Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessures achter elkaar

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en ben via dit bericht op zoek naar mensen die soortgelijke of dezelfde situatie hebben meegemaakt met hun paard.

In mei 2019 kreeg mijn paard een tussenpeesblessure aan RA. Het betrof een flinke blessure die een jaar zou duren, volgens de dierenarts.
Ik heb weken/maanden gestapt, rustig aan gedaan, er weer op gaan stappen 20 min per dag, daarna 30 min per dag en op een gegeven moment begonnen met de draf. Beginnend met 1 minuut per dag en dit per week uitbouwen met 1 minuut.

In de zomer van 2020 waren we al 4 a 5 min aan het draven, maar kreeg hij wondjes in de kootholte, wat heel lang heeft geduurd voordat hij weer kon bewegen.
Daarna ben ik tot 7 minuten draven gekomen en ging het goed.

December 2020: ik begon wat te merken aan de draf. Alsof er een knakje in zijn beweging zat. Stalgenootjes hebben meegekeken, maar zagen niks anders dan een stijf paard.
Ik ben er een paar weken mee door gereden, maar het werd steeds een heel klein beetje erger. Nog steeds was het zo subtiel dat anderen het niet zagen.
Tot het moment was dat ik dacht dat dit oke was. Ik maakte een afspraak bij de dierenarts.
De afspraak stond en mijn pony begon toen duidelijker kreupel te lopen.
Dierenarts kwam en vermoedde het linker voorbeen. Ik zou naar de kliniek moeten komen voor een kreupelheidsonderzoek om de exacte locatie te bepalen en daarna rontgenfotos en eventueel nog een echo.
Ik moest door blijven rijden van de dierenarts, want hij was bang dat als ik mijn pony rust zou geven, hij niks zou kunnen vinden, aangezien het zo subtiel was.
Ik bleef dus door stappen en draven. In stap niks te zien, niks te voelen, hij liep prima. In draf kon hij inmiddels niet meer op de linkerhand goed rijden en rechtuit lukt ook niet meer. Hij liep gewoon niet goed.
Op de kliniek heeft hij toen kreupelheidsonderzoek, een aantal rontgenfoto's en een echo gehad. Eindstand: fikse blessure aan de oppervlakkige buigpees LV.
Zou weer een jaar duren. Weer rust geven, pijnstillers, langzame opbouw.
Dat ging ook goed middels hetzelfde revalidatieschema als bij de eerste blessure. Ik zat op 2 min draven en toen begon ik in draf weer een minimaal knakje in zijn beweging te voelen. Dit was in juli/aug. Zal het stijfheid zijn, moet hij gewoon even inkomen?
Ik ben doorgereden, want rust roest dus ik wilde hem absoluut niet stil zetten.
Maar heel subtiel werd het steeds iets erger. Het is dat ik mijn paard zo goed ken, anders had je niks gezien of gemerkt.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts, deze kwam 2 weken geleden kijken. Hij zag wel iets aan de voorkant, maar twijfelde tussen links of rechts. Het was heel erg minimaal. Als ik hiermee door zou rijden, dan zou het vanzelf erger worden zei de DA.
Ik moest naar de kliniek komen voor kreupelheidsonderzoek en rontgen en eventueel een echo.

Vorige week maandag liep mijn paard dan echt kreupel, goed zichtbaar voor anderen. Belastte zeker zijn been nog alleen hij was duidelijk niet goed in de draf. In stap zag je weinig tot niets.
Uiteindelijk is de dierenarts vorige week woensdag maar bij mij gekomen ipv ik naar hem, want mijn pony wilde de trailer niet op. Hij heeft rechte lijnen gelopen, op de volte, op het harde en zachte, in stap en draf, alles,hoeven gecheckt, maar de dierenarts kon niks vinden. Hij liep minder kreupel dan de week ervoor dat hij mijn paard zag.
Ik heb van die maandag (2 dagen ervoor!) Een video gemaakt hoe hij in draf kreupel liep en dit gestuurd naar DA. Deze gaf aan dat het daar om zijn rechterbeen ging.
Maargoed.. de dierenarts kon deze keer dus niks vinden en gaf me het advies om maar weer te gaan rijden. Dit voelde als een tegensteijdig advies op het advies van de week ervoor.
De volgende dag heb ik gestapt en ook een heel klein drafje gedaan om te voelen hoe het zat. Hij liep gewoon kreupel met mij op zijn rug. In stap loopt hij goed.

Tja en nu dan.. De dierenarts lijkt niet graag verder te willen onderzoeken en zegt dat het misschien een bandje is geweest wat verzwikt was.
Maar ik ken mijn paard en mijn paard heeft in al die tijd nooit dit soort dingen gehad. Daarnaast ging het verloop van zijn tweede peesblessure precies op dezelfde manier als hoe het nu gaat: rad in stap, lichtjes kreupel in draf, met wat enkele dagen waarop het erger is.
Ik denk zelf dat het een nieuwe persblessure is aan het rechter voorbeen.
Ik denk er aan om voor een second opinion te gaan bij een andere kliniek, maar ook om hem helemaal op de foto te zetten. Wellicht komt de oorzaak van de beenproblemen uit een ander deel van zijn lichaam en loopt hij al jaren ontzettend te compenseren?

Mijn vraag aan jullie is... wie heeft hier ook ervaring mee? Twee peesblessures achter elkaar en nu lijkt het 3e been niet goed te zijn. En wat heb je gedaan in die situatie?

Bedankt voor het lezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 22:09 



 
Profiel   

Paard een jaar op de wei gooien om het eens écht rust en tijd te geven om te herstellen zonder dat bij het opbouwen de benen gecompenseerd worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 22:15 



 
Profiel   

Je hebt een echo nodig van je paard zijn been, dat kan je gewoon vragen? Evt bij een andere kliniek.
Ik heb ooit een pony gehad met een peesblessure en ook hele schema’s en stalrust aangehouden.
Ik kies bij mijn huidige pony met peesblessure van het checkligament voor een (tijdelijk) rusthuis. En doe verder niks.
In maart weer een echo om de voortgang te checken…
Sterkte met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 22:15 



 
Profiel   

Dit klinkt inderdaad bijna alsof het ergens in het lichaam niet goed zit waardoor deze peesblessures ontstaan. Alsof de bewegingsafloop niet correct is of de balans in het lichaam ontbreekt. Staat hij wel goed op zijn hoeven? Ervaar je problemen in het rijden? Wordt hij zwaar belast of recreatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 06:16 



 
Profiel   

Je paard heeft wel veel klachten in korte tijd.
Zijn de kreupelheden niet symptomen en is er iets anders aan de hand? Verkeerde belasting van de pezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 06:49 



 
Profiel   

Yvette81 schreef
Je paard heeft wel veel klachten in korte tijd.
Zijn de kreupelheden niet symptomen en is er iets anders aan de hand? Verkeerde belasting van de pezen?


Hebben ze al eens gekeken naar (lichte vorm van) ataxie?
Mijn toen 4-5 jarige was ook af en aan niet rad bij de achterpezen. Eerste kliniek bekeek alleen de kreupelheid, maar dat schoot uiteindelijk niet op. Daarna second opinion bij andere kliniek en die denken aan mogelijk ataxie, waardoor hij z’n pezen overbelast.

Uiteindelijk 2 jaar in de wei gezet en daarna terug gegaan, maar helaas waren de echo’s niet verbeterd. Dus nu is hij helaas met pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 07:10 



 
Profiel   

Hier helaas wel ervaring. Alleen nooit doorgereden en meteen stil gezet zodra ik wat voelde of zag.

Het begon met een peesblessure linksvoor, een lichte. Ergens tegenaan getrapt, waarschijnlijk zelf tegen been aan. Die volledig genezen, geen littekenweefsel oid, zelfs wedstrijden gereden en toen toch ineens iets wat niet goed voelde. Stil gezet, afspraak gemaakt en in die 2 weken rust kwam er een bult op rechtsachter. Bij de kliniek bleek het weer een peesblessure te zijn. Was het type blessure dat ze zien bij springpaarden die op een balk zijn gaan staan. Hele traject in en maanden later weer volledig genezen en weer op wedstrijd niveau. Tot er linksvoor weer een klein bultje/vocht zat, heel minimaal maar wij waren onderhand zo paranoia dat we dus naar de kliniek gingen. Helaas was er niks te vinden behalve wat vocht. Dus schema opgesteld en weer langzaam opbouwen. Tot die bult ineens op 1 dag groter was. Stil gezet, naar de da en check ligament blessure.

En ja, dan ga je bespreken hoe dat kan. Is dat management, rijden, andere blessure waardoor er gecompenseerd wordt en noem maar op. Het enige wat overeen kwam is dat alle drie de blessures kwamen in een tijd dat we longeerden (longeren pakten we er later bij als wedstrijden, omdat ze daar gek bij kon doen) Da heeft met alles meegekeken, nagekeken en onderzocht. Naar rijden gekeken, te korten, hoeven. En heel simpel, pech... De 1e 2 was heel duidelijk waardoor het kwam, tenminste niet echt waardoor maar wel wat de beschadiging veroorzaakt had. Checkligament kan bij elk paard gebeuren, op stal, met rijden, op het land en noem maar op.

Het enige voordeel van mijn extreme voorzichtigheid is dat we altijd heel vroeg erbij waren. En ook al liep ze alweer goed, we zijn altijd naar de kliniek te gaan. Die 2e blessure zien ze vaker dat mensen doorrijden omdat paard niet kreupel loopt en dan gaat die pees echt kapot. Ze is bij die 1e 2 heel snel genezen (maar we hebben alsnog heel rustig opgebouwd) en geen littekenweefsel overgehouden.

Het enige wat aan mij knaagt is dat ze door die 2e blessure wat minder in haar vel kwam te zitten, erg scheef in de rust periode en dat elke blessure in de winter ontstaan is. Dat vind ik dus erg apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 07:43 



 
Profiel   

Ik krijg ook het idee dat hij ergens anders compenseert of er een andere reden is waarom de pezen zo zwak zijn. Ik denk wel dat ik voor een second opinion zou gaan en hem helemaal door zou laten lichten. Als er een oorzaak uit komt dan kun je die aanpakken.

Ik ben normaal ook wel voor een jaar volledige rust op de wei, maar omdat dit paard het steeds aan drie verschillende benen heeft denk ik dat er wat anders speelt en dat rust wel de peesblessures maar niet het onderliggende probleem op zal lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 07:52 



 
Profiel   

Is er dan echt niet eerder een echo gemaakt? Alle veeartsen die ik ken hebben zo n mobiel apparaat dus je hoeft niet gelijk naar kliniek.

Heeft je paard nog andere problemen cushing oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:00 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Om even terug te komen op alle vragen tot nu toe;
Mijn paard werd niet zwaar belast maar recreatief gereden. Een tussenpeesblessure is een blessure die vaker voorkomt bij paarden die hoog in de sport lopen, heb ik me laten vertellen door de DA, maar daar is bij ons geen sprake van.
Hij staat goed op zijn hoeven. Ik heb tot een aantal jaar terug natuurlijk bekappen laten doen bij hem. Hjer reageerde hij uiteindelijk toch niet zo goed op, liep vaak gevoelig. Daarmee gestopt en toen ging het weer beter. En pas daarna zijn de blessures ontstaan.
In het rijden ervaarde ik eigenlijk geen problemen.

Ik zou zelf niet denken dat het ataxie zou zijn, hij is verder wel stabiel, staat stevig op zijn benen, kan af en toe wat lomp zijn maar ik zie niet een tekort aan spanning of veel slapte bij hem.

Het punt is dat om een echo te maken, je wel de locatie moet weten waar je de echo moet maken. En dat is nu niet duidelijk geworden na 2 dierenartsconsulten in 2 weken tijd.

Er zijn al vaak echo's gemaakt van de benen zijn mijn paard. RA en LV. Dit gebeurde gewoon op stal.
Maar voor rontgenfotos en uitgebreid kreupelheidsonderzoek moest ik naar de kliniek toe komen.

Naar een andere kliniek en hem helemaal laten checken klinkt voor mij nu het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:25 



 
Profiel   

Ik zou het op een andere boeg gooien en voor holistisch kiezen. Ik heb zelf erg goede ervaring met Diewertje de Boer. Zij is van oorsprong regulier dierenarts en is daarna over gegaan op holistisch.
http://dap2d.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:29 



 
Profiel   

Het lijkt erop dat je je paard verkeerd belast. Hier ervaring met tussenpees blessure en het is ontzettend belangrijk hoe je ze daarna opbouwt. Dat je de benen zo goed mogelijk ontlast. Een beetje rondjes rijden, geen idee of je dat deed hoor, zonder te zorgen voor goed lichaamsgebruik leidt tot compensatie en daarna overbelasting.

In geval van peesblessures roest rust juist niet dus doorrijden maak je het mee stuk. Ik zou denk ik een second opinion vragen en daarna echt rust geven. En niet weer opbouwen en dan weer doorrijden door de pijn heen.

Andere optie is hem nu gewoon jaar 24/7 het land in te doen en dan daarna eens weer kijken. Grote kans dat het dan geheeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:29 



 
Profiel   

Verder heeft hij last van headshaking.
Eigenlijk zijn hele leven al met bepaalde periodes maar nooit storend: af en toe een keer schudden als ik hem uit het land haalde of tijdens het rijden. Dan weer maanden van nket schudden.

Sinds 1.5 naar sta ik op een andere stal en daar is het headshaken erger geworden, vooral in de zomerperiode.
Ik denk niet dat dit verband houdt met zijn peesproblemen, maar dit zijn wel andere klachten van hem.
Van cushing is voor zover ik weet geen sprake van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:31 



 
Profiel   

Spenk schreef
Het lijkt erop dat je je paard verkeerd belast. Hier ervaring met tussenpees blessure en het is ontzettend belangrijk hoe je ze daarna opbouwt. Dat je de benen zo goed mogelijk ontlast. Een beetje rondjes rijden, geen idee of je dat deed hoor, zonder te zorgen voor goed lichaamsgebruik leidt tot compensatie en daarna overbelasting.

In geval van peesblessures roest rust juist niet dus doorrijden maak je het mee stuk. Ik zou denk ik een second opinion vragen en daarna echt rust geven. En niet weer opbouwen en dan weer doorrijden door de pijn heen.

Andere optie is hem nu gewoon jaar 24/7 het land in te doen en dan daarna eens weer kijken. Grote kans dat het dan geheeld is.


Ik heb wel idd gewoon rondjes gereden. Ik meek ook wel dat hij steeds schever is geworden. Ik merk dat enkel in stap, waarbij het advies was, zoveel mogelijk rechtuit, ik niet goed weet en wist wat ik dan allemaal kon doen om hem te helpen zijn lichaam juist te belasten.
Kan een paard van simpel rondjes lopen zo verkeerd raken op 3 benen, vraag ik mij af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:34 



 
Profiel   

Ja want dan heeft die dus gecompenseerd omdat de blessure nog niet over was. Daarom is correct opbouwen zo vreselijk belangrijk. Scheef is compensatie en bij dan misschien al zwakke pezen blijf je dan bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:36 



 

ja zeker van alleen rondjes lopen - vaak te veel en te vaak op en hand - kan en paard onregelmatig worden, door overbelasting of niet de juiste balans kunnen vinden, dus niet in balans

dat geeft overal verkeerde spanning en dus kunnen daar blessures uit ontstaan


en pezen genezen heel moeilijk en kost heel veel tijd ook om ze daarna weer te trainen en als het paard niet in balans is komen ze ook snel terug

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:46 



 
Profiel   

Wat zijn dan de beste stappen om te zetten vanaf hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:09 



 
Profiel   

Hoe oud is je paard? Hier stond jaren gelden een paard op stal die 2 x een peesblessure had gehad en ook wat door de koten zakte. Dat kwam - bleek uiteindelijk - door degeneratie van het bindweefsel, DSLD.
Misschien iets om mee te nemen in mogelijke oorzaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:17 



 

Miss_Caroo schreef
Wat zijn dan de beste stappen om te zetten vanaf hier?



kan ik je niet zeggen, ken het paard, de blessure, de foto's niet

maar hier bij dit paard zijn - zo lees ik - meer problemen, die allen het paard uit balans halen
en dan is 'wat je doen moet ' vanaf papier niet te zeggen

probeer iemand te vinden die op stal komt om je te adviseren, die verstand heeft van revalideren

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:23 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met een tussenpeesblessure in het voorbeen.
En ben zelf niet eerder gaan beginnen met opbouwen van draf voordat de pees weer in orde was (iom de DA)
Als er een blessure zit die nog niet 100% is, dan gaan ze compenseren.

Ik zou een second opinion doen, bijv in Utrecht. Daar hebben ze een speciale methode (sorry ben even de naam kwijt) waarbij ze kunnen zien hoe het paard precies loopt.
en anders de Raaphorst, daar loop ik zelf ook met mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:27 



 
Profiel   

Miss_Caroo schreef
Bedankt voor de reacties!

Om even terug te komen op alle vragen tot nu toe;
Mijn paard werd niet zwaar belast maar recreatief gereden. Een tussenpeesblessure is een blessure die vaker voorkomt bij paarden die hoog in de sport lopen, heb ik me laten vertellen door de DA, maar daar is bij ons geen sprake van.
Hij staat goed op zijn hoeven. Ik heb tot een aantal jaar terug natuurlijk bekappen laten doen bij hem. Hjer reageerde hij uiteindelijk toch niet zo goed op, liep vaak gevoelig. Daarmee gestopt en toen ging het weer beter. En pas daarna zijn de blessures ontstaan.
In het rijden ervaarde ik eigenlijk geen problemen.

Ik zou zelf niet denken dat het ataxie zou zijn, hij is verder wel stabiel, staat stevig op zijn benen, kan af en toe wat lomp zijn maar ik zie niet een tekort aan spanning of veel slapte bij hem.

Het punt is dat om een echo te maken, je wel de locatie moet weten waar je de echo moet maken. En dat is nu niet duidelijk geworden na 2 dierenartsconsulten in 2 weken tijd.

Er zijn al vaak echo's gemaakt van de benen zijn mijn paard. RA en LV. Dit gebeurde gewoon op stal.
Maar voor rontgenfotos en uitgebreid kreupelheidsonderzoek moest ik naar de kliniek toe komen.

Naar een andere kliniek en hem helemaal laten checken klinkt voor mij nu het beste.


Kan het zijn dat jouw paard te snel in een andere houding is gezet nadat je weer terug op ijzers bent gegaan?

En recreatief rijden kan soms zwaarder zijn dan dressuurmatige rondjes in de bak rijden. Als je veel buitenrijdt op verschillende ondergronden of bijv in het mulle zand is dat best zwaar voor een paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:35 



 
Profiel   

Miss_Caroo schreef
Wat zijn dan de beste stappen om te zetten vanaf hier?



Naar een kliniek om de echte oorzaak te achterhalen.
Geen idee waar je zit maar utrecht - Someren - equitom etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:37 



 
Profiel   

Ik denk ook naar een goede kliniek om hem binnenstebuiten te keren, het kan inderdaad ook voortkomen uit verkeerd bekappen/ beslaan. (teveel veranderen aan de stand) Ik weet niet of dit het geval was bij een van beide smeden.

Steeds schever worden kan ook voortkomen uit compensatie, maar ook als het niet goed rechtgericht wordt. Dit kan ook gewoon in stap met normale rondjes lopen.

DSLD kwam ook nog in mij op maar komt niet zo heel veel voor bij andere paarden dan de paso's dacht ik. En zit volgens mij alleen achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 11:42 



 
Profiel   

Wat ook heel belangrijk is, op wat voor bodem heb je hem opgebouwd. Wat je niet moet onderschatten is dat je rust geeft voor de kapotte pees, maar door diezelfde rust, alle bespiering, gewrichten, banden en pezen van alle benen ook allemaal achteruit gaan.

Dus als jouw paard na maanden stilstaan weer langzaam revaliderend op gaat pakken, is deze opbouw voor het hele lijf noodzakelijk.
Is je paard dan scheef, of bouw je op op een zware bodem, draai te teveel rondjes of moet ie compenseren, dan kan dit dus ook tot nieuwe peesblessures op andere plekken leiden omdat alle pezen op dat moment heel kwetsbaar zijn.

Ik zou zelf alle 4 de benen een echo van laten maken, dat je precies weet waarmee je op dit moment te maken hebt. Hoe is de structuur van de herstelde peesblessures? Zijn er kleine beschadigingen die al zichtbaar zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 11:47 



 
Profiel   

Kendra schreef
Hoe oud is je paard? Hier stond jaren gelden een paard op stal die 2 x een peesblessure had gehad en ook wat door de koten zakte. Dat kwam - bleek uiteindelijk - door degeneratie van het bindweefsel, DSLD.
Misschien iets om mee te nemen in mogelijke oorzaken?


Hij is 16 jaar en ik heb hem al 12 jaar dus het kan niet hetzelfde paard zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen