Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 16:03

Tja ik zit op dit moment een beetje met m'n handen in het haar.
Alvast bedankt als je de moeite neemt dit hele verhaal te lezen..

Begin juni begon m'n jaarling hengst wat te hoesten, weekje aangekeken en toen begon de 2 jarige ook. Dierenarts gebeld, kans was groot dat ze een virus hadden. Temperatuur in de gaten houden en afwachten.

Ongeveer 2 weken later was het hoesten niet over en kregen ze ook koorts. Dierenarts weer gebeld en ze kregen metacam, ventipulmin en koortsverlagers.

Koorts verdween en het hoesten werd ook minder.

Weer 2 weken later kreeg de jaarling gigantische dikke achterbenen(tot aan z'n sprong) in een paar uur tijd en weer 40 graden koorts. Meteen weer de dierenarts erbij. Koorts verlagers en vochtafdrijvers. Volgende dag was die weer de oude, behalve dat hij gigantische mok kreeg, waarschijnlijk het gevolg van die dikke benen.

Een week daarna kreeg de 2 jarige weer koorts 39,9. Dierenarts weer gebeld en hij kreeg ook koortsverlagers.

Inmiddels waren m'n beide paarden al een dikke maand niet fit, dus er moest meer gebeuren. Neusswappen genomen en bloed afgenomen.
In het bloed van de jaarling waren de rode bloedcellen en bloedplaatjes wat aan de lage kant, de 2 jarige zag het er goed uit(klein bloedonderzoek bij beide)
De swaps waren inmiddels ook onderzocht bij de gd op rhino, influenza, droes en ik meen nog iets. Niks aangetoond.

Vervolgens, een week geleden, zag ik de benen van de jaarling weer dikker worden en had hij ook weer koorts. Meteen kwam de da weer en vochtafdrijvers gespoten en weer koortsverlagers. Nogmaals bloed afgenomen wat nu weer onderzocht gaat worden op anaplasmose en piroplasmose(door teken overgebracht ziektes).

Morgen komt de uitslag hiervan als het goed is binnen.

Beide paarden ogen niet heel ziek, al die tijd eten en drinken ze goed ook als ze zulke hoge koorts hebben.

Op dit moment zijn ze allebei 5 dagen koorts vrij, hoor heel af en toe nog een kuchje en de 2 jarige heeft wat ontstoken ogen en de jaarling nog iets dikke achterbenen.
Ze hebben beide begin juni 1 of 2 teken gehad die ik wel meteen verwijderd heb. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ze allebei nou net zo'n besmette teek gehad hebben..

Wat zouden jullie nu gedaan hebben? Ik ben opzich tevreden met mijn dierenarts maar het lijkt niet verder te komen zo en ik vind het gek dat ze nog geen groot bloed onderzoek willen doen, dit ga ik wel eisen als er morgen weer niks gevonden is.

Alvast heel erg bedankt en houd het aub een beetje lief..

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:06

Zijn ze goed ontwormt tegen bloedwormen?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 16:06

Een maand geleden hebben ze panacur gehad, weet niet of dit tegen bloedwormen is?

Hun mest is eigenlijk perfect, geen diarree en ook niet te droog, mooie ballen.

Ze zijn voor mooi iets aan de schrale kant, vooral de jaarling, maja die is ook mega groot..
Laatst bijgewerkt door Brigitte_D op 29-08-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 16:14

Nog vergeten te melden, de 1e keer dat de 2 jarige koorts kreeg, kwam er een spoed dierenarts die heeft hem op de equisolon gezet, achteraf heel dom volgens mij mogen ze dat niet hebben als het een virus is.. Weet niet of dat nu ook nog een bepaalde schade aan gericht heeft, las op de bijsluiter dat dat spul het immuunsysteem omlaag haalt. Misschien is dat de reden bij hem van de nu nog ontstoken oogjes en is er misschien bij de jaarling wel wat anders aan de hand dan de 2 jarige..

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:09

Ik zou het paard laten testen op een tekenziekte. Het bloed moet dan naar een speciaal lab opgestuurd worden. Mijn paard is destijds in Utrecht geweest met vage klachten en steeds terug kerende koorts. Zij had een tekenziekte.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 20:49

Fleuribelle schreef:
Ik zou het paard laten testen op een tekenziekte. Het bloed moet dan naar een speciaal lab opgestuurd worden. Mijn paard is destijds in Utrecht geweest met vage klachten en steeds terug kerende koorts. Zij had een tekenziekte.


Als het goed is krijg ik hier morgen de uitslag van. Mocht het niet in het bloed zitten dan ook nog via urine testen(de echte lyme/borrelia)..

Is jou paard hier helemaal van genezen en wat was de behandeling? :)

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:33

Brigitte_D schreef:
Fleuribelle schreef:
Ik zou het paard laten testen op een tekenziekte. Het bloed moet dan naar een speciaal lab opgestuurd worden. Mijn paard is destijds in Utrecht geweest met vage klachten en steeds terug kerende koorts. Zij had een tekenziekte.


Als het goed is krijg ik hier morgen de uitslag van. Mocht het niet in het bloed zitten dan ook nog via urine testen(de echte lyme/borrelia)..

Is jou paard hier helemaal van genezen en wat was de behandeling? :)


Mijn paard heeft een langdurige antibiotica behandeling gehad en is uiteindelijk genezen. Helaas is zij twee jaar terug aan iets ander overleden.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:58


Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:47

Bedankt Elcamino! Ik ga dit zeker voorleggen aan de dierenarts.
Heb je toevallig zelf ervaring hiermee? Lees in het artikel dat het alleen veulens betreft onder de 6 maanden en vooral tijdens stoffige periodes, dat is het dit jaar niet.
Maja, je weet maar nooit.

De uitslag van de bloedtest op tekenziekte is inmiddels ook binnen en er is niks aangetoond.
De dierenarts heeft gister weer bloed afgenomen voor groot bloedonderzoek.

Beide paarden doen het op dit moment wel goed, geen koorts meer, geen dikke benen meer en geen ontstoken ogen. De 2 jarige heel af en toe nog een kuchje..

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:57

ik stuur je pb

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:19

Hoe worden ze gehouden? Wat eten ze? Wat drinken ze? Waar komen ze vandaan? Hoelang heb je ze?

Je geeft het beeld wat je ziet, maar voor een beoordeling moet je echt breed en verder kijken. Oorzaken kunnen dichtbij zijn, maar ook iets dieper zitten.

Bij hoesten wordt er steeds weer direct naar die middelen gepakt, maar dat werkt vaak niet of niet voldoende en is zeker best heftig. Als ze jong zijn en de weerstand is zo laag, moet je op zoek naar de oorzaak.

Hoe zijn ze ontwormt? Mestonderzoek zegt niet alles. Dus dan ga je kijken naar wat ze tot nu toe hebben gehad.
Maar als ze op het gras staan of kantjes maaien en ze eten ook iets giftigs of ze drinken vuil water, kan je alle kanten op en daarom moet je een heel lijstje gaan afwerken.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 16:34

Superpony, je hebt helemaal gelijk qua reactie, dit is basis info die ik niet in mijn begin post heb staan.

Heb beide paarden zelf gefokt. Worden ontwormd volgens schema van Vulina hier op bokt en ik weet 100 procent zeker dat dit goed is.

Ze stonden voorheen 24/7 buiten(inmiddels doe ik ze 's nachts op stal om te kijken of dat helpt in de zin van meer rust)
Ze staan in een goed onderhouden weide, heb inmiddels alle onkruiden die er staan(staat weinig onkruid) bekeken en opgezocht, allemaal niet giftig. Ze krijgen elke dag schoon kraan water en mest elke dag de wei uit. Ze hebben in de wei ook een schuilstal. De weide is 1 hectare groot.

Naast gras krijgen ze nu op stal ook hooi, wat ik buiten goed uitschud, maar waar eigenlijk geen stof uit komt. En ze krijgen hoveler mineraal voer(de aanbevolen hoeveelheid), 1 kilo opfok brok en sinds ze ziek zijn een zink kuur(weerstand verhogen) en 1 kilo Fibrebeet.

Persoonlijk denk ik dat het niet aan de huisvesting, voeding kan liggen.. Ik doe er echt alles aan en heb m'n hele leven al paarden, verdiep me ook in alles. En het gaat hier niet om zomaar gefokte paarden, het zijn/worden wel betere springpaarden.

987ZYX

Berichten: 290
Geregistreerd: 27-06-11

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:39

Heb je een PB gestuurd

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:45

rhodococcus kan zeker nu ook voorkomen, maar ik ken het niet van 2 jarigen. Dan zijn op de echo duidelijk ook abcessen zichtbaar.
Dit jaar ook enkele gevallen gehad die nog niet eens op de wei hebben gestaan dus het hangt niet alleen in de stoffige grond maar kan ook op stal zelf hangen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-09-21 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:45

Oke, wel belangrijke info!

Kanttekening; of een wormschema goed is, hangt wel van meerdere dingen af. Ik zou dat toch nog een keer onder de loep nemen.

Wanneer zijn zij of jij voor het laatst in contact geweest met paarden van buitenaf?

En je weet ook zeker dat er niks in je hooi zit? Een verdwaald plantje? Ik geloof echt dat je het goed doet, maar ik ben qua hooi echt een pietlut geworden. Gras ook wel. Soms lijkt het mooier dan het is.

Ze lopen nog 100% rad en hebben ook nog energie?

Ik zie bij paarden met luchtwegproblemen ook wel snel vieze/natte ogen en mn oude merrie met long problemen ( geen hoest) zie je ook snel dikke benen. Maar blijft ook zo weer maanden weg.

Omdat we er helaas mee te maken kregen, ook bij een ander paard, erin verdiept en regulier werkte niks. Het enige waar je dan uit komt is toch de oorzaak zoeken in de darmen en kijken naar de eiwitten in het voer. Dat mag best hoog.

Maar als het een extern probleem is zoals een teek, moet je dat nu eerst uitsluiten. En ik geloof best dat waar 1 besmette teek zit, daar meer besmette tegelijk voorkomen.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 16:55

Superpony, bedankt voor het meedenken.

Beide paarden komen niet in contact met andere paarden, ikzelf ook nauwelijks en als dit wel het geval is heb ik altijd andere schoenen en kleding aan.

De dierenarts is dus gister nog geweest voor bloed afnemen en de 2 jarige die nog steeds wat ontstoken ogen had(die heeft overigens nooit dikke benen gehad dat had alleen de jaarling). Ogen zijn uitgebreid bekeken(met zo'n groene vloeistof erin) gelukkig geen beschadigingen en heb sinds gister een zalf en de ogen zijn sinds gister vrijwel meteen schoon gelukkig.

De jaarling liep op het moment dat die dikke benen had niet zuiver, ook niet stokkreupel maar stijf.
Energie lijken ze genoeg te hebben, maken absoluut geen slome zieke indruk en rennen regelmatig flink door het land met alles erop en er aan(bokken stijgeren klooien)

Hooi komt van eigen land(ook goed onderhouden en bemest) , ook dit check ik altijd voordat het gemaaid word. Heb vergiftiging met de dierenarts besproken maar ze zeggen dat ze dan andere symptomen moeten hebben.

Momenteel zijn beide paarden 'gezond'. Al een week geen koorts meer, geen dikke benen, op een enkel kuchje bij de 2 jarige na. De jaarling hoest al bijna een maand niet meer.

Vrijdag de uitslag van het groot bloedonderzoek, waar ik zelf nog aan denk is leverbot of anders nog die tekenziekte die via de urine te vinden is, dus ik hoop dat ze vanavond als ze op stal gaan meteen gaan plassen en het me lukt om op te vangen(Leuk voor de beeld denkers haha)

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:50

Wat een lastige situatie zeg. Ik dacht ook gelijk aan iets in het ruwvoer. Hoe was het bloedonderzoek vrijdag?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:04

Zijn de paarden toevallig 3 รก 4 weken voordat ze ziek werden gevaccineerd?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 12:25

Heb nog steeds geen uitslag vh onderzoek heb d'r voor de 3e keer achter aan gebeld net..

Ze zijn niet recent gevaccineerd.

Maar als het iets in het ruwvoer zou zijn, hebben ze volgens mijn dierenarts andere klachten..

Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Hoesten, koorts, dikke benen wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:44

Het kan ook best een hardnekkig virus zijn geweest die hiervoor heeft gezorgd. Bij ons op stal waren er ook een aantal aan het hoesten icm dikke benen. Een virus is vrijwel niet te genezen met medicatie, wel kunnen de symptomen worden onderdrukt met medicatie. Dit kan een reden zijn dat bv die dikke benen steeds terug komen nadat de medicatie is uitgewerkt. Als het lichaam nog steeds aan het vechten is tegen het virus, kan het reageren zoals het nu doet (koorts, dikke benen, hoesten etc.). Van een virus kunnen ze lang last hebben, kijk bv maar naar de nasleep van Covid-19 bij de mens.....

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 14:15

Union, bedankt voor je bericht, ik denk ook dat uiteindelijk het toch een virus geweest is, ondanks dit niet uit de swaps gekomen is.

Bloedonderzoek is verder ook niks uitgekomen, waardes waren perfect