Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:00

llora schreef:
Zo dierenarts geweest. hart en longen klinken goed. Ze staat nog mager maar als de ontworming tegen leverbot werkt gaan we er snel verandering in zien. Het opgetrokken staan kan wat van de ontworming enzo komen. Want maagstreek buik enzo staat gevoelig dus maagzweren kan wel zeker en gaan we ze een lange tijd voor behandelen. Dit effect gaan we binnen een week wel zien met de omeprazole.
Nu een weekje aanzien wat dat allemaal geeft.
Osteopaat zowizo in de toekomst laten komen want rug zit wat vast .
Maar eerst een weekje rustig aandoen en het eten geven dat ze krijgt en de omeprazole. En dan ook de tweede ontworming erna.
Dierenarts raad aan om ze gewoon ter plaatse te houden en komt deze week terug langs om te kijken. Ze verhuizen gaat nog meer stress geven en ervoor zorgen dat ze stopt met eten want stress staat gelijk aan moeilijker eten en kunnen we nu missen. Gastroscopie kan maar ze is er vrij zeker van dat er maagzweren zijn en die scopie gaat meer stress geven.

Zien we na een week geen beterschap van bijkomen en algemeen beter worden bekijken we op dat moment wat we gaan doen


Goed bezig TS :)

Misschien handig om te weten: bij mijn paard duurde het, toen ze voor de 2e keer behandeld werd tegen maagzweren, ruim 1,5 week voordat ik een lichte verbetering zag (minder hooi knoeien, minder opgetrokken buik, alerter). Ik lees overal dat je na 3 dagen al verandering moet zien, maar ik heb me echt erop verkeken…

Ik voerde, naast een volle spuit omeprazol 2 keer daags 6 zakjes sucralfaat (op aanraden van de de kliniek) https://www.medicijnen.nl/sucralfaat-te ... achet-60st

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:07

Goed bezig TS! Opgetrokken staan na de ontworming herken ik (helaas) wel.

En mbt de dekens: kijk naar je paard en laat die leidend zijn. Kost het haar teveel energie nu om warm te blijven / worden --> gewoon een dekentje op. En als dat midden in de zomer is, dan zij het zo.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:11

Wat klinkt deze dierenarts als een goede!
Fijn als ze zo meedenken en zich inzetten.

De nachten zijn nu koud voor paarden die niets bij te zetten hebben.
Dekentje er op vind ik nu echt niet overbodig.
Toen mijn schimmeltje oud aan het worden was en ook dunner deed ik dat ook, de andere dikbil tinkers niet die konden dat wel af met hun vetreserve.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:21

DuoPenotti schreef:
Wat klinkt deze dierenarts als een goede!
Fijn als ze zo meedenken en zich inzetten.

De nachten zijn nu koud voor paarden die niets bij te zetten hebben.
Dekentje er op vind ik nu echt niet overbodig.
Toen mijn schimmeltje oud aan het worden was en ook dunner deed ik dat ook, de andere dikbil tinkers niet die konden dat wel af met hun vetreserve.


Dit dus. Mijn merens heeft nu nooit dekentje op, alleen toen ze als 5 jarige in Nl kwam vanuit Zuid Frankrijk was ze zo nerveus, te mager en had het gewoon koud, dat we paar jaar voor haar alle dekentjes hadden gekregen van iemand die stopte en weldegelijk gebruikte en ook in de winter echte dikke deken. We werden er zo mee geplaagd een merens met een deken.

Nu 13 jaar later zit hetzelfde paard toppiejoppie in haar vel en heeft het gewoon niet nodig. Ik denk dat ze me raar aangaat kijken als ik met dekentje kom.

Je paard bepaalt!

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:28

DuoPenotti schreef:
Wat klinkt deze dierenarts als een goede!
Fijn als ze zo meedenken en zich inzetten.

De nachten zijn nu koud voor paarden die niets bij te zetten hebben.
Dekentje er op vind ik nu echt niet overbodig.
Toen mijn schimmeltje oud aan het worden was en ook dunner deed ik dat ook, de andere dikbil tinkers niet die konden dat wel af met hun vetreserve.


Bij mij staat ook een dikbil bonte, maar geen tinker. Genoeg vetjes. Maar dit gaat zwaar kreupel staan als de wind op haar rugspieren komt. Die verkrampen dus. Met dekkie op, geen probleem. Dus zelfs hoeveelheid vetjes hoeven geen graadmeter te zijn.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:29

Goed bezig inderdaad, waardevolle adviezen!

Van buikpijn kunnen ze inderdaad vast gaan zitten in de rug en dan is regelmatig losmaken erg belangrijk. Beweging ook zoals er al aangegeven werd, en een dekentje kan inderdaad energie sparen die ze nodig heeft voor het aankomen. Ze glanst wel goed op die laatste foto.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:44

Rocamor nee idd dat zegt zelfs niks.

Overigens toen het hier afgelopen winter een paar dagen echt guur sneeuwde/ijzelde en ik de spekkies heel zielig in elkaar gedoken hun hooi op de sneeuw zag eten heb ik ze ook een deken op gegooid.
Ze hadden meteen een andere blik in de ogen.
Voor mij is het simpel. Ze leven hier bij ons. Niet in de natuur. Ik kan ze soms lekker even helpen. Ze hoeven van mij niet te bikkelen om te overleven.

Maar voor Ts nu erg off topic. :)

Rocamor

Berichten: 10858
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 15:56

Of niet, want het geeft aan dat er gewoon heel veel opties zijn en dat het dus belangrijker is om naar je paard te kijken ipv de algemene "ja maar een normaal paard kan best zonder.... (vul in)!"

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:03

Net het topic doorgelezen. Ik ben heel benieuwd of de kuur goed gaat aanslaan en lees graag even mee. Veel succes TS, ik duim voor jullie!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:11

Wat een verhaal! Maar wat doe jij je best! Echt super!
Ik denk inderdaad ook aan leverbot,maar ook aan bloedwormen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 16:57

geerke schreef:
Wat een verhaal! Maar wat doe jij je best! Echt super!
Ik denk inderdaad ook aan leverbot,maar ook aan bloedwormen.


Heb ik ook al aan gedacht.
Bloedwormen is ze twee keer tegen behandelt en wilt de dierenarts nog eens tegen behandelen met een vijfdaagse kuur panacur. Maar eerst de leverbot. En dan de panacur vermoed ik.

Als ik zo lees is bloedwormen ook hardnekkig. En zowizo was er in haar bloed uitslag te zien dat de waarde voor parasieten verhoogd was. Dus ze heeft wormen gehad of heeft er nog.

Wordt er stilaan gek van. Vandaag is mevrouw in staking voor te eten. Hopelijk sebiet wel. Hooi heeft ze wel goed gegeten. Haar emmer met myo flakes en alpengrun mash heeft ze laten staan

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:11

Goed bezig!
Je zou de flakes en slobber ook alleen voor de nacht kunnen geven en dan laten staan. Dan kan ze dat zelf op haar eigen moment opeten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:15

het is allebei een product met grassen en kruiden er in he.
dat vonden mijn twee ponys ook echt niet te eten.
daar moest gewoon wat lekker muesli door anders lieten ze het staan.
als ze muesli mag hebben dan kun je dat eventueel proberen?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 17:35

ellepel schreef:
het is allebei een product met grassen en kruiden er in he.
dat vonden mijn twee ponys ook echt niet te eten.
daar moest gewoon wat lekker muesli door anders lieten ze het staan.
als ze muesli mag hebben dan kun je dat eventueel proberen?


Ze mag muesli maar die eet ze er gewoon tussen uit haha. Had gehoopt met de alpengrun mash erdoor dat ze het wilde eten. Of moet de all in one soup van de aveve erdoor doen. Die eet ze ook graag.

De reden dat ik het niet snachts geef is. Dat het snel zuur begint rieken. En als het even staat komt ze er helemaal niet meer aan. En de portie is redelijk groot wat ze ervan moet eten daarmee dat ik het verspreide over vier maaltijden. En overdag staat ze op de wei en halen we ze er even af. En snachts staat ze apart met onbeperkt hooi. En als ze dat heeft negeert ze de emmer gewoon. Maar wil ze ook niet minder hooi geven in de hoop dat ze de emmer leeg eet. Haar hooi is heel belangrijk zowel voor de vezels als voor haar maagzweren.
En de myo flakes is geen hooi vervanger maar een verbeteraar voor hooi. Voor het geval er te weinig in hooi zit.

Pff wat moeilijk toch. Maar had het kunnen weten dat een Welsh cob koppig is

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:09

Dat ze graag hooi eet, lijkt me nu wel het belangrijkste. Als ze daar haar maag mee gevuld kan houden, lijkt me dat ook goed ivm de mogelijke maagzweren.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:01

Heb je seniores priores overwogen vond ik heel fijn… pony werd er goed dik van

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:59

De muslie mee weken met de rest dan kan ze er niets tussen uit eten en zit er toch een lekker smaakje aan.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 12:25

Hey sorry dat ik gisteren niets gepost had.

Maar was gisteren zwaar onder de voet van de medicatie tegen een ontsteking van een cyste in mijn borst die was gegroeiend en ontstoken. Komt in orde . Alleen de medicatie was wat zwaar en de hele dag ziek in de zetel gelegen en mocht van manlief gisteren niet naar de paardjes

Dus vandaag stiekem toch even gegaan. En ik heb het idee dat ze er al beter uitziet. Dat idee heb ik kan verkeerd zijn. Ze eet goed lijkt actiever en alerter

Ze krijgt nog steeds myo protein flakes en alpengrun mash met wat al in one soup geweekt en dat gaat er goed in


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:26

Ze staat niet meer zo aangespannen met een opgetrokken buik. Dat vind ik wel een hele verbetering!
Fijn dat ze zo goed eet!

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:29

Ze ziet er en al wat ronder uit. De ribbetjes zijn bijna niet meer zichtbaar en dat was echt wel heel anders. Goed bezig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:29

Ow, vervelend. Beterschap!

Ze lijkt wel anders inderdaad. Het is niet zo slecht om 1 of meerdere dagen niet zelf te kunnen, want dan kan je straks ook de verschillen goed zien.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:31

Ik denk dat je gelijk hebt! Ze lijkt er echt al beter uit te zien!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:33

Sterkte en beterschap!
De algemene indruk lijkt inderdaad beter. Dikker is onmogenlijk in deze korte tijd maar ze staat niet meer zo opgetrokken in de rug en flanken op deze foto‘s.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:53

Mij lijkt ze toch ook al wat bekomen te zijn, buik al beter gevuld. En zeker als ze ook al alerter is, is dat een goed signaal !
Hopelijk zet deze positieve trend zich voort !

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 13:09

Geen idee of het tegenover vrijdag al veel gewicht bij is. Heb het idee wel. Of het komt doordat ze minder verkrampt en opgetrokken staat. Want de hoeveelheid hooi gras en de hoeveelheid voeding verdeeld over vier beurten is hetzelfde gebleven. Enkel is de vorige vezelslobbers vervangen door de myoflakes sinds een week of twee.

Naargelang hoe ze staat en of ze luchtzuigt zie je soms nog wat ribben. En de rug vind ik er niet goed uitzien. Heb het idee dat ze hem aan de bekken vasthoud of optrekt maar daar komt de osteopaat naar kijken

Snachts krijgt ze nu ook wat tophay bij nu ze snachts meer apart staat.

Hier was ze wat aan het luchtzuigen en dan zie je de ribben meer. Blijft ze overigs wel doen tijdens het eten. Maar heeft ze ook altijd gedaan toen ze drie maand op omeprazole stond
Afbeelding