier waarop hij bekapt was.
Hopelijk is het ' gewoon' zoiets.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:34

Grote kans op hoor! Kaatje had t ook en die liep echt belabberd en dat begint nu op te knappen

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:36

MarjanB schreef:
Grote kans op hoor! Kaatje had t ook en die liep echt belabberd en dat begint nu op te knappen


Hoe is Kaatje aan het opknappen? Anders te bekappen of doe je nog iets anders?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:38

SjonnieZ schreef:
Jemig TS wat een rot situatie. Heel veel sterkte en wijsheid (en een goed gevulde portemonnee)

complimenten hoe jij hier mee omgaat. Die 2 pony’s zijn bij jou met de neus in de boter gevallen..


Nou wat lief, dankjewel!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:48

Denk dat je dat bekappen door een ander echt niet als oorzaak uit moet sluiten. Soms heeft dat desastreuze gevolgen. Misschien voor je verder geld uit gaat geven gewoon op de weide en laten lopen. Dan zorgen dat je eigen smid weer voorzichtig terug naar hoe hij altijd bekapt is.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:30

Ja anders bekappen, verzenen er weer onder ipv ondergeschoven. Maar goed haar hoeven waren echt heel en heel slecht

Elisa2

Berichten: 37142
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:54

Goede tip van Marjan, ik zou zoiets ook eerder proberen dan weer silliconen en zooltjes en dan gewoon wat tijd en rust geven.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 14:33

We hebben het er uitgebreid over gehad, maar het bekappen lijkt echt niet de oorzaak te zijn. Wel zal het eea verergerd hebben. Hij is netjes bekapt op de kliniek nu en hij heeft rondom speciaal beslag met siliconen en zooltjes gekregen.
Hij staat, net als zijn vriendje, op de paddock en krijgt een week metacam. Ik vind het zo klote dat hij pijn heeft :-(
We hebben een revalidatieschema gekregen; eerste 3 weken 3x pw 20 min stappen ohz (maar wij gaan dat onbelast doen) en week 4,5 en 6 30 min. Daarna weer controle.

Voel me een beetje moedeloos. Niet alleen door 2 kreupele pony's maar mán wat een geld 'down the drain'
Ik was nu weer ruim 900 euro kwijt. Ik ben het afgelopen jaar denk ik zo'n 4000/5000 euro kwijt aan de kliniek dus mijn potje raakt langzaam leeg. Zo'n rotgevoel. Al is het het naarst dat de pony's iets hebben.

Ik maak me ook zorgen of het allemaal goed komt natuurlijk. Maar goed, we kunnen momenteel niet veel meer doen dan afwachten. Mijn potje geduld is echter zo langzamerhand ook wel wat leeg ;-)

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:47

Ik heb echt met je te doen Koekie! En wat hebben je pony's mazzel met jou.
Wellicht is het toch overbelasting door een verkeerde stand. Tijd zal dat uitwijzen.
Ik ben zelf ook altijd erg kritisch op de smid en ben daardoor al best een paar x van smid gewisseld.
Wat bij ons inderdaad ook vaak gebeurde is dat de smid het "tenenvlees" liet zitten, waardoor het paard na verloop van tijd steeds meer met een gebroken voetas kwam te staan,
Verder vind ik ook dat een smid bij afwijkingen op tijd netjes "bij moet sturen". Om te voorkomen dat paarden ongelijk komen te staan. Inmiddels weet ik goed hoe ik het wil hebben en heb ik nu een "blijvertje" als smid, maar het blijft altijd oppassen.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 15:08

Kan zomaar hoor. Vorig jaar liep hij kreupel LV en RA, toen op de kliniek 2x 6 weken speciaal beslag en toen liep hij daarna zuiver. Helaas toen een paar keer een andere smid erbij (want verhuisd en nieuwe smid moeten zoeken) en ik vermoed wel dat hij er niet meer zo goed bij heeft gestaan als toen Herman hem bekapte op de kliniek. Ik blijf daar voorlopig dus ook naar toe gaan, tot ik wel een goede smid in de buurt heb gevonden.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 14:07

Nog even behoefte aan jullie ervaringen/meningen;

over 2 weken mag pony 1 (die met het breukje) een kort stukje draf doen onder het zadel. We moeten dat filmen en naar de DA sturen voordat we verder gaan. Heel fijn dat hij er zo bovenop zit.
DA is van mening dat dat eigenlijk nu wel goed zou moeten gaan, aangezien hij toch al ruim een jaar niets gedaan heeft. Hij sprak ook wel uit, dat als dit nu weer niet goed zou gaan we eigenlijk niets meer kunnen doen en dat dat geen goede prognose geeft. Dat we dan keuzes moeten maken; ook wel: inslapen zou je dan moeten overwegen omdat hij dan gewoon niet pijnvrij is.

Je zou dan nog kunnen zeggen dat je hem een half jaar 24/7 op de wei zet (zonder demping door ijzers e.d.?) en dan nog eens kijken. Maar hoe fair is dat?
Stel nou dat hij inderdaad straks nog kreupel loopt; wat zouden jullie dan doen?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:11

Mijn ervaring is dat dit gewoon vaak niet geneest... Ik zou inslapen dan een reeele en goede keuze vinden... Ik verwacht als het paard nu niet rad is dat die nooit meer rad gaat worden. Een peesblessure zou ik ze rustig in de wei gooien maar een breukje is vaak toch anders.

Wat je wel kan doen is het paard 2 weken op buut zetten en kijken of die dan wél rad is en ook of het gedrag verandert. Als dat inderdaad zo is heeft het paard altijd pijn en zou het voor mij klaar zijn ik gooi een paard met pijn niet nog een half jaar op het land.

Als het paard niet verandert is er wellicht geen pijn in onbelast lopen. Dan zou je het nog kunnen overwegen om het wel te doen een half jaar naar buiten doen. Maar het is nu augustus de winter komt straks er aan. Het half jaar dat je dan naar buiten gooit is dan in het seizoen van de blubber en ellende. dan moet je wel een plekje hebben waarbij het paard dus niet zijn voet weer stuk loopt omdat het land bizar slecht wordt in het najaar en winter.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 14:25

Dank voor het delen van jouw gedachten hierover @Spenk. De DA zegt hetzelfde ' als hij nu niet rad loopt in draf, is de kans heel klein dat hij nog rad gaat worden'

Bij het op de wei 'gooien' heb ik dezelfde twijfels als jij; de eerst/winter die er aan komt. Ik zou ook kunnen kijken of hij met onze andere pony in een grote paddock (en die is echt groot) mag 24/7 in de winter. Aan de andere kant; hij staat al een jaar niets te doen; wat gaat een half jaar nog toevoegen?
Maar het Buut verhaal is wel iets om in ons achterhoofd te houden.

Elisa2

Berichten: 37142
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:47

Ik denk dat dat een goede test is met de buut, het kan ook zijn dat hij iets onregelmatig blijft omdat de breuk anders genezen is en zijn loop patroon wat af is gaan wijken. Belangrijk is om te weten of hij pijn heeft of niet..zo niet dan is hij wellicht nog wel geschikt als recreatiepony.

Een half jaar/ jaar op de wei kun je altijd proberen..rust kan soms wonderlijke dingen doen, soms ook niet. Het is aan jou denk ik wat je allemaal nog wilt proberen.

Ik heb het even gemist maar wat is nu de diagnose van pony 2?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 18:53

@elisa de diagnose van pony 2 is voor dit moment kreupel LV, RV maar vooral RA onderin de hoef aan de achterkant; het hielgebied dus.
Op de foto's is alles puntgaaf. Hij staat nu rondom op ijzers met zooltjes en siliconen en 2 weken op metacam.
Als we meer willen weten wordt het ook voor deze een MRI. Maar dan liefst van 3 voeten en dat wordt heel duur.
Dus hebben we er voor nu voor gekozen om over 6 weken verder te kijken.

Dochter mag hem ohz stappen; we hebben een revalidatieschema maar wij vinden dat niet eerlijk; wel op pijnstilling en hem dan ohz belasten. We stappen dus 3x per week 20 minuutjes aan de hand.
Hij staat in het paddockje naast onze andere pony.
Geen idee wat ik er van moet denken qua blessure. Kan ook weer vanalles zijn; bandje, ontsteking... zeg het maar.

Elisa2

Berichten: 37142
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:55

Hopelijk is het iets onschuldigs wat over gaat met 6 weken rust..ze kunnen zich natuurlijk ook gewoon nog onschuldig verstappen oid. Netjes tov hem dat jullie aan de hand stappen, ik snap het gevoel..als je niet weet wat het is wil je het al helemaal niet meer belasten.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 14:47

@elisa ik denk ook aan zoiets, icm het feit dat hij de laatste keer enorm steil bekapt is en de teen ook nog eens veel te lang gelaten was.

Elisa2

Berichten: 37142
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:01

Ja te steil bekappen geeft ook spanning en druk op de pezen, daar kunnen ze ook beroerd door gaan lopen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:20

Wat een ellende met de pony’s. Ik ken het gevoel van geld door de afvoer spoelen. En de frustratie over weinig resultaat. Is de pony met dat breukje geen goede kandidaat om het daar lokaal in te spuiten met stamcellen?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 14:41

@hannanas Nou idd, op een gegeven moment wordt het heel frustrerend.
Hij is geen kandidaat voor het inspuiten van stamcellen omdat het niet om een reactie/ontsteking buitenaf gaat.
Anders had dat wel zin gehad, met die opmerking erbij dat het maar de vraag is of je er goed bij kunt komen.

Maarrrr ik heb wel weer voorzichtig goed nieuws. Mijn dochter mocht hem deze week voor het eerst een klein stukje draven. Het filmpje daarvan mochten we naar de DA sturen.
Ik heb natuurlijk niet alleen gefilmd maar ook gekeken en ik was verbaast hoe goed ik het er uit vond zien.

Net een appje terug van de DA dat hij het er ook heel goed uit vindt zien. Dat betekent wss dat we nu ook kleine stukjes draf mee mogen nemen in het revalideren!
En dan blijft het hopen dat het ook daadwerkelijk goed blijft gaan.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:39

Dat klinkt positief!! Fijn!!!