Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 20 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

 
Profiel   

Net de dierenarts aan de lijn gehad. Die vertrekt wel op vakantie vandaag voor twee weken. Ze vroeg of ik nog iets voor de lever bijgaf?

Nu was ik ermee gestopt omdat ze een maand een kuur echucol had gehad en daarna mariadistel tot eind oktober zoals de dierenarts had gezegd. De golden past had ze ook een kuur van twee weken gehad en dan moest ik even stoppen. Nu vermoed ze dat de lever geen ondersteuning meer heeft en dat ik is moet proberen om terug mariadistel bij te geven. En of dat effect heeft. Ze komt binnen twee weken bloed trekken maar ze vermoed dat de lever toch nog niet genoeg hersteld is. Daarom terug een kuur.

Ze is in de eerste plaats enorm afgevallen omdat ze leverbot had en de lever daardoor niet goed werkte. En vermoeden dat de lever nog niet genoeg herstelt is en ze daarom misschien terug afvalt. Dus terug mariadistel en eventueel echuchol terug bij te geven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:59 



 
Profiel   

Mijn paard heeft in september 2019 de diagnose leverbot gehad. Eigenlijk pas deze zomer dat ik denk, ja ze is er weer. Op advies van de dierenarts af en toe een kuur hypochol blijven geven. Dus het is niet zo gek dat ze nu weer terugvalt, denk ik. Succesen blijf je paard goed in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 13:48 



 
Profiel   

Missbeauty30 schreef
Mijn paard heeft in september 2019 de diagnose leverbot gehad. Eigenlijk pas deze zomer dat ik denk, ja ze is er weer. Op advies van de dierenarts af en toe een kuur hypochol blijven geven. Dus het is niet zo gek dat ze nu weer terugvalt, denk ik. Succesen blijf je paard goed in de gaten houden.


Was je paard ook zo afgevallen? En merkte je ook dat hij soms terug afviel met periodes. Ik weet nu dat een lever blijkbaar even tijd nodig heeft een lang nodig heeft om te herstellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:00 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Kan heel goed een combinatie van factoren zijn. Maar de myo flakes en lijnzaad bevatten beiden sowieso meer eiwitten, dus kan heel goed dat ze daarop afvalt als je dat weghaalt en niet compenseert.
Of het ruwvoer het verschil maakt kun je alleen weten als je het getest hebt. Overigens wel de moeite waard om te doen, zodat je preciezer weet waar je aan kunt vullen.

Pulp is alleen buikvulling en wel goed voor de darmen. De Alpengrun mash zit ook niet veel in. Hoeveel luzernebrok geef je? Dit kun je wat opvoeren, maar kijk wel uit dat je de calcium:fosfor verhouding niet teveel uit zijn verband trekt. Omdat je ook al pulp voert.


Pulp is niet alleen buikvulling, sowieso zit er pectine in wat goed is bij maagproblemen. En "vroeger" was het aloude recept om een paard dikker te krijgen. Flink veel pulp met olie geven. Sommige gaven daar dan nog maiszemelen bij maar dat laatste daar ben ik niet zo'n fan van.

Over het algemeen zit er meer eiwit in kuil, daarom krijgen sommige paarden daar ook dikkere benen door.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/116/

Goed dat je de dierenarts gesproken hebt TS, de lever blijven ondersteunen lijkt me ook wel belangrijk en ik kan me voorstellen dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:44 



 
Profiel   

Met pulp heb ik vroeger mijn oudje altijd goed op gewicht kunnen houden.

De bomen zijn inderdaad soms hoog en soms weet je het niet meer. Maar klinkt wel logisch van die lever. Dierenarts zei van goed kans dat de maagzweren daar ook van gekomen zijn. Als de lever slechter werkt zwelt hij op en drukt en geeft pijn. En als hij slecht werkt neemt ze niet goed voedingsstoffen op. Dus redelijk logisch dat ze van de pijn en ongemak terug meer luchtzuigen terug meer maagzweren heeft.

We gaan de lever gewoon nog een lange tijd blijven behandelen. En hopelijk komt ze er door en niet al teveel problemen deze winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 14:49 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Pulp is niet alleen buikvulling, sowieso zit er pectine in wat goed is bij maagproblemen. En "vroeger" was het aloude recept om een paard dikker te krijgen. Flink veel pulp met olie geven. Sommige gaven daar dan nog maiszemelen bij maar dat laatste daar ben ik niet zo'n fan van.

Over het algemeen zit er meer eiwit in kuil, daarom krijgen sommige paarden daar ook dikkere benen door.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/116/

Goed dat je de dierenarts gesproken hebt TS, de lever blijven ondersteunen lijkt me ook wel belangrijk en ik kan me voorstellen dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet.

Die informatie van kuil is achterhaald. Ja, als je dat echte natte kuil geeft. Maar tegenwoordig geven we paarden voordroog aan de paarden, waarvan het percentage droge stof hoger is dan 70% (vaak zelfs al hoger dan 80) en de andere waardes vergelijkbaar zijn met hooi. Dat weet je alleen door te testen, anders kun je daar niets van zeggen.
Het enige echte verschil dat je weet zonder testen is het fermentatieproces. Dat is er met hooi namelijk niet.

Ilora: verstandig om het zo aan te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 15:59 



 
Profiel   

Het gaat toch om dat fermentatie proces dat veel paarden niet verdragen? En eigenlijk is het toch koeienvoer of zit ik er nu naast? Onze sobere paarden konden echt niet tegen voordroog, zelfs niet hele droge en kregen alleen goede kwaliteit hooi met vitamine korrel. Deden ze het super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 16:06 



 
Profiel   

Het is zeker niet koeienvoer, ja dat natte kuil, dat sowieso nooit geschikt was voor paarden. Maar dat is anders dan voordroog. Dat is veel droger, heeft langer op het land gelegen voor het verpakt is. Koeienkuil ligt 1-2 dagen na maaien voor het verpakt wordt, voordroog voor paarden ligt net zolang als hooi en is daarom droger. Maar er zijn inderdaad paarden die het niet kunnen verdragen, er zijn er ook juist die het beter op doen, denk aan paarden met een stofallergie.
Alleen bovenstaande opmerking ging over eiwit en niet over fermentatie. En dat klopt niet. Er zit niet over het algemeen meer eiwit in voordroog dan in hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 16:17 



 
Profiel   

Ze was zeer zeker afgevallen en echt met opgetrokken buik staan. Maar totaal geen klachten oid. Totdat ze koliek verschijnselen kreeg, maar met koorts. Dat was erg vreemd. Na 2 dagen aanmodderen zijn we naar Emmeloord gegaan, waar ze echt binnenste buiten is gekeerd en ze konden het niet vinden. Uiteindelijk een bloedtest waaruit kwam dat haar leverwaardes superslecht waren. Ze heeft toen iets gehad voor de leverbot, 2 dingen en hypochol. Na een paar weken kreeg ze na het rijden/longeren dikke benen. Bloed laten testen en idd haar lever was nog weer wat gestegen. Voordat ze echt weer op gewicht was duurde heel lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 17:16 



 
Profiel   

Er zijn paarden die het op droge voordroog nog niet goed doen.
Maar een hele grote groep wel. De meeste wel.
Ik heb hier droge droge voordroog en zowel de kwpn-ers als de koudbloeden hebben er geen problemen mee.
Maar we hebben het zo droog dat het ook als hooi geperst kan worden.
Dus meten is weten wat er aan voeding in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 17:23 



 
Profiel   

Ik wist niet goed wat het grote verschil was met voordroog en gewoon hooi. Wel van de fermentatie dat wist ik maar kon dat er meer eiwitten in zaten.

Nu onze kleine a pony doet het fantastisch op voordroog met zijn stof allergie. Zelfs als ik gewoon hooi nat maak hoest hij nog geef hem voordroog en hij hoest bijna niet. Moet zeggen ons voordroog is eigenlijk redelijk droog. Kan niet zeggen dat dat nat is.

Hopelijk knapt ze van de leverkuur op.

Onze pony staat ook heel gemakkelijk opgetrokken. Daar begint het meestal mee opgetrokken staan en daarna begint ze af te vallen. Dus nu voorlopig terug een hele tijd voor de lever behandelen en hopen dat ze snel terug wat bijkomt.

Staat nu van woensdag op omeprazole en luchtzuigen en zuur zijn is al veel minder. Dus dat slaagt goed aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 17:30 



 
Profiel   

Ook met 70% gaat het fermenteren als het in plastic gaat.

Onze paarden doen het net zo slecht op "mooi" voordroog als natte kuil. Op hooi doen ze het doorgaans goed, tenzij het echt een mindere soort/partij is. Wat niks is, laten ze ook vrij snel liggen. Zelfs als wij het wel mooi vinden.

De eiwit behoefte verschilt per paard en zou ik los bijvoeren. Liever onbeperkt goed ruwvoer en dan eiwitten los.

Bietenpulp kan je net zoveel goed als slechte dingen over vinden. Heb het elke winter zonder problemen gegeven, maar ze eten het moeizaam, dus moet wat "lekkers" doorheen.
Fibrebeet eten ze weer wel goed. Wiesencobs gaan ook niet met liefde, maar hebben ze wel wat te doen........

Qua veranderen zou ik het niet snel doen, maar in een situatie dat je "iets" moet, is het soms toch wel waard om iets aan te passen. En als je het in ruwvoer/ruwvoervervangers zoekt, zou ik dat ook minder spannend vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 17:34 



 
Profiel   

superpony schreef
Ook met 70% gaat het fermenteren als het in plastic gaat.

Onze paarden doen het net zo slecht op "mooi" voordroog als natte kuil. Op hooi doen ze het doorgaans goed, tenzij het echt een mindere soort/partij is. Wat niks is, laten ze ook vrij snel liggen. Zelfs als wij het wel mooi vinden.

De eiwit behoefte verschilt per paard en zou ik los bijvoeren. Liever onbeperkt goed ruwvoer en dan eiwitten los.

Bietenpulp kan je net zoveel goed als slechte dingen over vinden. Heb het elke winter zonder problemen gegeven, maar ze eten het moeizaam, dus moet wat "lekkers" doorheen.
Fibrebeet eten ze weer wel goed. Wiesencobs gaan ook niet met liefde, maar hebben ze wel wat te doen........

Qua veranderen zou ik het niet snel doen, maar in een situatie dat je "iets" moet, is het soms toch wel waard om iets aan te passen. En als je het in ruwvoer/ruwvoervervangers zoekt, zou ik dat ook minder spannend vinden.


Als ik iets aan haar eten zou veranderen zou het vooral ruwvoer vervangers zijn. Krachtvoer krijgen de mijn niet echt. Normaal vitamine korrel maar even bij haar niet omdat haar selenium beetje te hoog was. Misschien kan ik wel een waardevollere ruwvoer vervanger bij kunnen geven. Momenteel eet ze op 24 uur ongeveer een baaltje en een half op. En die wegen rond de 20 a 22 kilo per baaltje dus hooi eet ze genoeg denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 19:09 



 
Profiel   

Ja, precies en je hebt een fijne veearts om evt mee te overleggen.

Ik zoek het ook altijd in ruwvoer vervangers naast onbeperkt hooi. Lucerne reageren ze hier heel verschillend op en ook verschillend per soort/merk.
Grasmix/brok net zo, pikken ze eruit wat ze aanstaat.

Een goed gewicht zorgt ook voor een goede weerstand, dus het is mooi als je haar op een goed gewicht krijgt, maar als ze stabiel blijft nu, kan ze ook in het voorjaar enorm opbloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:08 



 
Profiel   

superpony schreef
Ja, precies en je hebt een fijne veearts om evt mee te overleggen.

Ik zoek het ook altijd in ruwvoer vervangers naast onbeperkt hooi. Lucerne reageren ze hier heel verschillend op en ook verschillend per soort/merk.
Grasmix/brok net zo, pikken ze eruit wat ze aanstaat.

Een goed gewicht zorgt ook voor een goede weerstand, dus het is mooi als je haar op een goed gewicht krijgt, maar als ze stabiel blijft nu, kan ze ook in het voorjaar enorm opbloeien.


Hoop dat ze stabiel blijft en niet terug meer afvalt. Luzerne gehakseld gaat bij haar echt niet . Dan begint ze tijdens het eten als een gek te luchtzuigen. Maar de hartog senior bijvoorbeeld dan weer wel omdat die veel zachter is en niet enkel luzerne is. Luzerne brok gaat maar moet ik weken. We merken dat korrels eten voor haar heel stresserend is. Ze doet er lang over en ik denk dat dat haar frustreerd en zuigt ze meer lucht. Maak je van alles een slobber gaat het veel vlotter en is ze veel rustiger en zuigt minder lucht. Luchtzuigen heeft ze altijd gedaan tijdens het eten ook al stond ze twee maand op omeprazole . Tanden zijn nagekeken en gedaan en worden regelmatig mee gecheckt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:11 



 
Profiel   

Luzerne gehakseld is ook veel te prikkelend bij gevoelige maag en darmen. Het luchtzuigen is een gewoonte geworden dus grote kans dat dat niet meer over gaat.

Ik ga niet zeggen dat alle voordroog slecht is, er zijn paarden die het er fantastisch op doen (wel echt het droge paardenspul) maar ook genoeg die er problemen door krijgen. Belangrijk is om te kijken naar het individu denk ik.

Wat de dierenarts zegt over de lever en het opzwellen, en daardoor minder voedingstoffen opnemen klinkt mij wel heel aannemelijk. Nu ben ik wel benieuwd..denkt de DA dat de lever nog volledig kan herstellen? of is het belangrijk om deze blijvend te ondersteunen?

Daiyho: heb je een bron?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 10:04 



 
Profiel   

Geen idee of de lever volledig gaat herstellen wel kan het heel lang duren zei ze. Gaat afwachten zijn. Hij heeft natuurlijk hard geleden onder de leverbot

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:23 



 
Profiel   

Mijn bron? De vele analyses die ik heb gezien tijdens mijn opleiding en de voedingsadviezen die ik geef.
En ja, ik was er zelf ook verbaasd over. Ik heb analyses gezien waarvan ik dacht dat het hooi was en het voordroog bleek te zijn en andersom.
Tegenwoordig is het voordroog vergelijkbaar met hooi, zelfde maaiproces, zelfde droogtijd. Alleen het proces na het verpakken is anders (fermentatie, maar hoeveel is ook weer afhankelijk van van alles aan factoren zoals droge stof en vocht).
Dat wil niet zeggen dat alle waardes gelijk zijn, want dat is compleet afhankelijk van tijdstip van maaien, conditie van het gras (uitgebloeid of niet bijvoorbeeld), bemesting, enz. Je kunt er gewoon niets over zeggen zonder dat je test.
Ruwvoer is lastig en ze ontdekken er steeds meer over. Ik leer elke dag weer bij zeg maar :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 11:39 



 
Profiel   

Ik snap dat je het baseert op je ervaringen en het is goed om te lezen, ik leer graag bij. Zou het fijn vinden als zoiets tzt ook gepubliceerd wordt in een nieuw onderzoeksartikel oid. Ik heb ook weleens meegemaakt op een pensionstal waar zelf gemaaid werd (kuil) dat heel veel paarden dikke benen kregen terwijl het mooi droog spul was. Bleek er een bacterie in te zitten die dit veroorzaakte, door het bemesten. Dus ik geloof wel dat het hele proces heel veel uitmaakt.

Ilora: ja dat snap ik, volgens mij heeft de lever wel een groot herstelvermogen maar zoiets in een paar maanden verwacht zal inderdaad niet realistisch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 14:19 



 
Profiel   

Ik heb diverse paarden opleidingen gedaan en voeding, ook voer verkocht en voedingsadviezen gegeven. Heel veel paarden zien opknappen na het veranderen van dieet.
Maar grotendeels er ook weer vanaf gestapt. Goed voeren is een totaal pakket en met alleen analyseren van voeding, ben je er nog lang niet. Een jong, gezond paard zal sneller goed reageren op een goed dieet, maar er zijn zoveel omstandigheden waardoor het langer duurt, anders moet, of iets simpel gewoon niet voldoende werkt.

llora, hier eten ze de lucerne ook niet geweldig, of ze halen de "lekkere" stukjes er tussenuit. De senior hebben we ook en wordt wel goed gegeten, maar de digest bijv echt niet.

Wij hebben een luchtzuiger gehad, die al jaren stond te zuigen na het eten, na een snoepje, na werk etc. Stond ook op maagcompositum. Over het voer beleid kunnen we discussiëren, maar hij is in de jaren dat we hem kende 3x verhuisd en dat gaf geen verbetering.

Vanaf dag 1 heeft hij bij ons nooit meer gezogen. Zat plek om ergens op te zuigen en we voeren ook bij, maar hij deed het niet meer. Ook niet na zijn eerste ritjes in het bos bijv.
Voor hem was de grootste overgang denken wij van alleen staan, naar in een koppel lopen, onbeperkt hooi en vrij bewegen.

Dat is voor elk paard anders, maar ze kunnen er soms wel vanaf komen. Maar dan moet soms de oorzaak gevonden worden en er iets zijn of veranderen. Komt het door voer is het weer anders, dan de sociale omstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 14:48 



 
Profiel   

Ik had gehoopt dat het luchtzuigen zou minderen met 24/7 buiten en onbeperkt hooi . Maar ze blijft het doen zelfs als ze op een volle wei staat. Ze staat altijd samen met andere enkel snacht in een aparte paddock vlak naast de andere zodat ze rust heeft want ze is het laagst in de rang.

Nu vandaag had ik het idee dat ze niet zo opgetrokken stond . Dat dat al beter is.
Nu liep ze wel redelijk stijf aan de longe.
Zou dit kunnen nu we terug leverkuur geven dat de afval stoffen uit de lever vrijkomen en dat ze daarom stijver staat en wat dikke benen heeft?
Of is dit te ver gezocht van mij. Want weet het soms niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 17:41 



 
Profiel   

llora schreef
Wat houd pssm in?


Een erfelijk suikeropslagprobleem: http://www.pssm.eu/nl/wat-is-pssm.html

Ik heb er een met PSSM1 en die zuigt ook lucht en ik ken toevallig nog twee PSSM’ers die ook luchtzuigen. Er zijn inmiddels zoveel paarden die het hebben, dat het nooit verkeerd is om te testen. Komt echt bij zowat alle rassen voor helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:50 



 
Profiel   

_Reneee schreef
llora schreef
Wat houd pssm in?


Een erfelijk suikeropslagprobleem: http://www.pssm.eu/nl/wat-is-pssm.html

Ik heb er een met PSSM1 en die zuigt ook lucht en ik ken toevallig nog twee PSSM’ers die ook luchtzuigen. Er zijn inmiddels zoveel paarden die het hebben, dat het nooit verkeerd is om te testen. Komt echt bij zowat alle rassen voor helaas.


Wat houd dit juist in? Zijn de symptomen die zij heeft van pssm1

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:15 



 
Profiel   

Ik dacht ook direct aan Pssm en was haast verbaasd dat dit nog niet getest is. Zou ik meteen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:38 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap dat je het baseert op je ervaringen en het is goed om te lezen, ik leer graag bij. Zou het fijn vinden als zoiets tzt ook gepubliceerd wordt in een nieuw onderzoeksartikel oid. Ik heb ook weleens meegemaakt op een pensionstal waar zelf gemaaid werd (kuil) dat heel veel paarden dikke benen kregen terwijl het mooi droog spul was. Bleek er een bacterie in te zitten die dit veroorzaakte, door het bemesten. Dus ik geloof wel dat het hele proces heel veel uitmaakt.

Het wordt wel offtopic zo, maar ik zou dat ook zeker fijn vinden. Al is het alleen maar een datapublicatie of analyse van bijvoorbeeld Agrofins. Zij hebben tenslotte alle gegevens al van veel quickscans.
Ik zal nog eens verder kijken in mijn literatuur en lesmateriaal wat er over staat. Het CVB tabellenboek geeft ook al wel waardes aan, maar dat hangt op gemiddelden. Ik zal het wel eens napluizen of ik meer kan vinden, maar dat is voor dit topic niet helemaal de juiste plek denk ik :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 20 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen