Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

 
Profiel   

IMJ schreef
Daar had die van mij ook een handje van. Was een veelvraat maar dat at hij niet. Kuurtje sandclear dan weer wel. Stuk duurder maar misschien te overwegen. Psyllium in brok geperst.


En werkt dat net hetzelfde die brok? Bedoel ik dacht altijd dat het slijmerig moest worden om het zand mee te nemen.

Zand clear, de husk, de psyllium zaadjes geprobeerd en een soort psyllium poeder geprobeerd. Geen 1 van alles krijg ik erin. Zelfs niet in een berg slobber.
En vanalles geprobeerd het er vlak ingooien voor ze at. Stiekem telkens wat tussen de slobber doen. Ze wilt het niet.
Maar een goede hoeveelheid gekookt lijnzaad met wat natte zemelen. Daar wordt nog net niet een moord voor gedaan. En in ben degene die half vermoord wordt als ik met die emmer kom
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 22:20 



 
Profiel   

Ik zou overwegen als ze zo blijft om eens een echo van de buik te maken om te kijken of er teveel zand in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 22:22 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik zou overwegen als ze zo blijft om eens een echo van de buik te maken om te kijken of er teveel zand in zit.


Mischien is overwegen als dit ter plaatse kan gedaan worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 22:23 



 
Profiel   

    Het kan helpen psyllium eerst flink in wat lijnzaadolie te marineren.
    En dan pas op het laatst aan de slobber toe te voegen. Dan voelt het niet kleverig in de mond.

    Misschien nog even een hele week mest testen voordat je dat doet.
    Dus elke dag even testen, en dan zien wat er in zo’n week uitkomt

    Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 22:24 



     
    Profiel   

    Wat ben je goed bezig zeg! maar las je antwoord over dekens dat je een 200 gr. deken hebt voor als het echt koud is.. Als het echt koud is krijgen ze hier een 300, 350 of zelfs 400 gr. deken op.. zeker als ze dag en nacht buiten lopen.. Verschilt misschien per ras wat ze nodig hebben..

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 08:17 



     
    Profiel   

    Mijne lust alleen die psyllium slobber van Subli. Zit wel wat suiker in maar dat eet hij echt als enige.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 08:39 



     
    Profiel   

    Desi_2409 schreef
    Wat ben je goed bezig zeg! maar las je antwoord over dekens dat je een 200 gr. deken hebt voor als het echt koud is.. Als het echt koud is krijgen ze hier een 300, 350 of zelfs 400 gr. deken op.. zeker als ze dag en nacht buiten lopen.. Verschilt misschien per ras wat ze nodig hebben..



    Ik heb nog onderdekens liggen die ik gekregen heb. Ik ga is eerst bekijken welke dikte die zijn voor dat ik een dikker koop. Maar zou 200 gram niet dik genoeg zijn voor een ongeschoren paard?

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 08:47 



     
    Profiel   

    Kijk naar je paard TS, die moet jou alle info geven. Valt ze in of niet, staat ze opgetrokken of niet, hoe blijft haar lichaamstemperatuur? Wat doet haar humeur?

    Mijn oude paard kreeg een hele dikke vacht, maar viel snel in, kreeg een ondertemperatuur. Mijn bonte merrie vreet hele dagen, wordt moddervet, houdt een hele dunne vacht, blijft gewoon goed in temperatuur. Maar zij zet haar spieren vast, daardoor al eens zwaar kreupel geweest. Dus die gaat ook onder dek.

    Dus kijk naar je eigen paard, niet naar "wat gemiddeld genomen een paard wel of niet nodig heeft".

    En gezien het verloop van het topic doe je dat al goed

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 08:55 



     
    Profiel   

    Nu momenteel voelt ze goed onder het regendeken met fleece. Ik heb een aantal onderdekens gekregen . Zal is kijken welke dikte erbij zit. Als er een 100 gram of 150 bijzit kan ik dat eventueel onder die 200 leggen. En anders een dik bijkopen. Kan ik ook doen.

    Het lastige is alleen dat het momenteel overdag nog warm wordt en snachts toch al redelijk afkoeld. Ik kom op de middag tijdens mijn pauze soms haar deken afhalen als het toch warmer wordt overdag en leg ik het s avonds terug op tenzij het de hele dag regent.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 09:08 



     
    Profiel   

    ellepel schreef
    is geen karperrug hoor.
    wat je ziet komt omdat ze te dun is en dan valt op die plek ook het vlees weg.
    als ze weer op gewicht is is het wel weer weg.
    je ziet dit ook wel bij oudere paarden.
    mijn merrie van 28 heeft ook periodes dat ze wat dun is en dan zie je dat ook :j


    Dit denk ik ook, maar ik heb dit ook weleens gezien bij paarden die last hebben van de nieren of baarmoeder. Je zou kunnen kijken of er een link is met de cyclus.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 09:32 



     
    Profiel   

    Elisa2 schreef
    ellepel schreef
    is geen karperrug hoor.
    wat je ziet komt omdat ze te dun is en dan valt op die plek ook het vlees weg.
    als ze weer op gewicht is is het wel weer weg.
    je ziet dit ook wel bij oudere paarden.
    mijn merrie van 28 heeft ook periodes dat ze wat dun is en dan zie je dat ook :j


    Dit denk ik ook, maar ik heb dit ook weleens gezien bij paarden die last hebben van de nieren of baarmoeder. Je zou kunnen kijken of er een link is met de cyclus.


    Hengstig heeft ze wel goed genoeg gestaan deze zomer. Zo hengstig dat de klein ruin en de loge er regelmatig opzaten

    [ img ]

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 10:19 



     
    Profiel   

    llora schreef
    Elisa2 schreef

    Dit denk ik ook, maar ik heb dit ook weleens gezien bij paarden die last hebben van de nieren of baarmoeder. Je zou kunnen kijken of er een link is met de cyclus.


    Hengstig heeft ze wel goed genoeg gestaan deze zomer. Zo hengstig dat de klein ruin en de loge er regelmatig opzaten

    [ [url=m/FxDCof.jpg]Afbeelding[/url] ]


    Oeps, dat is geen goed idee. Dit moet je wel echt zien te voorkomen.
    Schade aan rug en baarmoederontstekingen kunnen van dit soort toestanden komen.

    Dan maar liever even een draad ertussen als ze hengstig is

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 10:33 



     
    Profiel   

    Elisa2 schreef
    Dit denk ik ook, maar ik heb dit ook weleens gezien bij paarden die last hebben van de nieren of baarmoeder. Je zou kunnen kijken of er een link is met de cyclus.


    Hengstig heeft ze wel goed genoeg gestaan deze zomer. Zo hengstig dat de klein ruin en de loge er regelmatig opzaten

    [ [url=m/FxDCof.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]

    Oeps, dat is geen goed idee. Dit moet je wel echt zien te voorkomen.
    Schade aan rug en baarmoederontstekingen kunnen van dit soort toestanden komen.

    Dan maar liever even een draad ertussen als ze hengstig is[/quote]

    Ze hebben erna apart gestaan hoor. Merries toen. Bij de merrie en de ruinen apart. Maar als ze bij elkaar konden geraken was het prijs en er was zij die altijd uitdaagde. Nu pony’s waren wel te klein om echt te dekkken

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 10:39 



     
    Profiel   

    Even een update. Ze heeft dinsdag morgend haar tweede ontworming gehad. Dinsdag avond heeft ze niet echt willen eten maar haar hooi had ze goed van gegeten in de nacht. Vandaag heeft ze terug goed gegeten. En lijkt ze goed.
    Ze komt goed bij maar de weg is nog lang.
    Dierenarts adviseert om ze stilaan in licht werk te zetten voor haar spieren

    Hierbij wordt bedoelt elke dag een kwartiertje aan de hand gaan wandelen en dit op te bouwen of een kwartiertje grond werk doen met paar balkjes stappen om zo haar spieren te gaan stimuleren.
    Volgende week mogen we ze af en toe is aan de longe of longeer cirkel wat laten stappen en is een drafje doen. En zo langzaam opbouwen. Ze komt goed bij maar spieren kunnen we er niet op voederen en zou goed zijn voor haar spieren dat ze gecontroleerd wat beweegt want we voeren wel eiwitten enzo bij maar die zouden opgezet moeten worden. Dus hopelijk komt het goed. Zal morgen of vrijdag nog eens foto’s trekken

    Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:57 



     
    Profiel   

    Toch weer vooruitgang ! Klinkt toch weer goed, hé !
    Hopelijk gedraagt ze zich nu een beetje, tijdens het werk ;)

    Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 21:06 



     
    Profiel   

    Ze krijgt inderdaad wel wat praat ondertussen wat voor mij een teken is dat ze zich beter voelt

    Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 22:30 



     
    Profiel   

    Even een up date. Het gaat steeds beter met haar. Zijn deze week elke dag een kwartier gaan wandelen. Alle poging tot wandelen want telkens is het een bom. Dus dierenarts zei neem ze maar wat aan de longe en mag ze wat werken aan de longe. Als ze zo hevig staat duid het erop dat ze zich echt wel goed voelt. Dus gisteren en vandaag aan de longe genomen en dochter had haar zadel erop gelegd . Kwestie dat ze dat terug wat gewoon wordt . Gisteren ging het redelijk goed. Vandaag is ze letterlijk ontploft . Met crossen en bokken en volle draf . Denk dat ze er plezier in had. Uiteindelijk heeft de dochter er heel eventjes in opgezeten met uitstappen en ze was heel flink buiten ene keer dat ze even in volle draf door de piste wilde gaan maar voor de rest heel braaf. Dochter mag er ook wat opzitten voor te gaan wandelen dit kon geen kwaad zei de dierenarts

    Dierenarts zegt dat we ze dan een paar keer per week mogen longeren als ze zoveel energie heeft.
    Voor de duidelijkheid er is nog niet mee gereden vandaag of gisteren enkel uitgestapt vandaag.

    Ze komt goed bij eet goed en lijkt veel alerter

    Al een veel alerter hoofdje vind ik

    [ img ]
    [ img ]
    [ img ]

    Krijgen we nu geen mooiere ronder achterwerk?

    [ img ]

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:53 



     
    Profiel   

    Ze ziet er fantastisch uit en eens met de dierenarts. Au travail, aan het werk (met mate)

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:01 



     
    Profiel   

    Dat is al een heel ander paard!
    Wat fijn.
    En met zoveel energie idd lekker wat gaan doen. Spiertjes zijn ook belangrijk.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:07 



     
    Profiel   

    pien_2010 schreef
    Ze ziet er fantastisch uit en eens met de dierenarts. Au travail, aan het werk (met mate)


    Ja rustig aan het werk zetten paar keer per week met voldoende rust er tussen. En rustig opbouwen want conditie is nul komma nul. Maar probeer dat mevrouw maar eens wijs te maken. Denk je rustig stappen paar toertjes draf. Nope in volle galop met de nodige bokken en show drafje. Zelf met grond werk vind ze er leute in om ineens als een dartel veulen door de bak te gaan.

    Volgens de dierenarts mag ze nog een beetje bijkomen en de rest zouden spieren moeten worden. Mag ze niet doorvoederen tot ze te dik is. Want volgens haar doen veel mensen er fout in om te blijven voederen tot ze mooi rond staan maar dat mooi rond zou met de spieren moeten komen en niet door vet. Dus wordt nog een klusje

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:07 



     
    Profiel   

    Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar je updates wel, wat fijn dat het beter gaat! Bij lever problemen moet je proberen weg te blijven van eiwitten en proteïne. Suikers gaan beter, maïsmeel al geprobeerd?

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:24 



     
    Profiel   

    Suikers mogen we niet teveel geven omdat ze in het verleden al eens hoefbevangen is geweest en maïsmeel ga ik niet riskeren met haar maagzweren en haar darmen. Ik weet dat maïsmeel bij veel paarden goed werkt maar durf het echt niet.
    Haar leverproblemen zijn net begonnen door overdreven krachtvoer ( lees zes kilo per dag) en verkeerd voeren. En we moesten van de dierenarts bewust meer maar gezonde eiwitten bijvoeren. En ze krijgt nog steeds mariadistel bij voor de lever.

    We geven wel wat eiwitten in de vorm van myo protein flakes maar dit zijn natuurlijke eiwitten en aminozuren en dat zou geen kwaad kunnen. Deze zijn beter dan de kunstmatige of bewerkte eiwitten in krachtvoer.
    Myo protein flakes bestaan uit planten en grassen.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:42 



     
    Profiel   

    Voor degene die het verschil willen zien.

    Zo was ze op haar ergste

    [ img ]

    En zo was ze vandaag

    [ img ]

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:52 



     
    Profiel   

    Wat een fijne update zeg :)

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:52 



     
    Profiel   

    Super fijne update!
    Omhoog

    Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 21:26 

    Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
    Pagina 15 van de 26 [ 638 berichten ]
    Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26  Volgende
    Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




    Zoek naar
    Inloggen