Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:33

Het is inderdaad wel een heel groot verschil op een jaar tijd.
Hiermee zou ik toch ook verdergaan. Desnoods inderdaad naar een kliniek om onderzoeken veilig te laten verlopen.

DuoPenotti

Berichten: 29709
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:35

Wat voerde en deden die eerste eigenaren anders dan jij doet?
Misschien kun je daar de oplossing in vinden?

Maar ik zou er in deze conditie ook mee naar de kliniek gaan, het is echt te extreem in te korte tijd.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:36

De kliniek heeft vast ook wel hufter-proof hengstenboxen, die breekt ze heus niet af.
Mijn jonkie viel destijds zelfs gericht het personeel aan, maar dat konden ze prima handelen. De krijgen wel gekkere dingen binnen met 2x zo veel stokmaat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:37

Ik volg de rest van de adviezen....

Maar is er ook contact geweest met de vorige eigenaar? Als er klinisch niets te vinden is.... beetje gek wellicht, maar dit dier heeft vanaf veulen hetzelfde huis gehad.
Zou ze wellicht elders niet aarden? Heb je al eens contact gehad met deze mensen?

Er was dus ook een tussenliggende eigenaar? Weet je daar ook meer van?

Het verschil is echt verbluffend. Ik vind overigens dat je enorm je best doet, waarvoor complimenten!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:39

Sizzle schreef:
De kliniek heeft vast ook wel hufter-proof hengstenboxen, die breekt ze heus niet af.
Mijn jonkie viel destijds zelfs gericht het personeel aan, maar dat konden ze prima handelen. De krijgen wel gekkere dingen binnen met 2x zo veel stokmaat.


Ik denk dat het ts mogelijk gevoelsmatig vooral bezwaart een paard in deze conditie zoveel stress aan te doen.
Dat is hartstikke begrijpelijk, en ze zal het ook echt niet fijn vinden. Helaas kun je ze niets uitleggen....

Toch lijkt het erop dat je niet veel keus hebt.
Soms moet je je er dan toch maar aan overgeven. Nu afwachten leidt mogelijk toch tot verslechtering.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:40

Is dat hetzelfde paard? Daar moet echt iets mis zijn! Hoe werd ze bij de fokker gehouden? Wat kreeg ze daar te eten? Hoe werd ze daar behandeld en had ze daar een goede paardenvriend?

Ik zou denk ik met dit paard:
- zorgen dat de tanden nogmaals gedaan worden. Als ze met 5 jaar oud al enorme haken en ontstekingen had, dan heb je dat niet in 1 keer weer op orde.
- dit paard voorlopig geen luzerne geven
- het voer vooral nat voeren
- zorgen dat er een hooibak in de wei komt, zodat ze daar hooi bij bij eten als ze wil.
- toch (weer) een kuur tegen maagzweren geven
- evt eens een lading pijnstillers geven om te zien of ze daarvan opknapt
- zorgen dat ze niet koud kan worden, dus toch maar met dekens werken als het frisser / natter wordt (dan maar een watje ;-) )
- paard desnoods opladen en op praktijk van veearts zetten, wat Sizzle ook al voorstelt. Dan maar even wat meer stress

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:40

Even wel voor de verduidelijking. Ik heb ze in december mager gekocht.

Eerste eigenaar heeft ze verkocht in oktober. Heb contact met haar gehad

Daar zuigde ze geen lucht en stond eigenlijk te dik.
Ze kreeg daar zes kilo krachtvoer en voordrooghooi en kwam ook op de wei.

Krachtvoer durf ik niet zoveel. Want bekapper zei dat ze niet heel lang geleden hoefbevangen was geweest. Volgens de bekapper e

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:41

Staat dat dier niet krom van de pijn? En daarom alle spieren weg?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:42

Bij een Welsh-cob vind ik dat zeker geen rare gedachte Ninx. Die zijn toch wel vaak erg eenkennig en hoog sensibel.

Dan kan een onderzoek de situatie zelfs verslechteren, maar zonder minimaal een maagonderzoek zou ik niet willen experimenteren eigenlijk.

Alternatief is dan tijdelijk bij de fokker neerzetten.

Edit: hoefbevangen geweest zie ik nu.
Voeten op de foto geweest? Wellicht staat ze op haar hoefbeentjes.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-09-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29709
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:43

zes kilo krachtvoer bij dat ras?
Ja misschien werd ze daarop dik, maar ook dan is er een onderliggend probleem als dat nodig zou zijn om op gewicht te hebben.

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:45

Het is hier al enkele keren vernoemd, maar ik doe het ook nog eens. Ik denk ook aan leverbot.
Toen mijn paard dit had, zag ze er ook zo uit.
Niet alle dierenartsen denken daaraan. Het is in ieder geval goed te behandelen, moest het dat zijn.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 12:48

Marilu schreef:
Het is hier al enkele keren vernoemd, maar ik doe het ook nog eens. Ik denk ook aan leverbot.
Toen mijn paard dit had, zag ze er ook zo uit.
Niet alle dierenartsen denken daaraan. Het is in ieder geval goed te behandelen, moest het dat zijn.


Ga ik zeker aankaarten bij de dierenarts.
Hoeven zijn niet echt goed. Staat redelijk kort. Daarmee dat ze voornamelijk op zand staat en niet mee op de verharding.

Osteopaat is in februari en mei geweest.
In februari zat ze vast aan het middenrif en maag. Vermoedelijk nog van de maagzweren en de kaken. Van het luchtzuigen en rug zat vast. Mei was rug veel beter en maag en middenrif ook. Enkel de kaken nog een beetje door het luchtzuigen.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:01

Drinkwater? Drinkt ze leidingwater of uit een bron?

Hoe zien de paarden eruit die samen met haar op de wei gaan en hetzelfde hooi krijgen. Zijn die ook mager?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 13:14

Ze drinkt regenwater dat we opvangen. Of kraantjes water. Hangt er vanaf.

De andere paarden zijn bouletten op stokjes . Eigenlijk te dik.

Dikkie dik één en dikkie dik twee

Afbeelding
Afbeelding

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 13:17

Het is niet dat ik ze niet voor het financiële niet naar de kliniek durf brengen.
Heb gewoon schrik dat het zoveel stress geeft dat het nog erger wordt en nog meer afvalt.

Dierenarts dacht aan bloedvervetting of leververvetting door te snel afvallen bij de tussenpersoon die ze gekocht heeft. Daar is ze op twee maand tijd zoveel afgevallen. Was eerst niet van plan om deze pony te kopen maar had er zoveel medelijden mee en kon dit niet laten voorbij gaan en wilde dit beestje goed krijgen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 13:21

Rocamor schreef:
Is dat hetzelfde paard? Daar moet echt iets mis zijn! Hoe werd ze bij de fokker gehouden? Wat kreeg ze daar te eten? Hoe werd ze daar behandeld en had ze daar een goede paardenvriend?

Ik zou denk ik met dit paard:
- zorgen dat de tanden nogmaals gedaan worden. Als ze met 5 jaar oud al enorme haken en ontstekingen had, dan heb je dat niet in 1 keer weer op orde.
- dit paard voorlopig geen luzerne geven
- het voer vooral nat voeren
- zorgen dat er een hooibak in de wei komt, zodat ze daar hooi bij bij eten als ze wil.
- toch (weer) een kuur tegen maagzweren geven
- evt eens een lading pijnstillers geven om te zien of ze daarvan opknapt
- zorgen dat ze niet koud kan worden, dus toch maar met dekens werken als het frisser / natter wordt (dan maar een watje ;-) )
- paard desnoods opladen en op praktijk van veearts zetten, wat Sizzle ook al voorstelt. Dan maar even wat meer stress


Ze hebben hooinetten op de wei zelf ook. Maar komen ze eigenlijk niet aan.

Pijnstillers geprobeerd maar geen verschil. Kan ze wel eventueel terug op omeprazole zetten maar gaf gedurende drie maand ook geen verschil.
Voer krijgt ze nat. De myo protein flakes.

Ik ga de dierenarts contacteren. Is een dierenarts van de kliniek zelf dus zal eens horen wat hij zegt.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:22

Heb je haar laten nakijken op IBD? Veel dierenartsen denken hier niet aan maar het komt helaas meer voor dan je denkt.
Je kunt het vergelijken met de ziekte van Chron bij mensen, dan kun je erin stoppen wat je wil maar door de aandoening kunnnen de darmen het slecht verwerken.
Jouw paard kijkt op de foto net zo ellendig als de mijne toentertijd deed voordat IBD geconstateerd werd.
Ik zou sowieso beginnen met het geven van onverpakt hooi. Door verpakt hooi krijgen de darmen nog meer voor hun kiezen waardoor deze steeds slechter worden.

Succes met je paardje

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 13:25

valine schreef:
Heb je haar laten nakijken op IBD? Veel dierenartsen denken hier niet aan maar het komt helaas meer voor dan je denkt.
Je kunt het vergelijken met de ziekte van Chron bij mensen, dan kun je erin stoppen wat je wil maar door de aandoening kunnnen de darmen het slecht verwerken.
Jouw paard kijkt op de foto net zo ellendig als de mijne toentertijd deed voordat IBD geconstateerd werd.
Ik zou sowieso beginnen met het geven van onverpakt hooi. Door verpakt hooi krijgen de darmen nog meer voor hun kiezen waardoor deze steeds slechter worden.

Succes met je paardje


Ze krijgt onverpakt hooi. Voordroog geeft diarree. Maar zou ze geen constante diarree hebben met ibd? Want nu heeft ze vooral goede mest. Soms wel droog en de andere keer wat natter maar altijd mooie vaste drollen

Probiotica krijgt ze ook

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:27

llora schreef:
valine schreef:
Heb je haar laten nakijken op IBD? Veel dierenartsen denken hier niet aan maar het komt helaas meer voor dan je denkt.
Je kunt het vergelijken met de ziekte van Chron bij mensen, dan kun je erin stoppen wat je wil maar door de aandoening kunnnen de darmen het slecht verwerken.
Jouw paard kijkt op de foto net zo ellendig als de mijne toentertijd deed voordat IBD geconstateerd werd.
Ik zou sowieso beginnen met het geven van onverpakt hooi. Door verpakt hooi krijgen de darmen nog meer voor hun kiezen waardoor deze steeds slechter worden.

Succes met je paardje


Ze krijgt onverpakt hooi. Voordroog geeft diarree. Maar zou ze geen constante diarree hebben met ibd? Want nu heeft ze vooral goede mest. Soms wel droog en de andere keer wat natter maar altijd mooie vaste drollen

Probiotica krijgt ze ook


Ze hoeven niet constant diarree te hebben met IBD, ligt er ook een beetje aan welk gedeelte van de darmen is aangetast.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:29

Jammer dat ze zoveel stress heeft, maar het moet gewoon echt even gebeuren. En een veearts maakt wel ergere dingen mee.
Niet onderzoeken, gaat misschien nog meer ellende geven en schade, dus dat is echt geen optie meer.

Ik vind 6kg krachtvoer veel teveel voor zo een paardje. Fijn dat ze er beter uit zag, maar daar kan wel al de ellende zijn begonnen van maagzweren bijvoorbeeld.

Een slecht gebit is ook een probleem, maar een gebit zou niet slecht in zo een korte tijd moeten zijn als ze daarvoor goed onderhouden is.

Van maagzweren af komen kan lang duren en als de oorzaak niet is aangepakt, komen die wel terug.

Ontwormen kijkt heel nauw eigenlijk. Als dit niet goed is gedaan en of ze kreeg zoveel kilo krachtvoer, zijn ze juist vatbaar voor een flinke besmetting en niet alles komt eruit met mestonderzoek. Ook is het verkeerde middel geven, te weinig etc niet effectief.

Hoe zijn de slijmvliezen? Hoe is het oogwit?

Ik snap echt wat je allemaal doet, maar je doet al een tijdje van alles en het resultaat is gewoon niet goed. Daar kan jij niks aan doen als je aan de belt trekt en ook van alles doet en geeft. Je hebt ook geen rontgen ogen.
Maar dit paardje moet echt uitgebreid onderzocht worden. Dat zal stress geven, maar als het nog slechter wordt, kom je in een nood situatie en moet het ook of erger en dan ben je te laat.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:31

En Senior Priores van Subli?Is wel voor oudere paarden,maar wel een goede dikmaker.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:32

De voeten zou ik zeker niet uitsluiten hoor.
Ik kende een volbloed die ook zo veel stress had en er conditioneel niet best bij stond ondanks goed voer, niet kreupel en geen rare dingen bij de fysio.
Foto‘s lieten zien dat in beide voeten de hoefbeentjes haast door de zool staken door onoogemerkte HB. Ofwel gruwelijke chronische pijn maar symmetrisch en dus niet zichtbaar kreupel.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:35

Ik zou zelf eerder naar Den Hoek gaan met dit paard, juist omdat er al zoveel geprobeerd is verwacht ik daar eerder een antwoord dan op de reguliere kliniek.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:36

Heb je haar al eens gecheckt op zand in de darmen? Een paar keer achter elkaar testen. Teveel zand kan echt een paard giga doen afvallen.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:40

Wat een verschrikkelijke maar interessante puzzel om te hebben.

Doordat je omschrijft dat ze van oktober tot november zo enorm is afgevallen plus dat ze bij jou in het begin ook nog is afgevallen (als ik de foto's juist interpreteer) met daarbij het gedrag dat je omschrijft, doet mij vermoeden dat dit een paardje is dat erg veel moeite heeft met veranderingen.

Daarnaast was ze bij haar eerste eigenaar duidelijk te dik. Het verbaasd me helemaal niks dat ze daar hoefbevangenheid aan over heeft gehouden.

Zo enorm snel afvallen is, zoals je dierenarts terecht opmerkt, inderdaad gevaarlijk. Ook daarvan zou het me niet verbazen als ze met de gevolgen aan het dealen is. Niet alleen dat, ze kwam ook van een enorme hoeveelheid krachtvoer af. Haar darmen hebben zeer waarschijnlijk een flinke optater gehad (verwissels, stress). En als de darmflora niet in orde is dan worden voedingsstoffen ook niet opgenomen. Wat je er ook instopt. Is er al onderzoek gedaan naar de darmbacteriën? In sommige gevallen is een transplantatie doormiddel van mestwater een goede manier om de darmflora weer gezond te krijgen.

Ik kan helaas alleen maar hardop meedenken. Ik hoop van harte dat je de juiste aanpak weet te vinden. Heel veel sterkte en succes.