Peesblessures achter elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:56

Ik mis de fysiotherapeut in dit verhaal. Ik ben inmiddels ook peesblessure deskundige maar mijn paard toch elke keer weer op de rit gekregen door de juiste mensen om mijn heen. Te weten een goede arts, die samenwerkt met mijn hoefsmid en een goede dierfysio en zelfs de zadelmaker speelt hier ook nog een rol in.

Als wij zelf een blessure hebben gaan we ook naar de fysiotherapeut om oefeningen te doen om te herstellen. Waarom doen we dat bij onze paarden dan niet? Daarom ben ik ook zeker geen voorstander van op het land gooien en we zien wel, maar echt gedoseerd bewegen wat op dat moment goed is voor de blessure.

Door overcompensatie kan het paard ook in andere delen van zijn lijf last krijgen en daardoor wat onregelmatig worden. En dan krijg je weer ongelijke belasting met blessures als gevolg. En zo blijf je in het cirkeltje. En juist hier kan een fysiotherapeut je weer op het juiste spoor krijgen.

Miss_Caroo

Berichten: 829
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 23:23

De dierenarts is geweest voor een second opinion.
Hij heeft gekeken naar de stap en de draf en zag direct dat hij niet goed liep, ook al was het niet heel erg, het was zeker wel te zien.
Hij heeft hem verdoofd en direct was dit de goede locatie.
Er zijn rontgenfotos gemaakt van zijn rechter voorbeen en daar kwamen 3 afwijkingen uit.
1: hij heeft schade aan de tip van zijn hoefbeen. De dierenarts denkt dat dit de voornaamste reden is dat hij kreupel loopt.
2: zijn hoefkraakbeenderen zijn langer dan normaal hoort te zijn. Volgens mij betreft dit dan verbening van de hoefkraakbeenderen.
3: er is bij 1 gewricht een kleine slijtage te zien.

Wat er nu gaat gebeuren... hij krijgt voor hoefijzers om hem dus meer steun te geven, waardoor hij niet meer op die binnenkant van zijn hoeven hoeft te lopen. Als hij dan niet beter gaat lopen, dan is het een van de andere twee problemen. Ik ben absoluut een tegenstander van hoefijzers, maar in dit geval is het een oplossing. Een andere oplossing zou een operatie zijn.

Het was in ieder geval duidelijk dat dit niks te maken heeft met zijn eerdere peesblessures. Kortom, gewoon dikke pech.

Bedankt voor het meedenken allemaal en ik laat nog wel weten hoe hij op de ijzers reageert.

Anoniem

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:03

goed dat er foto's gemaakt zijn, nu kun je heel gericht werken, dat helpt het beste,
veel succes

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:43

Heel goed dat je verder bent gaan kijken.

Ijzers zijn niet altijd slecht en kunnen bij dit soms problemen soms juist enorme verbetering geven. Hoe komt hij aan de schade aan het hoefbeen? ooit bevangen geweest? als dat het is en hij staat op een ijzer en de druk is van de zool af dan zou hij weer goed moeten lopen.

Je hebt ook kans dat dit er al zat en hij hierdoor is gaan compenseren waardoor de peesblessures zijn ontstaan.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:22

Elisa2 schreef:
Je hebt ook kans dat dit er al zat en hij hierdoor is gaan compenseren waardoor de peesblessures zijn ontstaan.


Eens. Grote kans dat hij dit al heel lang heeft en de peesblessure ‘bijproblemen’ zijn.

Miss_Caroo

Berichten: 829
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 18:26

Elisa2 schreef:
Heel goed dat je verder bent gaan kijken.

Ijzers zijn niet altijd slecht en kunnen bij dit soms problemen soms juist enorme verbetering geven. Hoe komt hij aan de schade aan het hoefbeen? ooit bevangen geweest? als dat het is en hij staat op een ijzer en de druk is van de zool af dan zou hij weer goed moeten lopen.

Je hebt ook kans dat dit er al zat en hij hierdoor is gaan compenseren waardoor de peesblessures zijn ontstaan.


Hij is nooit eerder bevangen geweest, voor zover ik weet.
Geen idee hoe hij aan de schade komt. De dierenarts zegt dat zoiets kan komen als een paard op een steentje stapt.
Nu heb ik een paar jaar geleden wel mijn paard natuurlijk laten bekappen en hij ging hier uiteindelijk slechter van lopen ipv beter. Misschien dat daar de oorzaak zit. Voor mijn paard heeft natuurlijk bekappen sws niet goed uitgewerkt, maar dat vond ik al voor dit alles gebeurde.
Het kan zijn dat hij hier al lang last van had en die blessures van compensatie kwamen ja..
Ik hoop dat de ijzers gaan helpen!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:47

Dat kan heel goed de oorzaak zijn geweest, zeker als ze de zool op de grond gaan zetten en de draagrand wegvijlen wat veel gebeurd bij natuurlijk bekappen. Die draagrand zit er niets voor niks...no feet, no horse.

Maar goed, het is gebeurd..het belangrijkste is dat het nu opgelost gaat worden. Ik hoop dat een ijzer werkt, heb er toch al wel veel zien opknappen met medisch beslag. Soms is het gewoon nodig.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:07

Sterkte met je paardje!

Miss_Caroo

Berichten: 829
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 00:08

Ik wil iedereen een update geven!

De hoefijzers hebben niet geholpen.
Dierenarts is weer geweest en heeft hem specifiekee uitverdoofd. Weer et dezelfde resultaten.
Het vermoeden is toch dat hoefbeen waar een stukje bot kapot is en nu gewoon mist. Het stukje bot is opgelost.
Wat ik nu kan doen is een MRI scan maken om er achter te komen wat het precies is.
En dan de keuze tussen een operatie aan het hoefbeen, waar ze het zieke bit wegschrapen en dan maar hopen dat het allemaal goedkomt. Plus dat hij nig 2 benen heeft met niet volledog gerevalideerde peesblessures, dus het is uberhaupt de vraag hoe hij er uit zal komen aan het eind van de rit.
Of accepteren dat ik nooit meer kan rijden op mijn paard..
Die viel zwaar, maar helaas,dit is wat het is. Meer opties heb ik niet omdat ijzers en rust niet helpen. Ik weet nog niet hoe ik deze weg ga bewandelen en ben ook benieuwd of er mensen zijn met deze situatie.
Ik zal in een apart bericht de rontgenfoto proberen te plaatsen, dan zien jullie het zelf ook.

Miss_Caroo

Berichten: 829
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Op stal

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 00:10

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 00:46

Is het geen hoefbeen ontsteking? Dan vreet het hoefbeen weg. En dat is wel te genezen overigens.. ik zou contact op nemen met kliniek visdonk en van Nassau daarvoor.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessures achter elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 09:30

Moeilijke opties, ik denk ook aan een second opinion. Opereren met twee peesblessures zou mijn voorkeur denk ik niet hebben. Maar ligt wel af van het slagingspercentage.

Wat vervelend dat de ijzers niet hebben geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 09:35

miss Caroo,
wat een triest beeld en vooruitzicht

heel veel sterkte wat je beslissing ook gaat zijn