kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:54

Een goede prognose staat daarnaast niet altijd gelijk aan opgelost op korte termijn. Iets kan een goede prognose, maar alsnog een lange revalidatie hebben.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:19

Wat ik eerder al zei, ontstekingen zijn moeilijk te behandelen. Eén keer getriggerd hebben ze de neiging om te blijven woekeren, zelfs als de oorzaak of de trigger al lang is weggenomen. Het is een proces dat onafgebroken blijft doorgaan, en als het ware zichzelf in stand houdt.

Ik ben bang dat je de ernst van de situatie niet goed beseft. De pony heeft een forse en actieve ontsteking van het hoefbeen, en een ontsteking van de slijmbeurs bij het straalbeen. De volgende stap is botafbraak van het hoefbeen, ontsteking van het straalbeen, en beschadiging van het straalbeen. Je bent één stap verwijderd van een hoefkatrol-achtig syndroom dat de hele lage ondervoet om zeep helpt.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:13

BigBen schreef:
Wat ik eerder al zei, ontstekingen zijn moeilijk te behandelen. Eén keer getriggerd hebben ze de neiging om te blijven woekeren, zelfs als de oorzaak of de trigger al lang is weggenomen. Het is een proces dat onafgebroken blijft doorgaan, en als het ware zichzelf in stand houdt.

Ik ben bang dat je de ernst van de situatie niet goed beseft. De pony heeft een forse en actieve ontsteking van het hoefbeen, en een ontsteking van de slijmbeurs bij het straalbeen. De volgende stap is botafbraak van het hoefbeen, ontsteking van het straalbeen, en beschadiging van het straalbeen. Je bent één stap verwijderd van een hoefkatrol-achtig syndroom dat de hele lage ondervoet om zeep helpt.



Niet banketstaaf bedoeld bigben maar uit interesse. hoe kom je aan deze kennis? Ben jij DA?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:09

Ben het ermee eens dat ontstekingen erg hardnekkig kunnen zijn. Maar ik hoor toch wel dat er paarden van genezen, zeker in zo'n beginstadium als de osteitis alleen nog maar zichtbaar is met een MRI
Kan er trouwens niet behandeld worden met AB?

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:41

BigBen schreef:
Wat ik eerder al zei, ontstekingen zijn moeilijk te behandelen. Eén keer getriggerd hebben ze de neiging om te blijven woekeren, zelfs als de oorzaak of de trigger al lang is weggenomen. Het is een proces dat onafgebroken blijft doorgaan, en als het ware zichzelf in stand houdt.

Ik ben bang dat je de ernst van de situatie niet goed beseft. De pony heeft een forse en actieve ontsteking van het hoefbeen, en een ontsteking van de slijmbeurs bij het straalbeen. De volgende stap is botafbraak van het hoefbeen, ontsteking van het straalbeen, en beschadiging van het straalbeen. Je bent één stap verwijderd van een hoefkatrol-achtig syndroom dat de hele lage ondervoet om zeep helpt.


Ik waardeer je bezorgdheid en info!
Ik realiseer het me wel degelijk hoor. De DA heeft aangegeven dat we niet meer dan dit kunnen doen en dat het feit dat dit al lang duurt past bij dit probleem. Hij geeft aan de ervaring te hebben dat dit meeste goedkomt, maar als het chronisch is, het moeilijker zal zijn (oftewel; dat het dan niet altijd goed komt) Tot nu toe heb ik geen reden mijn DA niet te volgen. Maar als ik enige twijfel krijg, dan zal ik het niet nalaten een 2nd opinion te vragen bij bv Heesch.

Ik vroeg daarom oprecht of jij een andere oplossing weet? Zoals @babootje aangaf heeft inspuiten geen zin. Volgens de DA is er ook niets anders dat we zouden kunnen geven, buiten een supplement als Ekyflex (en dat krijgt hij al) en evt ondersteuning met een trilplaat (die er op stal helaas niet is)

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:42

Babootje schreef:
Ben het ermee eens dat ontstekingen erg hardnekkig kunnen zijn. Maar ik hoor toch wel dat er paarden van genezen, zeker in zo'n beginstadium als de osteitis alleen nog maar zichtbaar is met een MRI
Kan er trouwens niet behandeld worden met AB?


AB hebben we het niet over gehad eigenlijk. Als dat een optie was, hadden ze dat wel genoemd neem ik aan. Ik ga donderdag weer met hem naar de kliniek (hoefsmid) dan zal ik het nog eens vragen.

Ik twijfel nog wel of ik hem op stal zal zetten met boxrust. Hij staat nu met zijn vriendje in de wei. Meeste tijd staan ze rustig te eten, maar er wordt natuurlijk ook wel eens gespeeld.
Wat zouden jullie doen?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:47

Nee ik zou hem toch buiten laten. Doorbloeding van de voet is belangrijk om de ontsteking op te lossen. Vandaar ook het trilplaat advies. Is er niet eentje in de buurt waar je een paar x per week heen zou kunnen? Boxrust bevordert de doorbloeding in ieder geval niet.
Verder moet het speciale beslag zijn werk doen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-11-21 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:48

Babootje schreef:
Nee ik zou hem toch buiten laten. Doorbloeding van de voet is belangrijk om de ontsteking op te lossen. Vandaar ook het trilplaat advies. Is er niet eentje in de buurt waar je een paar x per week heen zou kunnen?
Verder moet het speciale beslag zijn werk doen.


Zal idd eens rondvragen naar een trilplaat in de buurt. Ik zag wel een hoofpad van magnacare maar ik hebe geen idee of dat een zelfde soort werking heeft?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:51

Het heeft wel een iets andere werking, maar omdat het de doorbloeding bevordert, kan ik me er iets bij voorstellen. Zou het ook even bespreken met je veearts.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:32

Heel eerlijk, ik zou je dierenarts dit soort dingen vragen en niet bokt..

En nog een andere, bedenk wel dat een dierenarts zijn geld verdient met dit soort trajecten. Dus als er ook maar een lichtpuntje is zullen ze het altijd voorstellen. Zou dan ook zeker een second opinion doen

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:40

MarjanB schreef:
Heel eerlijk, ik zou je dierenarts dit soort dingen vragen en niet bokt..

En nog een andere, bedenk wel dat een dierenarts zijn geld verdient met dit soort trajecten. Dus als er ook maar een lichtpuntje is zullen ze het altijd voorstellen. Zou dan ook zeker een second opinion doen


Volgens mij is dat ook precies wat Koekie doet (als je goed leest...)

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:50

@marjanB wat Babootje zegt; dat is ook exact wat ik doe. Zoals ik schreef; ik heb geen reden om niet mijn DA te volgen, ik ben heel tevreden over zijn begeleiding.

Maar als iemand aangeeft dat hij/zij betwijfelt of het goed gaat komen op deze manier, dan hoor ik ook graag wat diegene als oplossing ziet. Daarmee zeg ik niet, dat ik dingen zou willen doen zonder mijn DA daarin mee te nemen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:56

Ik denk dat je moet proberen om de ontsteking zo snel mogelijk te elimineren, zodat het hele proces tot stilstand komt. Met rust en speciaal beslag zal dat niet lukken. De pony staat bijna vier maand stil en op speciaal beslag, en er is weinig veranderd. Er is weinig hoop dat dat binnen nog eens vijf of zes maanden alsnog zal gebeuren. Supplementen, trilplaten, en dat soort dingen meer, dat is eerder voor de fabeltjeskrant.

Welke opties heb je dan wel? Corticosteroïden, nsaid's, of een combinatie van beiden. Persoonlijk zou ik de pony zonder verder afwachten laten inspuiten met triamcinolon, zowel in het hoefgewricht als in de slijmbeurs van het straalbeen. Corticosteroïden hebben een slechte naam, maar het zijn de krachtigste en meest efficiënte ontstekingsremmers die bestaan. Alleen moet je ze spaarzaam en met beleid gebruiken. Daarnaast zou ik hem voor minstens 14 dagen op nsaid's zetten, bij voorkeur equiox.

Dan nog iets over AB. Het gaat hier in principe over een niet-bacteriële ontsteking (de hamer en het steengruis), dus AB zullen geen effect hebben. Alleen, botontstekingen zijn in pakweg 90% van de gevallen niet bacterieel, maar uitzonderlijk gebeurt het toch dat bacteriën bij het bot raken, en daar een infectie veroorzaken. In een ideale wereld haal je met een punctie wat vocht af, het labo zet dat vocht op kweek, en zo kom je te weten of en welke bacteriën actief zijn. Als er inderdaad bacteriën betrokken zijn bij de ontsteking kun je op die manier gericht gaan behandelen. In de praktijk wordt zo'n punctie maar zelden gedaan, en wordt er gewoon standaard behandeld met een breed-spectrum antibioticum.

Dus kort, wat mij betreft, laat de pony inspuiten met triamcinolon, zet hem op nsaid's, en geef hem een ab-kuur. En laat hem vrij bewegen op de weide. Maar goed, dat is mijn eigen persoonlijke mening.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 18:17

BigBen schreef:
Ik denk dat je moet proberen om de ontsteking zo snel mogelijk te elimineren, zodat het hele proces tot stilstand komt. Met rust en speciaal beslag zal dat niet lukken. De pony staat bijna vier maand stil en op speciaal beslag, en er is weinig veranderd. Er is weinig hoop dat dat binnen nog eens vijf of zes maanden alsnog zal gebeuren.


Dat ligt eraan hoe het specaal beslag eerder heeft gezeten en of daarmee de bewuste plek wel goed is ontlast; dat weten jij en ik niet maar wel de DA van Koekie. Dus het is heel goed mogelijk dat de pony met ander "speciaal" beslag wel goed geholpen is.

BigBen schreef:
Supplementen, trilplaten, en dat soort dingen meer, dat is eerder voor de fabeltjeskrant.


Ik weet hoe jij daarover denkt, maar ben ik niet met je eens.

BigBen schreef:
Welke opties heb je dan wel? Corticosteroïden, nsaid's, of een combinatie van beiden. Persoonlijk zou ik de pony zonder verder afwachten laten inspuiten met triamcinolon, zowel in het hoefgewricht als in de slijmbeurs van het straalbeen. Corticosteroïden hebben een slechte naam, maar het zijn de krachtigste en meest efficiënte ontstekingsremmers die bestaan. Alleen moet je ze spaarzaam en met beleid gebruiken. Daarnaast zou ik hem voor minstens 14 dagen op nsaid's zetten, bij voorkeur equiox.



BigBen schreef:
Dan nog iets over AB. Het gaat hier in principe over een niet-bacteriële ontsteking (de hamer en het steengruis), dus AB zullen geen effect hebben. Alleen, botontstekingen zijn in pakweg 90% van de gevallen niet bacterieel, maar uitzonderlijk gebeurt het toch dat bacteriën bij het bot raken, en daar een infectie veroorzaken. In een ideale wereld haal je met een punctie wat vocht af, het labo zet dat vocht op kweek, en zo kom je te weten of en welke bacteriën actief zijn. Als er inderdaad bacteriën betrokken zijn bij de ontsteking kun je op die manier gericht gaan behandelen. In de praktijk wordt zo'n punctie maar zelden gedaan, en wordt er gewoon standaard behandeld met een breed-spectrum antibioticum.

Dus kort, wat mij betreft, laat de pony inspuiten met triamcinolon, zet hem op nsaid's, en geef hem een ab-kuur. En laat hem vrij bewegen op de weide. Maar goed, dat is mijn eigen persoonlijke mening.


Met inspuiten van het hoefgewricht kom je niet op de locatie van de botontsteking.
Wel zou inspuiten van de slijmbeurs mogelijk helpen om in ieder geval de pijnlijkheid te verminderen. Ben het wel met je eens dat een brede aanpak beter is.
Oraal NSAIDs geven zoals metacam zou nog kunnen, maar langdurig is een hele belasting voor de maag en heeft ook zo zn nadelen. Equioxx idem.
AB is een kansje. Stel de pony heeft toch in een spijker/nagel gestaan, wat best zou kunnen, kan er toch een bacterie bij zitten. Dus slijmbeurs inspuiten en AB geven zie ik het nut wel van in.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:30

De pony staat nu op een ijzer met een pad en siliconen. Best mogelijk dat er een ijzer te vinden is dat beter geschikt is, maar zo'n enorm verschil zal het echt niet maken. Komt bij dat om het even welk ijzer de impact vergroot. Wat ook logisch is, want je hangt aan iedere voet 400 tot 500 gram extra dood gewicht. Volgens mij is het veel belangrijker dat de hoef goed bekapt is, dat de teen niet te lang is, dat de hoef gemakkelijk kan afrollen, en de pony op de hiel landt.

De kans dat de pony op een spijker of iets dergelijks heeft gestaan is erg klein. Dan zou er nl. op de mri een insteek moeten te zien zijn. Maar goed, ik durf het niet helemaal uitsluiten, vandaar de AB. De DA zal het eventueel nut beter kunnen inschatten.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:39

Belangrijk, in dit geval, is dat je met speciaal beslag de druk afhaalt van de locatie waar de ontsteking zit.
Nu de locatie heel nauwkeurig bepaald is, kun je ook nauwkeuriger bepalen hoe het beslag moet zitten.
Gebr. Nassau zijn daar ook erg goed in.

Dat lukt je zonder ijzer met alleen bekappen niet. Mogelijke oorzaak van de botontstekingkan ook zijn dat de pony zijn voeten niet gelijk afslijt en en dat deel van de voet chronisch overbelast. Dan moet hij wel een ijzer.

W.b. penetratie van de zool. Ik weet niet of je dit nog ziet. De pony staat natuurlijk best al lang met deze blessure. Vandaar de AB, omdat het niet uit te sluiten is.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 21:16

@bigben en @babootje allebei dank voor jullie visie en tips.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook met bezorgdheid achtergebleven ben na ontvangst van het MRI verslag.
Ik heb de DA alleen gesproken voordat ik zelf het verslag had ontvangen en dan blijven er toch vragen. Zo had hij mij niet duidelijk verteld over die slijmbeurs ontsteking. En dus ook niet over behandeling daarvan.

De reden om niet in te spuiten was omdat uit ervaring blijkt dat dat geen zin heeft? (de woorden van de DA) Hij had het niet specifiek over de plek die onbereikbaar zou zijn voor inspuiten, maar dat zou een reden kunnen zijn. Zeker na het lezen van het verslag, is me dat niet duidelijk.

Overigens staat hij sinds de MRI zonder ijzers en dan zie je wel duidelijk dat dat veel gevoeliger is. In die zin ben ik blij als er weer een ijzer onder zit. Speciaal beslag maakt zeker een groot verschil en net wat @babootje zegt; het kan nu nog beter aangepast worden nu we weten waar het probleem zit. Of het echt zoveel verschil maakt dat dat dé behandeling is icm niet belasten, vraag ik me ook af.

Uiteraard heb ik ook aangeven dat de pony toch al een tijd niets doet en dat ik me afvraag of nog meer rust (zonder medicatie) dan gaat helpen. Daarop zei de DA dat deze blessure er om bekend staat dat het zoveel meer tijd nodig heeft, dus dat dat nog 4 a 5 maanden rust dat rechtvaardigt.

Mijn leken-verstand vraagt zich af hoe een ontsteking (die al een paar maanden voor flinke kreupelheid zorgt) vanzelf overgaat zonder ontstekingsremmers oid.

Ik spreek de DA donderdag dus dan hoop ik wat meer antwoorden te krijgen. Als ik twijfels heb daarna, ga ik een 2nd opinion aanvragen bij een andere kliniek.

@bigben stel dat je met inspuiten idd niet op de plek van de botontsteking kunt komen; dan heeft inspuiten toch ook gewoon geen zin?
Zouden er trouwens geen orale ontstekingsremmers zijn die zouden kunnen helpen? (en ja, die vraag stel ik de DA ook ;-) )

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:35

BigBen schreef:
Wat ik eerder al zei, ontstekingen zijn moeilijk te behandelen. Eén keer getriggerd hebben ze de neiging om te blijven woekeren, zelfs als de oorzaak of de trigger al lang is weggenomen. Het is een proces dat onafgebroken blijft doorgaan, en als het ware zichzelf in stand houdt.

Ik ben bang dat je de ernst van de situatie niet goed beseft. De pony heeft een forse en actieve ontsteking van het hoefbeen, en een ontsteking van de slijmbeurs bij het straalbeen. De volgende stap is botafbraak van het hoefbeen, ontsteking van het straalbeen, en beschadiging van het straalbeen. Je bent één stap verwijderd van een hoefkatrol-achtig syndroom dat de hele lage ondervoet om zeep helpt.

helemaal eens!!

Hier een pony gehad met onsteking hoefbeen was al bot weg daardoor. Het gaat gewoon door dat proces en de hele voet gaat kapot. Hier 1,5 jaar na de diagnose de pony laten inslapen.

Je moet hier wel wat mee. Een hele goeie smid met een behandeling dit gaat namelijk niet zomaar over en zal waarschijnlijk ook weer terug komen. Er is een trigger waardoor het komt en als je die niet weghaald is het water naar de zee dragen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:35

Er wordt tegenwoordig ook vaak gewerkt met speciale aluminium aangepaste "ijzers". Die wegen niet veel in elk geval en geven toch daar de support waar het voor het specifieke geval nodig is.

Het is inderdaad niet zo'n fijne diagnose en ik hoop voor je dat er toch voldoende aan te doen is om het proces te stoppen. Ik denk dat het toch nuttig is om bij bijvoorbeeld Heesch je licht op te steken en hun in elk geval te vragen of ze aan willen geven wat zij in dit geval zouden adviseren.

Heel veel sterkte maar weer hoor, het blijft een moeilijk iets!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:41

Het kan zijn dat de botontsteking komt door een verkeerde belasting. Dan haalt speciaal beslag de trigger weg en kan de ontsteking gaan genezen. Probleem is dat je niet helemaal zeker bent van de oorzaak van de ontsteking. Is het trauma? Toch een stiekeme bacterie die zijn weg naar binnen heeft gevonden?
De botontsteking zit linksvoor vanaf het midden (distale lijn), zeg maar richting de teen van het hoefbeen. Vandaar ook de vraag van BigBen of het een teenlander is en op wat voor ondergrond hij liep. De plek van de botontsteking, daar kom je met een inspuiting niet bij. De ontstoken slijmbeurs in het hoefkatrolgebied kun je wel goed bij. Ik weet vrij zeker dat mijn veearts die wel zou inspuiten. Juist omdat je alle onstekingsreactie uit dat gebied wil hebben.

Afbeelding

En omdat je niet helemaal zeker weet wat nu de precieze oorzaak is van de botontsteking dan toch maar een AB-kuur. Ik zou er eigenlijk alles tegenaan smijten wat een goed effect zou hebben op het opruimen van zo'n ontsteking. Omdat je blijvende schade wil voorkomen.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 21:56

Ik heb vanmorgen vroeg de kliniek gebeld, want ik begreep dat ik morgen (afspraak bij de hoefsmid op de kliniek) de DA wellicht toch niet zou spreken. Gevraagd of de DA me wil terugbellen vandaag omdat ik nog eea wil overleggen/vragen nav de diagnose. Geen probleem, ik zou teruggebeld worden vandaag.
Het is bijna 21:00 en je raadt het al; ik ben niet gebeld :-(

Ik weet niet hoor; is dat op alle klinieken zo? Dat er gezegd wordt dat er gebeld wordt nog diezelfde dag en dat je dan gewoon niets hoort? Ook geen berichtje dat het toch niet gaat lukken vandaag.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:30

Nee dat is in ieder geval bij mijn veearts niet gebruikelijk. Daar komen ze vanuit heel Nederland, dus geloof me die is aardig druk.
Is er geen ochtend telefonisch spreekuur?
Het kan aan de veearts liggen, maar ook aan een niet functionerende assistente. Ik zou het er toch eens over hebben als je de veearts te spreken krijgt.

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:45

eisen dat de veearts erbij komt vandaag

Eve_16
Berichten: 276
Geregistreerd: 19-11-21

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:50

Ik vind het absurd dat de communicatie zo enorm slecht is en vind dit ook echt niet kunnen. Ik zou hier zeker een melding van maken en dat je daar echt niet van gediend bent.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:51

Koekie73 schreef:
Babootje schreef:
Nee ik zou hem toch buiten laten. Doorbloeding van de voet is belangrijk om de ontsteking op te lossen. Vandaar ook het trilplaat advies. Is er niet eentje in de buurt waar je een paar x per week heen zou kunnen?
Verder moet het speciale beslag zijn werk doen.


Zal idd eens rondvragen naar een trilplaat in de buurt. Ik zag wel een hoofpad van magnacare maar ik hebe geen idee of dat een zelfde soort werking heeft?

Ik kan je de magnacare absoluut aanraden bij de blessure van jouw paard (en nee ik heb geen aandelen ;) ). Ik gebruik hun apparaten al jarenlang bij verschillende blessures van paarden (en mens). Ontstekingen komen heel snel tot rust en het herstelproces wordt ook veel sneller opgestart.