Ijslander - opgelicht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gadella
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-21

Ijslander - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 10:02

Beetje triest verhaal maar moet het even kwijt.
Ruim een week geleden stond een mooie zwarte Ijslandse merrie te koop.
Ze kon ook nog eens voor de koets.
Ik vol trots na al die jaren een Ijslander aangeschaft.
Het enige wat de mensen uit Olmen vermeldde was dat ze niet bij andere paarden kon.
Op zondagavond gehaald en ook dezelfde avond een berichtje gedaan via Facebook naar de vorige eigenaresse eigenlijk met de vraag of ze ooit wel in een kudde had gestaan.
Ik kreeg de vraag of de mensen verteld hadden van de peesblessure. Ik was stomverbaasd, ik had tenslotte volgens de verklaring van de mensen op papier een gezond paard zonder mankementen gekocht.
Ik heb direct tegen de kopers gezegd dat ik de koop ongedaan wou maken en mijn geld terug!
Wat was ik boos zeg! Het paard was niet meer geschikt voor hetgeen ik ermee zou doen, namelijk 2x week rijden, 1x met koets en bosritjes onder zadel.
De mensen ontkenden het en de vorige eigenaresse zou liegen en kwaad zijn omdat ze haar doorverkoopte.
Afijn, heel getouwtrek, gedreig, bewijzen, ik heb op dinsdag op mijn kosten het paard laten keuren en is volledig afgekeurd! Niet meer geschikt voor recreatie of sport.
Op woensdagavond terug gebracht, mensen bleven zeggen dat het onzin was, en geld terug.
Het heeft me heel veel pijn en verdriet gedaan. Na 15 jaar mocht ik eindelijk een Ijslander kopen!!!
Ben er nog steeds kapot van.
Nu het mooie,
Vorig weekend is het paard gewoon opnieuw terug te koop gezet op 2e hands.
Ik heb het losgelaten, geen zin in gezeur, maar ik hoop toch dat dit rond gaat in de Ijslandse paardenwereld en ik hoop toch dat de kopers hier achter komen. Kan er niks aan doen. Zou me anders schuldig voelen.
Wel een erg wijze les geleerd na 15 jaar paarden te bezitten, ik koop niks meer zonder keuring!!
Laat dit weer een waarschuwing zijn voor iedereen......
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 21-09-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit titel en bericht

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:08

Sjee, dat is een zure appel!.
Maar met deze les in je rugzakje kun je jezelf weer richten op de toekomst.... ;)

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:12

Daarom nooit een paard ongekeurd kopen. Bespaart je zoveel ellende.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:54

Jammer dat je na 15 jaar je droom niet hebt waargemaakt.
Juist dan had je voorbereidingen kunnen treffen en extra sparen voor een keuring.

Dat hoort er gewoon bij, zonder keuring geen paard.
Hele dure les.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:56

Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:58

Heb je het paard niet voor de koop laten keuren?
Laat dat dan een wijze les zijn..

Gadella
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 11:00

Onali schreef:
Jammer dat je na 15 jaar je droom niet hebt waargemaakt.
Juist dan had je voorbereidingen kunnen treffen en extra sparen voor een keuring.

Dat hoort er gewoon bij, zonder keuring geen paard.
Hele dure les.


Extra sparen, hahaha,
Nee mijn enige fout is dat ik nog vertrouwen heb in de mens.....
Dat geld is echt het probleem niet......

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:00

Cowgirl schreef:
Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.


Ja dat stukje had ik even verkeerd gelezen.


Gadella, dan snap ik oprecht niet hoe je zo dom had kunnen zijn.

Ja dom, er wordt zo voor gewaarschuwd. Je had de tijd en het geld. Je hebt je 15 jaar kunnen inlezen wat je moet doen bij het kopen van een paard.
En dan nog maak je de grootste fout die er is.
Laatst bijgewerkt door Onali op 08-09-21 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:01

Helaas gebeurd dit op veel plekken op deze manier. Vooral nu in deze tijd dat paarden als warme broodjes over de toonbank gaan.

Op de stal waar ik gereden heb werden ook veel paarden met blessures, artrose, KS verkocht onder de noemer “gezond paard”. Vaak vielen die in de prijsklasse dat ze niet gekeurd werden of alleen klinisch. Als de handelaren geluk hadden kwamen ze door de keuring met meestal een opmerking en soms hadden ze pech en werden ze afgekeurd. Werden ook regelmatig paarden van de slacht weg gekocht met de vermelding van kijk maar hoe die loopt, loopt die niet goed breng je hem maar terug. Liepen ze 1 of 2 weken goed dan werden ze te koop aangeboden als recreatiepaard. Kon de ellende uiteindelijk niet meer aanzien en ben weg gegaan daar.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:02

ook al waren ze wel goed van vertrouwen, kan een dier nog wel iets mankeren, keuren is altijd een goed idee
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 08-09-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:04

Cowgirl schreef:
Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.

Ze zal willen voorkomen dat anderen ook hierin tuinen.Ik vind dat bij verkoop eventuele mankementen vermeld worden,maar.....dat gebeurt vrijwel nooit. Paardenhandel is berucht om het bedrog.Echter,kennelijk heeft ts haar geld teruggekregen,dat is op zich al een wonder! Ik persoonlijk zou het verder dan laten zitten.Overigens,als dit een merrie met goed papier is kan ze misschien nog wel voor de fok?

Gadella
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 11:05

anjali schreef:
Cowgirl schreef:
Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.

Ze zal willen voorkomen dat anderen ook hierin tuinen.Ik vind dat bij verkoop eventuele mankementen vermeld worden,maar.....dat gebeurt vrijwel nooit. Paardenhandel is berucht om het bedrog.Echter,kennelijk heeft ts haar geld teruggekregen,dat is op zich al een wonder! Ik persoonlijk zou het verder dan laten zitten.Overigens,als dit een merrie met goed papier is kan ze misschien nog wel voor de fok?

Ze blijkt ook onvruchtbaar

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:15

anjali schreef:
Cowgirl schreef:
Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.

Ze zal willen voorkomen dat anderen ook hierin tuinen.Ik vind dat bij verkoop eventuele mankementen vermeld worden,maar.....dat gebeurt vrijwel nooit. Paardenhandel is berucht om het bedrog.Echter,kennelijk heeft ts haar geld teruggekregen,dat is op zich al een wonder! Ik persoonlijk zou het verder dan laten zitten.Overigens,als dit een merrie met goed papier is kan ze misschien nog wel voor de fok?


Precies dit. Helaas over de rug van de dieren die er altijd weer de dupe van zijn

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:16

Ehm, als die peesblessure redelijk is genezen (het paard er niet kreupel op loopt) is de kans groot dat het met een keuring helemaal niet naar voren komt. Zeker niet als het gaat om een pees die wat dieper ligt en je dus niet met de hand onregelmatigheid kunt voelen.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:20

Maar ze heeft het paard laten keuren nadien en is volledig afgekeurd.. dus ik denk niet dat de peesblessure redelijk genezen was.

Gadella
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 11:21

Moderatoropmerking:
De inhoud van dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:27

Vervelend zeg… hoe is bekend dat merrie onvruchtbaar is?

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:31

Altijd keuren dus...

In principe volstaat voor je onderzoeksplicht het navragen of het paard geschikt is voor wat jij er mee wil gaan doen. Maar neem daar gewoon nooit genoegen mee!

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:37

Wat zuur zeg! Bij de volgende maar direct keuren, dan heb je dat heen en weer gezeul ook niet.

Hoe weet je dat de merrie onvruchtbaar is?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:46

Als je zelfs videobeelden hebt gezien waarbij ze duidelijk mank loopt voor de koets..

Je mag dan nog in het goede van de mens geloven, maar als het gaat om verkoop komt er nu eenmaal geld bij kijken en waar geld te verdienen is, word er opgelicht..je had dan maar eerder een keuring moeten laten doen, had je het gedeelte 'opgelicht' alvast niet gehad. Die kleine voltes etc, was zonder dierenarts te zijn ook al te zien, zelfde als dikkere pees die voelbaar is.

Goede leerles voor in het vervolg; altijd keuren zodat je weet wat je aanschaft. :)

Gadella
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 11:52

Jolynne schreef:
Als je zelfs videobeelden hebt gezien waarbij ze duidelijk mank loopt voor de koets..

Je mag dan nog in het goede van de mens geloven, maar als het gaat om verkoop komt er nu eenmaal geld bij kijken en waar geld te verdienen is, word er opgelicht..je had dan maar eerder een keuring moeten laten doen, had je het gedeelte 'opgelicht' alvast niet gehad. Die kleine voltes etc, was zonder dierenarts te zijn ook al te zien, zelfde als dikkere pees die voelbaar is.

Goede leerles voor in het vervolg; altijd keuren zodat je weet wat je aanschaft. :)


Je hoeft mij niet de les te leren.
Het gaat er om dat er nu weer mensen opgelicht zijn.
De rest is history.......

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:53

Jeepie wat naar zo'n allereerste ervaring met het ijslander ras. Doorgaans een wereld waarin oplichting wat minder naar voren komt omdat het wereldje daarin niet zo groot is. Nog naarder dat ze nu dus weer tekoop staat. Hopelijk vind je tzt nog een gezonde brave ijslander!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:54

In het geval van deze pony hoeven er geen mensen opgelicht te worden als ze keuren.

Hopelijk vind je in de toekomst een pony/paard die wel geschikt is voor je doel(en). :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:55

Rennie89 schreef:
Vervelend zeg… hoe is bekend dat merrie onvruchtbaar is?

Dat wil ik ook graag weten,hoe je dat kunt weten als je het paard nog maar kort hebt. Op het keuringsrapport staat er niets over zo te zien.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:57

Zouden die peesblessures op den duur met rust niet kunnen herstellen?