Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 10:38

Sanet schreef:
Allereerst: wat ontzettend oliebol!

Maar ze staat dus alleen overdag? Er is niet met wisselbeurt een paard wat naast haar kan staan om haar overdag gezelschap te houden?
Die korte rondjes draaien in de stal lijkt me niet bevorderlijk.

Ze staat buiten.
Met de rest vd kudde op 5 meter afstand.
En om en om bij haar in de paddock

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:48

Martje80 schreef:
Ze belast het been. In stap zie je weinig .In draf wel kreupel. Ze ligt rolt en bokt nog. Hoeven bekappen gaat goed. Donderdag net gedaan. Rechtsvoor zonder moeite bekapt(volledig op gebroken been belast).
Dat maakt het ook zo lastig



Als dit het klinische beeld is zou ik haar wel een kans geven.
Wel kijken of je het qua management zo kunt regelen dat ze happy blijft. Dus waarschijnlijk meer echt contact met de andere paarden?

Vervolgens een deadline stellen waarop je weer foto's laat nemen en vervolgens een beslissing maken.
Is denk ik mentaal wel zwaar voor je telkens een zwaard van Damocles boven het hoofd.

Maar bedenk ook dat inslapen ook een goede reële optie is.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:31

Spat, atrose en verbening van het hoefkraakbeen waren destijds voor mij redenen om mijn paard te laten gaan. En dan heeft die van jou er ook nog een gebroken been bij. Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard echt veel pijn had ondanks de pijnstillers. Het blijft een moeilijke beslissing die alleen jij kan nemen. Succes en sterkte.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 16:22

Op de spat is ze niet meer kreupel. De artrose kwam toevallig aan het licht na controle foto's voor de spat. Daar red ze zich nog goed mee.

Voor nu denk ik over 3-4 weken weer foto's, dan zijn we een kleine 3 maanden verder. Als er dan helemaal niets veranderd is, denk ik dat ik wel weet wat de juiste beslissing is.
Anderzijds, als je de verhalen zo leest, en er pas na een half jaar(met operatie)
(Stuk van ellebel) verbetering te zien is,denk ik, is 3 mnd niet te kort om te oordelen. Anderzijds, het paard van moyra gaf na een klein jaar nog geen verbetering..
Zo moeilijk dit.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:44

Martje80 schreef:
Op de spat is ze niet meer kreupel. De artrose kwam toevallig aan het licht na controle foto's voor de spat. Daar red ze zich nog goed mee.

Voor nu denk ik over 3-4 weken weer foto's, dan zijn we een kleine 3 maanden verder. Als er dan helemaal niets veranderd is, denk ik dat ik wel weet wat de juiste beslissing is.
Anderzijds, als je de verhalen zo leest, en er pas na een half jaar(met operatie)
(Stuk van ellebel) verbetering te zien is,denk ik, is 3 mnd niet te kort om te oordelen. Anderzijds, het paard van moyra gaf na een klein jaar nog geen verbetering..
Zo moeilijk dit.


Het is ook heel moeilijk. Hou vooral je paard goed in de gaten. Niet alleen hoe ze loopt maar ook of ze het mentaal allemaal nog trekt. Dat vind ik zelf altijd een belangrijke graadmeter. Als ze dof uit de ogen kijken of lusteloos zijn, niet meer gelukkig zeg maar.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:40

Martje80 schreef:
Op de spat is ze niet meer kreupel. De artrose kwam toevallig aan het licht na controle foto's voor de spat. Daar red ze zich nog goed mee.

Voor nu denk ik over 3-4 weken weer foto's, dan zijn we een kleine 3 maanden verder. Als er dan helemaal niets veranderd is, denk ik dat ik wel weet wat de juiste beslissing is.
Anderzijds, als je de verhalen zo leest, en er pas na een half jaar(met operatie)
(Stuk van ellebel) verbetering te zien is,denk ik, is 3 mnd niet te kort om te oordelen. Anderzijds, het paard van moyra gaf na een klein jaar nog geen verbetering..
Zo moeilijk dit.

Zeker moeilijk hoor. Maar een goede paardenkliniek kan aan de hand van de nieuwe foto's straks waarschijnlijk wel een prognose geven wat je eventueel nog aan verbetering kan verwachten. Ik zou voor nu gewoon rustig de foto's afwachten, dat geeft ook een stukje rust :)

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:42

Martje80 schreef:
Op de spat is ze niet meer kreupel. De artrose kwam toevallig aan het licht na controle foto's voor de spat. Daar red ze zich nog goed mee.

Voor nu denk ik over 3-4 weken weer foto's, dan zijn we een kleine 3 maanden verder. Als er dan helemaal niets veranderd is, denk ik dat ik wel weet wat de juiste beslissing is.
Anderzijds, als je de verhalen zo leest, en er pas na een half jaar(met operatie)
(Stuk van ellebel) verbetering te zien is,denk ik, is 3 mnd niet te kort om te oordelen. Anderzijds, het paard van moyra gaf na een klein jaar nog geen verbetering..
Zo moeilijk dit.



Ik heb zoals jij zelf aangeeft met de zelfde vraagstukken gekampt.
Uit mijn ervaring durf ik wel te zeggen dat die 3 maanden lang genoeg is, nadat mijn paard geopereerd is liet zij na 2 maanden een breuk met botontwikkeling zien, als die van jouw het na 3 maanden niet laat zien dan acht ik de kans nihil dat het nog gaat komen.
Eigenlijk acht ik de kans helemaal niet zo groot gezien het paard duidelijk bewegingsvrijheid heeft en dan werk je het genezingsproces erg tegen.

Ik wilde juist wel opereren maar de verzekering liet het afweten (helaas was mijn potje niet toereikend des tijds).
Je geeft aan dat je opereren wegens economische redenen niet zit zitten, en dat is je goed recht! Maar blijf dan aub niet te lang tobben.
Zowel voor jezelf als voor het paard.

Het blijft sowieso bizar hoe die koudbloeden toch door blijven lopen met een breuk als deze.
Het is dat ik het met m'n eigen ogen gezien heb anders zou ik het niet geloven.

Met deze post wil ik je niet een bepaalde richting in praten, maar wel voorzichtigheid met optimisme w.b lopen een beetje temperen, ik weet hoe hard de klap aankomt als de breuklijn gegroeit in plaats van geslonken blijkt te zijn.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:44

Dreamboy schreef:
Martje80 schreef:
Op de spat is ze niet meer kreupel. De artrose kwam toevallig aan het licht na controle foto's voor de spat. Daar red ze zich nog goed mee.

Voor nu denk ik over 3-4 weken weer foto's, dan zijn we een kleine 3 maanden verder. Als er dan helemaal niets veranderd is, denk ik dat ik wel weet wat de juiste beslissing is.
Anderzijds, als je de verhalen zo leest, en er pas na een half jaar(met operatie)
(Stuk van ellebel) verbetering te zien is,denk ik, is 3 mnd niet te kort om te oordelen. Anderzijds, het paard van moyra gaf na een klein jaar nog geen verbetering..
Zo moeilijk dit.


Het is ook heel moeilijk. Hou vooral je paard goed in de gaten. Niet alleen hoe ze loopt maar ook of ze het mentaal allemaal nog trekt. Dat vind ik zelf altijd een belangrijke graadmeter. Als ze dof uit de ogen kijken of lusteloos zijn, niet meer gelukkig zeg maar.

Dit vooral.
De ogen zijn een spiegel van de ziel en die heb ik iedere dag gecheckt :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:44

Wat erg voor je.Heb je Moyras post gelezen?
Zij heeft dit ook meegemaakt met pebbles.In de eerste instantie zei de da ook dat het wel genezen zou.Dit soort breuken genezen nooit zonder het allereerst fixeren van de breuk d.m.v schroeven en eventueel platen.
Dus als je niet wilt opereren ,wat ik begrijp....zou ik de vreselijke beslissing nemen om je paard in te laten slapen.Een verkeerde beweging en het gaat nog fouter.
Heel veel sterkte!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 19:22

Willekes schreef:
;( Wat een sneue situatie. Mee eens dat ze niet zo snel pijn laten zien. Sterkte~!

Misschien overdag vastbinden aanbinden komende weken en onbeperkte hooizak voor de neus?

Ik zou persoonlijk nog extra advies vragen van experts:

Bv:

https://www.sporthorsemdc.com/erik-bergman-dvm/

Verder eerstelijns ervaring uit verleden vanaf zijlijn paard vriendin:

Als je de casus en foto's mailt of andere wijze contact zoekt, krijg je goed advies. Zij hebben zelf erg veel paarden gezien met allerlei breuken, etc.

Hilary Clayton - https://equineclinic.com/hilary-clayton/

Anton Fuerst - google voor e-mailadres, kan in het Engels:

https://www.tierspital.uzh.ch/de/Pferde ... BCrst.html


165,- ex BTW en 177 dollar voor een beoordeling. Zoveel kostte de 4 foto's en consult nog niet eens geheel.

Voorlopig ga ik over 3-4 weken weer foto's maken en aan de hand daarvan verder of niet.
Vandaag zag ik wel dat er een bult op de elleboog zit. Weet ook niet zo goed wat dat is. Paardje is verder in goede doen nog

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:28

Jaren terug had mijn paard een breuk in het pijpbeen, achterbeen.

Het was niet doorgebroken maar wel echt stok en stokkreupel.

Van breuk tot eerste keer erop in stap (5 min) zat ongeveer 6 maanden.

Misschien helemaal niet te vergelijken maar toch wilde ik het met je delen..

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:39

ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 12:57

Wat zal ik zeggen..je weet dat het been gebroken is, maar aan het paard zelf merk je niets. In stap loopt ze goed, ze is ondeugend, rap, eet goed en is vrolijk. Ze breekt uit omdat ze het alleen zijn zat is.
In draf is ze kreupel, dus dat zegt wel dat ze pijn heeft. Maar ze loopt wel beter dan 9 weken geleden(in draf)
Draf wordt niet gevraagd van haar,maar doet ze zelf, gevolgd door een boksalvo,en een spurt..dus ja zeg het maar.

Gaat ze op karakter zo ver door of heeft ze echt weinig pijn.

A.s donderdag komen ze weer foto's maken. Op basis daarvan gaan we beslissen, met het verhaal van moyra in gedachte, en een blijvend trekkende tricepsspier..

Ik wíl haar niet een jaar lang laten lopen als er uiteindelijk niets gaat veranderen.
Maar het beeld wat karev mij geeft, en de diagnose,stroken totaal niet met elkaar...
Ze maakt het me erg moeilijk.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:07

Bokken doen ze soms ook uit frustratie of pijn.. Succes donderdag!

anjali
Berichten: 15046
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:34

Martje80 schreef:
janouk schreef:
Hoe is je paard klinisch? Veel pijn?
Kan hij goed gaan liggen en opstaan?

Voor mij zou het een overweging zijn, als het paard wel gewoon kan liggen en opstaan, eten en rondstappen..
Als dat niet kan dan zou ik hem laten gaan.

Veel sterkte en wijsheid


Ze belast het been. In stap zie je weinig .In draf wel kreupel. Ze ligt rolt en bokt nog. Hoeven bekappen gaat goed. Donderdag net gedaan. Rechtsvoor zonder moeite bekapt(volledig op gebroken been belast).
Dat maakt het ook zo lastig

Ik heb zelf (mens) een gebroken knie gehad en hoe graag ik ook wilde,daar kon ik echt helemaal niets meer mee en was absoluut niet te belasten.Dat is toen geopereerd met schroeven en platen erin,niet meer eruitgehaald.Ik kan nu weer vooruit.Als jouw paard nu zonder operatie nog zoveel kan dan lijkt het me niet hopeloos?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:40

heftig hoor,ze laten gewoon niet zo gauw wat zien he.
hoop dat de foto’s donderdag goed nieuws geven!

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:46

Mijn paard liep in stap ook kreupel.
Haar been hebben we van beneden naar boven uitverdoofd en dan verwacht je dat ze zuiver zal gaan lopen.
Toch echt niet, mijn da verklaarde dat des tijds door het verschuiven van botdelen en niet als uiting van pijn.
Vond het best een geruststelling dat ze geen pijn had van de breuk ansich.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 21:38

Maar waar wel van dan moyra?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:27

Ik begrijp kreupel omdat de botten niet meer recht op elkaar stonden, zoals bij iemand met een korter been.

Sterkte! ik duim voor je voor goed nieuws!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 10:39

Vind dat zo lastig om te kunnen zeggen of een dier wel of geen pijn heeft. Kreupel is in mijn ogen pijn. Ze doen dat niet voor de lol

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:54

ja of in dit geval inderdaad omdat het been niet voelt zoals het normaal voor het paard voelt (als ik Moyra haar tekst goed begrijp)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:08

Wat balen zeg :(:)

Als je paardje nog zo fijn in het leven staat zou ik het zelf wel een kans geven. Als je kritisch blijft kijken dan zie je wel of het genoeg is geweest. Zolang paard zelf nog wil en haar behoeftes voldoende kan vervullen, dan is het toch eigenlijk prima?

Rena heeft langere tijd kreupel gelopen op een piepklein chipje bij haar koot. Meer dan een jaar op pijnstilling gestaan en ondanks dat nog steeds nauwelijks draven en kreupel lopen. Maar wel gewoon helemaal blij en tevreden, en alles doen verder.

Natuurlijk een heel andere situatie. Maar operatie om het gewricht vast te zetten vond ik geen optie ivm. slagingskans die nou niet super hoog was, en naar een kliniek moeten en revalideren....boxrust enzo.... met weinig garanties....nee joh dat gaan we dat dier niet aandoen.

Er was een hele kleine kans dat het vanzelf vast zou groeien en dat het ongemak dan ook "over" zou zijn.

Zo lang ze nog vrolijk was en gewoon lekker haar ding deed, lekker rondliep, lekker rollen en goed eten enzo, wilde ik haar die kans wel geven hoor :) Inslapen kon altijd nog. Ik dacht eigenlijk van ik geef haar dit zomertje nog en tegen september zien we wel.

En als ik morgen zie dat ze niet meer zo blij is, dan trek ik de stekker er uit en bel direct voor het laatste spuitje. Zelfs een paardje er bij gehaald met het idee dat elke dag de laatste kon zijn en dat ik dan ook gewoon de DA kon bellen zonder zorgen om haar weidemaatje, dat die dan alleen zou zijn.

Maar ze bleef eigenlijk vrolijk haar ding doen en ik zag geen paardje dat beter ingeslapen kon worden :)

Nu is het een paar jaar later en loopt ze weer prima, ze doet alles weer, scheurt weer als een gek door en rond de wei, staat lekker met een hoge, gespitste kop en staart er op te snuiven, rollen, goed eten... ze zal inmiddels tegen de 30 zijn dus dan word je sowieso een paardje van de dag. Maar dat voetje heeft zichzelf opgelost.

Ik vraag me bij jouw breuk wel af wat de kans is dat het vanzelf heelt. Maar zolang beestje haar kwaliteit van leven ervaart en vrolijk haar ding doet...lekker laten doen. Denk ik dan. Inslapen kan altijd nog, dat spuitje kan je snel genoeg laten komen als het zo ver is....

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:46

Martje80 schreef:
Vind dat zo lastig om te kunnen zeggen of een dier wel of geen pijn heeft. Kreupel is in mijn ogen pijn. Ze doen dat niet voor de lol



Dat was dus ook altijd wat ik dacht.
Toevallig heb ik het uitverdoven op beeld staan https://youtu.be/_tjSi4agCCk

Nu ik zoveel jaar later de röntgenfoto's aan het einde van de video bekijk zie je ook letterlijk dat het van elkaar getrokken word bij beweging en 'in elkaar ' valt wanneer ze erop staat.

Na het fixeren liep ze direct zuiver(wel kort door de wond met krammen uiteraard maar het door het been zakken was verdwenen omdat de botdelen niet meer fout schoten.

Ik hoop dat de foto's morgen een positief beeld laten zien.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 13:01

Pmarena, ik durf haar nu niet bij de rest vd kudde in te zetten omdat ze simpelweg niet snel genoeg weg kan komen bij problemen.
En haar altijd alleen laten staan wil ik niet.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Gebroken been...en dan. Foto toegevoegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 13:03

Zoals jouw paardje loopt op het filmpje moyra, dat is bijna 1 jr later? Zo loopt mijn pony niet.
Ik zal eens kijken of ik een filmpje op YouTube kan zetten