kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:29

Koekie73 schreef:
Op de laatste MRI was juist duidelijk het helingsproces te zien; vrijwel geen onsteking meer.
De optie die Babootje noemt is destijds ook besproken maar hierbij geen optie (of iig geen toegevoegde waarde)

Ik ga ook niet nog een MRI doen oid dus we gaan nu uit van de laatste MRI.


In beide verslagen staat dat het mild to moderate was. Nou kan het natuurlijk heel goed dat het de eerste keer richting moderate was en de tweede keer richting mild, maar het zat er dus nog wel.

Maar ik snap je natuurlijk volkomen dat je niet weer een MRI laat doen, 2x is al heel veel meer dan de meeste mensen doen of kunnen betalen. Daarbij heb je ook de andere pony nog die niet goed is en ook een MRI heeft gehad.

Ik duim voor je dat het toch bij beide pony's goed gaat komen, ook al is de kans wel wat minder groot dan van te voren gedacht/gehoopt was.

En als het allemaal echt niet verbetert is het echt geen schande om afscheid van ze te nemen of van degene die toch het meeste last heeft. Dat spaart dan weer een hoop kosten ( stalling, hoefsmid, entingen, wormenkuren, supplementen en wat je nog meer kwijt bent. Dat ken dan weer in een pot voor een gezonde pony voor je dochter. Het klinkt heel hard, maar 2 pony's met pensioen is wel heel triest in mijn ogen... Dikke knuffel van mij voor jullie hoor!!!

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 07:36

@jet er zat nog maar een heel klein stukje ontsteking, waardoor je duidelijk kon zien dat het helingsproces al ruim op gang was. De laatste klinische controle liep hij zuiver maar hij is ook altijd gespannen op de kliniek. Het advies was toen om weer voorzichtig op te bouwen. We hebben dat toen zelf n9g uitgesteld en toen we hem thuis zuiver zagen zijn we voorzichtig een stukje draf erbij gaan pakken.
Met nu dan toch weer een heel subtiel kreupeltje.
Stalgenoten zien het niet eens, maar de DA bevestigde wat we zagen (filmpjes gestuurd)

Tja het heeft veel tijd nodig, dus misschien heeft hij daarvan nog meer nodig? Aan de andere kant doen we al ruim een jaar niets met hem. Hij staat nu sinds een half jaar ook in de klein paddockje. De DA vindt dat we nu wel hadden moeten zien dat zijn draf zuiver is. Hoeveel tijd geef je het dan nog he?

Wederom dank voor al jullie fijne berichtjes!!! Zeer gewaardeerd.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:39

Waarom zet je hem niet gewoon op het land en laat je hem met rust?

Op een kleine paddock draaien ze ook steeds klein en je ziet ook geen verbetering na een half jaar.. Als je het nog een kans wil geven dan stopte ik daarmee en deed hem gewoon met de rest het land op en keek na een half jaar dus na de winter of die nu goed is of niet.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:24

Ik zou denk ik eerder opteren voor gewoon even stoppen met opbouwen, rust geven en wachten tot hij weer zuiver loopt en dan weer rustig gaan opbouwen. Kan ook net dat het net iets te snel is gegaan of hij zich ergens geforceerd heeft in de paddock oid. Wat Spenk zegt kan ook, maar volgens mij heeft hij al een jaar rust gehad en als hij zich gaat uitleven op de wei dan ben je wellicht verder van huis.

Hoeveel tijd je nog geeft..ik zou daarvoor een ultimatum in mijn hoofd nemen, bijvoorbeeld..we proberen nog dit en dat en deze behandeling als hij volgend jaar na de zomer nog niet goed is dan nemen we een beslissing oid. Ik denk wel dat deze blessure sowieso heel veel tijd en management nodig heeft.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:39

Mijn merrie met een soort gelijke ontsteking liep pas helemaal zuiver na 2 jaar. Dus een jaar op de wei ijzers eronder uit en afwachten vind ik een goede optie. Die van mij heeft in die tijd veulens gehad. Ik ben haar nu weer aan het oppakken.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:33

@Spenk, ik doe dat nu niet om een aantal redenen. O.a. omdat het nu niet het seizoen is om hem op de wei te zetten. Bovendien is hij rustig in de paddock (behalve als een horzel hem terroriseert :+ ) Hij doet minder gek dan wanneer ik hem met een maatje op de wei zet.
Daarnaast staat hij al zo'n 1,5 jaar stil (waarvan een jaar overdag op de wei en snachts op stal)

Met ijzers af, loopt hij nog een tikkie slechter dus dat vind ik voor nu geen optie.
Ik denk dat we na de volgende controle moeten bedenken wat we gaan doen.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 12:20

Mijn dochter twijfelt nog wel, of ze hem niet een half jaar nog 'weg' wil zetten. Ik heb haar uitgelegd dat nu op de wei niet handig is (winter) Het hangt ook af van hoe hij zonder ijzers loopt over een week of 4. Hij zou hier deze winter op een veel grotere paddock kunnen met 1 of 2 vriendjes. Hij is enorm speels dus ik vind dat wel spannend. Hij staat nu in een paddock waarbij hij wel een grote hooiruif deelt met 2 andere groepjes dus heeft wek sociaal contact, kan kroelen. Maar ik heb wel het idee dat hij zich ongelukkiger begint te voelen in zn uppie in de paddock.
Een paddock paradise zoeken voor een half jaar is ook lastig; weinig plek maar gemiddeld ook duurder dan waar we nu staan. Of ik moet toch een plekje zoeken waar hij een half jaar 'weide'maatje kan zijn voor een ander paard. Al zal zo'n korte periode ook lastig zijn? Ik kan natuurlijk wel eens een oproepje doen.

We gaan straks weer naar hem toe. Ik vond hem dit weekend er niet fijn bij staan. Leek wel of de kuiltjes boven zijn ogen dieper waren. Hij was een beetje lusteloos. Wel alert maar niet echt enthousiast.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:42

Ja heel moeilijk voor jullie. Ik heb respect voor jullie beslissing welke dan ook.
Persoonlijk, zou ik - omdat er nu echt wel een duidelijk genezingsproces zichtbaar is - de pony wel meer tijd geven. Jullie hebben nu al zoveel gedaan dat nu stoppen eigenlijk ook heel jammer zou zijn van alle tijd, energie, geld die jullie erin gestopt hebben en niet in de laatste plaats voor de pony zelf.
Het duurt al lang, maar de pony heeft ook lang hiermee gelopen, want ik begreep dat hij al niet helemaal rad was toen jullie hem kochten.
Belangrijk denk ik is dan wel niets te veranderen aan de omstandigheden (waarin het goed is gegaan), dus geen ijzers af en wegzetten. En zorgen dat ie zich zo rustig mogelijk gedraagt. Dus gewoon op de zelfde voet verder waarvan je zeker weet dat die redelijk succesvol is. Ook al lijkt je pony er niet helemaal gelukkig mee. (Dat zit vaak in ons hoofd; paarden wennen meestal wel goed aan een regime). Maar het is wel voor zijn bestwil . Maar een besluit kan ik niet voor jullie nemen. Op een gegeven moment zit je er wel doorheen (heb ik ook ervaring mee).

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 13:59

Wij hebben ook allebei heel erg het gevoel dat we hem nog wat tijd moeten geven. Heesch heeft bij de 2nd opinion letterlijk gezegd 'geef hem ajb de tijd want dit kan goed genezen maar vergt heel veel tijd' Het bepalen van hoeveel tijd blijft echter lastig. Misschien ook wel omdat we op de kliniek nu meer horen dat zij ook niets meer kunnen doen en het herstel eigenlijk te lang vinden uitblijven. Maar ja, soms loopt het natuurlijk anders dan gemiddeld.

De staleigenaresse zei dat hij tot het echt veel te nat wordt best ook 24/7 naar buiten mag. Moeten we wel kijken of 1 vd andere paarden/pony's mee kan. Mijn andere pony staat natuurlijk op rust dus daarmee kan ik hem niet samen zetten.
Tegelijkertijd vind ik snachts buite ook wat spannend ivm alle verhalen over de wolf (Pony's staan in Gramsbergen)

Hij gaat de trailer niet meer in (echt gewoon niet :+ ) dus Esther de Vries komt volgende week helpen. Daarna neem ik hem mee naar de fysio waar we eerder ook waren met de andere pony. Zij heeft veel ervaring mer revalideren dus ze gaat meekijken.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 13:15

Het gaat niet lekker met Quint. Ik vind hem sip. Hij heeft ook een enorme wintervacht die vooral heel dof is.
Hij kijkt gewoon niet lekker uit zijn ogen en het lijkt net of de kuilen boven zijn ogen dieper zijn. Hij is ook
helemaal niet zo enthousiast als altijd. Staleigenaresse bevestigd dit ook.

Hij heeft de afgelopen tijd behoorlijk wat stress gehad van de kliniekbezoeken, overnachtingen, behandelingen en MRI's waardoor hij al eerder wat last van zijn maag had.
Nou weet ik dat een doffe vacht een symptoom van maagzweren kan zijn. Ik heb nog 4 spuiten omeprazole liggen van de vorige MRI dus die geven we nu en ik bel maandag voor nog een aantal.
We hebben besloten dat we nog 1 poging doen in zijn revalidatie door een fysio mee te laten kijken en hem te laten behandelen (zie mijn oproepje hier op Bokt) Ik heb het liefst Anne van de Eerenbeemt erbij maar ik wil voor Quint graag dat iemand hem aan huis behandeld.

Mocht dit niet helpen of de fysio geeft aan dat het restje kreupelheid echt alleen uit zijn voet LV komt, dan hebben we besloten dat we hem in laten slapen.
Omdat hij totaal niet lekker in zijn vel zit, hebben we ook besloten hem vanaf maandag weer met een vriendje te zetten en als dat goed gaat weer in de groep die nog op de wei gaat.
Met het idee dat de kans op inslapen eigenlijk wel 90% is.

Mijn dochter is vreselijk verdrietig maar staat hier helemaal achter. DA heeft ook tijdens het bespreken van de MRI van de andere pony nog een tijd met haar gepraat hierover. Dat het echt een legitieme keuze is.
Quint is haar once-in-a-lifetime pony dus het is gewoon zo klote :-(
Maar hem nu zo ellendig achterlaten op stal elke dag is ook vreselijk.

Er zou nog een wonder kunnen gebeuren doordat het stukje kreupelheid toch door compensatie veroorzaakt blijkt, maar mijn gevoel zegt dat dat niet zo zal zijn. Ik wil hem echter wel graag nog deze kans geven. Voor hem, voor mijn dochter en ook voor mezelf.
Het voelt zo oneerlijk; van de 1,5 jaar dat we hem hebben heeft ze misschien 10 keer met hem kunnen rijden. Hij is pas 6 jaar! Ik weet wel dat als we ooit weer een nieuw paard kopen (en dat wordt eerst heel goed sparen want spaarpot is zo goed als leeg) ik hem helemaal op de foto zet. En ook daarmee kun je niet alles voorkomen, maar een paard met verbening van de hoefbeentakken koop ik bv nooit meer. Ook niet als de DA zegt dat het geen risico is voor de sport.

Ik ben er trouwens achter dat er meer pony's zijn met deze vader die forse verbening hebben en klachten daardoor! Als ik daar al conclusies uit kan trekken, dan zou er een erfelijke component in kunnen zitten.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:52

Dat klinkt niet positief, en bewijst ook weer eens hoe belangrijk het is om te fokken met gezonde dieren! Niet dat jullie daar wat aan kunnen doen, maar ik vind het altijd zo sneu als paarden of pony's jong aan hun einde komen door dit soort dingen. Het is inderdaad heel oneerlijk.

Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ik jullie beslissingen begrijp en het inderdaad wel belangrijk is dat hij nog een beetje een leuk leven heeft. Alleen staan is ook stressvol voor een paard dus een vriendje er bij lijkt me wel zo fijn voor hem.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 15:16

Ja ik hoop dat hij zich hierdoor iets beter gaat voelen, maar zo niet dan wel ik de kliniek eerder.

Ik voel me ook zo boos naar degene waarvan we hem kochten. Maar ik heb bewust de pony niet terug gebracht omdat ik niet wilde dat hij verder in de handel belandde en ik weet zeker dat dat wel zou zijn gebeurd.
Die boosheid raak ik wel weer kwijt.

Dochter wil graag nog een fotoshoot dus dat gaan we ook regelen.

welmoed__

Berichten: 6567
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:47

Jullie zijn zo dapper en ik snap jullie besluit heel goed. Het houd ergens een keer op, vooral wanneer pony lief aangeeft er klaar mee te zijn.
Hier komt er ook nooit weer een paard met verbening en mocht er weer een paard komen, dan gaat die ook door de hele malle molen. Dit wil je echt nooit meer.

Heel veel sterkte!!

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:54

Wat een nare afwegingen allemaal
Ik vind jullie heel wijs hiermee omgaan.
Hopelijk valt het nog mee maar dat lijkt er niet op
Sterkte! :(:)

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:17

Ach jeetje :(:) hoop dat hij er van opknapt!

Nog wel een vraagje. Mijn merrie staat nu tijdelijk op een gips beslag. Maar dat mag maximaal 2 weken er op en dan nieuwe ivm te krap worden. Hoe lang zit het er bij jullie elke keer op? Wellicht doet dat hem ook pijn?

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 18:49

Hoi Marjan, wat vervelend dat jouw merrie op gips beslag moet!

Quint heeft al even geen gips meer om zijn ijzers en staat weer op beslag siliconen en zooltje.
Bij Quint ging het er om de 6 weken af en weer nieuwe omheen. Ik heb niet gehoord dat het er maar 2 weken op mocht.

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:06

Ok! En ook geen last van dat de siliconen voor druk zorgt onder de voet? Dat bijvoorbeeld alleen een leren zooltje beter is?

Gelukkig is het bij die van mij nu alleen om te zorgen dat de voet beter in model komt.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 19:10

Geen idee eigenlijk. Is wel goed om over 4 weken nog eens te vragen. Aan de andere kant; we kijken elke controle ook even hoe hij zonder iets loopt en dat is slechter.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:22

Mijn ervaring met zooltjes zonder siliconen is dat er dan veel rommel tussen de zool en de hoef komt. Het geeft sneller kans op rotstraal en ik denk dat juist de zachte tegendruk van de siliconen doet vaak goed. Ik weet niet welke siliconen jouw smid gebruikt Koekie, de mijn gebruikt twee componenten van Vettec. En dan die lila/paars wordt. Misschien kan daar nog wat winst behaald worden. Deze volgens mij: https://info.kerckhaert.com/nl/vettec-equi-pak-soft

Heb nog even verder gekeken bij Vettec, maar die ik had lijkt er niet meer te zijn. Bovenstaande lijkt doorzichtig op te drogen.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:52

@Jet ik ga het allemaal nog eens bespreken met de hoefsmid. Dank voor het meedenken.

Vandaag heeft Quint voor het eerst sinds dagen geen 'painface' meer, maar ontspannen oogjes. De Omeprazole lijkt dus weer te helpen.
Op de rechte lijn even een kort drafje gedaan :

https://youtube.com/shorts/tBmXgk5K-VU?feature=share

https://youtube.com/shorts/hE3f1QV1F4A?feature=share

2 Weken geleden liep hij zo op de volte:

https://youtube.com/shorts/pKNLm9NV1S4?feature=share

Ik moet zeggen dat het op de filmpjes wat lastiger te zien is. Op de volte zag je duidelijk het knikje.

De filmpjes van vandaag (roze deken; mijn dochter heeft van Quint nu Quinty gemaakt :+ )
Ik vind hem daar beter lopen dan de afgelopen weken. Het valt me wel op dat hij meteen zijn oren naar achteren gooit als hij moet aandraven. Dat zou natuurlijk op ongemak/pijn kunnen duiden. Het kan echter ook zijn dat hij pijn verwacht en daarom op zijn hoede is.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 08:24

Quint staat weer in de kudde. Vanmorgen op de wei (smiddags zou het regenen en staleigenaresse was bamg dat hij dan zou gaan glijden) en hij was zó blij. Eerst een heel voorzichtig bokje maar daarna even een sprint met gekkigheid. Een minuut later stond hij te eten met zijn vrienden. Ik werd er zo happy van, blij voor hem <3

Donderdag komt de fysio voor hem.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:30

Het wordt onderschat hoe zwaar het mentaal voor een paard is om maar eindeloos op een postzegel te mogen staan zonder vrienden...

Fijn dat die zo blij is! Ik zet een paard ook niet meer op paddock rust zonder vrienden. Als ze mentaal goed in hun vel zitten gaat het fysieke herstel ook beter.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:34

Koekie73 schreef:
@Jet ik ga het allemaal nog eens bespreken met de hoefsmid. Dank voor het meedenken.

Vandaag heeft Quint voor het eerst sinds dagen geen 'painface' meer, maar ontspannen oogjes. De Omeprazole lijkt dus weer te helpen.
Op de rechte lijn even een kort drafje gedaan :

https://youtube.com/shorts/tBmXgk5K-VU?feature=share

https://youtube.com/shorts/hE3f1QV1F4A?feature=share

2 Weken geleden liep hij zo op de volte:

https://youtube.com/shorts/pKNLm9NV1S4?feature=share

Ik moet zeggen dat het op de filmpjes wat lastiger te zien is. Op de volte zag je duidelijk het knikje.

De filmpjes van vandaag (roze deken; mijn dochter heeft van Quint nu Quinty gemaakt :+ )
Ik vind hem daar beter lopen dan de afgelopen weken. Het valt me wel op dat hij meteen zijn oren naar achteren gooit als hij moet aandraven. Dat zou natuurlijk op ongemak/pijn kunnen duiden. Het kan echter ook zijn dat hij pijn verwacht en daarom op zijn hoede is.


De video staat op prive. ik kan m dus niet zien.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:35

Ik kan de video's niet zien? Privevideo's zegt Youtube...

Dan had hij waarschijnlijk toch flink last van de stress en maagzweren, apart staan kan inderdaad ook stress geven. Ontspannen met het koppie omlaag in het gras en vriendjes erbij is het beste medicijn denk ik. Hopelijk knapt hij hier in het geheel van op!

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:17

Ik heb de filmpjes weer even openbaar gezet.

Hij heeft denk ik inderdaad er stress van gehad, zeker de laatste paar weken.