Wat te doen met een blinde pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 06:12

Waardoor word hij blind?
Als het een oogziekte is. Zou het misschien toch fijner zijn in te laten slapen

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 08:01

hagelslag schreef:
Waardoor word hij blind?
Als het een oogziekte is. Zou het misschien toch fijner zijn in te laten slapen

Hij heeft een paar jaar terug een ontsteking gehad in zijn oog...en dat andere oog is daarna langzaam achteruit gegaan.. 2 soorten zalf gehad van de dierenarts, maar hielp niet ...het is ook een appalosa ding maanblindheid zei de dierenarts toen al

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:03

als het paard al niet meer lekker in de wei kan genieten van zijn pensioen, koos ik voor afscheid nemen. Je zegt dat hij gezond is, maar dat is hij niet , blind zijn is een beperking waarmee hij zich blijkbaar niet goed kan redden

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:21

Ik denk dat het het meest diervriendelijk is om hem in te laten slapen. Het is sneu als hij overal tegenaan loopt en daar telkens van schrikt.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:40

Frozen schreef:
hagelslag schreef:
Waardoor word hij blind?
Als het een oogziekte is. Zou het misschien toch fijner zijn in te laten slapen

Hij heeft een paar jaar terug een ontsteking gehad in zijn oog...en dat andere oog is daarna langzaam achteruit gegaan.. 2 soorten zalf gehad van de dierenarts, maar hielp niet ...het is ook een appalosa ding maanblindheid zei de dierenarts toen al


De maandblindheid is dus ook de reden dat ik het vroeg.
Aangezien maandblindheid pijnlijk is.

Ik zou zeggen overleg met je dierenarts.
Hij ziet de situatie als het goed is professioneler aan dan bokt

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:46

Sluipende maanblindheid bij appies is niet pijnlijk, maar dat maakt de situatie niet minder klote.
Als hij nu al schrikt op een voor zijn bekende stal dan zou ik in geen geval op het idee komen om een nieuwe eigenaar of nieuwe stal te zoeken, dat is echt oneerlijk.
Ik ben bang dat je niet veel opties hebt, het is ook een prachtige leeftijd.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:59

Als je niet egoïstistisch wilt zijn naar hem toe is inslapen toch echt de enige optie, hoe moeilijk het ook is. Een paard, blind of niet hoort niet de hele dag op stal te staan. En als hij de keren dat hij buiten staat overal tege aan loopt is dat geen paardwaardig leven voor hem. Een blind paard verhuizen is al helemaal een no-go

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:03

Hij heeft duidelijk tijd nodig om te wennen aan zijn blinde leven..hij komt dus weleens los in de paddock/ bak? Zijn er echt geen mogelijkheden om het land veilig te maken voor hem? Eventueel op een andere plek? In mijn ogen heeft zo'n dier bescherming nodig. Voorlopig kun je hem beweging aan de hand geven en denk in mogelijkheden zou ik zeggen. Als het echt niet anders kan dan is inslapen de betere optie dan weggeven.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:13

Heb zelf geen ervaring met blinde paarden, maar is het geen optie om zijn maatje bijvoorbeeld een bel om te doen, zodat hij hoort waar zijn maatje is en hoe hard hij loopt? Hij kan dan makkelijker steeds in de buurt blijven en zal misschien de grenzen die zijn maatje respecteert, zoals de sloot, ook aanhouden.

Verder, is er geen mogelijkheid om ze samen ergens te plaatsen met een stevige houten of stalen omheining in een veilige omgeving?

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:13

Elisa2 schreef:
Hij heeft duidelijk tijd nodig om te wennen aan zijn blinde leven..hij komt dus weleens los in de paddock/ bak? Zijn er echt geen mogelijkheden om het land veilig te maken voor hem? Eventueel op een andere plek? In mijn ogen heeft zo'n dier bescherming nodig. Voorlopig kun je hem beweging aan de hand geven en denk in mogelijkheden zou ik zeggen. Als het echt niet anders kan dan is inslapen de betere optie dan weggeven.

Ik had al gevraagt of ik het kon afzetten met schrikdraad, maar dat kon niet...beweging aan de hand is ook niet makkelijk...maarja ik ga mijn dierenarts wel even bellen vandaag.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:15

Waarom kon dat niet? Ik vind het niet bepaald meedenken van de stalhouder..vervelend om tegen zulke dingen aan te lopen.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:16

Hevonen schreef:
Heb zelf geen ervaring met blinde paarden, maar is het geen optie om zijn maatje bijvoorbeeld een bel om te doen, zodat hij hoort waar zijn maatje is en hoe hard hij loopt? Hij kan dan makkelijker steeds in de buurt blijven en zal misschien de grenzen die zijn maatje respecteert, zoals de sloot, ook aanhouden.

Verder, is er geen mogelijkheid om ze samen ergens te plaatsen met een stevige houten of stalen omheining in een veilige omgeving?

Was dat maar waar...dan had ik dat gedaan..ik sta op een manege waar dat niet mogelijk is.
Ik zou hem dan ergens anders moeten zetten.
Voor zijn maatje is het nu ook niet leuk, die heb ik ook uit de kudde moeten halen voor hem.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:18

Elisa2 schreef:
Waarom kon dat niet? Ik vind het niet bepaald meedenken van de stalhouder..vervelend om tegen zulke dingen aan te lopen.

Het is een manege, en ze willen vast wel meedenken maar zijn weinig mogelijkheden dan alleen met hem lopen en in stal ben ik bang |(

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:19

In mijn ervaring is schrikdraad dus echt een must voor blinde paarden. Bij ons op stal stond een paard dat praktisch blind was en die was compleet afhankelijk van het stroom, dat rook ze en zo wist ze waar de omheiningen waren. Ze kon in twee weilanden die ze goed kende en waar ze wist waar alles was.

Als je het stroom er maar een uur af had was ze gegarandeerd door het draad. Ze heeft zo vier jaar geleefd geloof ik, alles met stemcommando als het ging om poorten zodat ze wist dat het draad open was. Ze heeft al die tijd gewoon een een stabiele kudde gestaan.

Maar als je geen stroom kan krijgen dan maak je het jezelf en haar wel heel moeilijk.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:20

Frozen schreef:
...ik zoek oplossingen...iemand die hem misschien nog een goed leven kan bieden...inslapen kan altijd nog



Ik wordt wat kriegelig van dit zinnetje, neem je verantwoordelijkheid.
Als je hem op stal moet opsluiten, hij geen paardwaardig bestaan kan hebben dan zal jij als eigenaar eerlijk moeten zijn naar je paard en hem zijn rust geven.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:25

Frozen schreef:
Elisa2 schreef:
Waarom kon dat niet? Ik vind het niet bepaald meedenken van de stalhouder..vervelend om tegen zulke dingen aan te lopen.

Het is een manege, en ze willen vast wel meedenken maar zijn weinig mogelijkheden dan alleen met hem lopen en in stal ben ik bang |(


Ik zou een andere stal zoeken dan waar wel dit soort mogelijkheden zijn. Ik zou alles doen voor het paard om het deze nog zo comfortabel mogelijk te kunnen maken. Als schrikdraad een must is dan is dat zo. En het klinkt ook heel begrijpelijk want dat kunnen ze horen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:27

Stroomdraad is inderdaad het handigste.
Mijn paard is nachtblind maar op een wei met stroom geeft dat absoluut geen problemen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:40

houd er ook rekening mee dat oogklachten heel erg pijnlijk kunnen zijn, en dat ze dat niet altijd tonen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:42

Lielle schreef:
houd er ook rekening mee dat oogklachten heel erg pijnlijk kunnen zijn, en dat ze dat niet altijd tonen.


Niet als het sluipende uveitis is wat meestal het geval is bij appies. Daarom is het ook zo verradelijk, je merkt er vaak niets van (geen tranen, geen knijpen, gewoon niets).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:43

Frozen schreef:
[***] schreef:
Dat is ook alweer een dingetje.. Als een blinde pony ok is en je laat weten dat je er bent is schrikken doorgaans er niet bij.

Maar wat is het verschil dan tussen de stal en de bak? Waarom loopt hij daar tegen de omheining aan? Doet hij nog dingen als rollen, draven, rondsnuffelen, eventueel grasjes zoeken of andere dingen verkennen?

Hij liep in het land gewoon gras te eten....en als ik hem riep komt hij gewoon aangelopen samen met zijn maatje...


Ik probeer even een beeld te vormen maar kan niet zo goed volgen met deze. Het land kan toch niet meer? Waarom is dat? Uit schrik dat hij in de sloot gaat lopen? Of is er al eens iets gebeurd? Want je zegt dat hij daar gras eet en gewoon naar je toe komt.

Waar ik naar vroeg was waarom hij in de bak tegen de omheining aan loopt, en wat hij verder voor gedrag laat zien. Gewoon om een inschatting te kunnen maken want het hangt er echt vanaf wat ze nog allemaal doen of durven of het nog paardwaardig is of niet (vind ik persoonlijk dan).

Hier was stroomdraad overigens een no go, dus om je daar nu op vast te pinnen is het ook niet denk ik. Maar als je op een plaats staat waar niet meegedacht wordt en geen opties zijn wordt het wel een hele moeilijke.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:45

Sizzle schreef:
Lielle schreef:
houd er ook rekening mee dat oogklachten heel erg pijnlijk kunnen zijn, en dat ze dat niet altijd tonen.


Niet als het sluipende uveitis is wat meestal het geval is bij appies. Daarom is het ook zo verradelijk, je merkt er vaak niets van (geen tranen, geen knijpen, gewoon niets).

oh, dat is helemaal waardeloos. Hier een merrie met immuungemedieerde keratitis (een oog kwijt) en die heeft er dus wel echt last van bij een aanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:47

Lielle schreef:
Sizzle schreef:

Niet als het sluipende uveitis is wat meestal het geval is bij appies. Daarom is het ook zo verradelijk, je merkt er vaak niets van (geen tranen, geen knijpen, gewoon niets).

oh, dat is helemaal waardeloos.


Dat is wel een correcte omschrijving ja, echt waardeloos als je pony blind wordt en je er niks aan merkt tot het te laat is .. "Gelukkig" daarna ontdekt dat het 'normaal' is maar in het begin voel je je knap schuldig.

karrij
Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:48

Onbegrijpelijk hoever sommige mensen gaan om een dier in leven te houden!

Wij verzorgen deze week een fries en 2 shetlanders van buren van ons, de fries is 27 1 van de 2 shets 40!
De fries ziet er al echt uit als 27 en de shet heb ik eigenlijk deze week sinds lange tijd weer van dichtbij gezien .

De shet zit nog zo vreselijk dik in het haar, ze staat te hijgen en te puffen.
Ik heb haar gister van een dik pak haar ontdaan, hoefde haar alleen maar te plukken, mijn hemeltjelief wat er vanaf kwam, gewoon grof schandalig dat ze dit niet veeeeeeel eerder zelf gedaan had. De manen leken wel dreadlocks, en brood en brood mager!

Mijn vraag aan de buurvrouw , als ze thuis komen, of ze dit diertje aub in wil laten slapen!
Niemand heeft hier wat aan, zeker het dier zelf niet!
In het wild had het diertje al niet meer geleefd.

Vreselijk, heb er buikpijn van

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:49

dat snap ik, schuldig voelen we ons toch al zo snel.

TS, ik heb verder geen tips, wil je wel sterkte wensen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:50

Ik ben er ook steeds bang voor dat het ooit gebeurd.
Een andere knab bij ons op stal ziet waarschijnlijk ook niets meer of heel weinig. Zijn ogen reageren niet echt actief op de omgeving en liggen behoorlijk diep in de kassen, maar daar is geen centje pijn aan. Hij loopt ook gewoon dag en nacht op de wei in een bejaardenclubje en vertoond normaal sociaal gedrag.