Wat te doen met een blinde pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:19

Sababber heeft absoluut een goed punt.
Bij het bepalen wat paardwaardig is wordt op bokt nog al eens met mensenogen gekeken.
Wij hebben redelijk goede ogen ( maar hele slechte vergeleken bij bvb roofvogels) een slechte reuk, een matig gehoor en een redelijke tastzin.
Bij paarden daarentegen zijn gehoor, reuk en tastzin erg goed, maar hun zicht behoorlijk slecht, vooral van dichtbij.
Bij mensen kunnen de andere zintuigen al veel van het missen van zicht compenseren, bij dieren als paarden is dat nog veel sterker, maar het kost wat tijd.
Paarden ( en honden om maar wat te noemen) leven in een andere zintuigelijke wereld, waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken.
Blindheid bij een paard is een handicap ja, maar niks vergeleken met wat het als handicap voor een mens betekent.
Als er stroom op het schrikdraadstast kunnen zij dat prima horen, dus dat gaat helpen.
Sterkte en succes TS.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:28

idje, je spreekt jezelf tegen, we kunnen ons geen voorstelling maken van de zintuigelijke wereld, en de zin daarna zeg je dat blindheid voor een paard niks vergelen met blindheid voor een mens is.
Dat weet je dus niet.
Voor een prooidier zoals een paard kan ik me voorstellen dat zicht ontzettend belangrijk is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:55

Zicht is bij ons nogal belangrijk voor het evenwicht, hoe is dat bij paarden?

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:48

Kinke schreef:
idje, je spreekt jezelf tegen, we kunnen ons geen voorstelling maken van de zintuigelijke wereld, en de zin daarna zeg je dat blindheid voor een paard niks vergelen met blindheid voor een mens is.
Dat weet je dus niet.
Voor een prooidier zoals een paard kan ik me voorstellen dat zicht ontzettend belangrijk is.

Ik spreek mezelf niet tegen.
Wij kunnen ons geen voorstelling maken van een zintuiglijke wereld waar zicht niet het meest belangrijke is, maar gehoor, reuk en tast de bovenhand voeren.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:58

en hoe weet je dan als mens zijnde zeker dat zicht niet het meest belangrijk is? Misschien is het juist een onmisbare combi

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:49

Citaat:
Ik spreek mezelf niet tegen.
Wij kunnen ons geen voorstelling maken van een zintuiglijke wereld waar zicht niet het meest belangrijke is, maar gehoor, reuk en tast de bovenhand voeren.


Een paard is een vluchtdier, blind zijn is daarvoor alles behalve eerlijk. Mijn merrie verloor vrij snel haar zicht, ze liep achter haar de dochter aan en wist zo rond te komen, te drinken maar reed er een trekker en ging haar dochter rennen kon ze haar niet volgen of vinden, in paniek rende ze tegen het draad of hek. Het was verschrikkelijk om te zien. Tevens kon ik geen dierenarts vinden die dat tweede oog wilde verwijderen, dus of het nou zo paardwaardig is?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:55

Het zal voornamelijk ook erg samenhangen met de aard van het dier.
Als je zo‘n dier hebt dat voor de duvel niet bang is en sowieso nooit energie verspilt is dat heel anders dan wanneer je een paard hebt dat veel beweegt en/of sensibel is.
Mijn vorige paard zou ik zonder twijfel laten inslapen bij blindheid, mijn huidige niet zo snel. Die is al snel tevreden zolang er maar wat te eten is.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:48

Het ligt er ook erg aan, werd hij geleidelijk aan blind, of hoe snel gaat het.
Een appaloosa is 9 van de 10 keer niet enkel blind uit ouderdom maar heeft serieuze oogproblemen di gepaard gaan met pijn. De pony die wij hebben was na verwijdering van het eerste oog ineens een totaal ander paard. Veel vrolijker, rustiger, het deed haar dus veel. Maar gezien de snelheid waarop zij blind werd was het ook lastig aanpassen, ik wilde niet wachten op een ongeluk, hoe komt ze dan aan haar einde..

querido

Berichten: 277
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:29

Ik heb een zelfde soort situatie, paard met aan 1 oog geen zicht aan t andere oog wss alleen wat licht en donker, nu heeft hij een beschadiging aan juist dat oog en zag gisteren helemaal niets meer, heftig maar hij kent zijn omgeving heel goed, zicht is geleidelijk achteruit gegaan dus heeft veel tijd (jaren) gehad om te wennen aan zijn beperking en kent paddock en stal en plekken goed en weet alles goed te vinden, voro veiligheid hele dag rambo vliegenkap op zo heeft hij beetje extra bescherming qua ruimte voelen. Het blijft een enorm dilemma, hier is paard verder ook gezond, werd zelfs op gereden, nu is de vraag of het slechte oog nog wat kan herstellen, of we weer naar Utrecht gaan (al 8000 euro betaald aan operaties) het is een ellendige situatie, het ene paard is het andere niet dus alleen jijzelf kan denk ik bepalen hoe ver je daar in gaat. Een kleine buitenruimte waar hij de omgeving kent lijkt mij de beste optie, paard heeft inderdaad veel meer zintuigen die ook nog eens sterker ontwikkelen als ze slecht zien net als bij blinde mensen die beter horen maar voor mij blijft een paardwaardig bestaan wel een ding, ik praat daar ook vaak over met de dierenarts en die zal mij zeker aangeven als het niet meer zo is. Veel sterkte, ik zou toch gaan voor een kleinere ruimte wel buiten maar bijv. ergens op een paddock met 1 vast maatje, zo staat die van mij ook en soms even op de wei maar mijn paard is geen vluchter als er iets gebeurd blijft hij staan heeft hij altijd al gedaan ook toen hij zag dat scheelt wel denk ik. Nuchtere fries haha

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 17:24

Nou vandaag was het weer zo ver, weer in de sloot:( schrklint gemaakt...3 banen,met roodwit pastic er nog omheen laten vladderen...pff ik baal als een stekker dat hij er door heen is gegaan...en toen weer in de sloot is beland..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:27

Jeetje wat rot.
Was hij dan aan het rennen?

nikkel
Berichten: 2528
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:42

Ik denk dat ik zou kiezen, als die mogelijkheid er is voor een stal met kleine uitloop. Kijken of dat wel gaat. Anders zou ik voor de korte klap gaan. Tenslotte moet het wel te doen zijn. IMHO.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 18:19

nikkel schreef:
Ik denk dat ik zou kiezen, als die mogelijkheid er is voor een stal met kleine uitloop. Kijken of dat wel gaat. Anders zou ik voor de korte klap gaan. Tenslotte moet het wel te doen zijn. IMHO.

ja ga ik ook doen...verhuizen is ook geen optie..maar als hij dan met zijn vriendje gaat ,zal hij daar wel aan wennen...

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 18:20

Sizzle schreef:
Jeetje wat rot.
Was hij dan aan het rennen?


geen idee...15 min daar voor stond hij nog rustig te grazen...daarna lag hij weer in de sloot :(

nikkel
Berichten: 2528
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:53

Wat grazen aan de hand, wat je al eerder schreef, lijkt een heel goede aanvulling.
Ik heb zelf een merrie gehad, die het op de wei hooguit een uurtje kon volhouden, aan de hand grazen ging prima.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:06

Frozen schreef:
Nou vandaag was het weer zo ver, weer in de sloot:( schrklint gemaakt...3 banen,met roodwit pastic er nog omheen laten vladderen...pff ik baal als een stekker dat hij er door heen is gegaan...en toen weer in de sloot is beland..



Dit klinkt als: heeft al vaker in de sloot gelegen?

Nu met de winter op komst is dat écht geen optie meer.

Even heel hard: paard weet niet of ie 26 of 36 geworden is.

Paard voelt er niets van als je hem laat inslapen, niet méér dan een narcose voor bijvoorbeeld een operatie.

Misschien is het dus nu wel tijd om afscheid te gaan nemen, nu het weer nog goed is en hij niet straks door de ellende van de winter heen moet.

nikkel
Berichten: 2528
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:34

Het spijt mij ten zeerste, maar ik ben het met het gedram van mensen niet eens. Als het dier een redelijk alternatief wordt geboden, is dat te overwegen. De wei is niet en zal nooit zaligmakend zijn.
Als mijn voorstel niet werkt, dan is euthanisie ( een spuitje) het laatste redmiddel. Nu heb ik dat ooit laten doen op een paardenkliniek in mijn bijzijn. Ik kan je uit ervaring vertellen, dat ik het geen prettig gezicht vond. Niet het spuitje, maar de rest wat volgde.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:03

dat is natuurlijk een slecht argument nikkel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:08

Wanneer is het inslapen van een paard wel prettig? Ik vind het eerlijk gezegd triest te lezen dat het paard in de sloot valt puur omdat het niks ziet.

Mijn paard zou gaan hemelen omdat ik niet zou willen dat ik hem ooit eens te laat zou aantreffen en verdronken is....dat is pas een afschuwelijke dood.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:10

nikkel schreef:
Het spijt mij ten zeerste, maar ik ben het met het gedram van mensen niet eens. Als het dier een redelijk alternatief wordt geboden, is dat te overwegen. De wei is niet en zal nooit zaligmakend zijn.
Als mijn voorstel niet werkt, dan is euthanisie ( een spuitje) het laatste redmiddel. Nu heb ik dat ooit laten doen op een paardenkliniek in mijn bijzijn. Ik kan je uit ervaring vertellen, dat ik het geen prettig gezicht vond. Niet het spuitje, maar de rest wat volgde.


Een redelijk alternatief is in mijn ogen een ruime plek, waar het paard niet in de problemen kan komen. Dus minimaal een goede houten omheining mét stroom. Mét ruimte voor eventueel een galopje als paard zich daar comfortabel bij voelt.

Dan heb ik het over minimaal 20x40 en eigenlijk nog groter kwa paddock voor overdag.

En volgens mij is dat op de huidige stal van de ts niet mogelijk?!

Dus òf ts vind zn plek, en dan zal het nog erg lastig worden dit paard comfortabel te krijgen omdat je een blind paard eigenlijk niet meer moet verkassen.

Of de optie inslapen blijft over. Want paard meerdere malen de sloot in laten lopen is GÉÉN optie, zeker niet nu de winter eraan komt.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:13

Ik zou er ook voor kiezen om hem in te slapen. Nu ben je erbij begrijp ik? Maar wat als je er even niet bij bent?
Ik gok dat het loslaten jou ook heel veel stress gaat schelen. Want je bent je nu constant zo druk aan het maken om hem. Logisch, maar loslaten is nu echt geen verkeerde beslissing.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen met een blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:18

Paard kan zijn benen ook nog breken als hij zo de sloot inkukelt..

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:19

Denk dat het ook belangrijk is dat hij niet in de buurt van een sloot kan komen..zijn er mogelijkheden daarvoor?

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:39

Misschien niet meer van deze tijd - uit den boze, maar met een grondpen en alleen onder toezicht een uurtje of wat en de rest in een ruime paddock met goede afzetting en ruim hooi?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:39

Ach wat een verdrietige toestand! Wat zal het arme beest zich verschrikkelijk gevoeld hebben. Kijk een blind paard kan zich vast lang redden mits hij het temperament ervoor heeft. Een kalm dier die met een zachtaardig maatje op het land staat en de hele dag wat achter dat maatje aansukkelt zal zich vast heel gelukkig nog voelen. Maar een duidelijk veel pittiger dier dat hoger in de spanning staat, makkelijk in paniek raakt en dan gaat rennen met dit soort vreselijke gevolgen, ik vraag me af of je zo'n dier echt een plezier hiermee doet. Ik zou denk ik hem nog een tijdje verwennen met alle wortels in de winkel en hem dan naar de grazige weiden sturen. Hoe verdrietig ik het ook zou vinden.
Laatst bijgewerkt door troi op 31-08-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt