Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 15:16

Heb nog een foto gevonden van eind juli. Vlak voordat we ze bij iemand 24/7 op een volle wei hebben gezet. Was ze net terug ontwormt tegen bloedworm.

Ben ik verschoten eigenlijk hoe mager ze wel niet was. En toen kreeg ze al onbeperkt hooi en zoveel slobbers bij. Met het 24/7 op de wei te staan was dat al wel verbetert maar nu zie ik pas echt verbetering

Afbeelding


Afbeelding

En dit is nu. Denk toch dat het combinatie bloedwormen en leverbot gaat zijn. Want de eerste twee foto’s zijn vlak na de ontworming tegen bloedwormen

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:21

Ondanks dat, zie ik wel een erg gaaf paard <3

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:13

Grote kans dat het luchtzuigen blijft. Een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd en endorfine vrij laat komen. Ik heb zelf ook een luchtzuiger of kribbenbijter, maar net hoe je het wil noemen want hij pakt wel iets vast. Ondertussen is ie al 20 jaar en doet het met wat ups and downs prima.

Edit met hem ook flinke leverproblemen gehad. Equilin Immuno gegeven en hij knapte er rap van op. Bij mij was er nog een Einschuss bijgekomen met kliniek opname en kwam terug zonder spier of enig vetje op z’n lijf. Stond op het punt hem te laten gaan en dit was mijn laatste probeersel op aanraden van de da. Heeft zeer goed geholpen.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 16-09-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:15

martine0503 schreef:
Grote kans dat het luchtzuigen blijft. Een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd en endorfine vrij laat komen. Ik heb zelf ook een luchtzuiger of kribbenbijter, maar net hoe je het wil noemen want hij pakt wel iets vast. Ondertussen is ie al 20 jaar en doet het met wat ups and downs prima.


Idd en ga aub geen luchtzuigbanden gebruiken, dat zijn echt ondingen en doen meer kwaad dan goed.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:18

Earth schreef:
martine0503 schreef:
Grote kans dat het luchtzuigen blijft. Een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd en endorfine vrij laat komen. Ik heb zelf ook een luchtzuiger of kribbenbijter, maar net hoe je het wil noemen want hij pakt wel iets vast. Ondertussen is ie al 20 jaar en doet het met wat ups and downs prima.


Idd en ga aub geen luchtzuigbanden gebruiken, dat zijn echt ondingen en doen meer kwaad dan goed.


No way. Nadeel is korte voortanden. Zeg ik maar als een paard op de wei een flinke beet heeft gehad, kan niet die van mij zijn haha. Hij is 20. Doet het voor die leeftijd nog goed, dus ik vind het wel goed zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:02

Bij luchtzuigers ligt het er ook maar net aan.

Wij kende een paardje, was 4/5 en een luchtzuiger. Hoorde je goed op stal. Hij heeft het met ups and downs gedaan. Voor hij bij ons kwam deed hij het op stal tijdens/na het hardvoer eten en na een snoepje.
Hij kwam bij ons toen hij 10 was, 24/7 buiten met andere paarden en hij heeft het niet meer gedaan. Vanaf dag 1 was het klaar. Ik dacht dat het wel terug zou komen en er waren genoeg plekken, maar niks.
Hefet nog een tijd ergens gestaan met 's nachts op stal, maar het was gewoon klaar met beter management en voer.

Wel had hij andere ernstige problemen en vermoed ik dat jarenlang luchtzuigen wel mede oorzaak zijn geweest bij de ernst van die klachten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 17:55

Band komt zowizo hier niet binnen. Ben ik geen voorstander van. Ze staat 24/7 buiten voldoende ruwvoer. Gezelschap en beweging. Het is al veel minder maar bij de minste stress of eten doet ze het . Denk een gewoonte geworden.
Mij stoort het niet. Enigste nadeel de osteopaat moet regelmatig haar kaken losmaken.

Dat ze maar nu eerst beter wordt en wie weet mindert het . Ze is al zover dat ze het niet meer op de wei op een paal doet. Enkel nog aan de stal of paddock omheining

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 17:56

martine0503 schreef:
Grote kans dat het luchtzuigen blijft. Een gewoonte die ze zichzelf heeft aangeleerd en endorfine vrij laat komen. Ik heb zelf ook een luchtzuiger of kribbenbijter, maar net hoe je het wil noemen want hij pakt wel iets vast. Ondertussen is ie al 20 jaar en doet het met wat ups and downs prima.

Edit met hem ook flinke leverproblemen gehad. Equilin Immuno gegeven en hij knapte er rap van op. Bij mij was er nog een Einschuss bijgekomen met kliniek opname en kwam terug zonder spier of enig vetje op z’n lijf. Stond op het punt hem te laten gaan en dit was mijn laatste probeersel op aanraden van de da. Heeft zeer goed geholpen.


Ga ik is opzoeken misschien wel iets goed voor na de tweede ontworming.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:37

llora schreef:
Band komt zowizo hier niet binnen. Ben ik geen voorstander van. Ze staat 24/7 buiten voldoende ruwvoer. Gezelschap en beweging. Het is al veel minder maar bij de minste stress of eten doet ze het . Denk een gewoonte geworden.
Mij stoort het niet. Enigste nadeel de osteopaat moet regelmatig haar kaken losmaken.

Dat ze maar nu eerst beter wordt en wie weet mindert het . Ze is al zover dat ze het niet meer op de wei op een paal doet. Enkel nog aan de stal of paddock omheining


Wel handig om rubber te maken op de luchtzuigplekken om de tanden te beschermen. Mijn luchtzuiger kreeg eotrh wat volgens de DA onder andere met het luchtzuigen te maken had.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:35

Voor mijn luchtzuiger heb ik zo’n hondenflostouw in de stal hangen :D Hij is van 0 tanden 3 jaar geleden naar weer een prachtig gebit gegaan. Pakt gewoon telkens het touwtje vast.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 19:56

Oh dat zijn goeie tips voor de tanden. Had ik nog niet aan gedacht.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:45

Jeetje wat een verschil al! Wat ontzettend fijn voor jullie allemaal. Dat geeft weer moed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:49

Elisa2 schreef:
llora schreef:
Band komt zowizo hier niet binnen. Ben ik geen voorstander van. Ze staat 24/7 buiten voldoende ruwvoer. Gezelschap en beweging. Het is al veel minder maar bij de minste stress of eten doet ze het . Denk een gewoonte geworden.
Mij stoort het niet. Enigste nadeel de osteopaat moet regelmatig haar kaken losmaken.

Dat ze maar nu eerst beter wordt en wie weet mindert het . Ze is al zover dat ze het niet meer op de wei op een paal doet. Enkel nog aan de stal of paddock omheining


Wel handig om rubber te maken op de luchtzuigplekken om de tanden te beschermen. Mijn luchtzuiger kreeg eotrh wat volgens de DA onder andere met het luchtzuigen te maken had.


Apart..........

Onze shet had in 2015 EOTRH en alle snijtanden zijn in Utrecht operatief verwijdert. Toen werden er onderzoeken gedaan en was er ook net een stuk geschreven in een medisch tijdschrift. De oorzaak van EOTRH wist en weet men nog steeds niet.

Onze shet heeft verder nog nooit andere gezondheidsproblemen gehad. Is ook nog nooit hb geweest etc. Was vooraf ook uitgebreid onderzocht, omdat hij koliek symptomen had.
Ook was zijn gebit altijd elk jaar netjes gedaan en was er nooit enig vermoeden. Heb zelfs nog een gebits foto van half jaar daarvoor, omdat we zijn leeftijd wilden checken.

Het paard dat een luchtzuiger was bij ons, had ook zeker geen slecht gebit en ik weet zeker dat hij het al 5jr deed minimaal, want zo lang kenden we hem.

Maar ik heb van diverse tandartsen nu al verschillende dingen gehoord over wat zij denken dat een oorzaak kan zijn, waar het niet bekend is.

Zelfde bijv met uit hooinetten eten. Mijn ruin is 23 geworden met uit netten eten en zijn tanden waren niet versleten.
Mijn merrie van 28 heeft eigenlijk zelfs nog een beter gebit en ook jaren uit netten gegeten. Voor ons verwaarloosd geweest. Als ik ze zie eten, zie ik ook niet hoe dat slijtage zou moeten veroorzaken.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:51

_Reneee schreef:
Voor mijn luchtzuiger heb ik zo’n hondenflostouw in de stal hangen :D Hij is van 0 tanden 3 jaar geleden naar weer een prachtig gebit gegaan. Pakt gewoon telkens het touwtje vast.

Had je die gewoon opgehangen of aan de voerbak vast gemaakt? Die van mij pakt nl steeds de voerbak.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:47

martine0503 schreef:
_Reneee schreef:
Voor mijn luchtzuiger heb ik zo’n hondenflostouw in de stal hangen :D Hij is van 0 tanden 3 jaar geleden naar weer een prachtig gebit gegaan. Pakt gewoon telkens het touwtje vast.

Had je die gewoon opgehangen of aan de voerbak vast gemaakt? Die van mij pakt nl steeds de voerbak.



Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Die van mij pakt ook de voerbak.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:21

Voerbak weghalen en voer aanbieden vanaf de grond in een flexitub.

En echt gaan kijken of je kan ontdekken wanneer je paard het meer doet. Die van ons deed het na hardvoer en een snoepje en op stal.
Bij ons 24/7 buiten nog genoeg mogelijkheden, maar is gestopt vanaf dag 1 en ook later een periode op stal niet meer begonnen.

Maar de echte hardnekkige luchtzuiger doet het overal, zelfs op een ander paard bijvoorbeeld. Maar in feite is een luchtzuiger iets anders dan een kribbebijter.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:08

Wow wat een verschil de laatste foto's! Opgetrokken buik is weg en ze staat veel relaxter! Wat fijn :-)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:17

superpony schreef:
llora schreef:
Band komt zowizo hier niet binnen. Ben ik geen voorstander van. Ze staat 24/7 buiten voldoende ruwvoer. Gezelschap en beweging. Het is al veel minder maar bij de minste stress of eten doet ze het . Denk een gewoonte geworden.
Mij stoort het niet. Enigste nadeel de osteopaat moet regelmatig haar kaken losmaken.

Dat ze maar nu eerst beter wordt en wie weet mindert het . Ze is al zover dat ze het niet meer op de wei op een paal doet. Enkel nog aan de stal of paddock omheining


Wel handig om rubber te maken op de luchtzuigplekken om de tanden te beschermen. Mijn luchtzuiger kreeg eotrh wat volgens de DA onder andere met het luchtzuigen te maken had.

Apart..........

Onze shet had in 2015 EOTRH en alle snijtanden zijn in Utrecht operatief verwijdert. Toen werden er onderzoeken gedaan en was er ook net een stuk geschreven in een medisch tijdschrift. De oorzaak van EOTRH wist en weet men nog steeds niet.

Onze shet heeft verder nog nooit andere gezondheidsproblemen gehad. Is ook nog nooit hb geweest etc. Was vooraf ook uitgebreid onderzocht, omdat hij koliek symptomen had.
Ook was zijn gebit altijd elk jaar netjes gedaan en was er nooit enig vermoeden. Heb zelfs nog een gebits foto van half jaar daarvoor, omdat we zijn leeftijd wilden checken.

Het paard dat een luchtzuiger was bij ons, had ook zeker geen slecht gebit en ik weet zeker dat hij het al 5jr deed minimaal, want zo lang kenden we hem.

Maar ik heb van diverse tandartsen nu al verschillende dingen gehoord over wat zij denken dat een oorzaak kan zijn, waar het niet bekend is.

Zelfde bijv met uit hooinetten eten. Mijn ruin is 23 geworden met uit netten eten en zijn tanden waren niet versleten.
Mijn merrie van 28 heeft eigenlijk zelfs nog een beter gebit en ook jaren uit netten gegeten. Voor ons verwaarloosd geweest. Als ik ze zie eten, zie ik ook niet hoe dat slijtage zou moeten veroorzaken.


Microtrauma kan een rol spelen, mijn kribbebijter had ook altijd een prachtig gebit. Ging om de twee jaar naar de tandarts. Maar ondertanden waren volledig weggesleten en boven eotrh en ik zag het pas veel te laat omdat het echt in een keer heel hard was gegaan. Ik denk dat meerdere factoren een rol kunnen spelen bij het ontstaan van EOTHR maar als ik dit had geweten dan had ik de tanden beter beschermd. Of het voorkomen had kunnen worden weet ik niet, maar iets doen is beter dan niets doen.

Hier trouwens ook een rubben voerbak op de grond maar maakte niets uit..kribbenbijten deed ie dan wel op een andere plek.

Hopelijk verbeterd het bij de TS nog als de pony fijner in haar vel komt te zitten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 17:40

Hier doet ze het niet op de voerbak. Maar op de staldeur of het kantje aan de zijkant van de stal. Geef je ze buiten eten wandeld ze van haar emmer naar een paal of de omheining om het te kunnen doen. Zelfs als ze meters afstaat van de omheining . Dan wandelt ze er nog naar

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:48

Elisa2, Alles kan. Ze weten nog steeds weinig over de oorzaak van EOTRH, maar ik heb die shet nu 21 jr en weet wat ie gegeten heeft, hij is nooit hb of ziek geweest, gebit is altijd verzorgd etc etc.

llora, Is ze het op een moment erger gaan doen of is het altijd hetzelfde? Doet ze het na het eten of begint ze halverwege al tussendoor iets vast te pakken?

Ik vond die van ons ook echt wel tonen in zijn lijf dat hij een luchtzuiger was geweest, maar hij raakte in elk opzicht meer ontspannen.
Wel denk ik dat zijn problemen best oorsprong kunnen hebben gehad in de maag problemen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 08:26

superpony schreef:
Elisa2, Alles kan. Ze weten nog steeds weinig over de oorzaak van EOTRH, maar ik heb die shet nu 21 jr en weet wat ie gegeten heeft, hij is nooit hb of ziek geweest, gebit is altijd verzorgd etc etc.

llora, Is ze het op een moment erger gaan doen of is het altijd hetzelfde? Doet ze het na het eten of begint ze halverwege al tussendoor iets vast te pakken?

Ik vond die van ons ook echt wel tonen in zijn lijf dat hij een luchtzuiger was geweest, maar hij raakte in elk opzicht meer ontspannen.
Wel denk ik dat zijn problemen best oorsprong kunnen hebben gehad in de maag problemen.


Op de moment ietsjes minder maar meestal doet ze het vanaf de eerste hap eten

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:46

llora schreef:
Hier doet ze het niet op de voerbak. Maar op de staldeur of het kantje aan de zijkant van de stal. Geef je ze buiten eten wandeld ze van haar emmer naar een paal of de omheining om het te kunnen doen. Zelfs als ze meters afstaat van de omheining . Dan wandelt ze er nog naar


Ja dat deed die van mij ook, het lastige is dat je moeilijk alle palen kribbebijt proof kan maken. Maar de staldeur of de zijkant misschien wel.

SP: dit is in ieder geval wat de dierenarts zei, laatst was er een artikel op de voorpagina van Bokt over kribbebijten waar in het theoretisch bevestigd werd. Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van EOTRH, oa erfelijk denk maar aan ijslanders waar het veel voorkomt.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:45

martine0503 schreef:
_Reneee schreef:
Voor mijn luchtzuiger heb ik zo’n hondenflostouw in de stal hangen :D Hij is van 0 tanden 3 jaar geleden naar weer een prachtig gebit gegaan. Pakt gewoon telkens het touwtje vast.

Had je die gewoon opgehangen of aan de voerbak vast gemaakt? Die van mij pakt nl steeds de voerbak.


Hij hangt aan de tralies van de stal. Ik heb geen vaste voerbakken meer vanwege het zuigen, voer krijgt ie op de grond. Het touw is eigenlijk de enige plek waar hij fijn kan zuigen (hij pakt zelfs de stalen deurkozijnen als dit er niet is).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:50

Elisa2 schreef:
llora schreef:
Hier doet ze het niet op de voerbak. Maar op de staldeur of het kantje aan de zijkant van de stal. Geef je ze buiten eten wandeld ze van haar emmer naar een paal of de omheining om het te kunnen doen. Zelfs als ze meters afstaat van de omheining . Dan wandelt ze er nog naar


Ja dat deed die van mij ook, het lastige is dat je moeilijk alle palen kribbebijt proof kan maken. Maar de staldeur of de zijkant misschien wel.

SP: dit is in ieder geval wat de dierenarts zei, laatst was er een artikel op de voorpagina van Bokt over kribbebijten waar in het theoretisch bevestigd werd. Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van EOTRH, oa erfelijk denk maar aan ijslanders waar het veel voorkomt.


Onze shet stond ervoor in Utrecht en we hadden persoonlijk contact erover met dr Sloet. Haar collega had er net een stuk over geschreven in een medisch blad.
Veeartsen weten er nog heel weinig over. Ik hoor andere artsen er ook van alles over vertellen, maar niemand kan nog iets echt hard maken.
Tandartsen komen helemaal met allerlei beweringen. Al vaak stukken over gelezen die men denkt te weten. Zo willen de hand vijlers het afgeven op het elektrisch vijlen.

Ze denken dat het vaker voorkomt bij koudbloeden en ruinen, maar ze weten het nog steeds niet zeker.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 16:30

Momenteel op de dierenarts aan het wachten. Ze heeft vanmiddag spuitende diarree gekregen en drinkt momenteel enorm veel en wilt niet echt hooi eten of iets anders . Hopelijk valt alles goed mee pff