Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waar trek je de grens - Kosten

 
Profiel   

Ik loop hier al een tijdje mee...

Waar leg je de grens qua kosten als het gaat om medische problemen?
Mijn paard heeft een paar jaar geleden een ongeluk gehad, is geopereerd (koste al meer dan ik eigenlijk aankon, maar deels teruggehad van de verzekering). Sindsdien is het op en af. Ik heb wat medische onderzoeken betaald, komt niet echt iets uit. Paar jaar op de wei gestaan maar er veranderd niks, met belasting gaat hij toch weer onregelmatig lopen. Ondertussen begint hij meer problemen te krijgen, ik denk ook door het niksen (hij wordt ook wat vet). Hij heeft altijd al wat gevoelige longen gehad maar dit jaar is het ineens wel heel erg.
Alles bij elkaar denk ik erover om hem in te laten slapen, maar ik weet dat de problemen die hij heeft mogelijk verholpen kunnen worden... geen 100% garantie, maar de kans dat het in elk geval bosritjes waardig is wel aanwezig. Alleen dat kost dan weer heel veel qua onderzoeken en behandelen en om eerlijk te zijn heb ik het niet. Ik heb hem gekregen toen ik een tiener was en toen ik 21 werd moest ik hem zelf gaan betalen want ik was toen volwassen. Echter heb ik een lange studie gedaan en begin nu pas een beetje te verdienen, maar eigenlijk niet genoeg dat ik zoveel extra medische kosten zomaar kan betalen.
Ik sprokkel het steeds wel bij elkaar maar ondertussen komt het erop neer dat we nooit echt op vakantie gaan en alle luxe qua kleding enzo ook laat gaan (vind ik ook niet belangrijk dus dat is niet erg) maar ik kan ook helemaal niks met hem behalve een beetje poetsen en wandelen.
Het doet me dan een beetje pijn dat ik aan de ene kant zijn conditie wel zou kunnen verbeteren als ik gewoon het geld ervoor had, maar omdat ik het niet heb hem misschien beter kan laten inslapen omdat hij nu wel heel veel extra kwaaltjes begint te krijgen.

Ik vind het ook een beetje moeilijk om erover te beginnen aangezien het toch een beetje een taboe is...niet genoeg geld hebben voor de onderhoud van je paard.


Overigens kan ik gewoon zijn maandelijkse onderhoud prima betalen, maar hij heeft nogal vaak wat medische aandacht nodig (dit jaar al 2x gehecht moeten worden wegens lomp gedrag bijvoorbeeld) wat mijn potje steeds weer leegtrekt.


edit: hij is 16 trouwens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:05 



 
Profiel   

Je krijgt half bokt over je heen vermoed ik, met allemaal reacties van: als een paard nog te redden is moet je het doen.

Ik ben van het andere kamp: als je het niet kunt betalen, houdt het op.
Het laatste wat je zou moeten willen is een paard van 16 met een fiks kostenplaatje om 'm op te knappen verkopen of (nog erger) weggeven.

Inslapen is dan gewoon een prima optie. Of de slager, afhankelijk van of een DA het ook voldoende reden vindt (de mijne zou dit zonder meer begrijpen, maar er schijnen DA's te zijn die dit niet willen doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:14 



 
Profiel   

Ik persoonlijk zou het geen schande vinden als je je paard zou laten inslapen.

Je paard vindt zichzelf niet zielig en denkt niet wat vervelend dat ik morgen dood ga.
Je doet al een aantal jaar je best, je kunt helaas met de beperkte middelen die je hebt je paard niet meer verzorging bieden en er lijken alleen maar meer problemen bij te komen. Een "ziek" paard verkoop je niet in mijn ogen. Weggeven kleeft een enorm groot risico aan. Dan lijkt me het eerlijk voor je paard om gewoon voor inslapen/slachten te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:18 



 
Profiel   

Aangezien het paard geen weet heeft van dood en jij er imo al heel veel aan gedaan hebt en er blijkbaar nog veel moet gebeuren om hem zover te krijgen dat je kunt boshobbelen ( misschien) heb je eigenlijk je antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:23 



 
Profiel   

Nee hij gaat absoluut niet uit mijn beheer, daar ben ik wel heel erg zeker over. Het is een knap paard om te zien en op het eerste gezicht (en op de foto's) is er niks aan de hand. Naar de slager mag (helaas) sowieso niet omdat hij na zn ongeluk volgepompt is met bute.

Het is gewoon een hele moeilijke beslissing, het is namelijk wel echt mijn vriendje en ik heb steeds nog zoveel hoop dat we gewoon een beetje kunnen hobbyen, maar steeds opnieuw wordt die hoop weer de grond ingemept en dat gat dichtgegooid met euro's :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:26 



 
Profiel   

Sorry maar 2x hechtingen kan toch nooit een dusdanige kostenpost zijn dat je daar op leeg loopt.
Hoe zou zijn blessure opgelost kunnen worden en wat zou het kosten, wat is het perspectief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:27 



 
Profiel   

Een paard wat chronisch iets heeft, of iets heeft wat een enorm lang herstel nodig heeft mét de kans dat het nooit 100 garantie is, dat hij of zij pijnvrij loopt, is het voor mij klaar.

Om mij heen, zie ik mensen vechten, kostte wat het kost, een paard overeind houden.. wat ik niet slecht spreek, laten we dat even voorop stellen. Maar telkens weer in een bodemloze put terecht komen, omdat het paard telkens weer iets heeft of krijgt.

Voor mijn paard ben ik ook hard en duidelijk.
Niet vanwege geld, maar voor haar eigen belang.
Als zij een peesblessure krijgt en voor meerdere maanden op stal moet staan is het klaar.
Dát kan ik haar niet aan doen!

Heb een maal eerder zelf, een merrie gehad, met een heup breuk. Waarbij het door omstanders werd gebachetaliseerd, want zo erg was het niet.
Bleek gewoon een heup breuk te hebben en heb haar laten gaan. Voor mijn gevoel? Veel en veel te laat.
En dan vertrouw je op anderen hun inzicht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:29 



 
Profiel   

Ik zie er ook geen schande in om hem in te laten slapen als je de kosten niet kan betalen.
Je kan er geld in blijven pompen maar je moet ook aan jezelf denken.

Er gaan dagelijks duizenden dieren dood die prima gezond zijn, daar hoor je mensen nooit over. Als jij als baas er vrede mee hebt dan is dat genoeg, zo te horen denk je er goed over na

Beter een dag te vroeg in laten slapen dan een dag te laat

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:30 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Nee hij gaat absoluut niet uit mijn beheer, daar ben ik wel heel erg zeker over. Het is een knap paard om te zien en op het eerste gezicht (en op de foto's) is er niks aan de hand. Naar de slager mag (helaas) sowieso niet omdat hij na zn ongeluk volgepompt is met bute.

Het is gewoon een hele moeilijke beslissing, het is namelijk wel echt mijn vriendje en ik heb steeds nog zoveel hoop dat we gewoon een beetje kunnen hobbyen, maar steeds opnieuw wordt die hoop weer de grond ingemept en dat gat dichtgegooid met euro's :') .

Je zegt dat het echt je vriendje is.Dan zou ik hem niet laten afmaken omdat je er niet op rijden kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:33 



 
Profiel   

een paard heeft er toch geen weet van wat jij allemaal bedenkt en doet.
die doet zijn ding en dat is eten en doorgaan.
zou er in dit geval nog een fijne laatste periode van maken samen en dan laten hemelen.
soms is het geld er gewoon niet voor en dan houdt het op.
en dat is niet erg..nooit.

succes, het is echt een hele zware beslissing om te nemen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:34 



 
Profiel   

Devic schreef
Sorry maar 2x hechtingen kan toch nooit een dusdanige kostenpost zijn dat je daar op leeg loopt.
Hoe zou zijn blessure opgelost kunnen worden en wat zou het kosten, wat is het perspectief?


Het was ook niet alleen die 2x hechten (op zondagen, uiteraard. Hij kiest altijd zondagen of feestdagen) maar dat zijn wel dingen die extra aantikken naast de gewone medische kosten waarvoor je dus aan het sparen bent.

Oplossing voor zijn kreupelheid is een zenuwsnede met redelijke garantie, kosten zijn te overzien. Dit stel ik nu steed uit omdat er steeds iets tussenkomt. Die twee keer hechten kostte in totaal al 500 eu en aangezien het in dezelfde maand was was dat wel even een klapper. Zoals ik al zei ben ik pas net begonnen met echt verdienen na studie + Corona, dus ik had niet echt veel gespaard.
Alleen nu komt daar ineens die astma? bronchitis? overheen. De DA wacht even af, hij reageerde goed op prednison maar dat kan je natuurlijk ook niet eindeloos geven, maar ik vind hem de laatste dagen weer slechter worden. En dan denk ik dus, moet ik wel gaan beginnen aan al het gemodder op dat probleem terwijl het vorige probleem nog niet is opgelost.


Qua in laten slapen omdat ik niet kan rijden: is voor mij vervelend, maar voor hem ook. Hij wordt vet, baldadig en in het algemeen gewoon wat minder happy. Laatst een rondje buiten gestapt, vond hij prachtig, dagen erna was hij ook een stuk 'vrolijker' dan ervoor. Hij moet echt weer een beetje aan het werk om ook in zn koppie fris te blijven. Hij staat 24/7 in een paddock paradise met alle vrienden die hij zich kan wensen, dus wat dat betreft is het perfect, maar ik heb het idee dat hij de uitjes mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:36 



 
Profiel   

Persoonlijk: Hangt af van de prognose. Een koliekoperatie zou ik niet over twijfelen, een complexe peesblessure of artrose vind ik een ander verhaal. Toen mijn paard een complete diagnose kreeg van artrose in de rug vond ik het niet meer de moeite en is hij een weidepaard geworden. Hij mag blijven tot ik merk dat hij echt pijn heeft, maar voorlopig loopt die nog vrolijk te ravotten met een weidemaatje en kan er makkelijk een wandeling vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:37 



 
Profiel   

Hij heeft geen diagnose, probleem in het katrolgebied maar niet zichtbaar op foto's of echo. Hij komt moeiteloos door een klinische en röntgen keuring. Enige optie om te zien wat echt het probleem is is een MRI, maar dat is voor mij dus echt veeeeeelste duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:39 



 
Profiel   

Waar je de grens trekt kan alleen jij bepalen.

Ik heb 2 jaar terug bij mijn paard de grens getrokken toen hij met zware koliek stond. Ik had 2 opties, opereren of laten gaan. Hij was op dat moment 18.

Over de kosten heb ik het niet eens gehad met de dierenarts. Ik vond de risico's gewoon te groot en als het al zou slagen zou hij 6 weken verplicht op stal moeten staan. Dat ging hem echt niet worden. Hij kon prima op stal staan zolang hij niet alleen stond. Alleen op stal werd hij ontzettend onrustig.

Ik heb er dus voor gekozen om hem te laten gaan. Was de moeilijkste beslissing ooit want hij was mijn vriendje, mijn maatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:40 



 
Profiel   

Hij heeft dus hoefkatrol, zenuwsnede is dan een optie maar bedenk dat je ze dan ook kapot rijd want je heft de pijn en niet de aandoening op. En astma is een drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:41 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je krijgt half bokt over je heen vermoed ik, met allemaal reacties van: als een paard nog te redden is moet je het doen.

Ik ben van het andere kamp: als je het niet kunt betalen, houdt het op.
Het laatste wat je zou moeten willen is een paard van 16 met een fiks kostenplaatje om 'm op te knappen verkopen of (nog erger) weggeven.

Inslapen is dan gewoon een prima optie. Of de slager, afhankelijk van of een DA het ook voldoende reden vindt (de mijne zou dit zonder meer begrijpen, maar er schijnen DA's te zijn die dit niet willen doen)


Helemaal mee eens!

In Kerkdriel zit een slager die ook slacht voor de dierentuin. Dat is een filiaal van de Kok uit Goes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:44 



 
Profiel   

Maar dat is dus het punt... was het duidelijk dat er een groot risico was of een lang en paardonwaardig herstel, dan was de beslissing makkelijk.
Er is best een oke prognose, zijn astmatische klachten kunnen ook goed verholpen worden met zouttherapie en stomers. Ik heb alleen het geld niet :').

Hoefkatrol zelf is als diagnose niet echt volledig omdat het heel verschillend is wat er in het hoefkatrol kapot kan zijn en welke behandelingen daarvoor nodig is. Zolang er niks te zien is kunnen ze daar de volledige diagnose helaas niet voor geven en kunnen ze ook niet voorspellen wat de effecten van een zenuwsnede kunnen zijn. Je lost er inderdaad niks mee op, behalve dat je hem een beetje fit kunt houden. Jaarlijkse check om te kijken of je niks 'sloopt' is dan natuurlijk wel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:48 



 
Profiel   

Een zenuwsnede word niet zomaar gezegd, je mag er zelfs niet mee op wedstrijd uitkomen. Maar hko hoeft niet altijd te zien te zijn op foto's. Optie drie, half jaar op de wei en sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:50 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Hij heeft geen diagnose, probleem in het katrolgebied maar niet zichtbaar op foto's of echo. Hij komt moeiteloos door een klinische en röntgen keuring. Enige optie om te zien wat echt het probleem is is een MRI, maar dat is voor mij dus echt veeeeeelste duur.

Als hij moeiteloos door een keuring komt dan is hij nu dus niet kreupel.Dan kun je er toch een klein ritje op maken als hij zo graag werkt zoals jij zegt? Ik wil me overigens niet met andermans paarden bemoeien,maar je plaatst deze vraag nu eenmaal op Bokt dus ik kan dan mijn mening geven.Afmaken is heel definitief uiteraard en je zou daar best spijt van kunnen krijgen omdat het niet een dringend noodgeval is zonder enig uitzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:54 



 
Profiel   

Ik zit momenteel ook met een paard dat 6 weken op boxrust moet wat al ongeveer 4 maanden kreupel loopt op de volte. Samen met mijn partner heb ik de afgelopen tijd ook goed gesproken over waar bij ons de grens zit. Hij gaat sowieso niet weg, zelfs al kunnen we er niet op rijden en hij blijft alleen weidemaatje. Wel hebben we een optie om hem voor niet al te veel geld ergens te kunnen laten lopen ook al is dat verder weg van ons. Tuurlijk is hij wel gekocht om mee te rijden en voor de kar maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem dus in te ruilen voor een paard "wat het wel zou doen". Dan word het voor ons wachten tot we een grotere plek hebben en meer budget voor een extra paard.

Dit zijn onze grenzen:

1. Als hij niet langer een paard waardig leven heeft. Bijvoorbeeld niet meer op de grote weide, mag niet met een maatje of hij heeft te veel pijn.

2. Als het financieel echt de stoppen door slaat. We hebben een best groot potje voor de dierenarts maar als het in een keer in de dubbele cijfers zou lopen dan is dat voor ons echt niet mogelijk.

3. Als het medisch risico te groot is met veel te lang boxrust of herstel. Zoals nu 6 weken boxrust daar vechten we met z'n alle doorheen maar als de dierenarts straks zegt dat hij nog langer op boxrust moet dan gaat hij lekker z'n rol voldoen als grasmaaier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:56 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben om hem in te slapen slapen als het qua kosten niet meer realistisch is. Je kunt wel honderden/duizenden euro's in een dier blijven pompen, maar als je geen enkele garantie hebt dat hij nog weer een vrolijk leven gaat kunnen hebben, dan doe je het meer voor jezelf dan voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:57 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Hij heeft geen diagnose, probleem in het katrolgebied maar niet zichtbaar op foto's of echo. Hij komt moeiteloos door een klinische en röntgen keuring. Enige optie om te zien wat echt het probleem is is een MRI, maar dat is voor mij dus echt veeeeeelste duur.


Hier zitten wij nu ook mee, die van ons is wel pas 3. Dierenarts heeft heel eerlijk tegen ons gezegd dat we een mri konden laten doen maar ons dat niet aangeraden. Hij zei wat er ook uitkomt het behandelplan word dan waarschijnlijk toch 6 weken boxrust dus dan kunnen jullie hem net zo goed nu die 6 weken al op rust zetten zonder dat hij alle stress van een mri moet ondergaan. Mocht het na de 6 weken nog steeds geen verandering zijn dan gaan we eerst ook nog kijken met een fysiotherapeut en een ostheopaat want hij heeft al een behandeling gehad wat het zou moeten verhelpen. Rust is het enige wat nu zou kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 16:01 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je krijgt half bokt over je heen vermoed ik, met allemaal reacties van: als een paard nog te redden is moet je het doen.

Ik ben van het andere kamp: als je het niet kunt betalen, houdt het op.
Het laatste wat je zou moeten willen is een paard van 16 met een fiks kostenplaatje om 'm op te knappen verkopen of (nog erger) weggeven.

Inslapen is dan gewoon een prima optie. Of de slager, afhankelijk van of een DA het ook voldoende reden vindt (de mijne zou dit zonder meer begrijpen, maar er schijnen DA's te zijn die dit niet willen doen)

Dit scheelt mij typen, eens met Ibbel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 16:14 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben om hem in te slapen slapen als het qua kosten niet meer realistisch is. Je kunt wel honderden/duizenden euro's in een dier blijven pompen, maar als je geen enkele garantie hebt dat hij nog weer een vrolijk leven gaat kunnen hebben, dan doe je het meer voor jezelf dan voor hem.

Is je geld nu al simpelweg op? Zo niet, kan en durf je een termijn te stellen in tijd of budget waarna verbetring zichtbaar moet zijn? Durf je een lijn te zetten onder welke onderzoeken/ behandelingen je nog aangaat en welke niet meer?

Ben met mijn 6 jarige dit gehele jaar aan het kloten geweest. Wat begon met een onschuldig hoestje werd na de eerste ladingen medicatie en bronchoscopie een sticker 'astma', daar ging door weinig training en lompe kudde nog een patella-fixatie overheen. Vervolgens nog eens 2 x ziek met hoge koorts.

Ik heb haar nu een ruim jaar, en ben in 8 maanden een paar duizend euro lichter aan dierenartsen/ medicaties/ flexineb. Ik heb haar nu tot volgend jaar zomer gegeven, heb zelfs al contact gehad met slager om te informeren naar het hoe en wat. Verkopen is geen optie met haar medisch dossier, weggeven is aboluut geen optie aangezien paarden vaker er slechter op worden dan beter... Da verwacht ik niet dat zij een optie zijn, want pas 6 jaar...

Vooralsnog gaat het de goede kant op *klopt heel hard af*


anjali schreef
Ilse_123 schreef
Hij heeft geen diagnose, probleem in het katrolgebied maar niet zichtbaar op foto's of echo. Hij komt moeiteloos door een klinische en röntgen keuring. Enige optie om te zien wat echt het probleem is is een MRI, maar dat is voor mij dus echt veeeeeelste duur.

Als hij moeiteloos door een keuring komt dan is hij nu dus niet kreupel.Dan kun je er toch een klein ritje op maken als hij zo graag werkt zoals jij zegt? Ik wil me overigens niet met andermans paarden bemoeien,maar je plaatst deze vraag nu eenmaal op Bokt dus ik kan dan mijn mening geven.Afmaken is heel definitief uiteraard en je zou daar best spijt van kunnen krijgen omdat het niet een dringend noodgeval is zonder enig uitzicht.

Een keuring is heel wat anders dan belasting. Keuring is moment opname: 'ja, hij kan z'n pootjes buigen, en direct daarna 10 meter lopen zonder kreupelen.' 'ja, hij kan links om en rechtsom rennen' ...maar kan hij ook 25 klm door het bos sjouwen en de volgende dag nog normaal een dressuurtraining lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 16:16 



 
Profiel   

Juut schreef
Een keuring is heel wat anders dan belasting. Keuring is moment opname: 'ja, hij kan z'n pootjes buigen, en direct daarna 10 meter lopen zonder kreupelen.' 'ja, hij kan links om en rechtsom rennen' ...maar kan hij ook 25 klm door het bos sjouwen en de volgende dag nog normaal een dressuurtraining lopen?

Dat laatste is meer een kwestie van trainen en opbouwen dan van het paard zelf.
Als je dat probeert met een gezond, maar niet-getraind paard is de kans idd groot dat je hem kreupel rijdt.
Een keuring is idd een momentopname, maar de buigproef simuleert op korte tijd extra belasting.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 16:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen