kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 14:34

@angelpam ik had van de week denk ik ook geluk dat ik hem tussen de middag te pakken kreeg ;)

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 16:52

@BigBen ik heb de second opinion niet gedaan omdat ik twijfelde aan de MRI of aan de diagnose. Ik wilde graag weten of zij deze blessure anders aan zouden pakken of wellicht nog andere suggesties hadden.

Jouw uitleg over de steriele ontsteking waar het hier om gaat, klopt helemaal. Dat schreef ik hierboven ook al. Ook als het langer geleden is zou je dan gewoon nog schade kunnen zien op een MRI.

Verder is er helemaal niets aan zijn stand veranderd door de hoefsmid, juist niet zelfs. Ik denk dat je bedoelt dat met een ijzer onder je altijd iets aan de stand verandert, dat kan. Echter zonder beslag kun je niet de plek van de ontsteking ontlasten, dus ik sta helemaal achter wat we tot nu toe besloten hebben qua beslag.

Een herhaal MRI mag iedereen van vinden wat hij/zij wil. Ik zie er wel heil in want ik wil graag weten waarom hij zo achterblijft in herstel.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:02

Ik lees mee, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker naar Heesch gaan.
Dan heb je ook een andere kijk erop.

Wat ik wel vind is dat hij eigenlijk altijd wel wat kreupel is gebleven. Ik snap dat je alles wilt proberen, maar persoonlijk zou ik hem maar gewoon een jaar op de wei gooien.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 17:14

@imaudy de wei op gooien ga ik alleen doen als hij dat pijnvrij kan. Hij is nu (weer) kreupel ook in stap en ik ga hem niet heel lange tijd op pijnstillers zetten, met alle risico's van dien.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:15

Koekie73 schreef:
Een herhaal MRI mag iedereen van vinden wat hij/zij wil. Ik zie er wel heil in want ik wil graag weten waarom hij zo achterblijft in herstel.


Ik vind het vooral zo raar dat hij eigenlijk vrijwel rad was en ineens weer zo is verslechterd.
Is eigenlijk wel helemaal uitgesloten dat het om dezelfde blessure gaat?
Stel hij heeft raar gedaan in de wei en nu een blessure aan de colleterale bandjes in de ondervoet of iets dergelijks?
Zou wel heel erg toevallig zijn maar toch..

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 11:13

Hij was idd op het zachte voor het eerst zuiver. Op het harde bij die controle wisselend wel/niet.
Mij verbaasde het nog niet helemaal dat het toch weer niet goed ging. Althans ik was er wel een beetje bang voor.

Ik denk ook niet dat het een andere blessure is. Hij loopt rechtsom net wat slechter dan linksom, dat past ook precies bij de (locatie) van de ontsteking

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 08:27

Hij is wel een levensgenieter hoor <3 Ze zijn allebei zo happy hier.

Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 11:38

Ik houd gewoon een dagboekje bij hier ;-)

Vanmorgen pony weer naar de kliniek gebracht. Met DA en hoefsmid controle. En hij liep eigenlijk best heel goed, zo na ca. 3 weken rust. Je zag hem net niet helemaal goed lopen LV, maar dan moet je wel goed kijken.
Hij staat er iig nu lekker in een paddock en morgenochtend de MRI. De narcose is toch weer spannend vind ik, tenminste het weer gaan staan in de recovery.
DA belt morgen als pony weer wakker is en als we hem komen halen proberen we vast naar de beelden te kijken. Daarna is het weer even wachten tot de expert het beoordeeld heeft natuurlijk.

Hij vermaakte zich nu iig wel daar. Er staat een merrie met veulen in de paddock naast hem. Het veulen vond hij bijzonder interessant maar de blik van mama was duidelijk genoeg om niet te dicht in de buurt te komen :D
Wie er zin in heeft; we kunnen wat duimpjes gebruiken weer ;-)

Oh en nog speciaal voor @Babootje; als het een bacteriële infectie was geweest hadden we inderdaad echt een 'ingang' moeten zien ook op de MRI maar dan was ook het bot veel meer aangetast geweest. Het is volgens zowel deze kliniek als Heesch géén bacteriële infectie.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:26

Dank je wel Koekie voor het navragen. +:)+
Ben altijd wel heel erg geïnteresseerd, maar ook altijd heel kritisch ook op diagnoses.
Vaak genoeg meegemaakt dat ook dierenartsen ernaast kunnen zitten, vooral als een diagnose vrij gebruikelijk is, om het zo maar even te zeggen.
Dat is in jouw geval uitgesloten en dat is wel het fijne van zo'n MRI.
Heb je trouwens nog wel een x wat gehoord van Van Nassau?
Succes voor straks; ben benieuwd naar de uitslag.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:55

Mijn duimen draaien voor hem! Hoop zo op een positieve uitslag. En inderdaad, je kan gewoon niet genoeg vragen/ kritisch genoeg zijn.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:27

Spannend!hoop dat het meevalt!

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 12:09

Dank alle3!
Ja die kritische vragen kan de DA ook alleen maar waarderen.

En ik heb zelf ook weer veel geleerd van alle vragen en opmerkingen in dit topic.

Van Van Nassau niets gehoord. Ik heb meerdere keren gebeld nadat ik alles op heb gestuurd, maar kreeg ze niet te pakken. Ik probeer het volgende week nog wel een keer. Ik ben toch wel benieuwd hoe zij er naar kijken.

Pfff ik haat dat wachten op een telefoontje dat alles goed is gegaan |o

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:54

Duimen draaien mee!

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 13:56

Dank Pumpkins :D

De kliniek belde net. Alles is goed gegaan en hij staat weer op zijn beentjes. We mogen hem eind van de middag weer ophalen.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:19

Koekie73 schreef:
Dank Pumpkins :D

De kliniek belde net. Alles is goed gegaan en hij staat weer op zijn beentjes. We mogen hem eind van de middag weer ophalen.


Krijg je dan ook de uitslag? :D

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 15:21

Ik hoop dat de DA dan al iets kan zeggen, maar gezien de drukte op de kliniek betwijfel ik dat dat lukt vandaag :+

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:28

Hopelijk is je pony ondertussen al thuis. Ik duim mee voor een goede uitslag!

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 19:56

Hij blijft nog een nachtje op de klinek. Hij was helemaal over zijn toeren en stond met een flink opgetrokken buik.
Vorige keer was hij na de mri ook zp gestressd dat hij last van zijn maag kreeg en koliekerig werd. Leek mij en de DA beter om hem daar vannacht te houden.
Morgenochtend halen we hem op.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:43

Ah wat sneu, duidelijk een stresskipje.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:46

Geven ze hem wel gelijk al omeprazole? Anders zit je straks ook nog weer met een maagzweer.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 12:29

@Elisa hij was echt van de leg :knuffel:

@Spenk jazeker, hij heeft op de dag van de MRI al gekregen, preventief. Ik heb nog een paar spuiten mee ook, dus dat komt goed.

Nu maar wachten..... dat duurt altijd zo lang he? ;-)

Hij is iig weer lekker thuis bij zijn vriendjes. Hij was ontzettend blij ons te zien en stak meteen zijn hoofd door het halster om met ons mee te gaan. Liep thuis de wei op, keek even om en ging naast zijn vriendinnetje grazen <3

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:51

Ash arm ding, gelukkig weer achter de rug en fijn terug bij zijn vriendjes.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:25

De uitslag net gekregen.
Toch een breukje bij de aanhechting naar het hoefkraakbeen.
De ontsteking is grotendeels weg (het vocht) maar zit wel nog wat rond het slijmbeurs rond het hoefkatrolgebied. De verdichting van het bit is stabiel en ze zien dat hij meer bot aanmaakt als reactie van het lichaam om de breuk te helen.
Het past allemaal bij het klinisch beeld dat hij laat zien, dus in die zin is dat positief.

Hij gaat dus op rust in een klein paddockje, blijft voorlopig het plaatje onder houden. En verder gecontroleerde beweging aan de hand dagelijks, op een goede bodem (dus door de bak)
Over 3 maanden kijken we hoe hij er klinisch voor staat.
Over de prognose weet ik nog niet zoveel. DA gaat daar in de literatuur naar zoeken en laat dat nog weten deze week.

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:52


Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 11:05

Had ik gelezen inderdaad @Babootje, dank!
Klopt wat je zegt. Het feit dat de ontsteking bijna weg is en hij wat kraakbeen aanmaakt geeft iig aan dat we de acute fase voorbij zijn. Dat is een goed teken inderdaad.
Het voelt ook positief dat het het klinisch beeld in ieder geval goed verklaart.

Het is ook allemaal precies wat Heesch nog aangaf als aanvulling op Den Ham. Dat een breukje eigenlijk een logische verklaring zou zijn voor het klinisch beeld. En ook dat door de ontsteking we de diepe buiger en de bandjes in de gaten moeten houden (wordt wat krap in de hoef met dat vocht natuurlijk)
De radioloog geeft nl aan dat het lijkt alsof de rechter steunband iets zwelling heeft. Maar tegelijkertijd vermoedt hij dat dat een zgn artefact is van de MRI (plaatjes die over elkaar gelegd worden waardoor het een zwelling lijkt)
Hoe dan ook; meer rust is gepast en mer tijd geven ook.