tanden jonge haflinger 3 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

tanden jonge haflinger 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 09:54

dit jaar in maart heb ik de tanden laten doen van mijn jonge haflinger. De wolfkiezen zijn verwijderd en hij was al goed aan het wisselen.

Nu zei de tandarts dat hij met 8 maanden weer een behandeling zou moeten. Echter vind ik het fijn om mijn beide paarden tegelijk te doen. Mijn andere haf hoeft dan pas 4 maanden later. Eerder is bij hem echt niet nodig omdat hij super tanden/kiezen heeft en de tandarts vorig jaar al niet veel hoefde te doen.

Nu twijfel ik of ik niet gewoon nog 4 maanden wacht met mijn jonge haflinger. Zodat ze weer tegelijk kunnen. HIj eet goed, maakt geen proppen. Bijt veel in dingen maar dat deed hij toch al al. En heeft verlopig ook geen bit in.

Ik wil ze in Feb doen ipv maart. Dus al maandje eerder dan normaal.

wat is wijsheid.
Laatst bijgewerkt door plutolover op 15-09-21 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: tanden jonge haflinger 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:01

Andere tandarts zoeken die geen fantasie-adviezen geven. 1x per jaar is heel normaal, jonge paarden mankeren zelden wat.
En jouw jonkie had met 2 jaar al wolfskiesjes? Hoe dan?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 10:04

sorry foutje hij is dit jaar nog in maart 2021 geweest dus was hij ruim 2.5 jaar bijna 3.

WEl waren ze met 2 en paar maanden al aanwezig toen ik alleen controle liet doen omdat mijn andere hafje naar tandarts moest. vandaar de verwarring
Laatst bijgewerkt door plutolover op 15-09-21 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:06

Tja, wij hebben t gebit van je pony niet gezien.

Ik heb een haflinger die een tijdje elke 3-4 maanden moest om een probleem te verhelpen en dat hebben we weer uitgebouwd naar elk half jaar.
Dan ga ik niet zeggen, nou dan loopt hij asynchroon met die ander dus dat doe ik maar niet.
Net zoals dat die 2 van mij een verschillend hoefsmid interval hadden.
Niet praktisch, maar ik laat mijn dier behandelen wanneer die het nodig heeft.

Kortom, wat is exact de reden dat je jonge pony na 8 maanden weer moest? Neem je dat serieus, dan zou ik het gewoon doen en niet pas in februari.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: tanden jonge haflinger 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 10:09

rede is ivm tanden/kiezen wisselen dan doppen op kunnen blijven zitten, wat dus niet perse hoeft natuurlijk.

Er was niet echt een grote medisch iets waardoor het moest. want dan had ik niet getwijfeld.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: tanden jonge haflinger 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:00

Ik denk dat je wel kunt wachten en je paarden samen met elkaar op afspraak kunt doen hoor. Die maanden indicatie is een richtlijn, geen wet.

Vetra

Berichten: 89
Geregistreerd: 24-03-12

Re: tanden jonge haflinger 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:09

Als er geen indicatie is dat er problemen te verwachten zijn, kun je misschien de ene 2 maanden later doen en de andere 2 eerder? Soort tussenweg.

Ik kreeg ook dit advies bij jong paard al na 8 maanden te herhalen, omdat hoe jonger hoe kleiner de ingrepen zijn om hetzelfde effect te krijgen.

Succes!