Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:29

FRA super singel schijnt hier ook goed voor te zijn

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:52

Bij mijn paard was een goedkope, neopreen singel een paar maten langer de uitkomst! De gespen raakten net de onderkant van het zadel niet aan, nooit meer wondjes gehad.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:55

Langere singel aanschaffen.
Zo op je foto te zien heb je nog dik 10 cm over om ervoor te zorgen dat hij de gespen niet voelt ( waar hij zich waarschijnlijk op stuk loopt)

Koordsingel is top, goed schoonhouden, dan worden de draden niet hard.
Ik heb toen bij Stubben een koordsingel van 75 cm gekocht, paste perfect, en geen wondjes meer.

Neopreen is prima om mee te duiken.

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 19:28

Bedankt voor alle reacties! Ik heb alles goed doorgelezen en neem zeker dat van iedereen mee.
Ik zie veel reacties over zowel neopreen en koord. Dit vind ik zeker het proberen waard. Ook dat de singel een maatje groter mag kan ik me in vinden. Hij is het afgelopen jaar natuurlijk ook gegroeid.

Spiritus is een hele goede! Ik gebruik dat ook voor een paar cliënten op werk (zorg), maar had niet zo bedacht dat dat ook bij paarden kan worden toegepast :D. Nu het open is ga ik dat echter nog niet doen.

Vanmiddag heb ik zo’n 40min gereden, maar helaas is toen het plekje van afgelopen woensdag weer open gegaan… Ondanks dat de singel net uit de was komt. Voor het rijden was hij wel weer mooi dicht. Ik laat de singel inderdaad altijd na het rijden omgekeerd op het zadel drogen. Hij heeft mega ruime gangen dus dat zal ook niet meewerken.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:38

Fra supersingel ben ik zeer tevreden over. Het was voor mij ook zoeken tot ik een goede had.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:43

Ik heb ooit een mattes singel gekocht en zij hebben een goede illustratie met wat voor vorm singel bij welke vorm (oa buik en singelgroeve) paard past. En ook vooral niet te kort: gespen zo dicht mogelijk onder het zweetblad (bij dressuurzadel dan)

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:54

Werkelijk alles geprobeerd qua pasvorm, materiaal, bontjes, lengte etc maar met de simpele koordsingel van de Kramer geen wondjes meer.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:58

Neopreen!

Leren singels heb ik ook geen goede ervaring mee. één keer denk een uur mee gereden en toen ik de singel losmaakte allemaal bloed inderdaad en een flinke wond. Mijn pony heb ik zeker 3 weken rust moeten geven voordat het volledig genezen was. De singel heb ik direct weggedaan.

Daarna neopreen gekocht en het nooit weer gehad. Echt heel mooi is het niet , maar liever een lelijke singel dan wondjes.

Voor mijn jonge paard gebruik ik ook een neopreen singel. Bevalt goed ik heb tot nu toe nog geen gekke plekjes of wondjes gevonden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:57

Je moet inderdaad zorgen dat je singel lang genoeg is, anders geven de gespen drukkingen of schuurplekken. De gespen moeten zo dicht mogelijk onder je zadel zitten.
Mattes heeft verschillende vormen bontsingels die bij verschillende modellen paarden passen, daar kunnen ze je vast wel in adviseren.
Als je singel/zadel iets naar voren schuift en je gespen zitten net verkeerd heb je al plekjes..

Ik vind de Mattes singels super, en je kunt de bontjes los halen om te wassen dus geen gespen in de wasmachine.
Wel of geen elastiek kan trouwens ook nog veel verschil maken.

En na heet rijden heel goed het zweet uit de vacht wassen scheelt ook al wat.

RLMAR
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:19

Eric le tixerant singel.
Beste singel voor deze problemen en de enige waar mijn paard geen wondjes van kreeg.
Koordsingels, FRA, alles geprobeerd zonder succes

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:25

De Bojon Air van Epplejeck al eens geprobeerd? Heel zacht materiaal, zit iets van gel in ook, ademt. Heb er zelf hele goede ervaringen mee, gebruik ze al jaren.

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 20:53

Waarom zijn er ook zoveel verschillende singels :')
Qua model valt een prolite model het meest gunstig, in combinatie met zijn bouw. Echter zijn deze veelal van leer en vallen dus af. Ook heb ik mij meer verdiept in een koord singel, maar lees toch veel dingen over een ongunstige drukverdeling. Een aantal van jullie noemen ook wel/geen elastiek. Ik heb momenteel geen elastiek. Raden jullie dit juist wel aan? En waarom?

Vandaag was het plekje nog steeds open. Ik geef het nu even een aantal dagen de tijd om te helen. Ergens volgende week wil ik even naar de ej/divoza om ook echt even singels te zien en voelen. Ik neem sowieso een neopreen singel mee om te proberen :)

Bibin
Berichten: 62
Geregistreerd: 14-12-20

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:13

Wij zijn er zeker een jaar mee bezig geweest. En een vermogen uitgegeven aan singels en supplementen. Het maakte niks uit, na 1,..soms met geluk 2/3 keer rijden lag ze weer open. Weer 2 weken zonder zadel hobbelen en iets nieuws proberen. Uiteindelijk reden we zelfs met katoenen kussenslopen tussen de singel, dat werkte, maar zag er niet uit en raakten we kwijt onderweg.

Ze is allergisch voor neopreen maar alle andere singels waren te hard voor haar, Bontjes schuurden.

Via dit forum de tip neopreen singel met fluwelen toplaag van Br en eindelijk geen plekken meer!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 18:14

Op welke plek op het lichaam van jouw paard zitten de gespen van de singel. Soms is de oplossing om een langere singel te gaan kopen. Zeker als het om een dressuurzadel gaat!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 19:14

Hier ook neopreen! Werkt het beste.

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 14:44

Ik had dus laatst een foto voor- en een foto na het rijden gemaakt. Het lijkt toch wel of de singel wat verschoven is. Is ook aan de huidplooien te zien en wat schuim van zweet op de singelstoten. Hij heeft tot drie weken terug, drie weken stilgestaan ivm een sportblessure van mijzelf. Hij is dus (nog) niet in vorm zoals hij was. Ik denk dat dat ook mee speelt. Afbeelding
Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:57

Heb je de singel wel strak genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:22

Hmm ik begrijp/zie wat je bedoelt.

Ik vind het erg moeilijk oordelen van op een foto, maar als het mijn paard was zou ik het bontje onder het zadel in elk geval weglaten (je zadel wordt toch elk half jaar nagekeken, dus als het goed is past het prima), en je zadel misschien een tikkeltje meer naar voor leggen. Maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen want het kan ook gewoon aan de hoek van de foto liggen.

Mogelijk schuift dit bontje ook teveel, dit is het type bontje dat ik gebruik om een neopreen singel:

Afbeelding

Hopelijk vind je snel een oplossing want het is een vervelend probleem!

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:33

Waar zitten de wondjes precies?
De singel zou wel 15 cm langer mogen.. dat zou misschien al kunnen schelen. Daar schiet je 2 a 3 gaten aan elke kant mee op.

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 12:20

truus1957 schreef:
Heb je de singel wel strak genoeg?

Voor zover ik mij van bewust ben wel. Ik singel na een stukje stappen ook altijd nog een gaatje aan.

AMCM schreef:
Hmm ik begrijp/zie wat je bedoelt.

Ik vind het erg moeilijk oordelen van op een foto, maar als het mijn paard was zou ik het bontje onder het zadel in elk geval weglaten (je zadel wordt toch elk half jaar nagekeken, dus als het goed is past het prima), en je zadel misschien een tikkeltje meer naar voor leggen. Maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen want het kan ook gewoon aan de hoek van de foto liggen.

Mogelijk schuift dit bontje ook teveel, dit is het type bontje dat ik gebruik om een neopreen singel:

[ Afbeelding ]

Hopelijk vind je snel een oplossing want het is een vervelend probleem!


Fijn dat jij het ook ziet :). Het bontje heb ik er eigenlijk altijd al onder voor eventuele schokdemping. Natuurlijk wel ooit met de zadelmaker overlegd, voordat ik dit deed. Ik zal hem er eens onder weg laten. Kijken wat dit doet :j.
Ik kan me voorstellen dat je een beetje raar tegen de ligging van de singelstoten aankijkt. Dat is dit model. Het is een Kentaur elektra.
Afbeelding


__Toverbal schreef:
Waar zitten de wondjes precies?
De singel zou wel 15 cm langer mogen.. dat zou misschien al kunnen schelen. Daar schiet je 2 a 3 gaten aan elke kant mee op.

De plekjes zitten hier;
Afbeelding

Ik heb nu een 65cm en ga nu voor een 75cm. Ik heb namelijk aan deze kant nog maar 4 gaatjes over, en 3 aan de andere kant. Ik verwacht namelijk ook dat hij nog weer wat beter in vorm komt dus ik er nog wel een gaatje bij kan rekenen straks.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:43

Is de singel niet te kort?
Ik zie vaak mensen met net te korte singels rijden. Als ze net wat hoger zitten kan al veel ellende schelen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:04

Inderdaad wellicht een langere (neopreen) singel proberen? Zag dit laatst langskomen:

Afbeelding

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:36

wij hebben ook de FRA supersingel en die maakt wat ons betreft zijn naam waar :D

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:42

Je singel is in elk geval te kort, daarom zit de uitsparing voor de oksels niet meer op de plek waar hij ze nodig heeft

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Singelwondjes, ik weet het niet meer…

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:28

Hier ook heel.erg.veel singels geprobeerd, en nu al 2 jaar super tevreden met een mohair singel. Ik wilde er niet aan omdat ze me deden denken aan die koortsingels van vroegah op de manege, maar het blijkt voor mijn paard dé oplossing en ik wilde dat ik hem jaren eerder had gekocht.