Bultje op lip, wat is het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 18:31

Sinds een paar dagen heeft mijn paard dit bultje op zijn lip. Ik kwam erachter toen ik na het rijden en bloedig plekje zag, dus bij wrijving gaat het bloeden. Nu maar even een tijdje bitloos dus, maar heeft iemand een idee of het een onschuldig wondje is, of dat het iets meer is? Er zitten geen scherpe stukjes aan het bit ofzo. Misschien een plantje in de wei?

Afbeelding

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 18:34

Op dit moment behandelen ze op de instagram van dierenarts Iris van Gulik een soortgelijk plekje, als ik de reacties zo lees lijkt het om maagworm te gaan.

Ik weet niet of dit van die van jou hetzelfde is, of dat het misschien irritatie is van het bit o.i.d.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 18:36

Berenklauw? Heb je een sloot langs je weiland?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 18:52

kan habronema zijn,maar als je paard toch boterbloem eet zie je dit ook wel eens.
zou denk ik even overleggen met je veearts of die er even naar moet kijken of dat je het af kunt wachten.

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 18:53

Ik zou idd ook meteen aan habronema denken

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 21:49

Dacht ook gelijk aan habronema..

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:07

Dit is inderdaad maagworm. Gelukkig vrij eenvoudig te behandelen met ivermectine. Mijn paard heeft dit onlangs ook gehad. Worm&co heeft mij hierbij ontzettend fijn geholpen :) Je kunt hun gewoon deze foto mailen. Dan wordt het door hun beoordeeld en eventueel behandeladvies :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 08:09

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar na even inlezen lijkt het er idd verdacht veel op! Ik ga ermee verder, dank jullie wel!!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:14

Oh interessant, kan dat ook niet. Zou eerder denken aan een ingegroeide aar ofzo. Ik volg uit nieuwsgierigheid

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:47

Houd er rekening mee dat veel dierenartsen hier onbekend mee zijn. Het schijnt iets van de afgelopen jaren te zijn. Misschien door de warme zomers of de andere aanpak in ontwormen. In het buitenland schijnt het wel iets bekends te zijn namelijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 09:36

Ik zal vanavond een foto maken, maar het lijkt al behoorlijk te genezen!

Ik heb toch even de DA gebeld en die zeggen dat hij gewoon meekan met de ontwormingsronde die voor oktober gepland staat. Dat is dan wel geen ivermectine maar moxidectine maar ze heeft het nagezocht en mócht het toch de habronemalarve zijn dan zou die ook op moxidectine moeten reageren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 10:20

Afbeelding


Al behoorlijk dicht. Gelukkig! Nog even bitloos om zeker te weten dat het weer helemaal heel is straks.
Maar mag ik dan ook aannemen dat dit toch geen habronema waren? Aangezien de wondjes dan open blijven en veel langer 'door blijven zeuren'? Iemand die hier iets over weet?

Ik moet wel zeggen dat ik vorige week een soort kapseltje uit het wondje heb gehaald. Geel, korrelig, best hard. Iets wat ik nog nooit eerder in een wondje had gezien. Misschien was dat wel het kapseltje en kon de wond daarom snel helen...? Hoe dan ook, het lijkt de goede kant op te gaan. Volgende maand ontwormen en dan is het hopelijk klaar :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:38

Misschien is het handig om als je terug met bit gaat rijden voorlopig eerst wat vaseline in de mondhoeken te doen zodat je zeker bent dat de huid niet beschadigd?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 10:42

Ja dat ga ik idd doen. Dat smeert een beetje, blijft de boel mooi soepel.

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:08

Nee dit is echt maagworm :o. Bij die van mij zag het er bij het genezen precies zo uit. Ik zou zijn mond goed in de gaten houden, want de kans is groot dat er langzaam maar zeker nog weer een nieuw plekje opduikt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 14:20

Hmmm ja je hebt gelijk, dat lijkt er idd behoorlijk op... :\ Nou ja, dan maar hopen dat de komende ontwormronde helpt. Ik zal het idd in de gaten houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:05

Mijn ruin had dat ook. Er kwam niks uit mest onderzoek en hij wordt ook met goed schema ontwormt.

Maar hij eet wel van de bramenstruiken, dus verwacht echt een wondje van een doorn of iets. Heb hem voor dat wondje niet gereden met bit.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bultje op lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 20:36

Ik heb z'n hele mond eens gecheckt en toen zag ik dit aan de binnenkant van zijn lip: Afbeelding
Hoort dat er ook bij...?

Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit echt in zijn mond heb gekeken, dus wellicht heeft ie wel vaker dit soort dingen, maar dan zonder dat ik het weet...