Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie alleen nog op kliniek?

 
Profiel   

Hoi!

Mijn hengst moet er dit najaar aan geloven: castratie.

Heb de DA gevraagd naar de mogelijkheden want ik ging er vanuit dat ik mn hengst ook gewoon thuis op het land danwel stal kon laten castreren. Echter doet de DA het alleen nog op de kliniek. Sochtends afgeven en eind vd dag weer ophalen.
Ik ga ze nog bellen voor meer info, maar het verbaasde me een beetje.
Wellicht is mn info achterhaald maar mijn ruin is destijds in zijn opfoktijd gewoon gecastreerd op stal. Hij kreeg een middel waardoor hij door de knietjes ging en werd netjes opgevangen door de Da, assistent en muur :'). Beentjes wijd en hak tjak weg zak. Even hechten en bijkomen en gelijk het land op.

Het lijkt me zo onnodig duur op de kliniek? En de stress die erbij komt? Nu vind mn hengst al het nieuws vrij interessant en leuk maar hij is vrij eenkennig richting mij. Dus geen idee hoe hij erop reageert.

Wat is wijsheid? Toch zo steriel mogelijk op de kliniek of toch verder zoeken naar een DA die gewoon thuis in de wei/stal zn kunstje doet?

Ik heb wel gevraagd naar de kosten van de DA maar geen antwoord op gekregen nog.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:43 



 
Profiel   

Ik denk dat dat per DA weleens kan verschillen, want ik ken een DA die het laatst nog bij iemand thuis (kennisje van mij) heeft gedaan maar dat is meer een veearts dan een echte paardenarts.
De paardenartsen die bij mij komen doen het ook alleen op de kliniek volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:46 



 
Profiel   

Hoe oud is de hengst? Wat dat maakt wel verschil. Volwassen hengst met een volledig ontwikkeld stel ballen wordt thuis over het algemeen niet gedaan.
Jonkies tot een jaar of 2-3 worden door mijn (paarden-) DA gewoon thuis onder algehele narcose gedaan.
Staand onder lokale verdoving wordt volgens mij nog heel weinig gedaan. De paarden van vandaag de dag zijn daar niet relaxt genoeg meer voor denk ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:47 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Hoe oud is de hengst? Wat dat maakt wel verschil. Volwassen hengst met een volledig ontwikkeld stel ballen wordt thuis over het algemeen niet gedaan.
Jonkies tot een jaar of 2-3 worden door mijn (paarden-) DA gewoon thuis onder algehele narcose gedaan.
Staand onder lokale verdoving wordt volgens mij nog heel weinig gedaan. De paarden van vandaag de dag zijn daar niet relaxt genoeg meer voor denk ik :D

staand deed hier de dierenarts jaren terug niet ivm liesbreuk met dan fatale afloop.
Zelf heb ik dat 2 keer mis zien gaan, dus zou daar persoonlijk ook niet voor kiezen.
Liggend wel.


Verder dezelfde vraag aan ts, hoe oud is het paard want dat kan het verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:49 



 
Profiel   

Hier (België) worden volgens mij nog veel castraties thuis gedaan? Ik heb vorig jaar nog een shetlander van 7 liggend in de wei laten castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:54 



 
Profiel   

Vorig jaar nog 2 3 jarige hengsten in de opfok staand gecastreerd door Da van dierenkliniek Hellendoorn.
Uiteindelijk moest die van mij toch naar de kliniek voor OCD dus daar maar gelijk gedaan.
Vond de DA welfijner ivm flinke ballen en dus ook flink bloedverlies.
Dat is wel een risico.die andere is daar wel gedaan, gewoon staand


Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 06-08-21 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:11 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Hoe oud is de hengst? Wat dat maakt wel verschil. Volwassen hengst met een volledig ontwikkeld stel ballen wordt thuis over het algemeen niet gedaan.
Jonkies tot een jaar of 2-3 worden door mijn (paarden-) DA gewoon thuis onder algehele narcose gedaan.
Staand onder lokale verdoving wordt volgens mij nog heel weinig gedaan. De paarden van vandaag de dag zijn daar niet relaxt genoeg meer voor denk ik :D


2 jaar en 3 maanden, moet wel eerlijk zeggen dan de testikels niet te missen zijn. Op een warme dag zijn ze zo groot als kokosnoten. Is het dan veiliger/beter om op kliniek te doen? Ben niet perse gebonden aan een of het ander hoor maar als hetzelfde prima gedaan kan worden thuis in de wei dan liever dat natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:12 



 
Profiel   

Hier is alles altijd thuis gedaan, de jonkies, maar ook de dekhengsten van 5 en 7 en 12.
Wel altijd liggend, is ook al altijd goed gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:21 



 
Profiel   

Ligt aan de DA. Vorig jaar september mijn ruin laten castreren in het land Heb verschillende gebeld in de buurt en sommige stuurden door naar de kliniek en andere deden het wel thuis liggend in het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:31 



 
Profiel   

Mijn (ex)hengst afgelopen voorjaar laten castreren (toen 2), gewoon staand op stal op de wasplaats :)
Ging prima, voor een paar dagen antibiotica en na 2 dagen 24/7 de wei op
Geen problemen mee gehad, ze herstellen het snelst in de schone buitenlucht wanneer er weinig tot geen vliegen zijn :j
Op m’n vorige werk werden ze ook altijd staand op stal gecastreerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:35 



 
Profiel   

Hier vorig jaar liggend op het land, paard was 2 jaar. Paar dagen metacam, geen antibioticum. Een dag op stal gebleven (ook wegens de vliegen, was een warme zomer) en daarna weer de kudde in. Snel geheeld en geen complicaties. Dit jaar zijn er twee staand gecastreerd bij ons op stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:50 



 
Profiel   

Bij ons op de praktijk wordt het ook gewoon nog thuis gedaan hoor. Zowel staand als liggend. Vanaf 3 jaar is het advies wel op tafel en vanaf 4/5 doen we ze eigenlijk standaard op tafel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:33 



 

Hier ook liggend op het land, eenmaal zelfs een klophengst op het land geholpen, allemaal prima gegaan.
Kliniek lijkt me onnodig duur? Want hoe gaat het daar, ok huren, boxhuur en meerdere mensen aan het paard, lijkt me een duur grapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:01 



 
Profiel   

Ik koop zo nu en dan jonge hengsten en die laat ik altijd thuis castreren. Eigenlijk altijd liggend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:10 



 
Profiel   

Mijne is op stal liggend onder narcose gecastreerd.
Maar sommige artsen doen het liever op de kliniek o dat ze dan soms zeker weten hoe de omstandigheden zijn. ( welke voorzieningen er wel/ niet bij de eigenaar zijn zeg maar..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:12 



 
Profiel   

Ik had er een die het alleen met weekopname deed bij een jaarling.
Even verder rondbellen en iemand gevonden die gewoon op stal kwam. (Scheelde ook flink in de portemonnee).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 19:12 



 
Profiel   

Die van mij is als 2 jarige wel in de kliniek gedaan (op tafel), was iets van 230,- kwijt inclusief 2 nachten daar blijven. Was hier in de buurt niet veel duurder dan aan huis laten doen. Je kunt inderdaad altijd even rondbellen, er zijn vast nog wel dierenartsen die het wel aan huis doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:02 



 
Profiel   

Ik heb een jaar geleden nog een serie staande castraties meegemaakt.

Ik zit mij nu af te vragen of het jaarlingen waren of tweejarigen.

De boer wist dat 1 hengstje soms zijn bal terugtrok, dus die ging ivm de rust het eerste. Beide ballen zaten netjes na de verdoving beneden, en een paar minuten later dus niet meer.
En daarna hup, de wei in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:37 



 
Profiel   

Wanneer jij het over kokosnoten hebt zou ik hem mooi naar de kliniek doen, eventueel nog een andere da bellen maar dit zou ik er zeker bij vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:40 



 
Profiel   

Oeeff... Ik vind een recovery al doodeng.. Laat staan dat een paard thuis, op een harde vloer moet op staan..

Dan zou ik liever het zekere (al is het dat nooit) voor het onzekere nemen en hem op de kliniek laten opereren.

Wij doen ze thuis nooit liggend, altijd staand. 3 jaar of ouder is sowieso standaard kliniek. Maar als mensen liggend willen dan zeggen wij ook kom maar naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:57 



 
Profiel   

Maar als je staand 2 keer mis hebt zien gaan wil je dat ook niet meer.
Overigens zou ik op stal ook niet doen maar in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 21:18 



 
Profiel   

Mijn 5 jarige is staand gecastreerd vorig jaar. Had zelfs gedekt maar ging super goed. Ook heel weinig last van gehad en snel hersteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 21:23 



 
Profiel   

Damoiseaux2 schreef
Oeeff... Ik vind een recovery al doodeng.. Laat staan dat een paard thuis, op een harde vloer moet op staan..

Dan zou ik liever het zekere (al is het dat nooit) voor het onzekere nemen en hem op de kliniek laten opereren.

Wij doen ze thuis nooit liggend, altijd staand. 3 jaar of ouder is sowieso standaard kliniek. Maar als mensen liggend willen dan zeggen wij ook kom maar naar de kliniek.

Je krijgt het advies de stal 2 weken minimaal uit te mesten en wel flink op te strooien dagelijks zodat je echt een dikke onderlaag hebt. Dan hebben ze genoeg grip om op te staan. 2 dagen voor de castratie niet meer op strooien ivm gladheid stro.

Ik heb afgelopen jaar 2 paarden thuis laten castreren en is mij zeer goed bevallen. Paarden werden keurig neergelegd, daarna een hele hygiënische castratie en uiteindelijk zag je de paarden rustig wakker worden en wachten totdat ze het idee hadden dat ze konden gaan staan. Doordat ze thuis waren en ik erbij was bleven ze super rustig en het opstaan was echt zo gebeurd.
Zolang je vertrouwen hebt in je dierenarts moet het helemaal goed komen. Als mijn dierenarts er over een aantal jaar mee op houdt ga ik ze denk ik wel naar de kliniek brengen, wil geen narigheid met op staan en dergelijke. Nu heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat (kan namelijk ook aan de narcose liggen is mij verteld, sommige kunnen verkeerd vallen waardoor ze paniek krijgen met opstaan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 21:24 



 
Profiel   

Inderdaad, mijn oude da zei ook dat hij ze liever in hun eigen box hielp en dan naderhand ook gewoon niemand erbij zodat ze wanneer ze bijkwamen gewoon rustig bleven.Wel zorgen dat de andere paarden ook gewoon op stal staan. Maar je hebt overal uitzonderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 21:28 



 
Profiel   

Wij hebben het een half jaar terug nog thuis staant in de weide gedaan...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 21:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen