Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie alleen nog op kliniek?

 
Profiel   

Ik heb een paar jaar terug een castreur laten komen en hem gewoon staand op de wei laten doen. Zou het echt niet graag liggend willen.

Ging wel om een jaarling, heb ook een 11-jarige hengst en die zou naar de kliniek moeten. Maar bij hem mogen ze gelukkig gewoon blijven zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 07:52 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Oh jullie maken het me niet makkelijk :')

Ik besef heel goed dat overal en altijd risicos zijn maar wel vooral niet overly obsessed zijn qua maatregelen en zekerheden en daarmee de prijs onnodig opdrijven.
Ik ga zoiezo nog even informeren wat het kost op de kliniek en of dit staand of liggend is.

Is er een risico dat het bij staand castreren bv niet goed verdoofd wordt? En dan daarna paard met trauma? Is narcose niet vriendelijker? Of juist staand minder complicaties ook met darmen ofzo? Pff moeilijk.

En het rotte is dat ik dus altijd die kliniek laat komen. En die doen dus alleen nog op de kliniek. Ik heb geen andere klinieken/artsen die ik goed ken en vertrouw met dit klusje.


Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, de meeste risico zit in de narcose als het liggend gedaan wordt volgens mij. Tenzij een arts echt grove fouten maakt. Bij alle paarden die ik staand heb zien castreren was er geen enkele waarbij de verdoving niet goed werkte of met trauma daarna. Is ook niet handig, want staand is het meest risicovol voor de DA/ castreur en niet goed verdoofd dan zullen ze eerder slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 08:17 



 
Profiel   

Elisa ik heb 2 keer de darmen naar buiten zien komen staand, dat is hier de reden dat de dierenarts het niet doet. Niet voor zichzelf.
Zou maar heel zelden gebeuren, nou wel toevallig dat ik het 2 keer heb meegemaakt. Dan is het einde oefening voor het paard.

Liggend gebeurd dat niet. Mar klopt daar is het risico het opstaan.
Maar dat heb ik dan weer 100 keer goed zien gaan. Midden in de wei, hun vertrouwde wei. Dus ze willen niet ineens sneller staan door de vreemde omgeving.
Kan dat mis gaan ja. Kan ook in de kliniek, hebben we paar weken terug nog mogen horen van Zonik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 09:14 



 
Profiel   

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/castratie/

duidelijk uitleg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 09:16 



 
Profiel   

_Reneee schreef
Ik heb een paar jaar terug een castreur laten komen en hem gewoon staand op de wei laten doen. Zou het echt niet graag liggend willen.

Ging wel om een jaarling, heb ook een 11-jarige hengst en die zou naar de kliniek moeten. Maar bij hem mogen ze gelukkig gewoon blijven zitten.


Hij mag dan hengst blijven zitten, maar leeftijd zegt niet alles hoor.

Bij ons kwam de veearts kijken of het zo kon en dat kon. Soms kan dat bij ene volwassen hengst niet meer, maar soms ook wel.

Er blijven denk ik meer paarden dood door of na de narcose, dan door castreren in de wei. En dan heb ik er wel een zo verloren, maar zie dat echt nog steeds als grote pech.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 12:01 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Elisa ik heb 2 keer de darmen naar buiten zien komen staand, dat is hier de reden dat de dierenarts het niet doet. Niet voor zichzelf.
Zou maar heel zelden gebeuren, nou wel toevallig dat ik het 2 keer heb meegemaakt. Dan is het einde oefening voor het paard.

Liggend gebeurd dat niet. Mar klopt daar is het risico het opstaan.
Maar dat heb ik dan weer 100 keer goed zien gaan. Midden in de wei, hun vertrouwde wei. Dus ze willen niet ineens sneller staan door de vreemde omgeving.
Kan dat mis gaan ja. Kan ook in de kliniek, hebben we paar weken terug nog mogen horen van Zonik.

Niet met je eens, degene waar ik het over had was, liggend in de eigen weide. Ook darmen eruit, overigens wel de fout van de da

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 21:10 



 
Profiel   

Dat had ik gelezen. :knuffel :
En dat is een hele Grove fout.
Juist daarom liggend. Die dierenarts heeft echt zitten slapen.

Maar een fout maakt dus niet zo dat deze vorm van opereren op dat vlak ineens extra risicovol is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 21:13 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Elisa ik heb 2 keer de darmen naar buiten zien komen staand, dat is hier de reden dat de dierenarts het niet doet. Niet voor zichzelf.
Zou maar heel zelden gebeuren, nou wel toevallig dat ik het 2 keer heb meegemaakt. Dan is het einde oefening voor het paard.

Liggend gebeurd dat niet. Mar klopt daar is het risico het opstaan.
Maar dat heb ik dan weer 100 keer goed zien gaan. Midden in de wei, hun vertrouwde wei. Dus ze willen niet ineens sneller staan door de vreemde omgeving.
Kan dat mis gaan ja. Kan ook in de kliniek, hebben we paar weken terug nog mogen horen van Zonik.


Zoals ik zei bij mij is het gebaseerd op eigen ervaringen, ik heb staand gewoon heel vaak goed zien gaan door de castreur en hield zelf de paarden vast. Dus geen verdovingen die niet goed werkten oid. Liggend kan het ook gebeuren dat de darmen naar buiten komen, het is afhankelijk van de castratiemethode ook.

In ieder geval mijn voorkeur blijft staand zijn door de castreur vanwege de goede ervaringen die ik heb maar ik kan me voorstellen dat als je er geen goede ervaringen mee hebt dat je dan eerder voor liggend gaat. Overal zitten risico's aan en de TS moet doen waar zij zich het beste bij voelt.

Staand laat ik in ieder geval wel liever doen door een castreur dan door een DA omdat die eerste het gewoon zoveel doen dat ze er imo beter in zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 08:57 



 
Profiel   

Maar bij liggend kunnen ze dat direct verhelpen.
De keren dat ik staand mis heb zien gaan was door de castreur.

Maar inderdaad ieder doet waar hij zelf het beste gevoel bij heeft.
Voor mijzelf heb ik dus 2 paarden laten castreren, en daarom dus liggend in het weiland laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:01 



 
Profiel   

Denk juist omdat je vertrouwen in de kliniek hebt je het beste daar naartoe kan.
Voor elke optie zijn er risico's.
Wel denk ik voor je eigen gemoedsrust en hoe je dat overbrengt op je hengst kliniek de beste optie is.
Ik kende mijn veearts al jaren, heb hem meerdere castraties liggend zien doen, zelf ook een aantal op die manier laten castreren en toch vind ik het elke keer weer spannend of het goed gaat.
Heb dan liever mijn vertrouwde veearts dan een vreemde waar ik niet van weet hoe die is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:14 



 
Profiel   

nuscaniels schreef
Denk juist omdat je vertrouwen in de kliniek hebt je het beste daar naartoe kan.
Voor elke optie zijn er risico's.
Wel denk ik voor je eigen gemoedsrust en hoe je dat overbrengt op je hengst kliniek de beste optie is.
Ik kende mijn veearts al jaren, heb hem meerdere castraties liggend zien doen, zelf ook een aantal op die manier laten castreren en toch vind ik het elke keer weer spannend of het goed gaat.
Heb dan liever mijn vertrouwde veearts dan een vreemde waar ik niet van weet hoe die is.


Moet je wel een hele goede kliniek hebben die je vertrouwd en nooit fouten maakt, waar nooit iets mis gaat etc.

Zat klinieken die een goede naam hebben, maar ook echt wel fouten maken. Of waar dus dingen flink mis gaan.

Het blijft een ingreep en het gaat vaak goed en ook weleens mis, ongeacht welke methode op welke plek. Geen enkele manier heeft 100% garanties.

Zoals ik eerder zei; bij ene volwassen hengst is een veearts gewoon eerlijk en geeft bij controle vooraf aan of het nog zo kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 10:34 



 
Profiel   

Citaat
Het blijft een ingreep en het gaat vaak goed en ook weleens mis, ongeacht welke methode op welke plek. Geen enkele manier heeft 100% garanties.

dit is denk ik het enige juiste antwoord :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 10:46 



 
Profiel   

Lon schreef
Voor mijn tweejarige heb ik dit voorjaar geprobeerd af te wegen wat de beste optie was. Literatuur opgezocht, en daaruit kwam naar voren dat de risico's per castratiemethode voor het paard niet zo ver uit elkaar liggen. Voor de dierenarts is staand castreren veel risicovoller dan liggend, dus logisch dat veel dierenartsen uitsluitend liggend castreren.
Bij ongeveer 1 op de 200 treedt een ernstige complicatie op, bij de staande methode ten gevolge van darmuitzakking, bij de liggende methode ten gevolge van het overeind komen na de narcose. Het grote voordeel van op de kliniek castreren is minder kans op infectie, maar daar staat wel tegenover dat je een groen paard naar een vreemde plek moet vervoeren.
Alles bij elkaar heb ik mijn paard staand bij de opfokstal laten castreren. De castratie is goed verlopen, hij heeft daarna wel een wondinfectie gekregen maar dat was met antibiotica en beweging vrij vlot opgelost.


Mag ik vragen waar je dit hebt opgezocht? De laatste keer dat ik dit gecheckt heb, kwam ik alleen maar zeer duidelijk literatuur tegen die aangeeft dat staand castreren echt een beduidend hoger risico geeft op zowel ontsteking, darmen die eruit komen en ook voor de dierenarts zelf. Plus dat de kans veel groter is dat het paard het voelt omdat de verdoving alleen plaatselijk is, waarom denk je dat er een praam op moet?
Het verschil tussen de andere methoden was minder duidelijk.

Er is een reden dat staand castreren niet meer onderwezen wordt door de faculteit in Utrecht. Het wordt niet meer gezien als een juiste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 10:56 



 
Profiel   

Scopus, zoektermen en uitkomsten heb ik niet meer paraat, waarschijnlijk “horse, castration, complications”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 11:09 



 
Profiel   

superpony schreef
nuscaniels schreef
Denk juist omdat je vertrouwen in de kliniek hebt je het beste daar naartoe kan.
Voor elke optie zijn er risico's.
Wel denk ik voor je eigen gemoedsrust en hoe je dat overbrengt op je hengst kliniek de beste optie is.
Ik kende mijn veearts al jaren, heb hem meerdere castraties liggend zien doen, zelf ook een aantal op die manier laten castreren en toch vind ik het elke keer weer spannend of het goed gaat.
Heb dan liever mijn vertrouwde veearts dan een vreemde waar ik niet van weet hoe die is.


Moet je wel een hele goede kliniek hebben die je vertrouwd en nooit fouten maakt, waar nooit iets mis gaat etc.

Zat klinieken die een goede naam hebben, maar ook echt wel fouten maken. Of waar dus dingen flink mis gaan.

Het blijft een ingreep en het gaat vaak goed en ook weleens mis, ongeacht welke methode op welke plek. Geen enkele manier heeft 100% garanties.

Zoals ik eerder zei; bij ene volwassen hengst is een veearts gewoon eerlijk en geeft bij controle vooraf aan of het nog zo kan.


Tuurlijk kunnen overal fouten gemaakt worden, maar lijkt mij dat je met een operatie meer vertrouwen hebt in de kliniek en de artsen daar die je al langer kent dan op zoek naar een voor jou onbekende veearts om een operatie uit te voeren. Het gaat er niet om dat het een kliniek is maar juist het stukje dat je ze kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 11:18 



 
Profiel   

Net bericht ontvangen van andere kliniek. Die willen paard zelfs al een dag voor de castratie ontvangen. Twee dagen na castratie kan je hem ophalen... Wat zijn dat voor grappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 21:42 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Net bericht ontvangen van andere kliniek. Die willen paard zelfs al een dag voor de castratie ontvangen. Twee dagen na castratie kan je hem ophalen... Wat zijn dat voor grappen?

Dat is eigenlijk heel normaal. Je wilt namelijk voor de narcose weten wat ze gegeten hebben en hoe laat. Daarnaast is de 2 dagen daar blijven een stukje nazorg dat mocht er toch iets van zwelling of complicatie optreden ze er direct bij zijn.
Ik persoonlijk vind het anno 2021 absurd dat men nog gaat voor castraties waarbij wonden open blijven. Ik heb hierdoor met mijn collegas dan ook al heel wat paarden opnieuw kunnen opereren waarbij toch het een en ander misgegaan is. Toppunt was een ruin die maanden eerder gecastereerd was op de wei, maar toch licht afwijkend bleef lopen. Heel de zaadstrengen binnenin verpust en verkleefd. Zeker dat verkleven zie je zeer regelmatig wat nog wel eens vage klachten geeft.
Over het algemeen duurt het goed ontsmetten het langste. Wond kan op de tafel uiteindelijk mooi onderhuids gehecht worden en dier heeft nergens last van. Geen zwelling en binnen een paar dagen kunnen ze alweer aan de gang.

[ img ]

[ img ]
Laatste die hier gedaan is. Foto's zijn 2 uur na de casteratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:47 



 
Profiel   

Ik heb dit echt nog nooit gehoord dat dit de standaard was. Standaard was eigenlijk gewoon in de wei.

Recent heeft de eerste DA (waar ik mn paard liefst naartoe zou brengen) op facebook laten weten dat er niet genoeg artsen zijn, te weinig dekking om 24/7 (spoed) hulp te kunnen bieden en te lange diensten etc. Dus dat ze rustiger aan moesten doen. Ik denk dat dat wellicht ook meespeelt? Bedoel als je al je klantjes netjes op een rijtje in de stallen hebt staan wachten zonder dat je reistijd etc hebt, scheelt natuurlijk tijd.

Wel echt balen, mijn hengst staat nooit echt langer dan 30-60 min op stal per dag. Gelukkig wel chill op stal dus denk geen groot probleem.

Blijf het vreemd vinden dat dit de nieuwe standaard lijkt. Drijft de prijs ook wel enorm op.

Ik zal nog eens bellen naar de kliniek van voorkeur hoe de procedure dan gaat en wat het kost.

Die andere kliniek waar ik vandaag reactie van kreeg wil paard al 1 dag van tevoren hebben en twee dagen later kun je m halen. Dat ga ik niet doen. 3 dagen in een stal en mn ruin alleen. Dat slaat nergens op. Ik kan zelf de boel ook prima in de gaten houden en bellen indien nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 00:33 



 
Profiel   

nuscaniels schreef
Tuurlijk kunnen overal fouten gemaakt worden, maar lijkt mij dat je met een operatie meer vertrouwen hebt in de kliniek en de artsen daar die je al langer kent dan op zoek naar een voor jou onbekende veearts om een operatie uit te voeren. Het gaat er niet om dat het een kliniek is maar juist het stukje dat je ze kent.


Nee hoor. De ene veearts is soms beter in kreupelheden, de ander weer in iets anders. Sommige mensen hebben een veearts die voor zichzelf werkt en beperkt is qua apparatuur en ruimte en de ander loopt bij een kliniek en anderen hebben weer een combinatie daarvan.

Onze hengst die op 6jr leeftijd is gedaan, stond niet dichtbij. Waar hij stond had veel ervaring met jonge hengsten laten castreren door een veearts daar. Die heeft gekeken en toen hoorden wij dat hij daar nog gedaan kon worden.
Ik kende de veearts niet, maar vertrouwde degene waar hij stond.

Het mag er nooit om gaan dat je een veearts "kent". Ik had in mn vorige woonplaats een super veearts, maar had ik een probleem gehad waar een ander beter in is, was ik daarheen gegaan. Ik kies per geval de beste veearts of kliniek waar mogelijk.


kyrkelover schreef
Hutcherson schreef
Net bericht ontvangen van andere kliniek. Die willen paard zelfs al een dag voor de castratie ontvangen. Twee dagen na castratie kan je hem ophalen... Wat zijn dat voor grappen?

Dat is eigenlijk heel normaal. Je wilt namelijk voor de narcose weten wat ze gegeten hebben en hoe laat. Daarnaast is de 2 dagen daar blijven een stukje nazorg dat mocht er toch iets van zwelling of complicatie optreden ze er direct bij zijn.
Ik persoonlijk vind het anno 2021 absurd dat men nog gaat voor castraties waarbij wonden open blijven. Ik heb hierdoor met mijn collegas dan ook al heel wat paarden opnieuw kunnen opereren waarbij toch het een en ander misgegaan is. Toppunt was een ruin die maanden eerder gecastereerd was op de wei, maar toch licht afwijkend bleef lopen. Heel de zaadstrengen binnenin verpust en verkleefd. Zeker dat verkleven zie je zeer regelmatig wat nog wel eens vage klachten geeft.
Over het algemeen duurt het goed ontsmetten het langste. Wond kan op de tafel uiteindelijk mooi onderhuids gehecht worden en dier heeft nergens last van. Geen zwelling en binnen een paar dagen kunnen ze alweer aan de gang.

[ [url=m/gvWKPB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YTThQc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Laatste die hier gedaan is. Foto's zijn 2 uur na de casteratie.


Tja, waarom is dat gelijk absurd? Iets wat al vele jaren gewoon heel vaak goed gaat, hoeft niet altijd verandert te worden.

Zoals in ons geval heeft een ervaren veearts eerst gekeken of het zo nog kon.

Als jij op een kliniek werkt, waar ik maar even vanuit ga, is het logisch dat je daar de mislukte operaties tegenkomt of de speciale gevallen. Maar jij ziet dus niet die vele gevallen die gewoon goed gaan. Weet je hoeveel ruinen er rondlopen?

Ik vind het ook niet fair dat je doet alsof alles in een kliniek altijd beter is. Ik kan wel wat klinieken en gevallen noemen waar flinke fouten zijn gemaakt, dus dat is ook 0,0 garantie.

Net als narcose en daarna wat echt zeer risicovol is. Altijd en overal.

En open wonden of onderhuids zegt ook allemaal niks. Ander dier, maar onze poes werd vorig jaar geholpen in een dierenarts praktijk die altijd schoon is en de hele dag door katers en poezen helpt. Toch had zij hele fikse wondontsteking en moest 2ab kuren en daarna duurde het nog even voor de wond echt goed dicht was. Poes zelf had er niet aan gezeten, dus hoe het komt??
Met kater, reu, teef nooit problemen.

Mijn hengst had ook echt geen lelijk litteken. En heb wel vaker ruinen, maar nooit lelijke littekens en zijn niet allemaal op ene kliniek gedaan.

Bij mensen in ziekenhuizen gaat daarbij ook niet altijd alles goed. Kan ik ook wel een boek over schrijven inmiddels. Helaas, maar pech is pech.


Hutcherson schreef
Ik heb dit echt nog nooit gehoord dat dit de standaard was. Standaard was eigenlijk gewoon in de wei.

Recent heeft de eerste DA (waar ik mn paard liefst naartoe zou brengen) op facebook laten weten dat er niet genoeg artsen zijn, te weinig dekking om 24/7 (spoed) hulp te kunnen bieden en te lange diensten etc. Dus dat ze rustiger aan moesten doen. Ik denk dat dat wellicht ook meespeelt? Bedoel als je al je klantjes netjes op een rijtje in de stallen hebt staan wachten zonder dat je reistijd etc hebt, scheelt natuurlijk tijd.

Wel echt balen, mijn hengst staat nooit echt langer dan 30-60 min op stal per dag. Gelukkig wel chill op stal dus denk geen groot probleem.

Blijf het vreemd vinden dat dit de nieuwe standaard lijkt. Drijft de prijs ook wel enorm op.

Ik zal nog eens bellen naar de kliniek van voorkeur hoe de procedure dan gaat en wat het kost.

Die andere kliniek waar ik vandaag reactie van kreeg wil paard al 1 dag van tevoren hebben en twee dagen later kun je m halen. Dat ga ik niet doen. 3 dagen in een stal en mn ruin alleen. Dat slaat nergens op. Ik kan zelf de boel ook prima in de gaten houden en bellen indien nodig.


Dat is wel wat erbij hoort. Als jij je paard in een kliniek onder narcose laat doen, hoort dat er gewoon bij. 2 Dagen nazorg vind ik ook wat veel, maar ligt er ook aan hoe laat de ingreep is bijv.

Onze shet werd in Utrecht geopereerd, moest van staande ingreep naar operatie op de tafel vanwege EOTRH. 's Avonds bij hem geweest en was echt nog wel suf. Dag erop einde van de dag mogen ophalen.

Maar direct na de narcose kan je ze echt niet gaan vervoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 01:39 



 
Profiel   

Als je ze de dag ervoor moet brengen zou ik er vanuit gaan dat ze 's morgens vroeg gelijk aan de beurt zijn en dan is 's avonds ophalen hier in de kliniek standaard. Dan hebben ze echt alle tijd gehad om bij te komen en nog gecontroleerd te worden. Nadeel van zolang op stal is toch het gebrek aan beweging wat je wel wilt met zo'n wond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 06:37 



 
Profiel   

superpony schreef
Nee hoor. De ene veearts is soms beter in kreupelheden, de ander weer in iets anders. Sommige mensen hebben een veearts die voor zichzelf werkt en beperkt is qua apparatuur en ruimte en de ander loopt bij een kliniek en anderen hebben weer een combinatie daarvan.

Onze hengst die op 6jr leeftijd is gedaan, stond niet dichtbij. Waar hij stond had veel ervaring met jonge hengsten laten castreren door een veearts daar. Die heeft gekeken en toen hoorden wij dat hij daar nog gedaan kon worden.
Ik kende de veearts niet, maar vertrouwde degene waar hij stond.

Het mag er nooit om gaan dat je een veearts "kent". Ik had in mn vorige woonplaats een super veearts, maar had ik een probleem gehad waar een ander beter in is, was ik daarheen gegaan. Ik kies per geval de beste veearts of kliniek waar mogelijk.


Tja, waarom is dat gelijk absurd? Iets wat al vele jaren gewoon heel vaak goed gaat, hoeft niet altijd verandert te worden.

Zoals in ons geval heeft een ervaren veearts eerst gekeken of het zo nog kon.

Als jij op een kliniek werkt, waar ik maar even vanuit ga, is het logisch dat je daar de mislukte operaties tegenkomt of de speciale gevallen. Maar jij ziet dus niet die vele gevallen die gewoon goed gaan. Weet je hoeveel ruinen er rondlopen?

Ik vind het ook niet fair dat je doet alsof alles in een kliniek altijd beter is. Ik kan wel wat klinieken en gevallen noemen waar flinke fouten zijn gemaakt, dus dat is ook 0,0 garantie.

Net als narcose en daarna wat echt zeer risicovol is. Altijd en overal.

En open wonden of onderhuids zegt ook allemaal niks. Ander dier, maar onze poes werd vorig jaar geholpen in een dierenarts praktijk die altijd schoon is en de hele dag door katers en poezen helpt. Toch had zij hele fikse wondontsteking en moest 2ab kuren en daarna duurde het nog even voor de wond echt goed dicht was. Poes zelf had er niet aan gezeten, dus hoe het komt??
Met kater, reu, teef nooit problemen.

Mijn hengst had ook echt geen lelijk litteken. En heb wel vaker ruinen, maar nooit lelijke littekens en zijn niet allemaal op ene kliniek gedaan.

Bij mensen in ziekenhuizen gaat daarbij ook niet altijd alles goed. Kan ik ook wel een boek over schrijven inmiddels. Helaas, maar pech is pech.


Nee daar kwamen absoluut niet enkel de speciale gevallen. Natuurlijk kwamen die er ook, maar 80% waren de normale gevallen of combinatie operaties. Daar bedoel ik mee dat er bijvoorbeeld ook een chip uitgehaald moest worden en dan direct gecastreerd werd.

De fouten die wij oa zagen waren vaak niet eens opgemerkt door de eigenaren. Denk aan zaadstrengen die buiten de balzak zijn gebleven in het genezingsproces. Dat kwam echt veeeel voor. Bijna allemaal hebben ze in zekere zin verklevingen. Daar hebben ze lang niet altijd last van, maar kan verschillende vage klachten geven.

Imo vind ik het inderdaad niet normaal dat we het normaal vinden dat wonden open blijven, zeker geen openingen die direct toegang hebben tot de buikwand. Let wel, dat is mijn mening en iemand anders kan daar volledig anders over denken.
Ik heb alle soorten castraties meegemaakt en gezien. Daar bedoel ik mee van thuis staand tot liggend in de wei en van via de lies op tafel tot laparoscopisch. Ik zou het mijn dieren niet aan willen doen dat de boel open blijft nog afgezien van eventuele complicaties. Nogmaals, dat is mijn mening en hoeft niet voor iedereen gelijk te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 14:02 



 
Profiel   

Mijn vriendin heeft haar hengst ook gewoon door een castreur staand lasten castreren het voordeel is dat hij de hele dag niks anders doet dus precies weet hoe of wat… het was ook zo gepiept gewoon staand hij heeft er echt 0,0 van geleden. Ik zou liever zo verdoven dan onder narcose ze kunnen zo heftig uit de narcose komen dat ze hun benen breken bij het opstaan …

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 14:12 



 
Profiel   

wij hebben een veearts laten komen (een die dus ook koeien etc doet) onze 2 die gedaan werden waren ruim 1,5 en 4 jaar. Beide liggend in de weide gecastreerd over de balzak en niet de huid dicht laten hechten.
Oudste heeft 1 dag wat zwelling gehad maar verder totaal geen problemen, stonden 24/7 buiten in de kudde

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 14:16 



 
Profiel   

Ik heb 23 juni j.l. mijn 3-jarige hengst thuis laten castreren: liggend op de wei :o

Is heel goed gegaan, ging rustig liggen, het wakker worden en opstaan ging ook rustig. Daarna nog een uur met hem gestapt voordat ik hem alleen gelaten heb. Op advies van de dierenarts mocht hij de eerste dagen geen hele dagen op de wei, ze mogen hun buik niet te vol eten want dan zou je het risico lopen dat de darmen naar buiten komen.

De 1e 2 dagen na de castratie was het iets gezwollen, maar niet extreem. Na 5 dagen was heel de zwelling weg en na 10 dagen was hij weer al zo fris als een hoentje. Ik sta er versteld van hoe snel het geneest en hoe snel ze herstellen (mits er geen complicaties zijn natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 14:39 



 
Profiel   

Hier in de buurt zijn een paar dierenartsen waarvan bekend is dat ze veel thuis castreren.
Die zijn echt TOP en doen het ook voor niet-klanten. Enorm ervaren en kundig. In principe staand, maar als het niet anders kan gaan ze alsnog neer.
Iedereen vindt het fijn dat het zo kan.

Als deze mensen er niet waren zou ik mijn paarden naar de kliniek brengen....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen