Waar trek je de grens - Kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:06

Punz schreef:
Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


Off topic: maar stomen met een zoutoplossing helpt het slijm in de longen dunner te houden, waardoor het daarna in het werk makkelijker los kan komen/ er uit gehoest kan worden. De vorming van taai slijm wordt door het stomen tegen gegaan/ waarmee het risico op ontwikkelen van dampigheid tegengegaan wordt.

Het overmatige slijm is dan wel het het gevolg van Equine Astma ( overmatige slijm prodcutie tgv allergische reactie op omgevingsprikkels)

Zie ook:
Stoombox kuur Universiteit Utrecht.. Of inzet van de flexineb bij Equine Astma...


Dus Vjestagirl, Mindim.. .stomen met fysiologisch zout wordt wel degelijk ingezet bij Equine Astma..


Werkt anders bij mensen dan zeker?

Ik lees het al, het is een verzamelnaam voor COPD, dampigheid of RAO. Astma bij mensen is weer wat anders, excuus dan!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:28

Het is ook geen stomen maar vernevelen. Dit wordt wel degelijk ook humaan toegepast.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:49

Wat is nou eigenlijk de diagnose die dat onregelmatig lopen verklaart? Met welke reden is die zenuwsnede geadviseerd?

Domme ongelukjes kunnen altijd gebeuren, en luchtwegproblemen zijn over het algemeen best aardig onder controle te krijgen zonder dat je armlastig wordt.

Dus dan gaat het eigenlijk met name om het eerste. Wat is de diagnose die de arts heeft gesteld waarvoor een zenuwsnede een oplossing zou zijn?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:52

Ik had twee mini's, een was vrij oud en een had een blessure. Ik riep al jaren dat als er één moest ingeslapen worden om wat voor reden dan ook de ander mee mocht. Ze waren al zolang samen en ik kong geen van beide aandoen om nog eens te moeten wennen aan een nieuwe pony of zelfs een nieuw huis. Deze twee waren zo op elkaar ingespeeld dat ik dat echt geen optie vond.

Toen kwam de dag (eigenlijk week) waarin de beslissing gemaakt moest worden, de pony met blessure kreeg binnen een paar dagen helse pijnen waar de DA van aangaf dat dit alleen maar nog erger zou worden naarmate het écht herfst en écht winter zou worden. Het was wel te onderdrukken maar hij zou nog pijn hebben. Hij had zo'n pijn dat hij er zelf gevaarlijk van werd.

Ik heb de knoop doorgehakt en de afspraak voor beide gemaakt, heel moeilijk en heel belastend. Mensen vonden er wat van maar daar heb ik me echt niks van aangetrokken. Ze zijn op zaterdag samen ingeslapen en het was zo mooi en vredig en tot de dag van vandaag heb ik geen spijt ervan dat ik een pony 'extra' heb laten inslapen.

Niet helemaal gerelateerd op medische kosten want die waren niet aan de orde in mijn geval maar wel je eigen gevoel volgen. Nog tien jaar of langer met een pony zeulen waar je van weet dat hij een medisch mietje is heeft ook geen doel.

karrij
Berichten: 1051
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:55

Kan me je dilemma goed voorstellen en je paard laten gaan kan ik me ook voorstellen.

ik zou dan niet voor een ander paard gaan als hij er niet meer is, 1 zal je er ook geen geld voor hebben momenteel en 2 moet je dan toch echt voor een buffer gaan zorgen.

Paarden zijn erg duur.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:18

Ik lees even mee! Loop een beetje tegen hetzelfde aan, behalve dat ik de kosten wel kan betalen maar ik het inmiddels wel een beetje te gek vind worden. Ik heb een 16-jarige haflinger die mij het afgelopen jaar al meer dan 5.000 euro aan DA heeft gekost en meer dan 1000 euro aan aanpassingen in de paddock (zoals een hooi-automaat, rubber matten, extra zand etc.) Hij heeft PPID, PSSM1, is insulineresistent, heeft imuungemedieerde keratitis, chronische peesblessures en artrose. Alleen, paard loopt er nu wel weer florisant bij dus vind hem niet slecht genoeg om in te laten slapen.

Buiten de DA-kosten maakt hij ook nog flinke maandelijkse kosten om hem 'goed' te houden aan speciaal voer, hooi steeds testen, medicatie (prascend en oogdruppels), supplementen (artrose en PSSM1).

Ik vraag me dus ook weleens af wanneer het genoeg is. Het is bij hem niet in 1x een koliekoperatie van X-duizend euro maar het is elke keer iets 'kleins', bijna elke maand een rekening van 300 euro. Ritje kliniek 700 euro. Buiten de nog 'normale' maandelijkse kosten zoals hoefsmid, entingen, wormenkuren, wormtesten, weidebeheer, onderhoud etc.

Lastig he? -O-

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:44

Het is vanaf de pc makkelijk oordelen over andermans paard.
Zo was Nelleke's paard bij mij denk ik al in de paardenhemel en mijn paard met zijn problemen wellicht bij haar al in de paardenhemel :P .

We missen het gevoel van de band die we hebben met andermans paard en dat maakt dat we er veel objectiever naar kunnen kijken en sneller zullen zeggen: inslapen.

Je moet vooral met jezelf vrede hebben als je de knoop doorhakt.
Misschien is een goed gesprek met je dierenarts een idee.

Ik heb ook gewoon het liefst de situatie waarin mijn haflinger toen stond...toen was er geen keus meer Ook niet fijn, integendeel, maar ik had er op dat moment wel vrede mee, tussen de tranen door.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:47

Ilse_123 schreef:
Het klopt inderdaad dat hij ondanks goede keuringen ( juist extra buigproeven laten doen om zeker te zijn) na teveel belasting toch licht onregelmatig is. Niks warm of dik, maar 100% draven doet hij dan ook niet. Overigens is een stap ritje ook niet alleen stappen, hij stuitert ook een beetje en dat is natuurlijk niet bevorderlijk.

Ik vind de tip van een budget wel een goede, qua tijd geven werkt het niet, ik roep al 3 jaar dat ik wel kijk hoe het volgend jaar is. Hij is fysiek goed genoeg als grasmaaier dus ik heb (teveel) tijd om knopen door te hakken. Maar ik zou natuurlijk met m'n budget kunnen aankloppen bij de DA en vragen of hij er zo nog iets in ziet. Beetje de omgekeerde wereld misschien maar wel realistisch.


Even een hele andere insteek, maar er is dus niks te vinden en hij loopt wel onregelmatig. Is dit dier weleens serieus recht gericht? is hij weleens losgemaakt in de rug? Zenuwschede zonder duidelijke diagnose zou ik nooit aan beginnen.

De luchtwegproblemen..heb je weleens gewoon hooi nat gemaakt? is het echt astma of kan het ook een allergische reactie zijn?

Ik begrijp heel goed dat je alle medische kosten niet (meer) kan betalen, de dierenarts is helaas ook schrikbarend duur en persoonlijk zou ik het dan ook niet oplossen meer via de DA tenzij het echt niet anders kan. (te vaak dure onderzoeken meegemaakt met vage diagnoses terwijl de problemen elders zaten)

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:52

Punz schreef:
Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


Off topic: maar stomen met een zoutoplossing helpt het slijm in de longen dunner te houden, waardoor het daarna in het werk makkelijker los kan komen/ er uit gehoest kan worden. De vorming van taai slijm wordt door het stomen tegen gegaan/ waarmee het risico op ontwikkelen van dampigheid tegengegaan wordt.

Het overmatige slijm is dan wel het het gevolg van Equine Astma ( overmatige slijm prodcutie tgv allergische reactie op omgevingsprikkels)

Zie ook:
Stoombox kuur Universiteit Utrecht.. Of inzet van de flexineb bij Equine Astma...


Dus Vjestagirl, Mindim.. .stomen met fysiologisch zout wordt wel degelijk ingezet bij Equine Astma..



Vernevelen doe ik bij mijn paard ook ivm luchtweg problemen.

Mocht ze te extreem staan qua knijpen en ze er niet "makkelijk" vanaf kunnen komen is het voor mij klaar
Ze is nu 20, ze is nog hartstikke tevreden met zichzelf ondanks dat ze soms echt extreem benauwd is.
Maar ik vind het niet eerlijk om een paard wat extreem benauwd is en het niet kan snappen niet eerlijk om door te laten lopen.
Ik doe mijn best haar fit te houden

Maar als dit niet meer afdoende is(vernevelen, beetje werk en nat hooi).
Dan is het klaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:01

Punz schreef:
Mindim schreef:
Met een zoutoplossing stomen helpt tegen astma? Hoe dan? Astma zit in de longen, daar helpt stomen niet voor.


Off topic: maar stomen met een zoutoplossing helpt het slijm in de longen dunner te houden, waardoor het daarna in het werk makkelijker los kan komen/ er uit gehoest kan worden. De vorming van taai slijm wordt door het stomen tegen gegaan/ waarmee het risico op ontwikkelen van dampigheid tegengegaan wordt.

Het overmatige slijm is dan wel het het gevolg van Equine Astma ( overmatige slijm prodcutie tgv allergische reactie op omgevingsprikkels)

Zie ook:
Stoombox kuur Universiteit Utrecht.. Of inzet van de flexineb bij Equine Astma...


Dus Vjestagirl, Mindim.. .stomen met fysiologisch zout wordt wel degelijk ingezet bij Equine Astma..

Kan ik me wat bij voorstellen. Astmapatienten hebben vaak veel baat bij een bezoek aan de zee, de zilte lucht doet veel goed. Ik merk het zelf ook, en ik heb niet eens astma. Mijn vriend wel en die komt aan zee nog meer tot leven.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:06

Lastig en naar dilemma. Ik ken de geld stress heel goed, een keuze moeten maken omwille van geen geld is mijn grootste nachtmerrie, het wel willen maar niet kunnen... Ik zou dan ook zelf die keuze niet snel maken omwille van geld. Maar dat geldt voor mij persoonlijk. Betekent overigens niet dat ik alles maar doe en onderzoek, want ik heb ook geen geldboom. Ik maak alrijd nog m'n afwegingen. Een CT voegt niet altijd wat toe aan behandelplan bv, stamcel zou pas een latere optie zijn na eerst rust, of uitgebreidde onderzoeken hetzelfde. Ik had met m'n paard naar belgie kunnen rijden voor nader onderzoek longen, maar besloten dat niet te doen omdat ze stabiel blijft *klopt af*

Omwille van paardwaardig zou ik de keuze wel willen/kunnen maken. Bij chronische problemen is het de vraag of het nog paardwaardig is. En dat is soms ook al een heel lastige dobber daar een weg in te vinden en een keuze te maken....

Ik ben wel van mening dat je wellicht nooit te vroeg kan inslapen. Vaak zijn we veelte laat...

Veel sterkte en wijsheid gewenst :(:)

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:10

Op een gegeven moment houd iets gewoon op, door welke omstandigheid dan ook.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:23

Cowgirl schreef:
We missen het gevoel van de band die we hebben met andermans paard en dat maakt dat we er veel objectiever naar kunnen kijken en sneller zullen zeggen: inslapen.


Ook een goede om mee rekening te houden!

En daarbij komt ook nog eens dat de visies gekleurd zijn door de opzet van dit soort topics. Als ik van eender welk paard een opsomming maak van alles wat het dier ooit in zijn leven gemankeerd heeft, dan kom je bij heel wat dieren al snel tot een overweldigend beeld van een paard dat continu iets heeft, terwijl er in werkelijkheid een gelukkig paardje in de wei staat.

In mijn ervaring is de eerste stap richting mogelijke oplossing dus wel 'het idee van rijden loslaten'. De mensen die dat niet konden en die behandelden richting 'ik wil terug kunnen rijden', die paarden heb ik eigenlijk inderdaad alleen maar zien aftakelen tot het punt inslapen of verkopen als fokmerrie. De paarden die weidepaard mochten en mogen zijn, zijn allemaal paardwaardig de twintig jaar gepasseerd. Ah nee, wacht, niet allemaal, bij eentje mocht zelfs weidepaard zijn niet baten. Die had iets wat het best omschreven kan worden als epilepsie. Zij heeft wel nog een paar jaar als weidepaard doorgebracht, maar is geen twintig mogen worden.

Rijden is gewoon best een grote belasting voor een paard, eigenlijk moeten ze niet zo heel veel mankeren voordat rijden al een hele (en onmogelijke) opgave wordt. Op dat vlak vind ik het soms wel jammer dat al dan niet kunnen rijden de maatstaf is voor het al dan niet opgeven van een paardenleven. Al begrijp ik de achterliggende gedachte wel hoor, een paard is duur, je hebt een paard vaak alleen maar voor het rijden,... Maar ik heb het voor mezelf gewoon zo vaak gezien dat paarden echt nog een rijk en lang leven kunnen hebben - ook al zijn ze geen rijpaard meer - dat dat altijd mijn eerste keuze zou zijn om te proberen. Een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:49

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Voor mij is deze post ook amen. Ik heb er zelf wel 2 lopen die kapot zijn. De ene heeft ook luchtwegproblemen, naast een lijst die niet aardig meer is. En de andere heeft van de eerste een klap op dr sprong gehad en die is naar z'n grootje. Ik heb het "ik wil/moet rijden" allang opgegeven, en ze lopen beide al zeker 5 jaar (de ene nog langer) als grasmaaier rond. Hebben ook grof geld gekost met onderzoeken enz.
Wat Sas Mon al schrijft het is niet eens alleen het rijden, het is ook de verantwoordelijkheid en het geestelijke stukje wat er mee speelt. Het trekt echt wel hard aan je hoofd en hart met alle ja maar wat als, en mss toch.
Voor mij persoonlijk, ik sta bij de ene nu echt op het punt van einde oefening. Aan die zie je ook niets, maar ze heeft een botontkalking en artrose in 1 en hetzelfde gewricht, en zou dus bij een keuring er ook door komen, maar gaat onder zelfs de lichtste belasting binnen no time kreupel. En bij haar is echt alles uit de kast getrokken om dr weer goed te krijgen. Dat doe ik dus ook nooit weer. Ik had echt van dat geld 3 andere en goede paarden kunnen kopen. Ik ben en blijf bij mijn stelling "kapot is kapot" en daar is niks meer aan te veranderen.
Als je het financieel of zelfs geestelijk niet meer trekt is het echt geen schande om het paard te laten gaan.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:18

Ilse_123 schreef:
Nee hij gaat absoluut niet uit mijn beheer, daar ben ik wel heel erg zeker over. Het is een knap paard om te zien en op het eerste gezicht (en op de foto's) is er niks aan de hand. Naar de slager mag (helaas) sowieso niet omdat hij na zn ongeluk volgepompt is met bute.

Het is gewoon een hele moeilijke beslissing, het is namelijk wel echt mijn vriendje en ik heb steeds nog zoveel hoop dat we gewoon een beetje kunnen hobbyen, maar steeds opnieuw wordt die hoop weer de grond ingemept en dat gat dichtgegooid met euro's :') .


Dat je jouw paard niet “uit liefde” wilt weggeven siert je. Deze paarden gaan maar al te vaak een slechte toekomst tegemoet. Niemand zit te wachten op dure blessures. Filantropen zijn echt zeldzaam.

Als ik dit zo lees heb ik helemaal niet de indruk dat het puur om het niet kunnen betalen gaat.

Je hebt al vanalles geprobeerd. Hij verbeterd niet. Sterker nog juist door rust ontstaan weer andere problemen.
Los van jouw portemonnee (die bij vrijwel niemand oneindig is, ook al doet bokt zich zo graag voor) is dit paard mss wel gewoon toe aan een faire levensbeeindiging.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:28

De mensen die het hardste roepen van ja maar 2x hechten is toch niet veel geld, hebben waarschijnlijk of een eindeloze put met geld of nooit echt ellende gehad. Het is nl niet dat je dit na 2 kleine dingen denkt.. Ik heb zelf een paar weken terug mijn merrie laten inslapen, na ongeveer een gelijk verloop van kosten. Iedereen vond er wat van, uiteindelijk ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt hoe verdrietig ook. Mijn merrie was vorig jaar aangereden en had daarvoor ook al vaak kleine dingetjes gehad. Vanaf vorig jaar april is er geen maand voorbij gegaan zonder da rekening, niet altijd hele grote maar 200 euro in de maand valt hier onder een kleine rekening. Mij maakte het rijden al lang niet meer uit, ik dacht altijd als ze maar pijn vrij is. Ik weet nu wel dat je zelf al snel denk dat ze pijn vrij zijn maar dat ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. In mijn geval twijfelde ik er soms over, ze stond aan huis en zag haar dus heel veel. In de zomer sta ze een stukje verderop en is de buurman gepensioneerd en komt ontzettend veel in de tuin, hij kijkt altijd naar de paarden, hij geniet van ze ondanks dat hij er niets van weet. 2 maanden terug kwam hij naar mij toe en vroeg of mijn merrie pijn had. Dit omdat de andere paarden zich een klein beetje anders gedroegen en hij gaf aan dat alleen mijn merrie zich zo liet zien. Voor mij een bevestiging dat ze dus pijn had, ik kon nog een keer de boel laten inspuiten of weer medicijnen en weet ik het maar bewust gekozen om te stoppen met lappen. Het is nl lappen om te lappen want beter werd het niet meer, ze is 11 jaar geworden. Let dus goed op het lijkt misschien wel of je paard geen pijn heeft maar stel een vreemde observeert je paard eens goed zou de uitkomst van geen pijn hetzelfde zijn? Veel gedrag zie je nl snel niet meer door dat het er langzaam insluipt of je denkt dat het normaal is. Er zijn zoveel meningen maar doe iets waar jij je goed bij voelt, er is nl geen foute keuze.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:49

Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Hier ben ik het volledig mee eens.

Mijn merrie is nu 14. Moest daar iets mee zijn mag ze na 11 jaar trouwe dienst heus als grasmaaier blijven, maar als er alle dagen extra verzorging zoals stomen en medicatie bij komt kijken stopt het ergens wel.
Voor elk ligt de grens ergens anders, maar eindeloos doorgaan en kosten maken aan een paard van 16 die niet meer te rijden is, sjah dan vind ik inslapen heus zo gek niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:15

betadine schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik vind het, in het geval van de meeste mensen, een hypocriete vraag en antwoordstelling. Elke dag worden er wereldwijd miljoenen compleet gezonde dieren dood gemaakt met als doel vlees, bont etc. Iedereen die vlees eet of op een andere manier dierlijke producten koopt werkt hier aan mee. Ook ik. En jij doet al jaren lang alles voor dit paard, veel meer als dat er voor die miljoenen productiedieren ooit gedaan word? En dan vraag je je af of je je schuldig moet voelen terwijl je niet eens weet of je hem wel pijnvrij kunt krijgen?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen dat je geen MRI kunt betalen, niet 6x per dag met een zoutoplossing kan stomen en niet een enorme berg met geld hebt. Je doet wat je kan en als dat niet meer kan is het klaar. Ik vind hem in laten slapen veel humaner en getuigen van veel meer verantwoordelijkheid dan doorverkopen of weggeven zoals zoveel mensen met een stuk paard doen.

Het gaat niet om rijden. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor degenen die afhankelijk zijn van jou. In de natuur was ie al lang dood als ie niet met de kudde mee kon. Hij heeft er geen last meer van als ie dood is. Hoe verdrietig ook voor jou.

Doe wat voor jou klopt en als mensen het er niet mee eens zijn... is dat hun probleem.


Hier ben ik het volledig mee eens.

Mijn merrie is nu 14. Moest daar iets mee zijn mag ze na 11 jaar trouwe dienst heus als grasmaaier blijven, maar als er alle dagen extra verzorging zoals stomen en medicatie bij komt kijken stopt het ergens wel.
Voor elk ligt de grens ergens anders, maar eindeloos doorgaan en kosten maken aan een paard van 16 die niet meer te rijden is, sjah dan vind ik inslapen heus zo gek niet.

Sterker nog. Ik heb een 7 jarige laten in slapen. Niet te vinden wat er mee scheelde, bakken met geld tegen aan gegooid. Niet duidelijk kreupel maar ook weer duidelijk niet helemaal "goed" in zijn lopen. Toen begon hij ook nog eens enorm af te vallen terwijl geen enkel bloedonderzoek ook maar iets uit wees. Dier had veel mee gemaakt voor hij kwam en was gewoon op. Dus ondanks dat alle testen hem "gezond" verklaarden heb ik hem laten in slapen. Want hij was het niet.
En dat is echt keihard. Nog steeds. Maar voor hem heb ik de juiste keuze gemaakt. Soms wil het gewoon niet meer.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:39

Ayasha.

Oehh ai sterkte en heel herkenbaar verhaal.
Een vriendin had precies dat met haar merrie. Wel al wat ouder, 17/18, maar nog niet stok oud ofzo.

Een kennis van mij, ook een merrie, zelfde leeftijd. Ook duizenden euro's tegenaan gegooid.
Word nu gebruikt als fokmerrie maar zodra ze pijn zien is het klaar.
Ook nog een jong dier.

(En eerlijk, zo sta ik tegenover mijn eigen ook. Niet goed en pijn is klaar. Ook een grasmaaier hoort geen pijn te hebben)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:53

Ik sta er zo ook in, maar ik geef eerlijk toe dat ik nog steeds kapot ben van die beslissing. (maar ik heb stiekem een heel heel klein hartje. :+) Mijn DA heeft me meerdere keren gezegd dat ik echt het juiste voor hem deed. Maar het voelt echt heel erg fout om een 7 jarig paard in te laten slapen. En het ging me niet om rijden. Want hij was niet eens beleerd. Zo ver zijn we nooit gekomen met hem. Maar ook al grazend op de weide zat er gewoon duidelijk iets niet goed. Niets tastbaars zoals kreupel lopen maar je zag het wel aan hem dat er iets met hem scheelde.

En ik heb het idé dat TS met een gelijkaardig gevoel zit. Dat "niet tastbare" stukje. Er wordt niet echt gevonden wat of hoe maar het dier voelt zich duidelijk niet comfortabel...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:59

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Het feit dat je paard ondanks dokteren en rust niet beter is geworden en er inmiddels nieuwe mankementen bij heeft gekregen, zou voor mij wel de doorslag geven, ongeacht de financiële situatie.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:12

Sommige mensen zijn heel stellig in inslapen bij pijn, maar er zijn genoeg paarden chronisch kreupel die het nog prima in de wei doen en gelukkig kunnen zijn. Er zijn veel definities van pijn, bij mij zou ernstige en niet voorbijgaande pijn een reden zijn om een paard te laten gaan. Met (grote) kans op herstel en paardwaardig leven is er met pijnstilling wel wat aan te doen.
Ik zie soms paarden ook veel te snel ingeslapen worden omdat de eigenaren zo graag willen rijden, dat kan er bij mij niet in.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:53

Ilse_123 schreef:
Hij heeft geen diagnose, probleem in het katrolgebied maar niet zichtbaar op foto's of echo. Hij komt moeiteloos door een klinische en röntgen keuring. Enige optie om te zien wat echt het probleem is is een MRI, maar dat is voor mij dus echt veeeeeelste duur.


Dus eigenlijk kan het ook iets anders zijn?

Een 'budget' oplossing over een heel andere boeg. Breng hem eens naar Klaas Feuth.
Veel paarden met 'hoefkatrol' bleken dat niet te hebben, maar extreme hielpijn door verkeerd voetenwerk.
Je hebt dus geen diagnose, en de kans bestaat dat je hem redelijk 'betaalbaar' hem weer op de been krijgt.
Vraagt vooral inspanning.
Je zou voor de grap eens moeten zoeken op hielpijn/ hoefproblemen/ hoefkatrol. Heel wat paarden huppelen nu weer vrolijk rond.

Als er dus 'budgetvriendelijk' niks mogelijk is, dan vind ik je keus gerechtvaardigd.

Maar het dik worden en daarmee verslechterde gezondheid (je kunt immers ook wandelen of fietsen als rijden even niet gaat), en een reactie van de luchtwegen (mogelijk op ruwvoer, dat kun je een periode nat maken om te kijken of je verschil ziet), en 'geen' diagnose betreffende de voeten zou ik geen reden vinden een paard in te slapen.
Tenzij je nu echt in de schulden zit en je paard helemaal niet meer kunt onderhouden.

Alle voorbeelden die hier genoemd worden zijn wel leuk, maar dat zijn toch wel heel ernstige verhalen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:10

Elisa2 schreef:
Sommige mensen zijn heel stellig in inslapen bij pijn, maar er zijn genoeg paarden chronisch kreupel die het nog prima in de wei doen en gelukkig kunnen zijn. Er zijn veel definities van pijn, bij mij zou ernstige en niet voorbijgaande pijn een reden zijn om een paard te laten gaan. Met (grote) kans op herstel en paardwaardig leven is er met pijnstilling wel wat aan te doen.
Ik zie soms paarden ook veel te snel ingeslapen worden omdat de eigenaren zo graag willen rijden, dat kan er bij mij niet in.

Ja,dan zegt de eigenaar: Ik heb hem om op te rijden! Als dat niet meer kan dan willen ze hem niet meer.Dan wordt de stalling te duur want dan moet er een nieuw paard komen.Nou snap ik het best dat iemand heel graag wil rijden hoor.Toen ik jonger was wilde ik dat ook perse maar daar huurde ik dan een (manege)paard voor en mijn andere bleef gewoon.Met het resultaat dat die dan na een half jaar rust weer hersteld was en de DA zei dat hij weer opgepakt kon worden.Tegenwoordig gaat men ook vaak wel financieel leeglopen op allerlei behandelingen ,stamcel en weet ik wat,die vroeger helemaal niet bestonden of bij een boeren-veearts in elk geval niet beschikbaar waren.Dat deden we dus vroeger niet maar zoals mijn DA zei,Laat maar op de wei en misschien geneest Moeder Natuur hem dan wel.

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Waar trek je de grens - Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:28

TS geeft ook aan, en dat is in mijn ogen het belangrijkste, dat haar paard er niet gelukkiger op wordt als hij als grasmaaier fungeert. En wat dat betreft zou dat voor mij een belangrijk uitgangspunt zijn, en sluit ik me volledig aan bij Sas_Mon.