kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:00

Bot heeft een sterke vascularisatie. Het bot zelf hoeft de cortico's niet op te nemen, ze worden aangebracht via de bloedtoevoer.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 16:09

@bigben zoals Babootje schrijft, heeft de DA het verwoord; de kans dat er maar heeeel iets op de plek van de ontsteking komt is heel klein en hij vindt dat dus daardoor niet aan te raden ('het heeft dus geen zin')

Hij heeft overigens wel gezegd dat hij het wilde doen, als ik het persé wilde. Ik heb gezegd dat ik het even moet laten bezinken (het kon toch ook niet op dat moment, ik zou een andere keer terug moeten komen met de pony)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:16

BigBen schreef:
Bot heeft een sterke vascularisatie. Het bot zelf hoeft de cortico's niet op te nemen, ze worden aangebracht via de bloedtoevoer.


Probleem is, je spuit niet in de bloedbaan in. Ik weet dat er een sterke doorbloeding is, maar hoe komt de onstekingsremmer in de bloedtoevoer.

Als je DA het zou willen doen, zou ik persoonlijk dan toch kiezen voor de brede aanpak. Juist omdat je niet precies weet hoelang hij er al last van heeft. Hij liep eigenlijk al kreupel toch toen jullie hem net hadden?
Inspuiten en oraal NSAIDs. Met eerst een AB, voor zover dat allemaal gaat. Maagbeschermers niet vergeten.
Dan kun je in ieder geval nergens spijt van hebben.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 09:48

Mijn paard had dus bijna hetzelfde. Botoedeem straalbeen en de slijmbeurzen waren ook ontstoken. Mijn paard is wel behandelend. Apart beslag eronder met zooltjes en ze is ingespoten.

Wij hebben haar behandeld door een knevel onder de voorknie te plaatsen daaronder in de bloedbaan te spuiten. Doormiddel van de knevel hoopte we dat wat we inspoten en dat weet ik even niet meer omdat het al een jaar of 4.5 geleden is naar de hoef zou gaan.

Dit heeft wel resultaat gehad. Paard liep veel beter.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 10:41

De DA belde mij gisteravond. Hij had nog eens met een Duitse collega overlegd. Zij (dierenklinie Lussche) geven bij dit soort botoedeem nog wel eens (geen idee of ik het goed schrijf, maar dit is wat ik verstond) Debusolaat. Tabletten waarover in onderzoek zo'n 20 jaar geleden geschreven is bij botontstekingen. Hij wil dit toch onderzoeken voor ons.

Hij is dus aan het kijken of het verkrijgbaar is, wat de kosten zijn. Er is geen garantie dat het werkt, maar blijkbaar wel de moeite waard te overwegen dit te geven.

Dit is o.a. waarom ik op deze DA vertrouw. Hij is niet alleen zeer kundig, maar ook zo betrokken.
Ben benieuwd naar meer info over dit 'spul'. DA zou bellen zodra hij weer meer weet. Ik waardeer zijn onverwachte belletje gisteravond igg zeer.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 10:41

angelpam schreef:
Mijn paard had dus bijna hetzelfde. Botoedeem straalbeen en de slijmbeurzen waren ook ontstoken. Mijn paard is wel behandelend. Apart beslag eronder met zooltjes en ze is ingespoten.

Wij hebben haar behandeld door een knevel onder de voorknie te plaatsen daaronder in de bloedbaan te spuiten. Doormiddel van de knevel hoopte we dat wat we inspoten en dat weet ik even niet meer omdat het al een jaar of 4.5 geleden is naar de hoef zou gaan.

Dit heeft wel resultaat gehad. Paard liep veel beter.


Dank voor het delen @angelpam
Hoe is het daarna verlopen met haar?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:34

Fijn Koekie dat hij zo meedenkt.
De oplossing die de DA van Angelpam heeft gekozen is wel creatief. Misschien ook te overwegen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 16:05

Maar even een kleine update.
Helaas had hij deze week 1 van zijn ijzers met alu plaatje er onderuit. Gister dus weer terug naar de kliniek zodat de hoefsmid er weer 1 onder kon zetten.

Ik heb volgende week nog even contact met de DA over dat middel dat hij ging uitzoeken en het evt inspuiten op de manier die Angelpam hier omschrijft.

De hoefsmid en ik vonden hem overigens wel erg slecht lopen met dat ijzer er af (was ook net onder zijn ontstoken voet) en met het ijzer er weer onder loopt hij top. Schrok ik toch wel weer van.

Net na de MRI, weer bij ons op stal, leek hij wat koliekerig (ofwel van de narcose of misschien door de wisseling in ruwvoer tussen kliniek en weer thuis.
Ik vond hem echter vanmorgen weer niet zichzelf. Te rustig voor zijn doen en regelmatig bij de uitgang van de paddock staan tegen de muur daar, met zijn oren naar achter. Alsof hij wat pijn had. Hij at ook amper dat uur dat ik bij hem ben gebleven. Daarna stond hij wel weer wat te eten met onze andere pony samen.
Toen ben ik naar huis gegaan. Ik ga er zo weer even aan, want het voelt niet helemaal goed.

Kunnen dat beginnende koliek symptomen zijn? Niet willen eten, hij gaat steeds in een hoekje staan met zijn oren naar achter. Hij gaapt me ook steeds iets teveel.
Hij slaat niet naar zijn buik, schraapte ook maar 1 x (en dat doet hij wel vaker op de poetsplaats bijvoorbeeld) Hij niet alleen wat raar met kauwen, alsof hij dan zijn hals wil verlengen.
Twijfel ook of hij niet last heeft van zijn maag. Ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer dus tekort daaraan kan in ieder geval niet.
Als ik het straks echt niet vertrouw, bel ik de kliniek maar even.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:15

Slokdarmverstopping? Klinkt wel echt alsof hij pijn heeft. Maagpijn lijkt niet gek met al die medicijnen....

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 16:19

Welke medicijnen? Hij krijgt niets?
Of bedoel je de narcose, want dat is al 4 weken geleden.

Ja ik vond het er ook een beetje zo uit zien maar daarna was dat gewoon weer weg. Ik ga er nu maar weer even heen. Voelt gewoon niet goed.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:39

Beterschap ermee. Ik weet niet wat het allemaal kan zijn,maar ik voel mee met jou en je paard.

Eve_16
Berichten: 270
Geregistreerd: 19-11-21

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:28

Ik vind je symptomen erg duiden op maagzweren. Daar horen ook wel wat vage koliek schattige klachten bij en gezien de medicatie/pijn zou ik dit zeker niet gek vinden.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:34

Late reactie van mij kant.

Mijn paard had het nog wel een beetje erger als die van jou. Ik heb mijn paard ingezet als fokmerrie. Ze heeft 3 veulens op rij gehad en ze is sinds 2 jaar volledig rad. Ze rent met haar veulens mee, doet gek en is vrolijk. Ik heb er inmiddels ook weer een paar x opgezeten. Het is wel duidelijk dat terug de sport in met haar niet meer gaat maar wel gewoon lol met je knol. Dus een buitenritje bosritje en natuurlijk gewoon licht werk in de bak.

Ik kan een maandag als je wilt wel even mijn da bellen om te vragen wat ze toen gedaan hebben. Als je dat fijn vind.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:40

De DA is geweest. Toch koliek. Gelukkig nog geen verstopping. Hij heeft Buscopan en pijnstilling gekregen. Hopelijk voelt hij zicb straks weer een stuk beter.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:40

Ik zou ook even de veearts bellen. Ik zou zo niet de nacht in durven om eerlijk te zijn.
Edit: hij is geweest, gelukkig. +:)+

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:52

Houd t goed in de gaten, die van mij had met minimale klachten toch flinke zandkoliek… als de buscopan niet gaat werken ff röntgenfoto laten maken dan weet je het gelijk.

Sterkte!

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:01

MarjanB schreef:
Houd t goed in de gaten, die van mij had met minimale klachten toch flinke zandkoliek… als de buscopan niet gaat werken ff röntgenfoto laten maken dan weet je het gelijk.

Sterkte!


Ja dat heb ik inderdaad ook zo afgesproken. Ik geef de Psylium al in hoge dosering dankzij jouw topic destijds. Dat heb ik de afgelopen 2 maanden echter nog niet gedaan, dus ik zal morgen sowieso weer een kuur starten.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:26

Koekie hoe gaat het met je pony?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:03

Ja, ben ook wel benieuwd.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 21:20

Lief van jullie!
Het gaat beter sinds vandaag. Vanaf zondag ben ik maar meteen ook vlozaad gaan geven. Voor het geval de krampkoliek toch van zand komt.
Hij was vandaag weer gewoon hooi aan het eten en leek niet meer zo lusteloos.
Ik maak me nog steeds wel zorgen om de ontsteking in zijn hoef, omdat hij zo slecht liep met zijn ijzer er af getrapt. Heb ook niets meer gehoord van de DA over die tabletten die we evt zouden kunnen geven. Ik zal morgen maar weer eens bellen met de vraag of hij mij wil bellen.

Verder is de bak op onze 'nieuwe' stal erg slecht. Als het zulk nat weer is, lijkt de bak wel klei; heel erg glibberig. Daar gaan we dus niet in rijden met de andere pony, die ook onlangs hersteld is van een peesblessure. De logeercirkel is nog erger dus we kunnen hem helemaal geen beweging geven. Nu ze in de winter maar een paar uurtjes naar buiten gaan, is pony nr 2 niet bepaald happy. Dus weer genoeg om over na te denken.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:34

Fijn dat het naar omstandigheden toch wat beter met hem lijkt te gaan. In ieder geval wat betreft de koliek!

Volgende zorg, de stal. Ik vind het ook altijd heel lastig een goede en passende stal te vinden. Nu pony 2 niet happy lijkt is dat ook altijd weer de nodige zorg.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 13:35

Gisteren heb ik de DA helaas weer moeten bellen. Weer koliekerig. Mijn dochter zei al' ik heb het gevoel dat hij geen klassieke koliek heeft, maar dat er iets onderliggends aan de hand is'
Hij lag gisteren in zijn stal en wilde ook niet opstaan toen mijn dochter bij hem in de stal ging. Niet eerder met hem meegemaakt. Vervolgens ging hij ook steeds rollen en naar zijn buik bijten.
Deze soort 'aanvallen' komen af en aan. Soms lijkt hij een paar dagen nergens last van de te hebben.

De DA van Wapenveld zei dat hij het vond klinken als maagzweren, na het hele verhaal (begonnen na de MRI)
Had ik helemaal niet aangedacht! Hij heeft dus gister ene pijnstiller gekregen, darmverslapper (al mest hij wel) en voor een week omeprazole.
Gisteravond nog weer bij hem geweest en toen vonden we hem heel lusteloos. Zometeen maar eens kijken hoe het met hem gaat.

Helaas niets meer van de DA gehoord over het middel dat we evt nog kunnen geven voor de hoefbeen ontsteking. Volgende week maar weer bellen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:36

Wat een zorgen heb je zeg.

Medisch en ook qua stalling. ik blijf meelezen maar wil je wel sterkte wensen met de beslissingen die je neemt.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:04

Wat zuur.
Hopelijk knapt hij snel weer op.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:07

Dankjulliewel! Kan geen DA meer zien ;-) ;-)