Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat te doen met een blinde pony

 
Profiel   

Wie weet er een goeie oplossing voor een 26 jarige appalosa die aan 1 oog blind is en aan de andere kant weinig ziet...
Op het land kan hij niet meer,aangezien hij de sloot niet goed kan inschatten:C
Af laten maken is hij ook te goed voor...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 22:55 



 
Profiel   

Land zo veilig maken dat hij niet in de problemen kan raken door zijn slechte zicht? Goede omheining, geen sloot waar hij in kan lopen, geen gevaarlijke obstakels waar hij tegenaan kan lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 22:58 



 
Profiel   

Als hij niet meer een paardwaardig bestaan kan hebben: dus buiten met soortgenoten, dan is in mijn ogen inslapen de enige en beste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 22:59 



 
Profiel   

In de vrije natuur zou hij dit niet kunnen overleven.
Voor mij is blindheid bij paarden een dermate serieuze beperking dat ik zou laten inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:06 



 

Verschilt, is het echt erg of gewoon meer inschattingsfouten, zal weiland veilig maken dat is dan eigenlijk ook een van de weinige opties die je hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:08 



 
Profiel   

Weiland omheining kan niet waar ik nu sta,anders had ik dat al gedaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:11 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Land zo veilig maken dat hij niet in de problemen kan raken door zijn slechte zicht? Goede omheining, geen sloot waar hij in kan lopen, geen gevaarlijke obstakels waar hij tegenaan kan lopen?

Hij loopt ook tegen de omheiningen aan van de bak....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:12 



 
Profiel   

future_vet schreef
Als hij niet meer een paardwaardig bestaan kan hebben: dus buiten met soortgenoten, dan is in mijn ogen inslapen de enige en beste keuze.

Klopt..maar hij verder nog gezond etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:14 



 
Profiel   

Dan is het dus wegzetten in een stal omdat je zelf geen afscheid kunt nemen.
Hard gezegd.
Dit is toch geen leven zo..?
Als een harde omheining al niet gaat nu, is het dan niet tijd een knoop door te hakken..?
Hij is op zijn ogen na gezond, maar een vluchtdier wat zijn ogen niet kan gebruiken vind ik grenzen aan mishandeling.
Tenzij ze er goed mee overweg kunnen en je geeft aan dat dat niet zo is.
Een veilige plek creëeren op de wei kan niet zeg je en ik hoor ook niks over vriendjes.
Dat is dan toch niet fair..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:17 



 
Profiel   

Hoe werd hij voorheen dan gehouden?
Heb je hem net?
Is het recent pas erger geworden met zijn goede oog?

Lijkt me van belang goed naar zijn conditie en houding te kijken. 26 is sowieso al oud. Lichamelijke conditie zegt niet altijd iets, zolang hij zijn eten weet te vinden..
Maar mentaal lijkt het me voor een vluchtdier erg moeilijk als het zeer slechtziend is.
Als het altijd al zo was is het ook weer anders dan als het nu erger is geworden.
Als hij verhuist is is dat ook erger dan wanneer hij in vertrouwde bekende omgeving verblijft.

Je ziet wel eens dat mensen er een pony bijzetten met een bel om zodat de blinde pony die op gehoor kan volgen. Missch is dat nog een optie voor je pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:21 



 
Profiel   

Frozen schreef
BrechtCarlos schreef
Land zo veilig maken dat hij niet in de problemen kan raken door zijn slechte zicht? Goede omheining, geen sloot waar hij in kan lopen, geen gevaarlijke obstakels waar hij tegenaan kan lopen?

Hij loopt ook tegen de omheiningen aan van de bak....



Wat is nou je vraag dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:25 



 
Profiel   

Ts, 'verder gezond' is niet altijd een reden, helaas.
uiteraard kun je verhuizen naar een 24\7 buiten weide met een erg stabiele kudde, maar die overgang word dan erg zwaar voor hem, niet wetend waar de hooi ligt of het water, de nieuwe vrienden niet kunnen inschatten... Er zijn wel wat paarden die zich prima redden slechtziend, maar blijf kijken naar je paard en niet je eigen hart(hard gezegd). Als hij overal tegen aan stoot, de hooi niet kan vinden, opschrikt van andere paarden die hij 'opeens' ziet, laat hem dan gaan. Er zijn veel ideeén, dus kijk hoever je wilt gaan, ook voor het paard. Hij is al 26, is dus niet gewend blind te zijn en kan er veel last van krijgen aangezien de andere zintuigen er misschien niet zo goed meer aan zullen aanpassen.
Als hij tegen de bakrand oploopt, is het natuurlijk vragen om stress bij hem als dat meedere keren gebeurd bij het stroomdraad, dan weet hij niet meer waar hij zijn voeten moet zetten.
Wees redelijk naar het paard, maar jij kent jouw paard het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:27 



 
Profiel   

Ik heb een volledig blinde appaloosa shetlander van 20 jaar ( heeft geen ogen meer) Zij kan haarzelf uitstekend redden in haar eigen wei én met haar maatje waar ze al 20 jaar bij staat.
Ze weet de weg in de wei en weet alles te vinden.

Is je pony recentelijk blind geworden ? Pas verhuist? Heeft hij een maatje?
Dat met dat belletje klinkt leuk, jaren geleden eens geprobeerd maar dat had geen effect...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:28 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Dan is het dus wegzetten in een stal omdat je zelf geen afscheid kunt nemen.
Hard gezegd.
Dit is toch geen leven zo..?
Als een harde omheining al niet gaat nu, is het dan niet tijd een knoop door te hakken..?
Hij is op zijn ogen na gezond, maar een vluchtdier wat zijn ogen niet kan gebruiken vind ik grenzen aan mishandeling.
Tenzij ze er goed mee overweg kunnen en je geeft aan dat dat niet zo is.
Een veilige plek creëeren op de wei kan niet zeg je en ik hoor ook niks over vriendjes.
Dat is dan toch niet fair..?

Hij heeft heel veel vriendjes ,alleen dag ging niet meer ,dus had ik hem alleen met een andere pony gezet...hij was een paar jaar geleden al aan 1 oog blind geworden ..en nu de laatste paar maanden is het erger geworden...nu mag hijnwaar hij nu staat niet meer op het land, wat ik begrijp ...ik wil niet egoïstisch zijn...ik zoek oplossingen...iemand die hem misschien nog een goed leven kan bieden...inslapen kan altijd nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:29 



 
Profiel   

Egoïstisch is het dier niet laten gaan en iemand anders met 'het probleem' opzadelen.

Dier verhuizen en (weer) een ander eigenaar is ronduit onbeschoft naar je paard toe.

Geef dan gewoon toe dat je inslapen niet durft voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:34 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ts, 'verder gezond' is niet altijd een reden, helaas.
uiteraard kun je verhuizen naar een 24\7 buiten weide met een erg stabiele kudde, maar die overgang word dan erg zwaar voor hem, niet wetend waar de hooi ligt of het water, de nieuwe vrienden niet kunnen inschatten... Er zijn wel wat paarden die zich prima redden slechtziend, maar blijf kijken naar je paard en niet je eigen hart(hard gezegd). Als hij overal tegen aan stoot, de hooi niet kan vinden, opschrikt van andere paarden die hij 'opeens' ziet, laat hem dan gaan. Er zijn veel ideeén, dus kijk hoever je wilt gaan, ook voor het paard. Hij is al 26, is dus niet gewend blind te zijn en kan er veel last van krijgen aangezien de andere zintuigen er misschien niet zo goed meer aan zullen aanpassen.
Als hij tegen de bakrand oploopt, is het natuurlijk vragen om stress bij hem als dat meedere keren gebeurd bij het stroomdraad, dan weet hij niet meer waar hij zijn voeten moet zetten.
Wees redelijk naar het paard, maar jij kent jouw paard het beste.


Je heb gelijk...maarja vind het heel moeilijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:35 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:38 



 
Profiel   

Ik zou met dit dier niet meer gaan zeulen. Als de huidige plek niet aangepast kan worden zou ik ook kiezen voor inslapen hoe moeilijk ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:39 



 

Frozen schreef
Hij loopt ook tegen de omheiningen aan van de bak....


Dat is voor mij de grens. Niet op de weide in een kudde is 1 ding maar niet eens los kunnen zonder ongelukken is niet fair. Hoe doet hij het in een stal dan? Stoot hij zich ook aan de muren of zijn voerbak? Is hij bang of gestresst?

En je laatste bericht.. iemand voor hem zoeken die hem wil is het laatste wat je moet willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:39 



 
Profiel   

Eens met Onali.
Neem je verantwoordelijkheid naar je paard toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:47 



 

Inslapen is ook moeilijk, maar die stap moet je uiteindelijk wel kunnen en durven zetten Y;( dit is wel het meest diervriendelijke dat je het nu kan geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:51 



 
Profiel   

[***] schreef
Frozen schreef
Hij loopt ook tegen de omheiningen aan van de bak....


Dat is voor mij de grens. Niet op de weide in een kudde is 1 ding maar niet eens los kunnen zonder ongelukken is niet fair. Hoe doet hij het in een stal dan? Stoot hij zich ook aan de muren of zijn voerbak? Is hij bang of gestresst?

En je laatste bericht.. iemand voor hem zoeken die hem wil is het laatste wat je moet willen.


In stal is hij relaxt, al schrikt hij wel soms als je hem aanraakt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:52 



 
Profiel   

Onali schreef
Egoïstisch is het dier niet laten gaan en iemand anders met 'het probleem' opzadelen.

Dier verhuizen en (weer) een ander eigenaar is ronduit onbeschoft naar je paard toe.

Geef dan gewoon toe dat je inslapen niet durft voor jezelf.

Het gaat hier niet om durven...het gaat hier om wat goed is voor hem...en als inslapen het beste is dan doe ik dat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:55 



 

Dat is ook alweer een dingetje.. Als een blinde pony ok is en je laat weten dat je er bent is schrikken doorgaans er niet bij.

Maar wat is het verschil dan tussen de stal en de bak? Waarom loopt hij daar tegen de omheining aan? Doet hij nog dingen als rollen, draven, rondsnuffelen, eventueel grasjes zoeken of andere dingen verkennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 23:58 



 
Profiel   

[***] schreef
Dat is ook alweer een dingetje.. Als een blinde pony ok is en je laat weten dat je er bent is schrikken doorgaans er niet bij.

Maar wat is het verschil dan tussen de stal en de bak? Waarom loopt hij daar tegen de omheining aan? Doet hij nog dingen als rollen, draven, rondsnuffelen, eventueel grasjes zoeken of andere dingen verkennen?

Hij liep in het land gewoon gras te eten....en als ik hem riep komt hij gewoon aangelopen samen met zijn maatje...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 00:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen