kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:28

Ben wel benieuwd wat van Nassau zegt nav je mail ts :)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 11:01

@elisa ja! Babootje kijkt al vanaf het begin met mij mee, heel fijn en lief dat ze dat wil doen.

Ik ben ook heel benieuwd wat van Nassau zegt. Heb nog niets gehoord dus ik ga er vanuit dat ik zelf straks even moet bellen. Ben vanmiddag vrij, dus dan probeer ik het weer.
Ik heb net ook de MRI beelden en de historie geupload naar SMDC in Heesch. Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Ik heb Den Ham daarover ingelicht en zij zijn ook benieuwd wat hun collega's in Brabant zeggen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:19

De reden is natuurlijk niet leuk, maar vind dat er erg fijn gereageerd en meegedacht wordt met ts.

Koekie73 zelf hier geen ervaring mee, en lees al vanaf het begin mee. Maar hoop zo dat ze hem toch nog kunnen helpen

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 10:54

Ik heb net een hele tijd met Heesch gebeld. Hun conclusie is eigenlijk dezelfde als van Den Ham; behalve dan dat zij adviseren hem echt nog meer tijd te gunnen en te gaan kijken naar nog mogelijkheden van beslag.
Orale ontstelingsremmers zou kunnen maar je loopt ook teveel kans op 'gek doen' vanwege de pijnstilling en bovendien kun je dat maar kort geven. Ze ziet het wel, net als ik, een optie nog maar wel met voorzichtigheid.
Verder zouden zij ook nog eem mri doen om te weten hoe het er nu voor staat. Ze zei dat het kan zijn dat er toch heel minimaal scheurtjes zitten in het hoefbeen die niet goed genoeg te zien zijn en wel de langdurige kreupelheid kunnen verklaren.

Ook zij geven aan dat dit soort niet-bacteriele ontstekingen op deze plek niet kunnen worden ingespoten of met open maken weggehaald kunnen worden. Dat kan alleen als er een fistel ontstaat oid, dan kun je die fistel verwijderen.

Fijn, duidelijk gesprek was het.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:51

Ah dat geeft inderdaad meer duidelijkheid, nu ben ik wel benieuwd naar wat Van Nassau als mogelijkheden zou geven voor beslag. Als de MRI meer duidelijkheid kan geven dan is dat wellicht wel het overwegen waard. (al is het natuurlijk wel een dure optie)

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:54

Bedoelen ze dan dat er tussen de MRI en nu scheurthes in het hoefbeen gekomen zijn? Of scheurtjes die op de eerste MRI niet opgemerkt zijn?

Ik ben ook heel benieuwd wat van Nassau voorsteld voor beslag inderdaad.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 13:01

Heb ook al overleg gehad met Den Ham net. Heesch opperde na overleg met hun hoefsmid een 'omgekeerd' ijzer en dan even kijken of we hem op de locatie vd onsteking wat lucht kunnen geven.
Ik ben ook wel benieuwd naar de suggesties van Van Nassau.

De 19e gaan we weer naar Den Ham voor controle. Afspraak met de DA en de hoefsmid. Daarna blijft de pony en doen ze vrijdag meteen de MRI. Hij krijgt ook een paar dagen omeprazole (al vanaf donderdag) omdat hij de vorige keer zo kwakkelig was van de stress.

Buiten alle financieen, zorgen etc is het wel heel interessant hoe klinieken naar dit soort blessures kijken. Heel leerzaam.
Ik hoop dat het allemaal niet voor niets is.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:05

Dat hoop ik ook, vind het wel super wat je allemaal voor hem doet. Als je nu inderdaad zou weten of er ergens een scheur zit dan kan daar het beslag op aangepast worden oid waardoor het kan genezen.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:10

Maar wat ik eerder zei. Is eerst een rontgenfoto niet ook zinvol? Normaal zie je daar scheurtjes en hoefbeenontstekingen gewoon op. Wanneer dat niet zo is dan onder narcose en MRI?

Stel de hoefbeenontsteking is nu wel te zien op foto hoef je het dier ook niet de narcose en stress daar van te geven.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 13:44

Omdat op eerdere foto's (vlak voor de vorige mri) ook niets te zien was. Vrij grote kans kan dat nu ook zo is en dat we dan alsnog een mri willen doen. Dit soort scheurtjes zijn op mri al moeilijk te zien, laat staan op rx. Daarnaast wil ik zelf vooral ook weten hoe de ontsteking er nu voor staat. Ik schat zelf in dat dat nog hetzelfde is.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 04-05-22 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 13:47

Elisa2 schreef:
Dat hoop ik ook, vind het wel super wat je allemaal voor hem doet. Als je nu inderdaad zou weten of er ergens een scheur zit dan kan daar het beslag op aangepast worden oid waardoor het kan genezen.


Eigenlijk is dat dus het enige dat je kunt doen. Kijken welk beslag en op welke manier hem het beste helpt en hem daarmee de tijd geven de onsteking te laten slinken.

Ik heb hem nu wel met de kudde op de wei staan en dan trekt hij nogal eens een sprintje of speelt incl stijgeren, dus ik ga nog wel even nadenken of ik hem met een maatje op een kleiner stukje paddock zet.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:16

Spenk, ligt er aan welke machine ze hebt, maar ze doen nu ook staande mri, dan hoeven ze niet onder narcose.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 15:40

Klopt maar in Den Ham doen ze liggend onder narcose. Ik zou ook naar Heesch kunnen gaam (wel staand) maar dat is een stuk duurder en 3 uur rijden met de trailer. Dat laatste vindt hij al niet meer zo leuk sinds de kliniek bezoekjes dus we gaan gewoon voor Den Ham

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:56

Koekie73 schreef:
Ik heb net een hele tijd met Heesch gebeld. Hun conclusie is eigenlijk dezelfde als van Den Ham; behalve dan dat zij adviseren hem echt nog meer tijd te gunnen en te gaan kijken naar nog mogelijkheden van beslag.
Orale ontstelingsremmers zou kunnen maar je loopt ook teveel kans op 'gek doen' vanwege de pijnstilling en bovendien kun je dat maar kort geven. Ze ziet het wel, net als ik, een optie nog maar wel met voorzichtigheid.
Verder zouden zij ook nog eem mri doen om te weten hoe het er nu voor staat. Ze zei dat het kan zijn dat er toch heel minimaal scheurtjes zitten in het hoefbeen die niet goed genoeg te zien zijn en wel de langdurige kreupelheid kunnen verklaren.

Ook zij geven aan dat dit soort niet-bacteriele ontstekingen op deze plek niet kunnen worden ingespoten of met open maken weggehaald kunnen worden. Dat kan alleen als er een fistel ontstaat oid, dan kun je die fistel verwijderen.

Fijn, duidelijk gesprek was het.


Voor mij roept dit nog wel wat vragen op.
Bv wat bedoelen ze met een fistel bij een steriele botontsteking? Een fistel is toch een abces? Hoe kunnen ze er nu zo zeker van zijn dat dit een steriele ontsteking is en het paard niet ergens is gaan staan? Ik kan me voorstellen dat dat aan het hoefweefsel te zien is, Maar de hoef groeit in 1 jaar helemaal aan. Jouw pony had dit al bij aankoop toch? Dus het kan best zijn dat je dat niet aan het weefsel meer kan zien.
En als er dan scheurtjes zouden zitten in het hoefbeen, zou tildren dan geen soelaas bieden, bijvoorbeeld?

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 16:43

Het was mijn voorbeeld in vraag naar hen toe. Zij gaf aan dat openmaken/cureteren alleen kan bij een niet steriele ontsteking en dat dat bij mijn pony niet aan de hand is.

Tildren heeft geen zin omdat er (tot nu toe) geen botafbraak is die tegengegaan zou moeten worden.

Heesch noemde nog wel shockwave maar ook puur ter ondersteuning.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:19

Misschien bedoelden ze in Heesch dat ze alleen aan de gang kunnen met de ontsteking als er een fistelgang is i.p.v. als er een fistel is.

Koekie, wat heb je veel voor deze pony over, wat doe jij je best zeg! In Wassenaar raadden ze bij dat paard van mijn stalgenoot ook een liggende MRI aan, omdat een paard heel lang op zijn been stil moet staan en dat eigenlijk slecht mogelijk is. Daardoor heb je ook kans dat de MRI minder goed van kwaliteit wordt. Het blijft natuurlijk spannend met het wakker worden en opstaan, maar daar hebben ze in Den Ham natuurlijk heel veel ervaring mee.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:29

Nou jeetje zeg, hopelijk zijn jullie snel wat wijzer. Dat tussen hoop en vrees in leven is altijd slopend.... :(:)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:07

Koekie73 schreef:
Het was mijn voorbeeld in vraag naar hen toe. Zij gaf aan dat openmaken/cureteren alleen kan bij een niet steriele ontsteking en dat dat bij mijn pony niet aan de hand is.


Snap ik, maar hoe weten ze nu zo zeker dat de ontsteking steriel is? sorry hoor, maar ben gewoon benieuwd. In de meeste gevallen is het steriel, maar zou jij nou net de 1% zijn waarbij dat niet zo is. Als dat is omdat ze in de hoef geen sporen zien van een invasief trauma, dan kan dat natuurlijk best als hij al zo lang kreupel staat. Want de hoef groeit weer aan.
Druk verminderen met ander beslag dat had ik ook geopperd. Ik begreep dat alu beslag al niet zo goed want die lag dicht op de ontstekingslocatie. Dus dat is nog wel te proberen.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:21

@babootje wat ik er van heb onthouden zouden ze dan hoe dan ook schade moeten zien op de mri, als het zou gaan om een niet-steriele ontsteking (oftewel een infectie)
Maar ik ga het de 19e nog eens vragen. Ik ben zelf nl ook benieuwd of je op een mri verder dan ook nog verschil zou kunnen maken tussen die 2.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:53

En dank allemaal voor de lieve berichtjes. Tja, ik hoop dat het wat oplevert.
En anders weet ik zeker dat ik echt alles heb gedaan wat kon.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:41

Koekie73 schreef:
En dank allemaal voor de lieve berichtjes. Tja, ik hoop dat het wat oplevert.
En anders weet ik zeker dat ik echt alles heb gedaan wat kon.


Zeker weten. Jou valt niks te verwijten.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:42

Jullie reageren met zijn allen veel te emotioneel. Dat is begrijpelijk, maar het gevolg is dat er niet meer nuchter en logisch nagedacht wordt.

Om te beginnen heeft een second opinion geen enkele zin. Dat kost alleen maar tijd en geld. Er bestaat namelijk geen enkele twijfel over de diagnose. Niet bacteriële ontsteking van het hoefbeen, ontsteking van de slijmbeurs. Dat is vastgesteld met de mri, en dan mag je nog 100 da's naar de beelden laten kijken, die zullen allemaal tot dezelfde conclusie komen.

Waarom is het een niet bacteriële ontsteking ? Omdat diezelfde mri geen insteekwonde heeft gevonden. Als het om een bacteriële besmetting ging moeten de bacteriën op de één of andere manier tot bij het hoefbeen komen. Daar is een diep inwaarts kanaal voor nodig, en als dat er was, zou het op de mri onherroepelijk zichtbaar moeten zijn. Dat is niet het geval.

Een tweede mri heeft geen enkele zin. Om wat te weten te komen ? Of de ontsteking erger is geworden ? Neen, want de pony is eerder minder kreupel dan meer. Of de ontsteking is weggetrokken ? Neen, want de pony is nog altijd af en toe onregelmatig tot kreupel. Een tweede mri voegt hier niets toe. Als je absoluut wil "kijken" naar het huidig beeld, laat dan een rx nemen (voor een fractie van de prijs). Wordt de ontsteking erger, dan ontstaat er schade aan het bot. En dat is zichtbaar op rx. Maar in dat geval is het waarschijnlijk einde verhaal.

Een andere hoefsmid ? Het is sowieso al van de gekke om te prutsen aan de hoeven als de pony een ontsteking heeft van het hoefbeen. Dan verander je namelijk de hoefstand, en de manier waarop het hele systeem in de ondervoet belast wordt. Dat kan leiden tot nieuwe, extra belasting. Wat die hoeven betreft is er maar één zinvolle ingreep mogelijk, haal alles wat op een ijzer lijkt (incl. de plaatjes) er af, en laat de pony op zijn voeten staan zoals hij gemaakt is.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:23

Weten de veeartsen ook hoe lang de pony hier mogelijk al mee loopt Koekie?
Zeer waarschijnlijk was de kreupelheid al aanwezig voordat jij hem kocht. Ik vraag me af of er na zo'n lange tijd uberhaupt nog iets te zien zal zijn van een invasief trauma, ook op MRI. De schoen is dan al volledig gewisseld. Er hoeft maar iets - hoe minimaal ook - het botvlies geraakt te hebben wil een bacterie al binnen kunnen komen.
Zoals ik uit het antwoord van Heesch begrijp, kun je met een MRI toch nog iets missen. Bv mogelijk een scheurtje in het hoefbeen o.i.d. Zouden ze dan onder een andere hoek een ander beeld krijgen of gaat een MRI standaard altijd onder 1 hoek? Weet jij dat BigBen?

Ben ook nog steeds wel benieuwd naar de reactie van Van Nassau.

BigBen: Een andere hoefsmid ? Het is sowieso al van de gekke om te prutsen aan de hoeven als de pony een ontsteking heeft van het hoefbeen. Dan verander je namelijk de hoefstand, en de manier waarop het hele systeem in de ondervoet belast wordt. Dat kan leiden tot nieuwe, extra belasting. Wat die hoeven betreft is er maar één zinvolle ingreep mogelijk, haal alles wat op een ijzer lijkt (incl. de plaatjes) er af, en laat de pony op zijn voeten staan zoals hij gemaakt is.

Daarmee vergeet je volgens mij dat de onsteking ook kan zijn ontstaan door een verkeerde stand. Dat moet je dan ookniet laten voortduren lijkt mij. Een ijzer dat de druk van de ontsteking haalt wil niet zeggen dat je daarmee ook de stand veranderd. Lijkt mij heel zinvol.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 12:16

Nog niets van Van Nassau gehoord en ik krijg ze telefonisch ook nog niet te pakken op hun nummer.
Probeer het morgen wel weer.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:47

Vroeger was van nassau alleen 's avonds te bereiken. Is jaren lang mijn smid geweest.