Ervaringen bottrauma en botafbraak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 08:57

Ik had zo gehoopt dit topic niet te hoeven maken, maar helaas.

In het kort de geschiedenis:
Vorig jaar is mijn haflinger Jim in elkaar geslagen in de kudde. Na een aantal maanden een traject van onderzoek, rust, opbouwen, kreupel, weer rust, weer opbouwen, weer kreupel en een dierenarts die het niet goed kon lokaliseren, zijn we naar de Lingehoeve doorverwezen. Het vermoeden was toen een probleem in de knie of het SI-gewricht. In december zijn we naar de kliniek geweest. Echo's lieten echter niets zien en hij heeft daarom een scintigrafie gehad. Daar kwam een duidelijke hotspot op het spronggewricht rechts uit en foto's wezen uit dat het bot was beschadigd. Hij heeft hiervoor lokaal een spuit corticosteroïden gehad en een infuus met tildren om afbraak van het bot te voorkomen. Dat werkt 9 maanden, daarna moesten we terug komen voor controle.

Dan de huidige stand van zaken:
Afgelopen woensdag zijn we terug geweest. Klinisch is hij wel iets verbeterd. Hij heeft goede dagen, maar ook dagen dat hij heel stijf is of kreupel is rechtsachter. De röntgenfoto wees uit dat er meer botafbraak is in het spronggewricht. Een domper, want dat betekent dat het progressief is en er dus een moment komt dat de pijn te erg wordt.

Links de foto van december, rechts de foto van woensdag.
Afbeelding


We kregen de volgende adviezen:
- pensioen is paardwaardig. Klinisch is hij goed genoeg en een slechte dag af en toe mag. Als goed maar de overhand houdt.
- over 1-2 maanden weer een infuus met tildren, dat dan weer 9 maanden werkt.
- stappen is okee en op goede dagen mag ik er best op als we dat allebei leuk vinden.

Zelf geef ik hem al jaren magnesium, krijgt hij sinds 2 maanden duivelsklauw en sinds december traumeel. Verder krijgt hij aan voer Höveler Reformin Müsli (vitaminemuesli) met een handje Cavalor pianissimo om het boeltje te mengen. Daarbij gras, voordroog, stro, takken en zo'n 1x per week knip ik eens wat brandnetels, distels en wilg (die laatste kan hij zelf overigens ook van eten, want we hebben wat bomen en struiken binnen paardbereik).
Hij staat op een paddock paradise en loopt dus dagelijks zijn eigen rondjes en kilometers. Hij is hier heel happy en relaxt, dus dat zit wel goed. Ik heb alles in eigen beheer, dus kan alles zelf bepalen.

Wat zoek ik? Ja, ik weet het eigenlijk niet. Het liefst wil ik botgroei stimuleren en voorkomen dat het erger wordt. Maar geen idee of dat mogelijk is. En ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken om hem nog een lang mogelijk pensioen te kunnen geven.
Ik kreeg van meerdere mensen positieve ervaringen met 'Paskacheval EQUUS SILICIS: botten en pezen'. Prijzig potje, maar ik heb er 1 besteld. En verder zie ik door de adviezen het bos niet meer. Alles is wel voorbij gekomen toen ik mijn verhaal op Facebook plaatste voor onze trouwe volgers :+
Bloedzuigertherapie, nanotherapie, lasertherapie, stappen op het harde, supplementen, goudkorrels bij Laarakker, kruiden als gember en kurkuma en ga zo maar door.
Ik sta overal voor open. Maar niemand kon mij echt ervaringen geven met botproblemen, behalve van het supplement dat ik nu besteld heb. Ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe en ik wil eigenlijk wel een goed plan hebben en niet lukraak van alles doen.

Qua voer zit ik te denken aan iets met meer eiwit en calcium dan hij nu krijgt. Hij is allergisch voor luzerne, dus dat valt meteen al af. En ik moet uitkijken voor te energierijk voer, want bewegen is dus wat ingewikkeld en hij wordt dik van lucht :+
Ik ga het bestelde supplement in ieder geval geven, met alles wat hij nu krijgt. Magnesium is ook goed voor de botten en spieren, duivelsklauw is pijnstillend en traumeel is misschien nu niet meer van toepassing dus misschien laat ik dat wel weg.
De tildren overweeg ik ook zeker. Maar de kosten zijn wel een dingetje. Ik hou veel van mijn paard en als het moet dan moet het. Maar 800 euro elke 9 maanden is wel kostbaar.

Willen jullie eens mee denken/sparren/brainstormen voor deze knappe, lieve, gouden man?

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:26

Mijn ervaring gaat geen positief nieuws brengen Y;( Mijn merrie heeft een birkeland fractuur gehad. Chip in de kogel achterbeen. Die is daaraan geopereerd, chip verwijderd, en kreeg toen box en paddockrust opgelegd. Na x aantal weken werd dat ook niks beter, en is ze zelfs meerdere malen ingespoten met hyaluron en heeft tildren gehad. Ook hier om botafbraak ed te voorkomen. Een jaar later werd wel duidelijk met foto's dat het niet aangeslagen was en ze is dus niet meer belastbaar.
Ik heb ook nog verschillende andere middeltjes geprobeerd, maar mijn DA gaf toen ook al aan dat er niks meer was om dat tegen te gaan. Ze is daarom ook al jaren met pensioen, en zolang het gaat gaat het. Maar ik heb dus niets gevonden wat als wondermiddel zou helpen. Ok ik heb het op een bepaald moment ook opgegeven, omdat zij nog meer problemen heeft dan alleen dat been.
En toen die dame zo aardig was om mijn laatste rijpaard een klap te geven op de sprong en daarop schade te zien was, gaf mijn DA ook al weinig opties om dat weer goed te krijgen. Dus ook die heb ik met pensioen gestuurd.
Met zulke blessures heb ik dus geen goede ervaringen, of tips/middeltjes om ze effectief te helpen. Mijn mening kapot is kapot. En door het moeten belasten en bewegen van een paard maken goed genezen echt iets verschrikkelijk moeilijks.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:28

Voor bot denk ik eigenlijk altijd aan glucosamine, ik denk dat het vergelijkbaar is met artrose wat hij heeft? Duivelsklauw is pijnbestrijding en maskert de pijn maar is bij chronische pijn wel een goede om te geven. Management is ook heel belangrijk denk ik, niks forceren maar wel licht in beweging houden. Stappen recht uit inderdaad, niet te zwaar laten worden.

De tildreninfusen kunnen volgens mij ook maar twee keer gegeven worden? Heb je wel het idee dat de eerste geholpen heeft? dat zou een afweging zijn voor mij.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 09:33

rina: Dat sluit helemaal aan bij mijn verhaal inderdaad. Pensioen had ik al rekening mee gehouden. Maar klinisch doen ze het dus bij jou wel goed genoeg voor pensioen? Dat is in ieder geval mijn doel.
En dan af en toe een blokje om voor de fun. Hij mist dat echt (en ik ook), dus dat gaan we wel af en toe doen. Zoals de arts zei: "of je nu er naast of er op loopt, het is kapot. Je gewicht zit merendeels op zijn rug en een klein rondje kan echt geen kwaad. Als jullie dat allebei leuk vinden, moet je dat gewoon af en toe doen op een goede dag."

Alleen dat de botafbraak progressief is geeft wel wat zorgen. Want hoe lang gaat dat nog goed?
Heb jij 1x tildren gedaan?

Elisa: nee, het is niet vergelijkbaar. Zijn kraakbeen is nog goed, dus het is geen artrose. Daar was de arts heel stellig over :+
Daarom twijfel ik over glucosamine.
Het eerste infuus heeft in ieder geval voor de botpijn geholpen en daarom was het advies ook een 2e. Het bot is wel verslechterd, de vraag is of de tildren dat geremd heeft of niet. Maar dat is niet duidelijk.
Hij beweegt zelf gelukkig al veel op de track. Kan zelf tempo bepalen, dus dat is top. En inderdaad verder af en toe wat stappen is prima en dat is het.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:35

Mijn 4 jarige heeft ostheo spondylitische spat in het spronggewricht. Hier zijn we afgelopen voorjaar achter gekomen. Hij liep linksachter niet goed en op de kliniek konden ze maar niks vinden, heb aangedrongen op röntgenfoto's en toen was er een flink gat te zien net als op jouw foto's.
De dierenarts was weinig positief.
Ik moet juist veel met hem aan het werk maar wel in stap. Rustige beweging. Hij is eenmalig ingespoten met (ik ben de naam kwijt) ee spuitje van 400 euro in ieder geval. Osmosetherapie ofzo?
Dit mag ook maar eenmalig en evt na een jaar nog eens herhalen. Verder staat hij sindsdien op duivelsklauw.
Hij loopt op dit moment niet kreupel of kort maar het is afwachten. Het kan 2 kanten op gaan, of het bot word nog verder aangevreten of het proces word geremd en met heelveel geluk groeit het dicht.
Het is inmiddels wel bezonken bij mij. Het is wat het is. Het trauma is waarschijnlijk als jaarling gebeurd met vasthangen in het draad. Ik blijf goed kijken naar het klinische beeld en hem gecontroleerd in beweging houden. Ook niet teveel in de kou en nattigheid staan dus meneer gaat in het najaar snachts weer op stal. En dan zien we het wel.
Sterkte, het is een rot diagnose. Ik klink er heel nuchter onder maar het doet echt zeer, hij is nog maar 4..
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 27-08-21 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:44

Daihyo schreef:
Alleen dat de botafbraak progressief is geeft wel wat zorgen. Want hoe lang gaat dat nog goed?
Heb jij 1x tildren gedaan?


Nee ze heeft, het is al wat jaar geleden, zeker 3 als niet 4x een tildren infuus gehad, en het inspuiten met hyaluron was zelfs nog vaker.

Het klinische goed........ laat ik me zo uitdrukken, ik heb nu ondertussen geleerd niet meer te kijken. klinkt hard, maar soms moet je ook gewoon even struisvogel spelen. Zolang ze rondspringen en lol hebben kijk ik gewoon niet meer hoe goed of slecht ze lopen. Wel heb ik bij de 2e, die die klap op de sprong kreeg, net een paar weken geleden foto's laten maken van het voorbeen, omdat ze ineens kreupel begon te lopen op voor. Met name als ze zich om wilde draaien zag je het. Er was weinig te zien op die foto's, maar het klinische beeld daarvan maakt mij dan weer meer zorgen. Omdat ze achter ontzien, belasten ze voor meer en ik was dus bang voor schade in de voorbenen. Dat is dus op de foto nog niet zichtbaar, maar het klinische beeld is voor mij daar dan wel leidinggevend. Als ik het gevoel heb dat ze daar echt pijn krijgt wordt het einde oefening.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:45

Had ik je niet ooit al eens in detail verteld wat mijn paardje mankeert? (Barst in kogelgewricht RA).

Ook hier geneest het niet. Het was lastig te zeggen of het progressief was, dat kon de arts na 3 maanden nog niet beoordelen en daarna heb ik haar op pensioen gezet ipv haar nog eens in de mri te stoppen. Het zit er echter nog steeds, ze is in januari weer mank gevallen en weer ingespoten met bifosfonaten (tildren of een soortgelijk samengestelde stof, die hetzelfde doet, dat weet ik niet meer vanbuiten. Het meest voorkomende bifosfonaat is tildren). Ze loopt nu 100%. Omdat er bij haar waarschijnlijk een genetische factor is, ga ik er niet vanuit dat het ooit zal genezen.

Op aanraden van de dierenarts van de kliniek en vab mijn eigen dierenarts geef ik glucosamine, msm en collageen bij. Ik doe dit niet in de hoop dat ik haar kan genezen, maar er is sowieso al schade aan haar gewricht dus ze kan alles dat haar helpt om langer soepel te lopen, gebruiken. Ze zal vermoedelijk op termijn ook artrose op die plek krijgen.

Hoewel ze nooit meer in het werk mag, mag ik zoveel als ik wil aan de hand gaat wandelen op een harde ondergrond en af en toe er zelfs wat op (of dat mag ik gaan proberen, ik heb nu een ghost mandriana besteld voor volgend voorjaar en dan gaan we eens in de week een ritje van een uurtje en kijken hoe ze zich houdt).
Harde grond omdat ze bij zachte grond te ver weg zakt in de ondergrond en dan teveel moeite moet doen om haar kogel elke x te verplaatsen. Een harde vlakke berm is ook goed, een mul zandpad niet.

Ik kan je ook meegeven om hem uit de modder te houden voor zoverre dat mogelijk is; in modder zakken ze soms diep weg en dan kost het hen veel kracht om zich Et elke x weer uit te trekken, wat niet goed is voor het gewricht. Hoe dieper de modder hoe erger.
Natuurlijk staat mijn paard in de winter ook buiten, maar vanaf ik merk dat ze niet meer 100% loopt zet ik haar enkele dagen op stalrust. (kleigrond, overstromingsgebied en niet in eigen beheer, in de winter soms helaas 1 grote modderpoel)

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:16

Calcium kun je heel goed aanvullen door voederkrijt te geven, dat is een poeder dat je over het voer kunt doen. Ik geef dit al jaren aan mijn ruin die een paar jaar geleden zijn voorbeen heeft verbrijzeld.
Voederkrijt is o.a. te koop bij:
https://lavor.nl/162/304-KRIJT-GESLIBT- ... OLLED.html
https://www.bol.com/nl/nl/p/krijt-kalk- ... 084936485/

Voor een goede botgroei is de juiste verhouding Magnesium-Calcium nodig en geen gebrek aan fosfor. Vitamine D heeft ook een rol bij de aanmaak van bot maar dat zal in de zomer niet direct een probleem zijn. Bronnen voor fosfor zijn zemelen, lijnzaad of granen.

Om het proces plaatselijk te helpen zou je een kunnen kijken naar pulserend magneetveld therapie (zie https://magnacare.nl/) dat heeft mijn ruin erg goed geholpen, het werkt zowel pijnstillend als stimulerend voor de botaanmaak. Het heeft mijn ruin goed geholpen in ieder geval.

Met de duivelsklauw zou ik persoonlijk voorzichtig zijn, liever vervangen door kurkuma en MSM.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 10:49

Wat een info allemaal! Dank daarvoor! Helpt mij ook een beetje om te relativeren en het te laten landen.
Ergens hoopte ik de afgelopen 9 maanden op herstel. Al was dat de laatste maand vooral een strohalm. De kogel is nu wel door de kerk. En wat je zegt Achaiah: het doet pijn. De mijne is dan wel 16, maar pensioen lag nog lang niet in de planning. En door zoiets stoms... Je weet dat het kan gebeuren in een kudde. Maar ik ben altijd zo zuinig op hem geweest en dan dit. Dat doet zeer.

rina: zo sta ik er eigenlijk ook in. Hij rent en bokt nog regelmatig. Maar goed, ook wel eens een dag kreupel. Maar zoals de arts zei: misschien heeft hij dan net rot gelegen, of ging het opstaan niet vloeiend, of heeft hij een te korte draai gemaakt. Hij mag dan ook even rot lopen. Als het maar weer over gaat. Dat klinische beeld houd ik me dan maar aan vast.

goldyc: stappen op het harde is dus juist wel goed? Ik wil inderdaad ook buiten op het harde gaan stappen, maar dat was eerder gevoelsmatig dan onderbouwd. We starten dan maar met 1x per week een rondje rond stal (20 min) en kijken hoe dat gaat. Ik moet eerst nog een zadel hebben, want heb de mijne verkocht :+
Modder hebben we hier gelukkig niet. Ik heb hem in december bewust daarvoor verhuisd en we staan nu op een paddock paradise met zandtracks. Daar ben ik wel heel blij mee! Het wordt wel nat in de winter, maar niet drassig of zuigend zoals modder. Maar het is wel iets om in de gaten te houden :j
Helpt de glucosamine? Mij is verteld dat dat vooral helpt bij artrose, dus bij dunner worden van het kraakbeen. Maar dat hoeft dus niet? Wat doen MSM en collageen?

irmaz: dank voor de tip! Hoe krijg ik de juiste verhoudingen? Lijnzaad krijgt hij nu af en toe als kuurtje, magnesium dagelijks, maar daar zou calcium dus bij kunnen? Hoe weet ik dat de verhoudingen juist zijn? En waarom voorzichtig zijn met duivelsklauw? Het werd juist aangeraden als natuurlijke pijnstilling.
Magnacare ga ik naar kijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:58

Elisa2 schreef:
Voor bot denk ik eigenlijk altijd aan glucosamine, ik denk dat het vergelijkbaar is met artrose wat hij heeft? Duivelsklauw is pijnbestrijding en maskert de pijn maar is bij chronische pijn wel een goede om te geven. Management is ook heel belangrijk denk ik, niks forceren maar wel licht in beweging houden. Stappen recht uit inderdaad, niet te zwaar laten worden.

De tildreninfusen kunnen volgens mij ook maar twee keer gegeven worden? Heb je wel het idee dat de eerste geholpen heeft? dat zou een afweging zijn voor mij.

:n botafbraak (necrose) is wat anders. Kwa botten denk ik echter net als jij ook meteen aan glucosamine en msm in combinatie met Kurkuma en zwarte peper. :) Duivelsklauw kan ook helpen om de symptomen iets te verlichten. :) Pharmahorse verkoopt glucopro en glucosamine + msm. Prijs kwaliteit is het IMO veruit de beste. :) Je kan ze ook apart kopen maar dan ben je duurder uit en bovendien is het in de combinatiedozen "ideaal" gemixt kwa verhoudingen. :)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:05


Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:23

Mijn oude merrie was als 5 jarige ernstig geblesseerd geraakt aan de sprong, collateraalbanden gescheurd en die hadden stukken bot mee los getrokken bij het afscheuren. Ze is toen geopereerd en het gewricht is helemaal opgekuisd. 3 jaar later had ze ernstige artrose aan dit spronggewricht en werd door de dierenartsen afgeschreven als rijpaard. De kleinere gewrichten van de sprong waren uiteindelijk vergroeid ( en dan doen ze geen pijn meer) maar ze had ook botcysten en het grote katrolgewricht was ook aangetast. Pijnloos zoals bij een gewone spat zou ze nooit meer worden.
In de eerste periode na de diagnose heb ik haar msm en glucosamine gegeven. En verder heb ik er compleet niets aan gedaan. Geen behandelingen of infusen. Verder alleen gekeken dat ze continu vrije beweging had. En ik ben haar net meer gaan rijden dan minder. Dagelijks zelfs. De eerste 10 minuten doorheen de stijfheid en dan liep ze best nog fijn. Ze heeft haar beste jaren gehad na die diagnose en ik heb er nog veel plezier mee gehad. En ik heb er nog een veulen uit gefokt. Ze is helaas in juli op 23 jarige leeftijd overleden door cushing.
Maar als ik 15 jaar geleden naar de dierenartsen had geluisterd hadden we 15 mooie jaren en haar zoon moeten missen…

Ter info: dit waren haar foto’s als 8/9 jarige https://myalbum.com/album/z9gW3B87KkEL

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:34

Ik heb zelf zo'n plek in mijn voet. Kleiner gelukkig dan die op de foto van jou paard maar ik kan wel uit eigen ervaring meepraten. Het simpele, korte en niet zo leuke antwoord is dat er voor mij niets echt werkt. Corticostereoidespuit werkt fantastisch... voor twee weken. Dit kan je 3x in je leven herhalen op dezelfde plek voordat afbraak van kraakbeen optreed en de oplossing erger word dan de kwaal. Dit is dus geen oplossing. Tildren voor mensen ken ik niet dus daar heb ik geen ervaring mee. Curcuma, groenlipmossel, zwarte peper etc heb ik in heel hoog geconcentreerde vorm een aantal maanden geslikt en gaf ook geen verschil. Hetzelfde met glucosamine en suikervrij eten. Ik ben bij veel reguliere artsen en alternatieve therapuiten geweest en de reguliere wereld zegt dat er niets aan te doen is verder. Dat als de pijn te erg word ze een schroef tussen de gewrichten kunnen zetten maar dat dit veel slijtage opleverd in de omringende gewrichten en daarom een laatste redmiddel is. En verder pijnmedicatie.
De alternatieve wereld komt met vele oplossingen maar geen van allen hebben ze tot nu toe echt effect.
Voor mij werkt gecontroleerd bewegen, niet overbelasten en geen rust. De grootste pijntrigger geeft zacht zand voor mij, lopen op strandzand. Hoe harder en gelijkmatiger de ondergrond hoe beter ik loop. En regelmatig naar de fysio etc om de rest van mijn lichaam recht te houden en niet mijn knieen heupen etc anders te belasten.
Het voelt (denk ik,) ongeveer hetzelfde als artrose. Ik heb verder geen artrose dus vandaar denk ik. Met als verschil dat artrose als je warm gelopen bent minder pijnlijk is dan als je net opstart. Bij mij voelt de eerste minuut wandelen hetzelfde als de laatste. Zeurend maar niet pijnlijk genoeg om niet te wandelen.
Met 2 honden en een paard maak ik lopend heel wat km per dag en dit gaat prima als ik de ondergrond in de gaten houd. Rust maakt het niet beter en op termijn alleen maar stijver. Een gecontroleerd drafje kan wel eventjes. Een sprintje trekken laat ik zitten als het even kan. Dat doet wel flink zeer.

Mijn tip, hou hem eens een tijdje op beton. Wel vrij bewegen maar minimaal op zand en zachte ondergrond. Misschien dat dat helpt.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:46

irmaz schreef:
Calcium kun je heel goed aanvullen door voederkrijt te geven, dat is een poeder dat je over het voer kunt doen. Ik geef dit al jaren aan mijn ruin die een paar jaar geleden zijn voorbeen heeft verbrijzeld.
Voederkrijt is o.a. te koop bij:
https://lavor.nl/162/304-KRIJT-GESLIBT- ... OLLED.html
https://www.bol.com/nl/nl/p/krijt-kalk- ... 084936485/

Voor een goede botgroei is de juiste verhouding Magnesium-Calcium nodig en geen gebrek aan fosfor. Vitamine D heeft ook een rol bij de aanmaak van bot maar dat zal in de zomer niet direct een probleem zijn. Bronnen voor fosfor zijn zemelen, lijnzaad of granen.

Om het proces plaatselijk te helpen zou je een kunnen kijken naar pulserend magneetveld therapie (zie https://magnacare.nl/) dat heeft mijn ruin erg goed geholpen, het werkt zowel pijnstillend als stimulerend voor de botaanmaak. Het heeft mijn ruin goed geholpen in ieder geval.

De minipulse heeft bij mij ook goed geholpen en bereikt in tegenstelling tot bv een laser inderdaad ook het bot.
Je kan hem ook huren.

Met de duivelsklauw zou ik persoonlijk voorzichtig zijn, liever vervangen door kurkuma en MSM.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 11:48

Hm hij plaatst alleen de quote ipv wat ik erbij gezet heb. nieuwe poging!

De minipulse heeft bij mij ook erg goed geholpen en hij bereikt inderdaad ook het bot in tegenstelling tot de laser.
Je kan hem ook per maand huren

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:53

Die vind ik erg interessant. Hoe vaak heb je behandeld?

Sas_Mon: op beton houden is geen optie helaas. Er zijn wel delen bestraat, maar dan moet ik hem bij de kudde vandaan halen en dat gaat echt niet lukken (verlatingsangst). Ik snap wel wat je zegt wat betreft ondergrond. Ik hou het wel even in mijn achterhoofd, maar voor nu kan ik daar niet veel mee.

Luckystory: heftig zeg. Waar moet ik kijken op de foto's? Ik ben echt een leek wat dat betreft, dus je moet het even aanwijzen :D
Operatie is bij die van mij geen optie. Dat werd meteen al gezegd.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:03

waarom glucosamine:
glucosamine helpt idd bij artrose omdat het helpt om de gewrichten soepel te houden bij het afbreken van het kraakbeen. Mijn paard heeft een barst in haar gewricht, dit schuurt dus ook elke beweging (vandaar dat ze, als ze te maar belast wordt, bosontstekingen in haar gewricht krijgt.) I geef glucosamine, msm en collageen bij om het soepel te houden zodat ze daar niet nog meer last van krijgt dan het al is. glucosamine zorgt ook voor een verbetering in de gewrichten zelf, niet enkel in het kraakbeen, als ik het me goed herinner. MSM geef ik bij omdat glucosamine beter opgenomen schijnt te worden met msm (al die supplementen zijn geen harde wetenschap, dus vandaar 'schijnt'), maar daarnaast is het ook een bouwstof van zo ongeveer alles in het lichaam van je paard en helpt het om voedingsstoffen effectiever te transporteren en afvalstoffen af te voeren. Collageen is een stof die onder andere in de vloeistof in gewrichten, maar ook in pezen en huid en beenderen zit. Het is de stof die zorgt voor de stevigheid van die dingen in de extracellulaire matrix. (de structuur/het weefsel tussen de cellen in, die de hoop cellen zijn stevigheid geeft).

Ik heb heel lang collageen glucosamine en msm van pharmahorse gegeven, nu geef ik artrohorse forte van glucoplaza

https://www.glucoplaza.nl/artrohorse-fo ... pe-ll.html

Mijn paard had ook een botontsteking en heeft dus een inspuiting met bifosfonaten gehad, ook voor de botontsteking. ze heeft 3 maanden stalrust gehad en kwam daar klinisch 100% uit, zonder botontsteking. Ik ben op het moment dat ze op stalrust ging, gestart met glucosamine, msm, collageen hyalonzuur zuur bij te geven (in een product dat ik van de dierenarts gekregen had toen). Ik weet niet of ze klinisch zo goed is geworden door de stalrust, het supplement, of beiden.

Ik heb bewust geen duivelsklauw gegeven omdat dat een pijnstiller is (ze krijgt die wel als ze die ooit nodig zou hebben, maar ik wil het momenteel zien als ze niet goed loopt, zodat ik er op tijd bij zou zijn mocht ze hervallen). Daarnaast zou duivelsklauw op lange termijn slecht zijn voor de lever. Glucosamine en msm hebben voor zover ik weet dezelfde soort werking op het gewricht als duivelsklauw, behalve de pijnstilling dan.

Op het harde stappen kan in haar geval geen kwaad, is me zelfs aangeraden door de dierenarts.

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:27

Ik heb de minipulse gehuurd voor een tussenpeesblessure, en omdat die chronisch was inmiddels via huurkoop gekocht.
Omdat je hem in huis hebt kun je hem zo vaak behandelen als je wil, ik deed 1x daags 30 min in de revalidatie periode. Later bv 2x per week.
huur was toen iets van 150 euro per maand

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 12:32

Ja, dat is nu ook 150 euro inderdaad.

goldyc: bedankt voor de info wat glucosamine betreft. Dat is dus toch wel interessant. Maar wat is het verschil met Pharmahorse? Als je de link opent is de site en de pagina nagenoeg hetzelfde, behalve logo en kleuren.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:49

Ik heb op medisch vlak hier totaal geen verstand van, noch heb ik er ervaring mee.

Wat je wel zou kunnen proberen, is je dossier neerleggen bij Equitom. Kijken wat zij ervan vinden. Zij lopen enorm voor op technologieën en ontwikkelingen en operatieve ingrepen tov Nederland. Mijn pony was uitbehandeld in Nederland bij meerdere klinieken, ook Utrecht bijvoorbeeld, en kon ingeslapen worden. Omdat ik via googlen op zijn botproblematiek uitgekomen ben bij een artikel wat linkte naar Equitom heb ik met hen contact opgenomen. Na zeer uitgebreid belcontact met T.om M.arien en veel informatie over het traject ontvangen te hebben, heb ik hem uiteindelijk een maand neergezet en daar tweemaal laten opereren met volledige garantie dat het goed ging komen. Bizarre wending was dat, en dat probleem is idd volledig goed gekomen. Wie weet kunnen zij je iets adviseren? Bij mij zal in elk geval altijd het de moeite waard blijven om Equitom als optie te contacten als ik in de toekomst weer met een complex probleem zit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:53

Daihyo schreef:
Deze bedoel jij Ayasha? https://www.pharmahorse.nl/glucosamine-msm-paard.html
Of deze? https://www.pharmahorse.nl/glucopro-paard.html
Maar waarom toch de glucosamine? Ik begreep echt dat dat met soepel houden van gewrichten was bij ontbreken of dunner worden van kraakbeen? Niet dat ik er niet voor open sta hoor, maar ik geef graag gelijk het goede :D

Simpel, botafbraak gaat onvermijdelijk het gewricht vervormen. Door dat het gewricht vervormd, gaat er secundaire artrose ontstaan. :) Het zijn die ontstekingen die de stijfheid en pijn veroorzaken want de necrose zelf (dus het proces van afsterven) doet geen pijn. :) Het is de ontsteking die ontstaat door het vervormde gewricht en de gevolgen daarvan die pijn veroozaken. In principe wordt botafbraak vrijwel altijd pas ontdekt als er al een aardige vervorming van de gewrichten is. Dan begint het nl. pas pijn te doen want dan "schuurt" het en ontstaan er ontstekingen. :) Bij minimale vervorming voel je het niet en de afbraak zelf dus ook niet.

Ik heb het zelf in mijn heupen en enkels (en knieën en polsen. :+) De botafbraak zelf doet geen pijn. De secundaire artrose die ontstaat door de vervorming (waardoor het gewricht dus niet meer soepel kan functioneren omdat het simpelweg niet meer zo ideaal op elkaar af gestemd is.) is hetgene wat pijn doet. :)

In de glucopro (die geef ik nu aan de paarden) zit meer, oa ook collageen en hyaluronzuur. Het is dus meer een soort "combinatie poeder" voor alles in en rond de gewrichten. Waar glucosamine + msm precies is wat het zegt. Glucosamine en msm. :D
Msm zou ook pijnstillend werken overigens.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:16

Daihyo schreef:
Luckystory: heftig zeg. Waar moet ik kijken op de foto's? Ik ben echt een leek wat dat betreft, dus je moet het even aanwijzen :D
Operatie is bij die van mij geen optie. Dat werd meteen al gezegd.


De operatie was ook niet voor de artrose. Dat was alleen voor het oorspronkelijke trauma waardoor er losse botfragmenten en ligamenten in het gewricht zaten. De artrose was pas jaren later, als gevolg van de schade aan het gewricht.

Ik heb even wat dingen aangeduid om het overzichtelijk te maken voor je:
Afbeelding
Afbeelding
Het witte cirkeltje is artrose op de intertarsaalbotjes. Dat is eigenlijk de klassieke spat. Als je dit laat doen, vergroeien al die kleine botjes. Wat bij spat wenselijk is eigenlijk. Vergroeide botten doen geen pijn meer en ze zijn weinig beweegelijk, dus dit is goed mogelijk. Je paard is dan stijver maar pijnloos.
Je ziet die vergroeiing ook al aan de lijntjes die vervagen tussen de botjes, bijvoorbeeld bij het blauwe pijltje.
Meer problematisch is dat rode cirkeltje. Dat is artrose op het grote gewricht met losse botfragmenten. Onmogelijk dat daar vergroeiing optreedt. Dat gewricht is veel te beweeglijk. Dus dat blijft altijd pijnlijk.
En het blauwe cirkeltje is een botcyste ( waar bot dus ook opgelost is) Ook onderdeel van het artroseproces.

Mijn punt is vooral dat je naar je paard moet kijken. Die van mij was afgeschreven als 8 jarige maar met beleid en kijken wat wel en niet gaat, is ze nog heel lang mee gegaan. Vaak tot verrassing van de dierenartsen die haar al lang hadden opgegeven. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 27-08-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:17

Het enige dat ik nog kan bedenken is hem spatbeslag geven. iets binnendoor zetten om de buitenkant te ontlasten. En ontstekingsremmer inspuiten. Kan helpen bij botreactie. Maar wat een rotsituatie zeg...

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen bottrauma en botafbraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:21

Bedankt Luckystory! En Ayasha ook.

Hollyleaves: dat is ook nog een idee inderdaad. Daarheen rijden is geen optie, maar misschien dat zij wel iets met de foto's en het dossier kunnen.

Babootje: nu ga ik twijfelen, maar volgens mij is de binnenkant juist beschadigd. Ontstekingsremmer is in december inderdaad ingespoten, samen met de tildren. Dat wilde de arts nu niet doen, maar alleen tildren over 1-2 maanden (als de vorige shot is uitgewerkt).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:23

Ik vind Equitom ook een goede tip. Die lopen inderdaad behoorlijk voor en dan heb je ook echt wel alles gedaan en geprobeerd.

Ik heb zelf botpijn gehad en dat is echt heel pijnlijk, dus dat zou je wel goed moeten zien. Paarden kunnen het soms lang uitzingen, maar zoals jij je paarden veel ziet, zou het je echt opvallen dat hij ontlast, kreupel loopt etc.

Ze hebben mijn knie wel geopereerd in 2015, schoongemaakt zoals ik het noem en dat is jaren goed gegaan. Nu weer last, maar kan wel meerdere oorzaken hebben.
Daarbij heb ik osteopenie en wordt Calcium en vit D slikken aangeraden.

Mijn ruin had andere blessures, maar aan beide achterbenen. Later nog een keer voorbeen erbij. We zijn toen net als jij naar 24/7 buiten gegaan en dat heeft hem deels geholpen. Maar ik ben wel op het harde gaan stappen ter afwisseling. Ik bekeek en voelde het been vooraf en achteraf en keek dan of het bijv warmer werd, dunner of dikker en zo opgebouwd.

Duivelsklauw geven werkt deels, maar ik zou wel voor jezelf overwegen; Geef ik het de komende tijd om te rekken of wil ik dat langdurig geven? Ergens zeg ik dan; als je weet dat dit ergens stopt straks, gewoon geven.

Als je open staat voor alternatieven, lees je ook bij dieren steeds meer over cbd. Ik gebruik zelf cbd en soms thc. Heel veel mensen met diverse klachten hebben er baadt bij en nu ook steeds meer dieren. Dat moet je wel opbouwen, maar is ook redelijk "veilig" om te geven.

Wat je zegt qua eiwitten herken ik wel. Heb altijd in de voeding gezeten, maar inzichten veranderen. Die van mij had veel aanleg om dik te worden en is in het begin van het niet meer rijden ook hb geweest. Dan ga je snel richting, niet te rijk voeren, wel voldoende buikvulling, niet te lang zonder en de vitamine en mineralen.
Maar mijn ruin werd wel dik van niks en als je niet meer beweging kan geven, kan je ze ook niet uithongeren. Ivm eiwitten bij luchtwegproblemen, toch eiwitten gaan voeren en waar ik eerst huiverig was, knapte hij daar toch van op. Minder buikig, beter in vorm en zat goed in zijn vel.

2 Jaar geleden had hij een dip en wilde ik hem laten gaan voor der verhuizing. Ik heb hem toch meegenomen en al die tijd deed hij het gek genoeg heel goed. En net als bij mn oude shet en merrie (28) heb ik toen gekozen voor een leuk leven en genieten ipv langer.
Hij heeft dus vorige zomar nog (beperkt) op de wei gelopen, wat goed ging en we waren dit jaar vroeg aan het opbouwen.
Hij is in Maart uit het niets niet goed geworden en ingeslapen. Was 23.

Ik denk echt dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou. De foto's liegen er niet om en je weet hoe het uiteindelijk loopt, maar dat weten we bij elk dier dat we hebben. Het gaat erom hoe het nu en de komende periode voor jullie samen is, hoelang die ook mag duren, want feitelijk weet je dat nooit.
Als jij nog het idee hebt dat je iets wilt proberen, doe het dan. Laat je niet gek maken en maak vooral met jezelf afspraken hoe jij hem wilt zien, wat jij belangrijk vindt voor zijn leven en wanneer het genoeg is.
Er zijn altijd mensen die gister al waren gestopt en er zijn ook altijd mensen die ondanks alles nog 10jr willen doorgaan. Voor een ander doe je het niet goed, maar daar doe je het niet voor. Je moet er echt zelf achter staan en met je keuzes kunnen leven.

Heel veel sterkte, kan me echt in alles je gevoel voorstellen.