kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 13:19

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
Nou ik ben gewend dat er dus ook bloed afgenomen wordt (bij alle keuringen die ik heb laten doen, was dat zo)
In Wolvega specifiek naar gevraagd maar zij doen dat niet meer. Alleen als ik ca. 350 euro extra zou betalen, konden ze dat doen. Heb toen ook aangegeven dat ik dat heel vreemd vond. Heb dat bloed toen idd maar laten zitten. Tja... 1 grote leerschool dit.

Maar goed, verkoper heeft een manege en handelt wat daarnaast dus ik zou hem ook niet terug willen doen; de kans dat hij dan alsnog weer de handel in zou gaan is groot. Het is een knappe pony met talent en heel werkwillig. Risico is me veel te groot en daarvoor geef ik teveel om de pony :-) Dus ik schiet er verder niets mee op. Maar... ik heb hem wel binnen 6 maanden laten weten wat er aan de hand was. Hij wilde een filmpje van hoe hij liep op dat moment en vanaf toen heeft hij nergens meer op gereageerd. Als ik hem zou moeten in laten slapen, besteed ik er nog wel een bericht of brief aan. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.


Bizar dit, 350 euro extra. Bloedafname is overal standaard bij de keuring. Je betaalt pas wat als je het bloed daadwerkelijk laat onderzoeken. En dan kost dat nog lang geen 350. Het bloed wordt volgens mij daarvoor een half jaar bewaard. Ik vind hier een naar geurtje vanaf komen.
Maar goed, je hebt piketpaaltjes laten slaan en binnen een half jaar de verkoper laten weten wat er aan de hand was en natuurlijk de DA diagnoses. Dus mocht het nog misgaan kun je het ze altijd nog flink lastig maken.


Ja is raar toch? Ik heb er nog een kwartier over staan praten omdat ik het verschil met andere keuringen zo groot vind; zoals gezegd wordt altijd bloed afgenomen en dat wordt dan een half jaar bewaard.
Maar ze waren er heel duidelijk over, dat gebeurde in Wolvega niet meer. Dat icm de vliegensvlugge keuring, gaf me toen al het gevoel hier niet nog eens naar toe te gaan.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 13:21

Elisa2 schreef:
Wat een goed nieuws, fijn! Ik hoop echt dat deze positieve ontwikkeling zich door gaat zetten.


Ik ook! Ik heb nog even een gradatie gevraagd en hij zou de kreupelheid 1/10 geven dus dat is echt een grote verbetering.

Pony is er wel helemaal klaar mee. Loopt nog maar moeizaam de trailer in, heel vervelend bij de hoefsmid (terwijl hij dat altijd heel braaf doet) Dat begrijp ik ook helemaal. We gaan komende week weer even in de trailer naar het bos, even wat leuks doen in een andere omgeving.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:56


Babootje

Berichten: 26349
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:01

Goed zou je zeggen. een 1:10 zien wij als leek al haast niet. Nog even geduld denk ik.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:04

Koekie73 schreef:
En voor wie het nog interessant vindt, hier hoe hij liep op de kliniek gisteren:

https://youtube.com/shorts/1HvcoE0qNPM?feature=share

https://youtube.com/shorts/psBzYzT_LvM?feature=share


Op het tweede filmpje lijk ik het heel lichtjes nog te zien. 1/10 is inderdaad nauwelijks nog wat..echt fijn dat jullie op de goede weg zitten en hem ook deze kans geven om te herstellen.

Kan me voorstellen dat de pony het niet leuk meer vind, de associaties zijn natuurlijk niet zo leuk zo met de trailer en hoefsmid.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:51

Nou, pony lijkt zich een stuk beter te voelen. Is helemaal blij als we met hen gaan wandelen of met hem spelen in de longeercirkel. Hij begint weer te lijken op de pony die we dachten gekocht te hebben. Over 2 dagen hebben we hem een jaar! Bizar dat hij dan toch ook al zo'n 10 maanden kreupel is.

Babootje

Berichten: 26349
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:07

klinkt goed!

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 19:37

Donderdag a.s. weer controle op de kliniek. Ben heel benieuwd, maar heb er voor het eerst alle vertrouwen in. Ik heb hem van de week even zien draven dat was echt weer heerlijk ruim, rad en soepel.

Tijdens de storm is er een boom op mijn trailer gevallen met alle gevolgen van doen (gat in het dak, raam kapot, wielkast doormidden etc) Gelukkig kon ik die vandaag weer ophalen zodat we donderdagochtend naar de kliniek kunnen.

Duimen jullie weer?

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:40

Oeh spannend, hopelijk héél goed nieuws :j

Babootje

Berichten: 26349
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:12

Ik doe weer mee +:)+ +:)+ +:)+

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:35

Heb het topic net even helemaal doorgelezen, fijn dat jullie zoveel geduld met hem hebben. Duim ook mee voor goed nieuws!!

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:28

Ik duim weer mee voor jullie!

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:35

Duim weer voor jullie mee

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:44

Ja, duimen draaien!!!

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 14:22

Heel veel dank voor het duimen!! Dat heeft geholpen.

Conclusie: 100% rad op zachte bodem. Op het harde liep hij het ene stukje ook helemaal zuiver en het stukje terug weer nét niet.
Hij heeft nog een ronde het alu plaatje met gips onder gekregen.
En... we mogen weer rustig op gaan bouwen *\%/*

Dat mag ohz maar hij is momenteel een bommetje energie en amper te houden, dus we gaan de komende week eerst 3x aan de longe stappen en draven. Ik denk dat als mijn dochter er nu opgaat, hij ontploft :=

Maargoed nieuws he? Over 8 weken weer terug. Dan evt weer terug naar ijzers met zooltje. Maar eerst maar eens kijken hoe het gaat de komende weken.

Toen we weer terug kwamen, lag onze andere pony er zo bij:


Afbeelding


Daar krijg je zomervibes van toch?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:37

Wat een goed nieuws!!! Super, wat zullen jullie blij zijn!!!

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:47

Oh wat fijn zeg, dat klinkt goed! Hopelijk lukt het opbouwen ook een beetje dan. Zal wel wat puzzelen worden met de overtollige energie en niet meteen te veel. Ik moet zeggen dat ik dan meestal toch kies voor er op, zodat je het meer gecontroleerd kunt doen. Ipv aan de longe en dan als de knetter op de volte gaan....Snap wel dat het veilig moet blijven voor dochterlief hoor ;-)

Babootje

Berichten: 26349
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:10

Fijne update Koekie. Nu lijkt het dan toch helemaal goed te komen.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 17:39

@pumpkins heel erg blij! De DA stootte me helemaal blij aan ; hij is rad!!!' :-)
Hij en de hoefsmid op de kliniek leven ook zo mee.

@Charmaine normaal gesproken vind ik dat ook hoor. Alleen de laatste keer dat ze er op zat (voordat we de 1e keer naar de kliniek gingen) heeft hij haar met steiger, bok en vervolgens 180 graden draai eraf gegooid toen ze net opgestapt was.

We nemen dat risico nu maar even niet. Kans is heel groot dat als hij aan de longe braaf is, ze meteen weer op wil stappen. Ze verheugt zich er zo op. En dat kan in 1e instantie natuurlijk ook gewoon aan de logeerlijn voor haar gemoedsrust.

@babootje ja, heb het een tijdje niet gedacht maar het lijkt toch goed te komen.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 15:30

De pony's zijn vorige week verhuisd van hun tijdelijke plek naar hun nieuwe plek.
Mijn andere pony was zo gewend (die vindt alles prima zolang er eten is LOL) maar Q heeft veel spanning. Is voor heel erg gespannen als hij bij onze andere pony weg moet. Niet zo gek ook, verhuizing is ook nogal wat en zijn maatje zal vast zijn houvast zijn.
Na een paar dagen even aan de longe in de cirkel en toen liep hij weer kreupel :-(
Van de week maar even overleggen met de kliniek. Al kunnen we in principe niet veel doen, behalve weer complete rust (behalve dat hij wel de paddock en komende week hopelijk de wei op gaat.

Hij heeft nog steeds de plaatjes met gips.
Omdat hij bekend is met maagzweren ga ik sowieso even een paar spuiten gastroguard halen en weer ekyguard geven.
Maak me er toch zorgen om dat hij weer niet goed loopt. Niet zo slecht al in het begin hoor, maar ook zeker niet zo goed als laatst op de kliniek en de weken ervoor.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 08:03

Pony's inmiddels helemaal thuis op hun nieuwe plek. Kreeg mijn ándere pony ineens een Einschuss been 2e paasdag :-( Meteen de DA erbij dus het lijkt met een sisser af te lopen. Ik schok me rot toen ik hem met zijn been zag slepen :(:)

Maar goed, Q loopt weer goed. Hij voelt zich top in de kudde en komt af en toe even kijken bij zijn einschuss-maatje die natuurlijk nu even apart staat op een paddock naast de wei.
Omdat het zo goed gaat, gaat vandaag weer voor het eerst zijn zadel op en hoofdstel in!!! Eerst even aan de longe om te zien of hij niet ontploft ;-) en dan kruipt mijn dochter er weer op.
Dat had ik een paar maanden geleden niet meer durven dromen.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:16

Wat een fijn nieuws! (behalve dat einschuss been natuurlijk) ik hoop dat het goed zal gaan en hij rad blijft lopen.

Babootje

Berichten: 26349
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:29

Fijne update Koekie!!

Mer1980

Berichten: 18880
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:53

En? hoe is de eerste rit verlopen?

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 21:21

thanks allemaal!

@Mer1980 hij was verbazingwekkend braaf en had er overduidelijk veel zin in. Dochter genoot er overduidelijk van en hij luisterde top naar haar.

Helaas vond ik hem toch niet helemaal lekker lopen, dus we hebben het heel kort gehouden. Toch weer een knikje en duidelijk LV. Niet katskreupel maar ook niet helemaal rad zo op de zachte bodem.
Ik heb de kliniek gebeld voor overleg hoe verder; zetten we door (wat niet goed voelt want op de kliniek was hij laatste keer juist rad op het zachte) of gaan we weer een stapje terug tot de controle over 3 weken. De assistente zou zorgen dat de DA vandaag zou bellen maar ik heb nog niets gehoord.

Ik heb ook geen revalidatieschema gekregen dus we doen al rustiger aan dan denk ik de DA voor ogen had met het revalidatieschema.