kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 15:01

Elisa2 schreef:
Ik zou eens een fascia behandeling laten doen ipv fysio, het zou kunnen namelijk dat hij door het compenseren het ea anders is gaan gebruiken in zijn lichaam en de fysio werkt vaak net te oppervlakkig om echt zaken goed los te krijgen is mijn ervaring.

En dan even afwachten wat er uit komt en hoe hij daarna gaat bewegen, gewoon even terug naar rust..behandelen en dan weer rustig opbouwen als hij weer goed lijkt te lopen en loopt ie niet meer goed ondanks de behandelingen dan heb je je antwoord waarschijnlijk ook wel.


Er zit wel iemand in de buurt die fascia therapeut is, zij behandelen voornl bindweefsel toch?

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 15:05

BigOne schreef:
Misschien een hele harde opmerking maar neem het niet te persoonlijk, wat wil je voor de toekomst, twee pony’s met problemen en altijd opletten en voorzichtig zijn of een fijne ponytijd voor je dochter.
Wat ik zou doen weet ik ook niet zo snel maar dit lijkt me voor je dochter ook ontzettend k@t.
Ze houd van de pony’s maar is alleen aan het opletten en revalideren zonder zicht op een goede uitkomst. Heel hard maar wanneer er alleen slechte prognoses zijn na zo’n lange tijd liet ik ze hemelen en ging ik op zoek naar een goede pony.


Nee hoor, dat is niet hard maar realiteit. Het is afgelopen week ook weer ter sprake gekomen met de DA en dochter en ik hebben het er ook over als 1 van de uitkomsten.
Op zoek naar een nieuwe pony is ook niet 1-2-3 gedaan want het spaarpotje is inmiddels vrij leeg.
We worden een beetje heen en weer geslingerd, voornl ook omdat in theorie (!) deze blessure een enorm goede prognose heeft.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:30

Aan de andere kant leert ze zo wel met tegenslagen omgaan en wie zegt dat een nieuwe pony wel heel blijft? Zolang er een goede prognose is zou ik in ieder geval niet te snel opgeven. Ze kan misschien ook een paard of pony van iemand anders tijdelijk gaan bijrijden.

Een fasciatherapeut behandeld bindweefsel idd, bindweefsel kan gaan verkleven en daardoor voor enorm veel problemen in het lijf zorgen. https://dravendsucces.nl/fascia/

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 17:09

@elisa2 Dat en ze is heel goed in staat mee te denken en mee te beslissen. Ze weet echter dat uiteindelijke beslissingen door mij worden gemaakt. We kunnen er erg goed over praten en ik ben ook heel blij met de DA hoe hij haar erbij betrekt.

De DA heeft aangegeven dat het wel goed is om over een aantal weken weer een beslismoment te hebben; kunnen we nog wat doen of zijn we qua behandeling/revalidatie klaar.
Dan is het aan ons, maar ik heb al eerder gezegd; als hij niet pijnvrij in de kudde kan vind ik het niet paardwaardig en ik kan hem niet langdurig op pijnstillers zetten.

De suggestie van Spenk kunnen we uitvoeren maar aangezien hij al dan niet subtiel kreupelt in draf, weten we dat hij dan pijn moet hebben.

Ik vond hem vandaag ook niet happy, leek ineens wat dieper kuilen boven zijn ogen te hebben bijvoorbeeld en liet ook niet veel energie zien met het wandelrondje (en tuurlijk kan hij een keer zijn dag niet hebben) Hij staat ook al 6 maanden in dat paddockje natuurlijk.

Heesch heeft tijdens de second opinion aangeven dat we hem een kans moeten geven omdat het een blessure is met een goede prognose. Dat doen we dus ook, want wij zouden er alles voor geven om hem weer helemaal zuiver te krijgen. Alleen had je dan nu met het revalideren eigenlijk wel vooruitgang moeten zien. Dat ka nee dan nog bijstellen, maar mijn dochter zegt heel terecht ' ik krijg een déjà vu want dit zeiden we 6 maanden geleden ook'
Er is ook qua behandeling niets dat we verder kunnen doen, behalve de gecontroleerde beweging tijdens dit revalidatie traject.

Ik heb dus met haar afgesproken dat ik het de moeite waard vind om er een fysio/chiropractor/fascia therapeut (daar ga ik me nog in verdiepen icm met deze blessure/revalidatie) bij te halen.
Dan is het kijken hoe hij het bij de controle weer doet.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:15

Maar hij is kreupel aan dat been... Dat was mijn pony ook met een hoefbeen blessure. Dat los je niet op met therapeuten in mijn beleving. Kost je alleen weer een hoop geld want 200/300 euro voor een paar behandelingen is zo weer weg.

Zolang ze pijn hebben aan die hoef dan zal het blijven helaas. Maar dat moet je zelf weten uiteraard :) ik heb ook jan en alleman erbij gehad maar de pijn in de hoef namen ze niet weg dus er veranderde niks behalve een lege bankrekening. Ik denk je voor jezelf een grens moet trekken ook wat jij nog acceptabel vindt. Want wanneer je zegt ik steek er verder geen extra kosten meer is is dat óók meer dan logisch.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 17:21

Dat hangt er een beetje vanaf Spenk. Het breukje zou nl al geheeld moeten zijn. De kans is heel groot dat hij er toch nog last van heeft, gezien er nog net dat laatste stukje overblijft, al is dat heel subtiel.

Hij is echter al 1,5 jaar kreupel en het kan goed zijn dat door compenseren hij nu zijn lijf op een verkeerde manier gebruikt. Dat een behandeling toch kan helpen bij de revalidatie.

Alhoewel zowel dochter als ik denken dat het nog steeds dezelfde blessure is waardoor hij dit laat zien, wil ik dit toch proberen. Misschien tegen beter weten in, maar gelukkig is het mijn portemonnaie ;-)

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:31

Maar je weet ook dat zoiets compleet averrechts kan werken? Dat het paard nog veel kreupeler lopen gaat?

Daar ben ik toen voor gewaarschuwd en dat was helaas hier ook het geval. Paard wist zo te lopen dat die het minste last had. Nadat ze helemaal los gemaakt was viel dat allemaal weg en was ze heel erg kreupel.

Maar ik snap ook weer je niks te verliezen hebt :)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:11

Dat ligt ook heel erg aan de onderliggende problemen, dat verwacht ik met deze blessure niet.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om als een paard los gemaakt is deze weer heel erg goed op te bouwen.

Het kan ook zijn dat de revalidatie net iets te snel gegaan is en hij zich weer geforceerd heeft, in combinatie met eventuele compensatie. Ik zou hem zeker nog wel die kans geven.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:15

Mijn pony had inprincipe vergelijkebare blessure ook een ontstoken en later kapot hoefbeen. Dus dat dat met deze blessure niet voorkomt is niet helemaal waar.

Je hebt verder gelijk hoor. Maar er valt aan een paard niks op te bouwen als die na een behandeling nog veel kreupeler loopt als daarvoor. Daar ga je niet opzetten

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 18:29

Ik verwacht dat niet met deze blessure omdat ik er vanuit ga dat hij verder geen blessures heeft. Maar het is idd wel iets om alert op te zijn.

Phonix
Berichten: 1095
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:29

Ik zou ook niet een twee drie weten wat ik zou doen als ik zat in jouw positie. Aan de ene kant wil je dat je dochter een fijne ponytijd heb maar aan de andere kant wil je niet opgeven.

Maar ik moet zeggen dat ik me zo erg opgelucht voelde toen ik een beslissing had gemaakt over mijn oude paard, dat ik dat ook zou meetellen. Het moet leuk blijven, en niet alleen huilen en kijken naar je spaar rekening die leger en leger wordt. Als je ze een jaar wegzet is je dochter waarschijnlijk te groot voor ze als ze wel ok kunt lopen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:08

Spenk schreef:
Mijn pony had inprincipe vergelijkebare blessure ook een ontstoken en later kapot hoefbeen. Dus dat dat met deze blessure niet voorkomt is niet helemaal waar.

Je hebt verder gelijk hoor. Maar er valt aan een paard niks op te bouwen als die na een behandeling nog veel kreupeler loopt als daarvoor. Daar ga je niet opzetten


Maar een ontstoken en kapot hoefbeen is toch iets anders dan verbening hoefkraakbeen?

Maar uiteraard wat jij zegt is wel iets om in het achterhoofd te houden. No Feet, No Horse hè..

Het blijven lastige overwegingen allemaal.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:09

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:
Mijn pony had inprincipe vergelijkebare blessure ook een ontstoken en later kapot hoefbeen. Dus dat dat met deze blessure niet voorkomt is niet helemaal waar.

Je hebt verder gelijk hoor. Maar er valt aan een paard niks op te bouwen als die na een behandeling nog veel kreupeler loopt als daarvoor. Daar ga je niet opzetten


Maar een ontstoken en kapot hoefbeen is toch iets anders dan verbening hoefkraakbeen?

Maar uiteraard wat jij zegt is wel iets om in het achterhoofd te houden. No Feet, No Horse hè..

Het blijven lastige overwegingen allemaal.

Dit paard had toch juist een ontstoken hoefbeen en een klein scheurtje? Dat was toch de hele issue uit de MRI?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:11

Ik dacht alleen een scheurtje die uiteindelijk gevonden is na heel veel moeite. Maar hier kan Koekie uiteraard wel verduidelijking over geven.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 01:40

Hij had een ontsteking (die de 2e MRI grotendeels weg was) en uiteindelijk bleek hij een breukje in zijn hoefbeentak te hebben, niet in zijn hoefbeen zelf, De ontsteking zat ook op die plek.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:24

Bedankt, dat was inderdaad ik in mijn hoofd had zo ongeveer. Logisch dat hij een ontsteking krijgt bij een breukje. Wat ik me dan ook nog wel afvraag, is het mogelijk dat er artrosevorming ontstaan is bij het helen van dat breukje?

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:40

Artrose zit toch bij gewrichten? Zo'n verbeende kraakbeentak is geen gewricht. Een scheurtje/breuk in zo'n tak kan wel extra botvorming geven, maar dat zou dan op de 2e MRI wel zichtbaar moeten zijn geweest.

Ik dacht dat hij ook een ontsteking bij het straalbeen had, maar of dat op de 2e MRI nog zichtbaar was weet ik zo even niet meer.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:52

Koekie73 schreef:
Voor iedereen die het interessant vindt, de conclusie van de radioloog:
[ [url=m/EL2XZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een aantal foto's die in het verslag staan (moet ik zelf nog naar kijken)


[ [url=m/0hwaCA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Q7hyBe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TC0f6n.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Lnu8Nv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kKKFAK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heir staat nog dat een echo aangareden werd om alle problemen met weke delen in de hoef uit te sluiten. Is dat na deze MRI ook nog gedaan?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:21

Jet schreef:
Artrose zit toch bij gewrichten? Zo'n verbeende kraakbeentak is geen gewricht. Een scheurtje/breuk in zo'n tak kan wel extra botvorming geven, maar dat zou dan op de 2e MRI wel zichtbaar moeten zijn geweest.

Ik dacht dat hij ook een ontsteking bij het straalbeen had, maar of dat op de 2e MRI nog zichtbaar was weet ik zo even niet meer.


Extra botvorming kan ook ontstaan door artrose, hoeft geen probleem te zijn/ worden maar kan wel.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:47

Dat klopt, maar dan zit die botvorming bij een gewricht, niet bij een scheur of breuk buiten een gewricht.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 18:15

Naar het collaterale bandje etc is nog gekeken maar bleek een zgn artefact van de MRI te zijn.
Ook van artrose was niets te zien op de laatste MRI. Hij had inderdaad ook wat slijmbeursontsteking bij zijn straalbeen maar dat was met de 2e MRI al grotendeels weg.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:24

Koekie, hij heeft een breukje aan de hoefbeentak toch? Is dat in het verbeende deel ven het hoefkraakbeen? Want dan kan ik me voorstellen dat dat moeilijk geneest/vrij broos ik. Persoonlijk zou ik toch de nog eens de hoofcare oplossing overwegen. Door de insnijdingen te maken in de hoef om het kootbeen meer ruimte te geven om tussendoor de hoefbeentakken te zakken in het gewricht. Wel een ijzer maar een gewoon goed afrolbaar ijzer maar ruim! opleggen. Dan 2 maanden rust. Is een operatie echt geen optie?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:25

Ik heb er verder niet genoeg verstand van om er iets medisch zinnigs over te zeggen, ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat een sluimerende slijmbeursontsteking heel erg vervelend kan zijn en dit ook op kan vlammen en veel pijn kan veroorzaken. Als dat nog niet volledig weg is lijkt me dat ook iets om in de gaten te houden.

Wat Babootje zegt klinkt in mijn ogen ook niet verkeerd..maar of het mogelijk is?

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 12:36

Op de laatste MRI was juist duidelijk het helingsproces te zien; vrijwel geen onsteking meer.
De optie die Babootje noemt is destijds ook besproken maar hierbij geen optie (of iig geen toegevoegde waarde)

Ik ga ook niet nog een MRI doen oid dus we gaan nu uit van de laatste MRI.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:20

Begrijpelijk, het is duur zat allemaal...als er geen ontsteking meer te zien was dan gaan we er maar vanuit dat dat het in ieder geval niet is.