Waar trek je de grens - Kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:33

Ilse_123 schreef:
Qua in laten slapen omdat ik niet kan rijden: is voor mij vervelend, maar voor hem ook. Hij wordt vet, baldadig en in het algemeen gewoon wat minder happy. Laatst een rondje buiten gestapt, vond hij prachtig, dagen erna was hij ook een stuk 'vrolijker' dan ervoor. Hij moet echt weer een beetje aan het werk om ook in zn koppie fris te blijven. Hij staat 24/7 in een paddock paradise met alle vrienden die hij zich kan wensen, dus wat dat betreft is het perfect, maar ik heb het idee dat hij de uitjes mist.



Waarom doe je dat dan niet vaker?


En over wat voor kosten gaat het hier over.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:40

Sclimpre schreef:
Juut schreef:
Een keuring is heel wat anders dan belasting. Keuring is moment opname: 'ja, hij kan z'n pootjes buigen, en direct daarna 10 meter lopen zonder kreupelen.' 'ja, hij kan links om en rechtsom rennen' ...maar kan hij ook 25 klm door het bos sjouwen en de volgende dag nog normaal een dressuurtraining lopen?

Dat laatste is meer een kwestie van trainen en opbouwen dan van het paard zelf.
Als je dat probeert met een gezond, maar niet-getraind paard is de kans idd groot dat je hem kreupel rijdt.
Een keuring is idd een momentopname, maar de buigproef simuleert op korte tijd extra belasting.

Volgens ts zou hij zowel klinisch als röntgenologisch moeiteloos door de keuring komen.Het zal wel aan mij liggen maar dan is hij toch goed? Waar is een keuring anders voor?Je moet wel aangeven bij een keuring voor welk werk hij geschikt moet zijn uiteraard en misschien kan die 25 kilometer door het bos dan niet,maar lichter werk wel?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:43

Het eerste wat ik zou doen (en dat doet pijn, dat besef ik, ik heb het meegemaakt) is het idee om het paard ooit nog rijdbaar te krijgen op te geven. Echt, gewoon wegstoppen, geen sprankel meer koesteren, niet meer denken: als dit, dan misschien dat en dan kan ik misschien toch weer rijden.
Verleg je doel naar: kan dit paard pijnvrij paard zijn? En wat is daarvoor nodig? Het kan soms heel wat voeten in de aarde hebben voordat je echt het ideale management bereikt hebt om een chronisch geblesseerd paard 'goed' te houden, maar op het einde van de rit hoeft dit niet per sé duur te zijn (al kan de weg ernaartoe wel wat meer van je vergen, zowel financieel als emotioneel). Doe dit in nauw overleg met de vakmensen die je rond je paard verzamelt: hoefsmid en dierenarts op kop.

Tweede vraag en daar valt of staat alles mee: wil je dat?
Wil je dat doel verleggen naar weidepaard/grasmaaier? Als daar het antwoord 'nee' op is, dan ben je natuurlijk sneller aan het einde van wat mogelijk is.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:45

Maar Anjali, TS schrijft ook dat het dier bij belasting weer onregelmatig gaat lopen. Dus blijkbaar trekt hij de klinische keuring wel, is er op de röntgenologische keuring niets te zijn, maar heeft het dier toch pijn bij belasting.

Dan is een simpel staptochtje ook niet te doen, natuurlijk. Daar kan hij dan wel psychisch van opknappen, maar als hij er fysiek problemen van krijgt, helpt dat linksom of rechtsom niets.

Wat mij betreft: het paard is onverkoopbaar, weggeven moet je niet willen en financieel zit je wel tegen de max, dus ik zou het paard laten gaan. Geef hem een laatste mooie korte periode, probeer of je dan wat pijnstilling kan geven en geef hem nog die laatste wandelingen (en jezelf de tijd voor het afscheid) en laat hem gaan.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:54

100% begrip voor je situatie en een moeilijke keuze.
Zelf heb ik mijn 14 jarige merrie laten inslapen omdat ze een cyste in haar been had, we hadden na jaren dokteren echt het maximum aan buut bereikt, pijnstillers osteopaat en ze bleef kreupel. Dan zijn er nog allerlei dure opties, maar ik heb er voor gekozen om te stoppen met dokteren.
Inderdaad een harde keuze en nog steeds denk ik met heimwee aan haar terug. Soms een stiekeme gedachte, van had ik niet toch...
Maar een paard van 14 op pensioen, ik begin er niet aan.

Laten we wel wezen, paarden hebben is een dure hobby, maar als de hobby niet zo uitpakt als je wilt dan moet je keuzes maken. Jouw levenskwaliteit weegt ook mee en je staat aan het begin van je werkzame leven.
Als je later een groot huis met hectaren weides hebt is het misschien anders, maar voor nu, ik zou ook de keus maken om op een zachte manier afscheid te nemen.
Vergeet niet om een mooie fotoshoot te maken, dan heb je nog mooie herinneringen aan je paard.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 18:04

Het klopt inderdaad dat hij ondanks goede keuringen ( juist extra buigproeven laten doen om zeker te zijn) na teveel belasting toch licht onregelmatig is. Niks warm of dik, maar 100% draven doet hij dan ook niet. Overigens is een stap ritje ook niet alleen stappen, hij stuitert ook een beetje en dat is natuurlijk niet bevorderlijk.

Ik vind de tip van een budget wel een goede, qua tijd geven werkt het niet, ik roep al 3 jaar dat ik wel kijk hoe het volgend jaar is. Hij is fysiek goed genoeg als grasmaaier dus ik heb (teveel) tijd om knopen door te hakken. Maar ik zou natuurlijk met m'n budget kunnen aankloppen bij de DA en vragen of hij er zo nog iets in ziet. Beetje de omgekeerde wereld misschien maar wel realistisch.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:17

Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:18

Ilse_123 schreef:
Het klopt inderdaad dat hij ondanks goede keuringen ( juist extra buigproeven laten doen om zeker te zijn) na teveel belasting toch licht onregelmatig is. Niks warm of dik, maar 100% draven doet hij dan ook niet. Overigens is een stap ritje ook niet alleen stappen, hij stuitert ook een beetje en dat is natuurlijk niet bevorderlijk.

Ik vind de tip van een budget wel een goede, qua tijd geven werkt het niet, ik roep al 3 jaar dat ik wel kijk hoe het volgend jaar is. Hij is fysiek goed genoeg als grasmaaier dus ik heb (teveel) tijd om knopen door te hakken. Maar ik zou natuurlijk met m'n budget kunnen aankloppen bij de DA en vragen of hij er zo nog iets in ziet. Beetje de omgekeerde wereld misschien maar wel realistisch.

Dit is dan een voorbeeld van een paard dat goed door alle keuringen komt en toch niet goed is.Wel vind ik dat keuren dus kennelijk helemaal geen garantie geeft.Want heel veel paarden die goed door alle keuringen komen wisselen voor zeer hoge bedragen van eigenaar.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:19

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Amen _/-\o_

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:30

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Zo!!! Amen!!!

Elin_

Berichten: 9635
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:43

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.



Amen!
Vooral iets chronisch. Hierzo een merrie laten inslapen na hko latere stadium. Lang kunnen rekken met speciaal beslag, maar ze werd steeds sneller onregelmatig. Heb het aftakel proces nieteens afgewacht. Bij de 2e keer zeer onregelmatig de keuze gemaakt.

Bedenk ook dat hij van de dood niks merkt, maar elke keer wat mankeren en daar last van hebben merkt hij wel.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:44

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


couldn't agree more! je doet wat je kunt.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:46

Wat Sas_Mon ben ik het ook wel mee eens.

En had hij iets wat door rust en tijd over zou gaan was dat nu ook geweest.
Want dat vind ik vaak ook nog wel een optie een jaar op de wei gooien ipv dure onderzoeken en kijken wat er dan gebeurt.
Maar helaas geeft hij dan ook geen verbetering.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:24

Goh, dit klinkt zo herkenbaar. Mijn vorige paard, Mish, was er ook zo een. Zij was onverklaarbaar kreupel. Alle onderzoeken een voor een gedaan; foto's, echo's, scintigrafie, MMEP-test, ga zo maar door. Iedere keer weer een nieuw onderzoek van een paar honderd euro, want ja, misschien komen we er nu eindelijk achter wat het is dus laten we dit ook nog maar doen. Ondertussen tig supplementen, extra verzorgingsproducten, et cetera. Ik ging bijna blut op haar.

Puntje bij paaltje is ze op zesjarige leeftijd ingeslapen, want we kwamen zowel aan het einde van wat er te onderzoeken was, als aan het einde van de lijst met mogelijke kwalen die ze kon hebben welke nog kans hadden op verbetering, als aan het einde van de spaarpot. Toen hebben we met de dierenarts heel realistisch gekeken en de knoop doorgehakt dat we haar moesten laten gaan. Ook alleen met rust op de wei had ze namelijk geen 100% paardwaardig bestaan meer. Ik gun zo'n paard een blij leven zonder pijn en klachten. Kan dat niet, dan ga ik het niet eeuwig rekken ten koste van alles. Dat gun ik mijn diertjes niet.

Ik denk als we alles bij elkaar optellen (onderzoeken, supplementen, dierenartsen, extra kosten, etc) dat er in die drie jaar echt hoog in de duizenden euro's aan geld in gegaan is, en uiteindelijk kochten we er verrekte weinig voor.

Ik heb sindsdien besloten: ik ga mezelf nooit meer zo laten leeglopen op een paard. Daarom zit mijn huidige merrie in de verzekering. Kost ook geld, maar is wel heel veel voorspelbaarder qua bedragen.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:43

Ik vind de vragen in Gini's post hele goede om over na te denken.

Mijn pony is ook al jaren aan 't kwakkelen (hoefbevangenheid, atrose). Denk al ruim 5 jaar, nu is hij 20 jaar en heb ik eindelijk sinds een half jaartje ofzo het idee van hem als rijpaard opgegeven. Dit was echt heel moeilijk, maar het elke keer op en neer en weer opbouwen, weer niks kunnen doen en weer hoop houden kostte ook heel veel energie.

Dus dan de vraag of ik hem pijnvrij genoeg kon houden. Ja, hij is blij. Ja, hij is een dure grasmaaier en ja, ik heb 't krap. Dit maakt het moeilijk, maar zo lang hij blij is mag hij blijven.

Het is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik heb er ook echt serieus over nagedacht hem te laten inslapen, om het geld en wat veel hier zeggen, daar hoef je je niet schuldig om te voelen, maar dat kun je wel tegen jezelf zeggen, maar hoe zou 't voelen? Ik heb een kind en zou 't aan hem niet uit kunnen leggen, dus dit geeft aan dat ik er niet 100% achter zou staan en de kans groot is dat ik spijt krijg/me schuldig zou gaan voelen.

Ik hield me eerst voor:zolang hij blij is en ik geld heb mag hij blijven en ik hoop dat hij eerder op is dan m'n geld. Ik had wel de keuze gemaakt om wel supplementen te geven, maar geen speciaal beslag te doen, wat ook een optie was/is (door de kosten en mijn paard houdt niet van de hoefsmid).

Nu laatst stond hij op 3 benen. Dat liet me echt nadenken. Als het iets duurs zou zijn met een goede prognose zou ik 't doen (en dus het niet zelf kunnen betalen), duur, geen goede prognose, houdt 't op. Niet duur, maar heel lang en dat ik dus wist dat m'n paard niet blij zou zijn, ja, dan houdt 't ook op. Het duur, wel goede prognose verbaasde mij zelf, want dit was dan m'n geld is op. Maar dat is verstand en m'n gevoel stond er echt niet achter.

Alleen alles is subjectief. Peesblessure, in elk geval 6 weken apart. Dit vind ik te overzien. Zolang hij blij blijft. Is niet ideaal en wel weer dierenarts kosten, maar te doen.

Het stapelt op, maar ik weet nu dat mijn grens heel ver ligt. Ik zou mezelf dus eerder in de schulden steken dan dat ik hem laat inslapen. Ik heb m'n paard al 18 jaar en hij is 't waard.

Het is jouw paard, jouw geld, jouw gevoel, jouw keuze. Een hele moeilijke keuze waarop alleen jij het antwoord weet.

Anoniem

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:02

Als ik het dus goed begrijp kan hij prima pijnvrij op de wei en enkel na te zware belasting is hij licht onregelmatig?
Persoonlijk zou ik hem gewoon op de wei zetten en ja, het rijden uit je hoofd zetten.
Als ie nog gelukkig wordt van aan de hand naar het bos, dan waarom dat niet vaker doen?
Als je dat niet ziet zitten vanwege kosten, tja, dat is een keuze.
Heeft ie astma of is ie dampig of last van stof in het hooi.

Ieder voor zich, persoonlijk doe ik mijn paard niet weg, zekers niet als ie gewoon pijnvrij op de wei kan. Het gebruiksdowl is dan misschien weg, maar mijn band met het dier is er nog steeds, die is voor mij persoonlijk belangrijker.

Anoniem

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:04

Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:12

Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


En zout kun je niet verdampen... Dus je stoomt nog steeds alleen maar met water

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:16

Dier is kreupel. Dus het dier heeft pijn.
Dier heeft astma dus het dier is ongemakkelijk.
Los van het financiële is dit gewoon een dier met pijn en ongemak dat wel of niet hersteld zou kunnen worden (gok geen garantie). Hetgene dat je aan haalt als "herstelling" (zenuwsnede) noem ik niet bepaalt een herstelling.
Dit dier is gewoon fysiek "klaar om te gaan" bot gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:17

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


En zout kun je niet verdampen... Dus je stoomt nog steeds alleen maar met water

Idd leuk voor een snotneus, niet voor astma :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:21

Ayasha schreef:
Dier is kreupel. Dus het dier heeft pijn.
Dier heeft astma dus het dier is ongemakkelijk.
Los van het financiële is dit gewoon een dier met pijn en ongemak dat wel of niet hersteld zou kunnen worden (gok geen garantie). Hetgene dat je aan haalt als "herstelling" (zenuwsnede) noem ik niet bepaalt een herstelling.
Dit dier is gewoon fysiek "klaar om te gaan" bot gezegd.

Dier is licht onregelmatig na te veel belasting, niet constant kreupel, waar lees je dat?

Als een dier ook continue kreupelt in vrije beweging, dan is dat idd niet paardwaardig, maar dat staat er niet.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:52

Sas_Mon schreef:
Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Maar het gaat ook wel om het rijden toch? Want zonder belasting is hij toch goed?

Het natuur argument snap ik niet zo goed, wil je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Ik denk dan: in de natuur dit of dat, maar ten eerste gaat het hier niet om een paard wat constant kreupel loopt. Ten tweede gaat de rest van je bericht juist over verantwoordelijkheid nemen en niet over wat er in de natuur zou gebeuren, want daar is geen sprake van, want een dier is hier vaak afhankelijk van ons. Wat heeft die natuur er dan precies mee te maken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:07

Het dier is ‘onregelmatig’ na belasting. Gebaseerd op TS haar berichten in dit topic is ‘belasting’ niet een dressuur training maar er op gaan zitten.
Ik calculeer daar bij in (ook door de hoeveelheid aan onderzoeken er naar) dat dir dier wel wat meer zal zijn dan ‘onregelmatig’ gezien het merendeel van de paardenmensen pas een ‘onregelmatige gang’ zien als het dier gewoon kreupel is. Een zenuwsnede wordt niet aangeboden voor een onregelmatigheidje bij mijn weten.

Dan haalt TS aan dat hij steeds meer problemen krijgt, all in all klinkt dier niet als een paard dat zonder belasting happy is want dan kon ze hem op weide gooien en zorgde hij niet voor een financiële kater.

Als hij niet zonder een hoop ingrepen die bakken geld kosten gelukkig kan zijn op weide dan heb je een paard dat wellicht gewoon klaar is met het leven.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:10

Maar wat is in dit geval al "teveel belasting"?
Kijk als hij even uit zijn plaat gaat met de rest en hij is daarna bv kreupel/onregelmatig, tja dan is dat al een teveel belasting.

Sommige kunnen wel zeggen, maar als weide paard, is hij dan wel goed?
Maar niet ieder paard wordt daar blij van.
Die van mij had een blessure en moest een tijdje op rust, daarna alleen wat stappen aan de hand. Ze was echt diep ongelukkig ervan.
Ondanks ze overdag lekker met andere op de weide stond, nachten ook lekker buiten.
En wat was ze blij dat ze uiteindelijk onder de man buiten mocht gaan stappen, ze leefde weer helemaal op.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:32

Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


Off topic: maar stomen met een zoutoplossing helpt het slijm in de longen dunner te houden, waardoor het daarna in het werk makkelijker los kan komen/ er uit gehoest kan worden. De vorming van taai slijm wordt door het stomen tegen gegaan/ waarmee het risico op ontwikkelen van dampigheid tegengegaan wordt.

Het overmatige slijm is dan wel het het gevolg van Equine Astma ( overmatige slijm prodcutie tgv allergische reactie op omgevingsprikkels)

Zie ook:
Stoombox kuur Universiteit Utrecht.. Of inzet van de flexineb bij Equine Astma...


Dus Vjestagirl, Mindim.. .stomen met fysiologisch zout wordt wel degelijk ingezet bij Equine Astma..