Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

 
Profiel   

Ai, dat is een vervelende tegenslag...maagzweren kunnen echt heel lastig zijn om te verhelpen. Vooral als je de trigger nog niet goed weet. Met een schepje baking soda zag je bij die van mij gelijk verlichting (vergelijkbaarheid een rennie) en was voor mij genoeg om te weten hoe laat het was.... Veel sterkte! Hoop dat het meevalt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 00:55 



 
Profiel   

Ik geef als onderhoud Mastic Horse, werkt verbluffend goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 08:30 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik geef als onderhoud Mastic Horse, werkt verbluffend goed!


Heeft ze ook hele lange tijd bijgekregen na alle omeprazole. Denk bijna drie maand na de kuur van drie maand omeprazole. Ik weet het niet meer. Ze luicht nu terug enorm veel lucht . Ze eet nog goed maar staat wel goed opgetrokken. En weer scherper. We zijn sinds gisteren terug gestart met omeprazole dus hopelijk snel resultaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 09:29 



 
Profiel   

Ahja dat blijft een lastig puntje bij luchtzuigers ook, soms komt het door oorzaken van buitenaf. (stress door vuurwerk oid)

Ze ziet er wel super uit! alleen maar fijn dat ze praatjes krijgt die bij haar leeftijd horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 10:45 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ahja dat blijft een lastig puntje bij luchtzuigers ook, soms komt het door oorzaken van buitenaf. (stress door vuurwerk oid)

Ze ziet er wel super uit! alleen maar fijn dat ze praatjes krijgt die bij haar leeftijd horen.


Ze is ondertussen terug een beetje afgevallen. Maar gaat nog. Het is niet extreem. Hoop dat het door de maagzweren komt dat ze is afgevallen en niet door iets anders dat we niet weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:19 



 
Profiel   

llora schreef
Ninx schreef
Ik geef als onderhoud Mastic Horse, werkt verbluffend goed!


Heeft ze ook hele lange tijd bijgekregen na alle omeprazole. Denk bijna drie maand na de kuur van drie maand omeprazole. Ik weet het niet meer. Ze luicht nu terug enorm veel lucht . Ze eet nog goed maar staat wel goed opgetrokken. En weer scherper. We zijn sinds gisteren terug gestart met omeprazole dus hopelijk snel resultaat


Ik stopte onlangs ook even.... ze stond een paar dagen later gelijk met koliek.
Dus ik blijf het nu gewoon non-stop geven als onderhoudsdosering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:58 



 
Profiel   

Wanneer was de laatste maagscopie?

Ik slik zelf omeprazol, al jaren en zit op de helft van max dosering. Dat halveren is al vreselijk, maar stoppen helemaal. Artsen zeggen; blijven slikken.
Maar een alternatieve arts zei; je moet er doorheen ongeveer 3 weken en dan hersteld een deel wel weer. Maar dat is echt afzien.
Ook heb ik net een maagonderzoek gehad en poliepen volgens de mdl arts, juist door het gebruik van een maag medicijn.

Het fijnste is als je weet wat bij haar de oorzaak is en je iets kan aanpassen en veranderen, zodat het minder wordt. En evt kijken of er een alternatief middel is waar ze goed op reageert. Omeprazol werkt, maar is niet zo heilig en veilig als men denkt. Paardje is ook nog jong, dus je wil er niet aan vast blijven zitten.

Aan de andere kant; zijn jullie een tijdje bezig en waren jullie op de goede weg. Als je dit dan moet verlengen tot ze nog verder hersteld van alles, is het nodig.

Er gebeurt echt veel in korte tijd. Onze merrie zag je aan de buitenkant veranderen na verwaarlozing, maar ik zag nog tijden daarna andere veranderingen. Zeg maar gerust dat ze na een jaar redelijk stabiel was en ook alle kleine veranderingen klaar waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:04 



 
Profiel   

superpony schreef
Wanneer was de laatste maagscopie?

Ik slik zelf omeprazol, al jaren en zit op de helft van max dosering. Dat halveren is al vreselijk, maar stoppen helemaal. Artsen zeggen; blijven slikken.
Maar een alternatieve arts zei; je moet er doorheen ongeveer 3 weken en dan hersteld een deel wel weer. Maar dat is echt afzien.
Ook heb ik net een maagonderzoek gehad en poliepen volgens de mdl arts, juist door het gebruik van een maag medicijn.

Het fijnste is als je weet wat bij haar de oorzaak is en je iets kan aanpassen en veranderen, zodat het minder wordt. En evt kijken of er een alternatief middel is waar ze goed op reageert. Omeprazol werkt, maar is niet zo heilig en veilig als men denkt. Paardje is ook nog jong, dus je wil er niet aan vast blijven zitten.

Aan de andere kant; zijn jullie een tijdje bezig en waren jullie op de goede weg. Als je dit dan moet verlengen tot ze nog verder hersteld van alles, is het nodig.

Er gebeurt echt veel in korte tijd. Onze merrie zag je aan de buitenkant veranderen na verwaarlozing, maar ik zag nog tijden daarna andere veranderingen. Zeg maar gerust dat ze na een jaar redelijk stabiel was en ook alle kleine veranderingen klaar waren.


Scopie is geleden van januari met de eerste keer dat ze last had. Die stress wil ik haar niet nog eens aandoen. En dat vasten al helemaal niet. Ze heeft duidelijk symptomen. Zuigt meer lucht en staat opgetrokken en Als je aan haar buik komt gaan de oren naar achteren en dreigt om te stampen. Wat de aanleiding is geen idee. Ze heeft een tijdje voordroog bij gekregen en langzaam terug overgeschakeld naar droog hooi. Dit heeft ze altijd blijven krijgen maar dan wat minder en voordroog erbij.

Zou het vermageren door de maagzweren komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:35 



 
Profiel   

Zou goed kunnen, sommige paarden blijven eten met een maagzweer. Maar ken er ook die alles laten staan, zelfs hooi. Seizoenswisselingen kunnen ook maagzweren triggeren; minder tot geen gras meer op de wei, dekens, kou en wind enz. Blijft zo lastig om te achterhalen wat de terugval nu geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:27 



 
Profiel   

Ehm mijn luchtzuiger reageerde zo heftig op voordroog...kon hij totaal niet verteren en zorgde voor een enorme disbalans ook in de darmen en continu koliek. Ik zou geen voordroog geven aan een paard met maag/ darmproblemen.

Ze kunnen zeker vermageren door maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:26 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ehm mijn luchtzuiger reageerde zo heftig op voordroog...kon hij totaal niet verteren en zorgde voor een enorme disbalans ook in de darmen en continu koliek. Ik zou geen voordroog geven aan een paard met maag/ darmproblemen.

Ze kunnen zeker vermageren door maagzweren.


Zij kwam juist bij van voordroog en had idee dat ze minder luchtzuigde. Ze heeft het altijd blijven doen maar ik en pak minder

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 16:25 



 
Profiel   

Is er verder niks verandert? Stress kan ook een factor zijn en kan door van alles komen.

Wij hebben het omgekeerd gehad. Een luchtzuiger die bij ons direct stopte. Dan weet je als er heel veel anders is tegelijk niet wat de reden is, maar hij stopte echt direct.

Hebben jullie haar nog wel een beetje aan het werk gehouden de laatste tijd?

Wat zegt je veearts nu nog meer? Dat was wel een fijne meedenkende veearts.

Zonde van de terugval, maar het kan echt wel bij het proces horen en meer tijd kosten dan je hoopte nadat het zo goed ging nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 17:34 



 
Profiel   

Ach wat zonde ik begrijp je zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 17:44 



 
Profiel   

Dierenarts zei van dat ze het verwacht had dat ze is ging terug vallen in gewicht. Herfst is voor herstellende paarden een zwaar seizoen als overgang.

Van eten is er niet echt iets verandert. Nu van de buren wel gehoord dat vorige week er een paar keer een drone heeft overgevlogen en dat dat een speciaal geluid maakte en alle paarden er van begonnen te crossen en waar ik misschien ook aan denk. Hier is jagen ze in de buurt altijd in november tot half december. Dan stoppen de jagers meestal omdat ze het kat en muisspelletje met de politie beu zijn. Nu heb ik niet het idee dat ze er echt van freakt. Ze schrikt wel altijd even op dat wel. Vorig jaar is ze gekomen nadat ze gestopt waren met jagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 19:43 



 
Profiel   

Ja, soms weet je het niet.

Hier rijden trekkers langs, horen en zien ze genoeg en schrikken ze nauwelijks. Ook hard vuurwerk wordt vaak afgestoken, soms een heli over etc.

Maar dan zie of hoor ik helemaal niks en staan ze heel gespannen het bos in te kijken. Als ik het niet kan zien en horen, zal er wel iets zijn, maar kan er niks van maken.

Bij onze merrie van toen 19/bijna 20 hebben we ook maar gehoopt dat ze najaar en winter goed door kwam. Stug blijven voeren, wel dekens op etc.
Maar wat een verschil in het voorjaar en wat was dat toen fijn.

Je hebt goed contact met je veearts, jullie zaten op de goede weg en je moet je echt niet uit het veld laten slaan nu. Het kan alleen heel frustrerend zijn. Hopelijk was dit achteraf als je terug kijkt, een hobbel in de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 02:31 



 
Profiel   

llora schreef
Elisa2 schreef
Ehm mijn luchtzuiger reageerde zo heftig op voordroog...kon hij totaal niet verteren en zorgde voor een enorme disbalans ook in de darmen en continu koliek. Ik zou geen voordroog geven aan een paard met maag/ darmproblemen.

Ze kunnen zeker vermageren door maagzweren.


Zij kwam juist bij van voordroog en had idee dat ze minder luchtzuigde. Ze heeft het altijd blijven doen maar ik en pak minder


Hm, dat is de andere kant op..er zitten wel meer eiwitten in voordroog. Je kan natuurlijk voorzichtig een beetje experimenteren ermee. Ieder paard is uniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:39 



 
Profiel   

Het luchtzuigen is al minder. Hopelijk slaagt de omeprazole aan. Voordroog wil ik eventueel terug bijgeven maar weet niet of dit goed is voor maagzweren. Ze krijgt onbeperkt droog hooi van eerste snede.

Dierenarts wilt even afwachten wat de omeprazole doet en of ze daarna terug bijkomt.

Wat ik soms schrik van heb is dat ze misschien cushing zou hebben zoals sommige in mijn omgeving zeggen. Ze is vijf jaar
Maar buik staat nog goed rond het is weer op de bovenlijn en ribben dat ze afvalt.
Ik had het idee dat ze als ze enorm veel eiwitten krijgt dat ze dik blijft maar eens de eiwitten minderen valt ze af . Is mijn idee op de moment,
Voordroog bevat ook meer eiwitten dacht ik e.

Nadeel is constant hoge eiwitten voeren kan volgens mij niet goed zijn voor de lever. De myo protein flakes krijg ik er niet meer in. Trekt ze gewoon haar neus voor op. Zelfs met iets eronder gemengd wilt ze het niet eten.

Momenteel krijgt ze pulp geweekt met luzerne korrel en de alpengrun mash. Iets anders eet ze niet echt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:28 



 
Profiel   

Voordroog hoeft niet meer eiwitten te bevatten. Dat weet je alleen als je test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:31 



 
Profiel   

Het enigste dat verandert is de laatste weken is de myo protein flakes dat ze nu iets meer als drie weken niet meer krijgt . Dat is verandert naar pulp met luzerne korrel en alpengrunmash. Alpengrun mash heeft ze altijd gehad. Maar het is pas de laatste week dat ze is aan het afvallen en dat is ietsje nadat ik met de voordroog gestopt ben. Ook krijgt ze geen lijnzaad niet meer bij om dat ik schrik had dat ze te dik ging worden. Rustig afgebouwd met alles en dan ineens terug afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:34 



 
Profiel   

Kan heel goed een combinatie van factoren zijn. Maar de myo flakes en lijnzaad bevatten beiden sowieso meer eiwitten, dus kan heel goed dat ze daarop afvalt als je dat weghaalt en niet compenseert.
Of het ruwvoer het verschil maakt kun je alleen weten als je het getest hebt. Overigens wel de moeite waard om te doen, zodat je preciezer weet waar je aan kunt vullen.

Pulp is alleen buikvulling en wel goed voor de darmen. De Alpengrun mash zit ook niet veel in. Hoeveel luzernebrok geef je? Dit kun je wat opvoeren, maar kijk wel uit dat je de calcium:fosfor verhouding niet teveel uit zijn verband trekt. Omdat je ook al pulp voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:42 



 
Profiel   

llora schreef
Wat ik soms schrik van heb is dat ze misschien cushing zou hebben zoals sommige in mijn omgeving zeggen. Ze is vijf jaar
Maar buik staat nog goed rond het is weer op de bovenlijn en ribben dat ze afvalt.


Ik lees al een poosje mee omdat mijn paard ook vreselijk ingevallen is afgelopen winter.. dat bleek dus cushing te zijn.
Mijn paard blijkt dit al 6 jaar te hebben, toen was ze 9. Alleen niemand (ook geen dierenarts) herkent de eerste symptomen.
En toen ik jouw verhaal las dacht ik er ook al aan.​ Spierverlies op de bovenlijn had mijn paard ook heel erg.
5 jaar is inderdaad wel erg jong, maar je kan het laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:46 



 
Profiel   

Ze krijgt een schep en een half droge pulp met luzerne korrel gemengd en dan geweekt per dag en geeft iets meer als een halve emmer en krijgt een kleine baal en een half per dag van hooi en eet ze soms bijna op maar meestal blijft er liggen
En van de alpengrun mash een droge schep dat we weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:01 



 
Profiel   

Tilmar schreef
llora schreef
Wat ik soms schrik van heb is dat ze misschien cushing zou hebben zoals sommige in mijn omgeving zeggen. Ze is vijf jaar
Maar buik staat nog goed rond het is weer op de bovenlijn en ribben dat ze afvalt.


Ik lees al een poosje mee omdat mijn paard ook vreselijk ingevallen is afgelopen winter.. dat bleek dus cushing te zijn.
Mijn paard blijkt dit al 6 jaar te hebben, toen was ze 9. Alleen niemand (ook geen dierenarts) herkent de eerste symptomen.
En toen ik jouw verhaal las dacht ik er ook al aan.​ Spierverlies op de bovenlijn had mijn paard ook heel erg.
5 jaar is inderdaad wel erg jong, maar je kan het laten testen.


Hoop echt geen cushing. Volgende keer is mee bespreken met de dierenarts. Het is niet haar buik dat afvalt maar haar bovenlijn.

Ze loopt nu een twee a drie keer per week een twintig minuten onder het zadel. Wat ze enorm goed doet. Ze is soepel en alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:05 



 
Profiel   

Een tijdje terug al eens benoemd: maar wellicht eens testen op PSSM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:16 



 
Profiel   

Wat houd pssm in?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 26 [ 638 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen