kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:25

Koekie73 schreef:
Als het goed is loopt hij de trailer weer op. Woensdag is Esther de Vries langs geweest.
We kunnen dus idd wat leuks gaan doen :D

Dan zou ik naar de Oldemeijer gaan! Lange brede gelijke bospaden en makkelijk parkeren.

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 09:26

Pfff hij liep stijf vandaag. Was totaal te verwachten, maar ik vind het lastig om te zien.
Toen de fysio mee kwam kijken, dus voor dat ze hem behandelde, hield hij zijn rechter achterbeen wat stijf. Waarschijnlijk gek gedaan in de wei (ook te verwachten ;-)) en niks om me zorgen over te maken, aldus fysio. Maar ik kan gewoon niet meer normaal naar hem kijken. Denk meteen dat er weer wat is :+

Ik laat dus ook lekker mijn dochter doen, wat ze met de fysio heeft afgesproken. Kan ik hem daarna lekker knuffelen. We gaan vandaag een stukje met hem wandelen in het bos <3

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:51

Dat is heel normaal na zo'n behandeling, juist een goed teken! Super dat jullie lekker gaan wandelen met hem in het bos..is leuk voor hem en een mooie manier om hem te helpen sneller door de stijfheid heen te komen.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:27

Geef je al vitamine E Koekie?

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 13:42

Weet ik hoor Elisa, gelukkig liep hij vandaag alweer beter dan gisteren. Vond RA nog steeds niet fijn, maar ik blijf het even in de gaten houden. Anders laat ik eind vd week wel even een DA komen als dat dan nog niet beter is.

@Babootje Heb ik toevallig gisteren besteld idd vanwege de strakke spieren

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:06

Heb je hem wel eens laten testen op EMS? Een spieraandoening die ook bij wat jongere paarden voorkomt. Ik snap dat een pony met meerder beenproblemen last kan hebben van de spieren, maar de spierpijn hier wel erg aanwezig.

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 18:38

EMS? Dat is toch metabool syndroom of vergis ik me?
Daarin herken ik helemaal niets bij hem namelijk (behalve dat hij wat te dik is door niets doen en op een klein paddockje staan)

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:07

Koekie73 schreef:
EMS? Dat is toch metabool syndroom of vergis ik me?
Daarin herken ik helemaal niets bij hem namelijk (behalve dat hij wat te dik is door niets doen en op een klein paddockje staan)



Ja dat klopt. Ik ken een jong paard die dat heeft. Als jij er niks in herkent dan zal hij dat wel niet hebben. Moet zeggen dat dat paard ook niet te dik was. Het paard deed het niet fijn.

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:07

Hoe gaat het vandaag TS?

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 18:37

Hoi @Balou_k ik heb de afgelopen 2 dagen migraine gehad dus gister en vandaag niet bij hem geweest.
Zaterdag werd ik niet heel vrolijk van zijn stijve achterbeen dus ik ben zelf ook wel heel benieuwd hoe het met hem gaat.
In de kudde overdag is hij in ieder geval prima te pas.

Morgen gaan we weer en gaat mijn dochter er in principe op maar ik wil eerst even zien hoe hij loopt met z'n achterbeen.
Donderdag komt de revalidatie instructrice!

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 20:33

Wegens een overlijden in mijn familie waren we 2 dagen niet op stal geweest, revalidatie trainer ook af moeten zeggen gister.
Vandaag dus even laten lopen. Ik zag en merkte aan alles dat hij niet wilde lopen. Oren naar achter en hij liep ook echt slecht. LV verergerd en ik vind hem ook nog steeds achter niet lekker lopen.
Voor wie mee wil kijken :
https://youtube.com/shorts/ZEbxVd2Oz1g

(slechte kwaliteit filmpje maar goed)
Toen we hem weer in de wei terug zetten, zagen we ook dat hij niet eens met zijn vrienden mee rende; dat doet hij juist altijd wel.

Volgende week vrijdag staat de controle op de kliniek gepland. We hebben besloten, als de DA hem dan ook niet goed vindt lopen, we hem die dag in laten slapen.

MarjanB

Berichten: 16525
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:46

Gecondoleerd :(:)

Hmm ja hij toont enorm mat.. wat zegt degene die hem behandeld heeft?

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 20:59

@MarjanB dankjewel!
Ik heb de fysio een appje met het filmpje gestuurd, dus nog geen contact gehad.

Phonix
Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-04-18

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:20

Pfft, heftig. Veel sterkte met wat mag komen!

SjonnieZ

Berichten: 2372
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:33

Wat jammer TS maar jullie hebben er echt alles aan gedaan. Soms wil het helaas gewoon niet.
Sterkte

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:14

Gecondoleerd,

Heftige beslissing maar hij is op het filmpje duidelijk linksvoor kreupel. Achter zal denk ik een gevolg van voor zijn. Ben benieuwd wat de fysio zegt. Hij had wel gewoon in de wei/ paddock gestaan toen jullie er niet waren?

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:23

Fysio geeft ook aan dat ze hem slechter vindt en niet happy.

Ik heb zojuist de afspraak verplaatst naar eind vd middag op kliniek. Iets rustiger dan midden op de dag.
Dat worden een paar rare dagen komende week en op het ritje naar de kliniek volgende week

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:27

Heeft de revalidatietrainer al mee gekeken? Ik ben benieuwd of hij slechter wordt juist door een gebrek aan beweging of door teveel beweging. Dat geeft vaak ook wel een indicatie.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:38

Elisa2 schreef:
Heeft de revalidatietrainer al mee gekeken? Ik ben benieuwd of hij slechter wordt juist door een gebrek aan beweging of door teveel beweging. Dat geeft vaak ook wel een indicatie.

Ik vraag me af of je dat allemaal nog moet willen. Behalve dat pony duidelijk kreupel is is er zijn hele uitstraling iets verandert. Hij heeft een equine pain face.

Mijn pony mijn hoef(been) probleem gebeurde dat ook bij vannde 1 op de andere dag. De hele uitstraling gaf aan het klaar was...

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 10:37

We gaan dat niet meer doen. We hebben hem nu juist meer beweging gegeven en het gaat beduidend slechter. Ik kan vanalles gaan bedenken; misschien is toch de ontsteking verergerd, of toch ook een pees beschadigd etc etc
Maar na 1,5 jaar, 2 MRI's, inspuiten, speciaal beslag, ander speciaal beslag ga ik niet nog meer onderzoeken. De kans dat het nu, na 1,5jr, niet meer goed komt is zo groot. En zoals de DA zegt; als hij nu elke keer zo terugvalt bij een heel kort stukje draf is niet goed. We kunnen ook niets meer doen qua behandeling.

Voor mijn dochter is het ook genoeg zo. Hoe ongelooflijk verdrietig ook. Maar elke keer weer hoop die vervliegt is heel pittig. En Quint staat er gewoon niet ok bij; hij heeft deze week iig echt pijn. We geven hem nu ook metacam voor de laatste dagen. Maar zelfs in de wei is hij niet comfortabel.

Ik vind het zo onvoorstelbaar verdrietig voor mijn dochter. Ik zei het al eerder, maar hij is haar once in a lifetime pony. Pas 6 jaar is hij. Zo oneerlijk.
Maar voor hem is het echt genoeg geweest zo.

Edit:
Lees nu pas wat jij schrijft, Spenk. Precies dat. Aan zijn hele uitstaling zie je dat hij zich niet ok voelt.

Phonix
Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-04-18

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:59

Jullie heb ook echt alles gedaan wat jullie kon doen, maar het blijft een pittige beslissing. Ik hoop dat je dochter wel misschien opgelucht zal voelen hierna.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:17

Sterkte de komende tijd.

Ik heb destijds ook een paard laten inslapen omdat ik het niet meer paardwaardig vond. De foto's van haar hoefkraakbeen verbening was nog veel slechter dan bij die van jullie. Ik heb anderhalf jaar getobd met verschillende ijzers, beweging, minder beweging, inspuiten en rust. Maar iedere keer als je dacht dat het beter ging kwam ze weer stokkreupel van de wei of op 3 benen haar stal uit. De laatste keer was het voor mij klaar. Ze gaf een bok aan de longe en liep daarna weer gelijk kreupel. Ze lag heel veel op stal en was echt humeurig. Ze werd ook agressief naar de andere paarden die langsliepen, dat had ze nog nooit gedaan. Ze was pas 6 jaar en ik vond het niet eerlijk om met een paard dat niet eens pijnvrij op de wei kan staan te blijven tobben.

En ja, dan zie je het ook aan je paard.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:18

Het is echt heel verdrietig, maar ik denk wel de juiste keuze. Jullie hebben er alles aan gedaan en hebben altijd het juiste voor ogen gehouden. Hoe verdrietig ook, soms is het goed geweest. En het zal ook rust geven voor jullie. Sterkte de komende dagen.

Koekie73

Berichten: 2677
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 12:50

@Dartel echt, het is alsof je Quint omschrijft. Hij loopt nooit zo met zn oren naar achteren. En hij doet ook enorm bitchy naar de andere pony's. Ken ik helemaal niet van hem.

Allemaal veel dank voor de lieve berichtjes!

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:04

Jeetje ik heb deze ochtend 11 pagina's aan berichten van jou gelezen en ik kan niet meer dan onwijs veel respect voor jullie hebben, al 1,5 jaar veel zorgen en een onbekende toekomst. Niet durven hopen op beter en toch maar doorgaan. Echt, die pony('s) heeft/hebben meer dan een gouden huis! Wat een top baasjes zijn jullie <3

Heel begrijpelijk dat er na zoveel rust en pogingen op herstel ook een keer een besluit tot een mogelijk einde komt. Die pony heeft zoveel liefde gekregen in ieder geval, jullie hoeven je hoe dan ook niet rot te voelen als dit besluit echt realiteit wordt. Sterkte weer de komende week!