kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18883
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:10

wat vervelend dat hij toch weer net niet lekker liep....

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 12:03

Geen goed nieuws. DA vond hem ook niet goed lopen.
Eigenlijk zou hij nu gewoon wel weer wat belastbaar moeten zijn.

We doen over 3 weken nog een controle. Hij moet dan ook weer bekapt worden op de klinek.

Suggestie die de DA deed, had ik zelf ook in mijn hoofd; een herhaal MRI om te zien hoe de ontsteking nu is. Als het niet verbeterd is, houdt het eigenlijk op.

Je zou nog zo'n zenuwsnede kunnen doen maar ik zie dat niet zo zitten. Mooi klote dit.

hagelslag
Berichten: 9077
Geregistreerd: 18-09-10

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:22

Ah dat is wel echt flink balen zeg

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:27

Maar hij is klinisch wederom niet goed... wil je dan dat geld nog weer steken in een mri? Niet goed = pijn. Ik zou eerder op pijnstillers zetten en kijken hoe het dan is. Is die dan goed dan is het duidelijk toch? Hoefbeenontstekingen komen vaak terug omdat het ergens vandaan komt. Ik ken maar weinig succesverhalen en zelf ook laten inslapen erom..

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 12:32

Ik ga hem niet op pijnstillers zetten want het is duidelijk dat het van die ontsteking komt.
Ik overweeg de mri omdat ik hem wellicht nog een jaar de wei op zou willen gooien als de onsteking wel veel verbeterd is. Want dan heeft de behandeling wel wat gedaan.
Als de ontsteking nog hetzelfde is (of verergerd) weet ik zeker dat het einde verhaal is.

Maar ik moet het allemaal even laten bezinken.

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:08

Maar je weet dat als je de oorzaak niet wegneemt de ontsteking op elk moment de kop weer op kan drukken?

Als het paard verkeerd belast bijvoorbeeld dan blijf je maar triggeren.

MarjanB

Berichten: 16506
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:13

Sterkte! :(:)

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:13

@Spenk We doen al maanden niets met hem dus in die zin is er geen specifieke trigger die we weg kunnen halen of aan kunnen passen
De kans is heel groot dat hij dit al had toen wij hem kochten, ruim een jaar geleden. Zo'n lange tijd ontsteking maakt vooral de kans heel groot dat het niet over gaat.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:14

Dank Marjan!

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:52

Koekie73 schreef:
@Spenk We doen al maanden niets met hem dus in die zin is er geen specifieke trigger die we weg kunnen halen of aan kunnen passen
De kans is heel groot dat hij dit al had toen wij hem kochten, ruim een jaar geleden. Zo'n lange tijd ontsteking maakt vooral de kans heel groot dat het niet over gaat.

Het gaat niet om trainen he. De trigger hier was een verkeerde hoefstand. Dan blijft het triggeren en die stand kregen we niet goed. Maar ook altijd hetzelfde graasbeen hebben dus altijd zelfde been op druk met grazen.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:57

Ach wat een nare update! Even laten bezinken..ik snap het wel! Veel sterkte en wijsheid!

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:03

Spenk schreef:
Koekie73 schreef:
@Spenk We doen al maanden niets met hem dus in die zin is er geen specifieke trigger die we weg kunnen halen of aan kunnen passen
De kans is heel groot dat hij dit al had toen wij hem kochten, ruim een jaar geleden. Zo'n lange tijd ontsteking maakt vooral de kans heel groot dat het niet over gaat.

Het gaat niet om trainen he. De trigger hier was een verkeerde hoefstand. Dan blijft het triggeren en die stand kregen we niet goed. Maar ook altijd hetzelfde graasbeen hebben dus altijd zelfde been op druk met grazen.

Deze ervaring heb ik ook bij mijn paard.

En heb je hem al eens helemaal na laten lopen door een osteo/chiro? Door lang kreupel te lopen gaan ze meestal ergens compenseren, vastzetten in de schouder en/of de romp bijvoorbeeld. Dit compensatiepatroon verdwijnt niet altijd vanzelf wanneer de feitelijke blessure opgelost is. Dat zou best kunnen verklaren waarom hij weer slechter gaat lopen op het moment dat hij gereden wordt.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 14:11

Spenk schreef:
Koekie73 schreef:
@Spenk We doen al maanden niets met hem dus in die zin is er geen specifieke trigger die we weg kunnen halen of aan kunnen passen
De kans is heel groot dat hij dit al had toen wij hem kochten, ruim een jaar geleden. Zo'n lange tijd ontsteking maakt vooral de kans heel groot dat het niet over gaat.

Het gaat niet om trainen he. De trigger hier was een verkeerde hoefstand. Dan blijft het triggeren en die stand kregen we niet goed. Maar ook altijd hetzelfde graasbeen hebben dus altijd zelfde been op druk met grazen.


Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Je bedoelt, dan hebben conclusies uit een herhaal mri ook weinig nut?

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 14:13

irmaz schreef:
Spenk schreef:

@Spenk We doen al maanden niets met hem dus in die zin is er geen specifieke trigger die we weg kunnen halen of aan kunnen passen
De kans is heel groot dat hij dit al had toen wij hem kochten, ruim een jaar geleden. Zo'n lange tijd ontsteking maakt vooral de kans heel groot dat het niet over gaat.

Het gaat niet om trainen he. De trigger hier was een verkeerde hoefstand. Dan blijft het triggeren en die stand kregen we niet goed. Maar ook altijd hetzelfde graasbeen hebben dus altijd zelfde been op druk met grazen.

Deze ervaring heb ik ook bij mijn paard.

En heb je hem al eens helemaal na laten lopen door een osteo/chiro? Door lang kreupel te lopen gaan ze meestal ergens compenseren, vastzetten in de schouder en/of de romp bijvoorbeeld. Dit compensatiepatroon verdwijnt niet altijd vanzelf wanneer de feitelijke blessure opgelost is. Dat zou best kunnen verklaren waarom hij weer slechter gaat lopen op het moment dat hij gereden wordt.[/quote]

Allemaal al gedaan.

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:35

Dat bedoel ik inderdaad ja. Ik ben ook een beetje verbaasd dat de DA dat voorstelt. Want een hoefbeenontsteking komt ergens van.

Dit is geen blessure die persé van werken komt. En kan het genezen ja tuurlijk máár als er niks gedaan (kan) worden aan de oorzaak dan komt het terug of andere problemen die er uit voort komen.

Hier was de hoefstand niet goed en dat kon ook niet aangepast worden. Dus de problemen bleven terugkomen. Daar was mijn dierenarts en de hoefsmid ook vrij duidelijk in dat dit een gebed zonder einde zou zijn.

En omdat je er al zo lang mee loopt denk ik niet dat de oorzaak weg is. Vandaar dat ik zeg zet eens 2 weken op buut en loopt die dan rad dan weet je genoeg. Dan heeft die dus continu pijn eraan. Met de rust die hij nu gehad heeft verwacht ik niet het over een jaar ineens over is. Want de trigger is duidelijk nog wel aanwezig.

Ik zou die kosten van een MRI er dan niet meer insteken want de uitkomst is eigenlijk hetzelfde het paard is gewoon niet rad. Als de ontsteking er nog zit (of weer zit dat weet je namelijk niet) dan wijs je dat als oorzaak aan, maar als je de ontsteking niet meer ziet of minder dan is het heel goed mogelijk dat permanente schade in de hoef de oorzaak is door de ontsteking en door het niet weg kunnen halen van de trigger.

MarjanB

Berichten: 16506
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:41

Misschien goed om eens naar de hoeven te kijken dan? Heb je foto’s van z’n voeten?

Ik weet dat ze het bij een kliniek zouden moeten weten maar… uit ervaring weet ik dat dat ook weer niks zegt een smid die bij een kliniek werkt.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 14:44

@Spenk dat ben ik wel met je eens. Daarom moet ik het ook laten bezinken. Hoe reeel is het om te denken dat het na zoveel maanden rust nog goed komt. En daarnaast; er is niets meer dat we nog kunnen doen.

Pony staat iets toontreden maar is nu echt goed bekapt de laatste maanden op de kliniek. En dan heeft hij ook nog een alu plaatje onder, waardoor hij geen schok meer zou moeten kunnen voelen.

Mijn dochter is zo verdrietig (ik zit zelf mijn tranen steeds weg te slikken op mijn werk) We gaan er al vanuit dat dit de moeilijke beslissing wordt van inslapen.
Pfff hij is haar once-in-a-lifetime pony |(

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 14:46

MarjanB schreef:
Misschien goed om eens naar de hoeven te kijken dan? Heb je foto’s van z’n voeten?

Ik weet dat ze het bij een kliniek zouden moeten weten maar… uit ervaring weet ik dat dat ook weer niks zegt een smid die bij een kliniek werkt.


Dat is lastig foto's maken want er zit gips om zn voorvoeten (vanwege het alu plaatje)
Zal eens kijken of ik nog minder recente foto's heb

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:48

Hoe is de hoefstand?

Dit was de hoef van mijn pony


Afbeelding

Die stand was niet goed en dat kregen we ook niet goed. 1 stijle voet en een normale voet.

Als je nog wat proberen wil dan zou je een andere smid kunnen vragen voor second opinion. Want ook klinieksmeden zijn hier niet al te best in.. Ik had ook een kliniek smid die hier weinig mee kon. Ben zelf geholpen door hoefsmid Henny van dierenkliniek Hellendoorn die toen ook eerlijk was dat het een gebeld zonder einde was. Van Nassau zijn ook smeden die wonderen kunnen verrichten.

Het beslag dat jij hebt zorgde hier voor nog meer ellende. Máár daar kan een goeie keuze voor zijn geweest natuurlijk. Maar mijn paard deed het het beste op een break over beslag. Maar door die stand was het gewoon letterlijk uitstel van executie.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 15:01

Hij is ietsje toontredend.

Ik heb eerlijk gezegd alle vertrouwen in de hoefsmid; Herman van kliniek Den Ham.
Als het mijn reguliere smid was die bij mijn andere pony komt, dan had ik dat gedaan.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:37

Van Nassau kun je nog proberen, of een jaar op de wei en alles er af gooien qua beslag daar worden ze soms ook beter van. Hoefmechanisme kan dan veel beter werken. Second opinion kan nooit kwaad.

Toontreders slijten harder, net als ongelijke voorvoeten maar juist ook door een slechte stand kan er idd het ea vast gaan zitten ergens anders in het lijf.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:54

Ts,vraag die leuke aardige da of hij het laatste half jaar/driekwart jaar van mijn paard ook gevolgd heeft.

( Hij noemt mijn paard gekscherend "ons kind "dus we hebben een behoorlijk medisch verleden samen.)

Sinds een half jaar is mijn paard ontzettend verbeterd en als het goed is en het gaat allemaal voorspoedig hebben we met een maand eindelijk het antwoord op de vraag waarom ze niet rad is.

Jou verhaal loopt enkele maanden achter op mijn verhaal, het verhaal wat hij ook kent en wat hij ook van dichtbij heeft gezien. Enkel de laatste tijd ben ik bij een andere kliniek en dat komt omdat Den Ham nou niet echt in de buurt ligt. Anders laat hem ff vragen bij zijn laatste werkgever hoe de stand van zaken is. Dat willen ze vast wel uitleggen.
Hij mag mij ook bellen.

Niet alle details zijn hetzelfde maar geloof mij, Junior had allang niet meer geleefd bij andere mensen.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 29-04-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 15:54

Overigens hebben we meerdere malen een chiro erbij gehad en de laatste x een fysio. Maar zij zeggen ook dat het verder weinig zin heeft zolang zijn blessure er nog is.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 15:56

Hey Daan, ik stuur je straks even een PB

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:10

Koekie73 schreef:
Hij is ietsje toontredend.

Ik heb eerlijk gezegd alle vertrouwen in de hoefsmid; Herman van kliniek Den Ham.
Als het mijn reguliere smid was die bij mijn andere pony komt, dan had ik dat gedaan.

Maar toch schiet je nu niks op er mee? Ik denk dat een paar andere ogen en andere gedachten geen verkeerd iets zijn. En dat is niet omdat iemand slecht werk levert maar omdat een ander idee soms best goed kan zijn.

Toontredend is zeker een afwijking die voor problemen kan zorgen helaas.