kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 23:03

@Earth :+ Ik had de kliniek vorige week al gevraagd of het bubbeltjesplastic in hun assortiment zit.
Heel eerlijk, het spaarpotje is met 3 MRI's in nog geen jaar tijd + alle behandelingen, speciaal beslag etc ook zo goed als leeg. Ook voor een nieuwe pony zal er eerst weer gespaard moeten worden ;-)

Hebben jullie nog tips om zo'n plekje voor ze te vinden?

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:55

Heb je wel eens gedacht aan een natural balance smid? Zo'n smid gebruikt eventueel ook ijzers.
Het is er op gericht om het been zo makkelijk mogelijk af te laten rollen, om de natuurlijke gangen te houden. Dat ijzer wat er nu onder zit maakt de hoef groter (lichter, maar ook dikker). Dat werkt weer tegen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:27

Het nadeel is je nu voor de winter staat... veel plekken worden modderig. En je wil wel de pony's op al het bijzondere beslag houden? Dat gaat dan niet werken...

Als je ze weg wil zetten zou ik een plek zoeken zoals een paddock paradise of wel land maar dan wel zonder overal modder. En dan ijzers eraf. Want met buiten lopen in een kudde denk ik dat niet helpen gaat en veelal willen zulke plekken ook geen achterijzers.

En daarna met een revalidatie ttainer aan de slag om ze op de juiste manier te rijden en op te bouwen. Want peesblessures zijn helaas vaak een overbelasting door verkeerd rijden, teveel doen of juist weinig doen en dat de ene keer wel wat doen dan te veel is. Een keer een gekke sprong in de wei kan dan helaas wel de druppel zijn.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 07:44

Nee als ik ze weg zou zetten, gaat alles er onderuit uiteraard, dat zou alleen maar meer problemen geven anders.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:13

In emst heb je de Lindehoeve dacht ik. Weet dat zij ook stallen bieden met uitloop per twee paarden. Heb je ook camera toezicht. Wellicht is zoiets wat? https://delindehoeve.nl/

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:25

Ik hoor goede ervaringen over Lindenhoeve. Heb meerderen vrienden die daar paarden hebben.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:59

Het lastige bij de Lindehoeve is dat ze daar in een loopstal staan en dan iedere dag? in de paddock gelaten worden wat vaak gepaard gaat met een boel ge ren. Tenzij het nu anders is of het anders te regelen is zou ik dat niet doen. Het beste is om ze 24/7 in een wei/ paddock te houden met schuilmogelijkheid en inderdaad een goede bodem.

Ik vind een jaar weg zetten zonder ijzers geen gek idee, en daarna inderdaad revalidatiestal/ management goed onder de loep nemen.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:02

Elisa2 schreef:
Het lastige bij de Lindehoeve is dat ze daar in een loopstal staan en dan iedere dag? in de paddock gelaten worden wat vaak gepaard gaat met een boel ge ren. Tenzij het nu anders is of het anders te regelen is zou ik dat niet doen. Het beste is om ze 24/7 in een wei/ paddock te houden met schuilmogelijkheid en inderdaad een goede bodem.

Ik vind een jaar weg zetten zonder ijzers geen gek idee, en daarna inderdaad revalidatiestal/ management goed onder de loep nemen.


Vriendin had er ook een paard maar die stond in de winter maar met 1 paard bij hem in een dubbele box zeg maar met uitloop. Die was ook geblesseerd.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:23

Ja wellicht is in overleg wel een boel mogelijk hoor, maar ik zou dan wel duidelijke afspraken maken.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 11:47

Zo lief dat jullie zo meedenken.
De Lindehoeve ken ik, maar dat is een stuk duurder dan waar ze nu staan. Dan laat ik ze liever hier want hier kan er ook veel, alleen niet 24/7 buiten.

Bah ben er echt naar van. Rond 14u gaan we hem ophalen en ga ik hen eerst flink knuffelen :o

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:03

Ik vind het echt heel erg TS, ik ken het reilen en zeilen bij blessures en kliniek bezoeken.

Enkele jaren geleden mijn merrie laten opereren aan een griffelbeen breuk, daarna nog veel ellende van gehad wegens het compenseren tijdens de revalidatie.

Nu met mijn lieve ruin nog meer ellende. Ik hoop heel erg dat het geluk mag keren. Als je wilt spuien mag je altijd pb’en.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:10

Ik kan me heel goed voorstellen dat je vreselijk baalt en dan natuurlijk ook nog het grote verdriet van je dochter erbij.

In welke omgeving woon je? Ik hoor ook goede berichten over paardenrusthuis van der Kruis, misschien willen en kunnen die ze voor een half jaar/jaar opvangen? Het is geen revalidatiestal maar een rusthuis, maar misschien kunnen ze voor jouw pony's een uitzondering maken? Die zitten in Leende bij Valkenswaard in de buurt. https://www.hetpaardenrusthuis.nl/ .

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:11

Als je het traject zonder ijzers aan wilt gaan, kan ik je Klaas Feuth aanbevelen.
https://www.hoofwear.com/hoefgezondheid

Een zeer kundig en zorgvuldig man. Hij neemt de tijd, heeft een scherpe en kritische blik. Geen tunnelvisie, staat overal voor open. Prettig in de communicatie. Succes.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 19:19

Dank voor alle tips!! Ik heb ze opgeslagen.

Pony staat weer lekker thuis. DA heeft samen met mijn dochter en mij de beelden, conclusies en evt behandelplan doorgenomen. Hij heeft wat meer hoop dat ik had/heb.
Pony is ingespoten aan beide voorbenen en DA adviseert over 4 weken het been RA te doen.
3x per week 20 min stappen en verder weer in zijn paddockje.

Het meest tricky is de oppervlakkige buigpees omdat de blessure in de aanhechting zit.
Hij verwacht wel dat de pony hier van kan herstellen, maar wel met steeds een beslismoment ingebouwd; over 8 weken dus weer controle en dan moet er wel verbetering zijn.

Springen wordt m niet meer; te groot risico op herhaling van de blessure(s).
Voor nu is het dus wel de moeite waard om dit traject in te gaan en over 8 weken te kijken waar we staan.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:34

Dat klinkt toch nog heel voorzichtig wat positief! Alleen al het feit dat hij toch voor inspuiten ging en dat over 4 weken achter ook wil doen geeft toch wel wat aan. Als het uitzichtloos was, was hij dit traject vast niet ingegaan.

Heel veel sterkte en succes de komende tijd, het grote voordeel is wel dat je door de scan goed weet wat er mis is en waar de DA mee aan de slag kan ( door op de juiste plek te injecteren).

Het geeft in elk geval weer hoop en dat is meer dan je vanochtend dacht!

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:41

Fijn dat het iets positiever lijkt dan je dacht, hopelijk blijft hij een beetje rustig in zijn paddockje. Met goed management en een niet te wilde pony kan het hopelijk weer voldoende herstellen dat hij in ieder geval nog inzetbaar gaat worden als rijpony.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 12:24

We gaan het zien. Ik denk dat ik het minder positief inzie omdat de andere pony eigenlijk een heel goede prognose kreeg en er toch nog niet is.

Ik moet het allemaal ook even laten bezinken.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:29

Ja snap ik wel. Het zure is ook dat je er niet 1 maar 2 hebt die niet goed zijn. Ellende :(:)

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:05

Ja ik zou dr ook moedeloos van worden.. en ook het vertrouwen even kwijt zijn. Het is ook niet niks en heel eerlijk ik weet ook niet of ik het aan zou gaan. Maar goed ik heb de paarden aan huis en 24/7 buiten dus ik kan gewoon zeggen laat maar ff tijdje lopen en we zien wel.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:21

Dank voor al jullie berichtjes. Fijn om het hier kwijt te kunnen.

Ik ga nu iig wel op zoek naar instructie voor mijn dochter bij het revalideren. Huidige instructie heeft er te weinig kaas van gegeten. Als jullie nog iemand weten in Overijssel? (Omgeving Hardenberg)

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:13

Koekie73 schreef:
Dank voor alle tips!! Ik heb ze opgeslagen.

Pony staat weer lekker thuis. DA heeft samen met mijn dochter en mij de beelden, conclusies en evt behandelplan doorgenomen. Hij heeft wat meer hoop dat ik had/heb.
Pony is ingespoten aan beide voorbenen en DA adviseert over 4 weken het been RA te doen.
3x per week 20 min stappen en verder weer in zijn paddockje.

Het meest tricky is de oppervlakkige buigpees omdat de blessure in de aanhechting zit.
Hij verwacht wel dat de pony hier van kan herstellen, maar wel met steeds een beslismoment ingebouwd; over 8 weken dus weer controle en dan moet er wel verbetering zijn.

Springen wordt m niet meer; te groot risico op herhaling van de blessure(s).
Voor nu is het dus wel de moeite waard om dit traject in te gaan en over 8 weken te kijken waar we staan.


Ben het helemaal eens met je veearts. Het gaat sowieso een langdurig verhaal worden. Maar dit kan genezen. Springen wordt m niet meer helaas. Als je ziet wat er met de landing met een hoefgewricht gebeurt moet de aanhechting diepe buiger echt gezond zijn. Heel veel sterkte. Een rot diagnose maar er is een kans op herstel.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 13:41

Nou om het dan nog maar even over Quint te hebben, pony 1; vorige week voelde mijn dochter subtiele kreupelheid die er de hele tijd op en af is. Toch ook even op de volte laten draven en daar zie je de kreupelheid weer duidelijker. Zelfde voetje ook gewoon.

Filmpjes naar de DA gestuurd en hij ziet hetzelfde; op de rechte lijn héél subtiel en op de volte toch wel duidelijker. Hij gaf ook aan dat je zou verwachten dat ze nu wel aan een galopje ohz toe zouden zijn maar dat gaat zeker voorlopig nog niet lukken. Het zóu kunnen dat hij zo loopt mede omdat hij zo lang zo heeft gelopen en dan zouden we nog eens een fysio kunnen laten komen. Maar ik vind het logischer dat hij gewoon nog kreupel is en dus pijn/ongemak heeft LV.

Ik heb mijn dochter beloofd een fysio te laten komen en dan bij de controle over een week of 5 te kijken op de kliniek. Als hij daar dan wederom kreupel loopt houdt het wel op ben ik bang.
:-(

Wat zouden jullie doen? Een jaar op de weide heeft eigenlijk geen meerwaarde, in die zin dat hij al een jaar stil staat. En de mate van kreupelheid is nu natuurlijk ook nog met speciaal beslag (siliconen en zooltje) en zonder beslag loopt hij slechter.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:48

Ik zou eens een fascia behandeling laten doen ipv fysio, het zou kunnen namelijk dat hij door het compenseren het ea anders is gaan gebruiken in zijn lichaam en de fysio werkt vaak net te oppervlakkig om echt zaken goed los te krijgen is mijn ervaring.

En dan even afwachten wat er uit komt en hoe hij daarna gaat bewegen, gewoon even terug naar rust..behandelen en dan weer rustig opbouwen als hij weer goed lijkt te lopen en loopt ie niet meer goed ondanks de behandelingen dan heb je je antwoord waarschijnlijk ook wel.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:55

Ik zou de pony 2 weken op pijnstilling zetten. Als die gewoon zo loopt zal er niet veel veranderen. Heeft die pijn dan zal die rad gaan lopen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:26

Misschien een hele harde opmerking maar neem het niet te persoonlijk, wat wil je voor de toekomst, twee pony’s met problemen en altijd opletten en voorzichtig zijn of een fijne ponytijd voor je dochter.
Wat ik zou doen weet ik ook niet zo snel maar dit lijkt me voor je dochter ook ontzettend k@t.
Ze houd van de pony’s maar is alleen aan het opletten en revalideren zonder zicht op een goede uitkomst. Heel hard maar wanneer er alleen slechte prognoses zijn na zo’n lange tijd liet ik ze hemelen en ging ik op zoek naar een goede pony.