Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

 
Profiel   

ik zou er een nieuw topic voor gaan openen.
dan hou je het ook wat overzichtelijk.
mijn idee is ijzers er onder weg,maar zou dat wel goed gaan overleggen.
rechtuit wandelen is denk ik prima
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 18:04 



 
Profiel   

Wij hebben succes gehad bij een peesschede ontsteking + zware schade aan de pees met bloedzuigers + eggbars.

Het heeft wel even geduurd maar de merrie loopt nog vrolijk rond

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 18:14 



 
Profiel   

Ja dierenarts komt zowizo kijken. Wel al telefonisch contact gehad. Laatste scan die ze hebben gedaan was alles redelijk rustig. Vandaag even met hem willen stappen aan de hand op het weggetje maar hmm ging niet zoals verwacht. Redelijk explosief en onstuimig. In de piste geen enkel probleem mooi braaf meelopen.
Paar keer in draf gegaan van zijn eigen. Rare is hij mankt op het andere been . Zijn rug spieren en bilspieren voelen pijnlijk aan.

Dierenarts raadde aan om eventueel vitamine e en een goed vitamine supplement bij te geven vermits hij enkel op beetje muesli stond en onbeperkt hooi. Ze komt deze week kijken dus ben benieuwd weer een nieuw projectje dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:24 



 
Profiel   

Denk dat we stilaan mogen zeggen dat we er helemaal door zijn en ons top voelen.

Voorlopig even niet meer op leverproducten maar tijdens seizoenswisselingen gaan we het elke keer toch even terug opstarten ter ondersteuning

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:08 



 
Profiel   

llora schreef
Zo even een update. Nu de ene pony het goed doet beginnen we onverwachts het jaar met een nieuw projectje.

Gisteren is er een pony gekomen die we overgenomen hebben en die al langere tijd wat mank loopt. Heeft een ontsteking gehad aan de aanhechting van de pees en een verdikking aan de slijmbeurs.

Of hij ooit terug aan het werk kan of niet geen idee zal vijftig vijftig zijn.

Hij mag stilaan terug beginnen revalideren met stappen enzo. Staat nu al meer als een half jaartje stil. Op de platen is niets aan de benen of gewrichten te zien. Scan van de pezen laat zien dat het vocht op het beentje enorm goed vermindert is en dat het redelijk goed herstelt. Staat nu op vier ijzers.
Maar twijfel of we ze eronder zouden laten staan of niet. Staat vanvoor op ronde ijzers om te zorgen dat hij minder doorzakt en stabieler loopt. Geen idee of dit helpt. Achter op gewone ijzers. Probleem zit ook rechts achterbeen.
Dus hop naar een nieuw projectje en we zien wel waar we uitkomen.

Hoe pak ik de revalidatie goed aan? Ons plan was om regelmatig te gaan wandelen aan de hand en de aantal minuten per week rustig op te bouwen zodat de pezen tijd krijgen om sterker te worden.

Dus ideeen of ervaringen altijd welkom


Ik zou de probleemplek bij de aanhechting van de pees behandelen met anti-phlogistine. Superspul bij alle peesproblemen. Ook al zijn het al oudere problemen. Onder het merk Foran te bestellen via internet. Zelfs pezen waar een scheur in zat en waar dierenartsen weinig heil meer in zagen zijn er weer goed mee geworden. Ik zou de ijzers er onderuit laten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:28 



 
Profiel   

henny_w schreef
llora schreef
Zo even een update. Nu de ene pony het goed doet beginnen we onverwachts het jaar met een nieuw projectje.

Gisteren is er een pony gekomen die we overgenomen hebben en die al langere tijd wat mank loopt. Heeft een ontsteking gehad aan de aanhechting van de pees en een verdikking aan de slijmbeurs.

Of hij ooit terug aan het werk kan of niet geen idee zal vijftig vijftig zijn.

Hij mag stilaan terug beginnen revalideren met stappen enzo. Staat nu al meer als een half jaartje stil. Op de platen is niets aan de benen of gewrichten te zien. Scan van de pezen laat zien dat het vocht op het beentje enorm goed vermindert is en dat het redelijk goed herstelt. Staat nu op vier ijzers.
Maar twijfel of we ze eronder zouden laten staan of niet. Staat vanvoor op ronde ijzers om te zorgen dat hij minder doorzakt en stabieler loopt. Geen idee of dit helpt. Achter op gewone ijzers. Probleem zit ook rechts achterbeen.
Dus hop naar een nieuw projectje en we zien wel waar we uitkomen.

Hoe pak ik de revalidatie goed aan? Ons plan was om regelmatig te gaan wandelen aan de hand en de aantal minuten per week rustig op te bouwen zodat de pezen tijd krijgen om sterker te worden.

Dus ideeen of ervaringen altijd welkom


Ik zou de probleemplek bij de aanhechting van de pees behandelen met anti-phlogistine. Superspul bij alle peesproblemen. Ook al zijn het al oudere problemen. Onder het merk Foran te bestellen via internet. Zelfs pezen waar een scheur in zat en waar dierenartsen weinig heil meer in zagen zijn er weer goed mee geworden. Ik zou de ijzers er onderuit laten halen.


Oh moet ik is opzoeken het is een oude blessuren en hij mocht terug revalideren maar is toch terug misgegaan. En staat nu meer als een half jaartje stil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:30 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:31 



 
Profiel   

ze ziet er goed uit, wat fijn! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:53 



 
Profiel   

Hey, raar ... Ik had daarstraks een antwoordje getypt, maar dat is blijkbaar niet bewaard ...

Bij deze dan toch terug even : paard ziet er heel goed uit en jouw dochter zit erg mooi te paard ! Lijkt een prima combinatie te zijn die twee !

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:31 



 
Profiel   

Heerlijke plaatjes geschoten, ze is zo mooi opgeknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:33 



 
Profiel   

Marilu schreef
Hey, raar ... Ik had daarstraks een antwoordje getypt, maar dat is blijkbaar niet bewaard ...

Bij deze dan toch terug even : paard ziet er heel goed uit en jouw dochter zit erg mooi te paard ! Lijkt een prima combinatie te zijn die twee !


Ja is een super combinatie die twee. Even koppig allebei. En soms botst dat is maar eigenlijk zijn het twee handen op één buik en hangen enorm hard aan elkaar.
Zij krijgt van de pony meer gedaan dan ik haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:22 



 
Profiel   

Wat een mooie plaatjes! Volgens mij is deze pony jullie super dankbaar dat jullie haar er bovenop hebben geholpen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:36 



 
Profiel   

Wauw TS!! Wat ziet ze er uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:17 



 
Profiel   

Jessica_K schreef
Wat een mooie plaatjes! Volgens mij is deze pony jullie super dankbaar dat jullie haar er bovenop hebben geholpen! :)


Ik hoop het haha. Staat al vast dat ze nooit meer weg mag. Als de kids er niet meer mee mogen rijden op de pony club moet ik van de kids terug in het zadel kruipen. Yeah dat is al even geleden. Gelukkig kunnen de kids er nog een aantal haar mee rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:35 



 
Profiel   

Voor degene die het nog graag even volgen.
Pony doet het op zich goed maar er blijven elke keer als we met de mariadistel en kurkuma stoppen terug vage klachten optreden.

Ze verliest dan telkens terug spieren en wordt terug futlozer. En vacht wordt doffer en krijgt dan terug wat meer plattere mest.

Geven we de mariadistel en kurkuma betert het maar nog niet altijd zoals het moet zijn.

Dierenarts is vorige week terug geweest. Bloed getrokken en mest meegenomen. Lever waardes waren terug verhoogd. Ze hebben uitgebreider bloedonderzoek gedaan. Vitamines en mineralen zijn eigenlijk te laag ondank vitamine kuur van de dierenarts.

Ze heeft een absorptie probleem waardoor ze niet goed voedingstoffen kan opnemen door mycotoxine in de darmen en maag. Mycotoxine komt voor op hooi, stro en voeder. Dierenarts vermoed door de twee kilo maïsvlokken die ze bij de vorige eigenaar kreeg. Maïsvlokken zijn gekend voor mycotoxines. En ze kreeg daar hooi uit een bak die buiten stond waar hooi gemakkelijk in kan beschimmelen als er water in blijft staan door de regen.

Ze krijgt nu een mycotoxine binder dagelijks twee keer door haar voer en van het weekend mogen we een probiotica bijgeven en echucol.

Door de mariadistel en kurkuma werd haar lever meer ondersteund maar niet voldoende. Door de mycotoxine heeft de lever het zwaar.

Dus hopelijk betert alles door de mycotoxine binder. Anders moeten we toch een darmonderzoek laten doen waardoor ze zo moeilijk voedingstoffen opneemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:03 



 
Profiel   

Wow, spijtig dat de problemen blijven opduiken, Ilora !
Wel goed dat de dierenarts het ernstig neemt en degelijk onderzoek doet !
Hopelijk komt het met de huidige behandeling een keer helemaal in orde met de gezondheid van jullie paard !

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:46 



 
Profiel   

Ai, spijtig, TS ! Zeker ook goed opletten voor schimmel op bijv. hooi, kan ook mycotoxines bevatten. Maar met die mycotoxinebinder komt het hopelijk wel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 19:53 



 
Profiel   

Mijn pony is afgelopen zomer heel ziek geweest. Extreem hoge leverwaarden door vergiftiging zware metalen in het ruwvoer.
Die knapte uiteindelijk ook alleen op door (gezond ruwvoer) probiotica en mycotoxine binder.
Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 20:17 



 
Profiel   

Het hooi vind ik een moeilijke. Het hooi ziet er mooi en droog uit.

En stalbedekking is vlas. Daar eet ze niet van en hooi krijgt ze uit hooinetten.

Ze krijgt nu de mycosorb a+

Nu het verklaard wel waarom haar lever het moeilijk blijft hebben de mycotoxine worden opgeslagen in de lever en waarschijnlijk telkens met de kuur voor de lever betert het maar eens we stoppen verliest ze spieren en wordt meer futloos en doffer. Als we terug de kuur geven zie je ze per week opknappen. Dus nu aantal weken de mycosorb en probiotica.

Kan een paard door die mycotoxine zo vage klachten hebben altijd. Het is niet dat ze terug zo mager wordt als in het begin maar je merkt dat ze telkens invalt en lichtjes afvalt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 20:43 



 
Profiel   

jeejtje wat erg ook steeds, en je hebt dacht ik best een hele goede paardenarts daar hoor.
ik weet dat bij boeren het gevaar van mycotoxines in voer ook heel erg meespeelt in hoe de koeien het doen en hoe hun gezondheid en productie is.
lees dit eens door dan denk je al van goh..onze paarden hebben eigenlijk ook best een risico met het eten van voordroog en hooi.

https://www.vakbladelite.nl/2018/07/12/ ... jk-gevaar/
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... ycotoxinen

er is best veel,info op internet te vinden over mycotoxines.

maar bij jouw pony is het waarschijnlijk een combinatie van factoren die het dan net doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 20:51 



 
Profiel   

llora schreef
Het hooi vind ik een moeilijke. Het hooi ziet er mooi en droog uit.


Als het in het hooi zit, zouden de andere paarden er wss ook last van hebben. In labo's kan je ook laten onderzoeken op mycotoxines, ik dacht dat dat niet erg duur was (heb nog in de veevoedersector gewerkt met labo erbij, maar zit wat ver in mijn geheugen). Ik denk dat we de stalen voor mycotoxines opstuurden naar Nutrilab in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 21:16 



 
Profiel   

Wij denken en de dierenarts ook dat ze het wel is van in het begin zou gehad kunnen hebben.

Ze was onderkomen als we ze gekocht hadden en normaal kan een gezond paard die mycotoxine goed afvoeren maar als je al verzwakt bent is dat onmogelijk.

De vorige eigenaar gaf twee kilo mais vlokken en gaf hooi in bakken buiten waar regenwater kon blijven instaan. Mais vlokken zijn heel gevoelig aan mycotoxine want ze gaan niet kapot door verhitting. En hooi dat nat in bakken blijft liggen is enorm schimmelgevoelig.

Dan de pech waarschijnlijk dat ze daarbij leverbot had maakt het moeilijker om aan mycotoxine te denken omdat je denkt dat de leverwaardes te hoog zijn door leverbot.
Maar omdat haar lever moeilijk bleef doen en omdat ze telkens na een leverkuur terug verslechterde moesten we verder kijken.

Ze krijgt nu een kuur van drie weken mycosorb. En de andere pony’s ook voor zekerheid.
We hopen dat ze dan er helemaal bovenop is.
In ieder geval er is een verschil als ze de mariadistel en golden paste krijgt of niet krijgt. Dat verschil is duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 07:14 



 
Profiel   

Jeetje dat is wel balen zeg..ik had gehoopt dat er een blijvende verbetering zou zijn.

Zou er een manier zijn om die myotoxines uit de darm te krijgen? nu worden ze gebonden maar als je stopt met de binder dan komt het wellicht terug? zou er iets van probiotoca of gist kunnen helpen om de darmflora te versterken en er voor te zorgen dat het weg blijft?

Gewoon even wat hersenspinseltjes van mij, wellicht is de binder voldoende..maar ik zat te denken aan wat er kan gebeuren als je daar weer mee stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 09:33 



 
Profiel   

Normaal gezien worden de schimmels gebonden aan de mycosorb en mee afgevoerd met de mest. Maar dit weekend mogen we beginnen met een probiotica. Kwestie van niet alles te gelijk te beginnen. De mycosorb is een breed werkend middel dat ervoor zou zorgen dan binnen drie vier weken alle schimmels en bacteriën mee afgevoerd worden.

Zowizo gaat ze een tijdje op probiotica staan voor haar darmen

Ze is enorm verbetert tegen de zomer maar mijn gevoel zei altijd van net niet helemaal in orde. Had altijd het gevoel dat ze iets bleef sluimeren.
En je legt niet direct de link als je stopt met de lever kuur. Je denkt ja ze heeft wat meer gewerkt of het is guur weer geweest zal daar aan liggen dat het ze wat invalt of suffer is. Niet ziek maar ook niet 100%.
En ze komt van ver dat wel. Maar ondanks eigenlijk speciaal uitgekozen voer en grote hoeveelheden speciaal voor paarden die bij moeten komen bleef ze wel redelijk op gewicht maar net niet Het ideale gewicht.

Staat zowizo op onbeperkt hooi samen met de andere pony’s en die staan tonnetje rond en zij bleef net altijd juist onder het ideale gewicht. Herstelde ook soms moeilijk na training. Niet dat ze zwaar werkt meestal drie a vier keer per week een twintig minuten tot half uur met veel stappen. Ze was af wisselt stijf dan weer losser en vooral wisseld mest

Dus ben benieuwd wat het gaat geven die mycosorb
Daarmee met de dierenarts verder gezocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 10:34 



 
Profiel   

Nou volgens mij heb je echt een goede dierenarts, ik snap dit stappenplan helemaal en zelf heb je er ook een goed gevoel voor. De stijfheid in combinatie met wisselende mest zegt inderdaad ook al een boel, samen met het toch niet helemaal goed aan komen.

Ik hoop dat alles z'n werk gaat doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen