Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 18:04

Niet het topic wat ik wilde plaatsen, de pech lijkt namelijk niet op te houden, maar toch is het zo. -O-

Vorige week maandag heeft mijn paard met het stalpersoneel een ongeluk gehad waarbij hij hard in de staldeur onderuit is gegaan en tegen de rand van de stalopening is gevallen. Hij kon niet direct omhoog komen dus heeft wat gestrubbeld en heeft zichzelf daarbij in ieder geval nog 1x tegen dezelfde staldeur rand aangerold.

Hij is op zijn linkerzijde gevallen, heeft een wond op zijn linker achterbeen/knie, en heeft twee wonden op z’n ruggengraat, midden onder de zadelplek. Uiteraard meteen DA gebeld, en metacam + maagbeschermer er tegenaan gegooid, en een week stappen + koelen om te wachten tot de zwelling genoeg gezakt zou zijn voor een verdere indruk.

Hij bleek en bleef toch flink pijnlijk op z’n rug en bekken, en hij liep ook niet 100%, dus de woensdag erna (gister dus) naar de kliniek gegaan voor röntgenfoto’s van zijn rug en een scan van zowel zijn rug als z’n bekken. Daar kwam uit dat hij in ieder geval een drietal haarlijn fractuurtjes heeft op het ronde gedeelte van zijn doornuitsteeksel, precies waar het grootste wondje zit. ;( op de echo was ook een duidelijke afwijking te zien. Hij reageerde ook door de verdoving heen zelfs op het (licht) indrukken van die plek. Wel zat het gelukkig gunstig ingekapseld, dus weinig kans op verplaatsing van eventuele splinters.

Advies: 6 weken rust/aan de hand stappen, in de paddock/kleine wei (mits hij zich rustig houdt, wat hij gelukkig doet) en dan weer terug voor een foto en klinische check om te kijken hoe het bot geheeld is en of hij nog reageert op die plek. De prognose tot nu toe is afwachtend, en als het allemaal mooi heelt, dan op zich positief voor de sport, volgens de DA.

Nu ben ik benieuwd of er anderen zijn die zoiets soortgelijks hebben meegemaakt. Wat was de situatie, wat was de behandeling, wat was de revalidatie, en hoe liep het af? Kwam het paard weer terug in training, of moesten er toch dingen worden aangepast?

Ik zal wanneer ik ze heb de röntgenfoto’s toevoegen, die moet ik nog ontvangen. In ieder geval voeg ik de foto’s van de wonden toe. Ze vallen relatief gezien mee, maar voor de zekerheid toch even in een spoiler.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:06

Bliksem van Djilna heeft járen geleden zijn schoft gebroken nadat hij achterover was geklapt.
Dat is helemaal goed gekomen, die heeft daarna nog op het hoogste niveau internationaal endurance gelopen.

Maar schoft is natuurlijk wel net wat verder naar voren, daar zit je niet boven.

Ik zal eens zoeken of ik haar topic van destijds kan terug vinden.

Edit: dit is het topic hierover, al heel oud, maar Bliksem loopt nog steeds fris en fruitig in de wei.
Djilna @ [MD] Ervaring met gebroken schoft?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 16:07

Topic even snel doorgelezen, inderdaad schoft ipv onder het zadel maar toch ook wel wat bemoedigende berichten!

Inmiddels heb ik ook de foto’s binnen, dus zal ze even plaatsen (inclusief markeringen voor de duidelijkheid). Alles wat rood is, is dus onderdeel van die haarlijn fractuurtjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens in overleg met de DA toch ook maar geen paddock/wei meer ivm het risico van het rollen. Dat doet hij namelijk toch wel graag. Dus rustig wandelen de komende weken.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:12

Wat naar! Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt met mijn pony, maar op instagram volg ik een account van iemand waarvan haar paard hele ernstige breuken had na een trailerongeluk. Zij kan weer rijden en volgensmij gaat het goed met het paard. Misschien kan je contact met haar opnemen? Ze spreekt wel duits. Hier een foto van haar story: op instagram heet ze @wildpferd_merlin Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:05

Breuk zit prachtig op elkaar, is een doornuitsteeksel dus heelt normaal prima.
Normaal over een 4 maand zie je er niets meer van.
Denk dat de prognose zeer goed is.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 18:23

Zoo hee Jeika, wat is dat een heftige breuk!! Zie inderdaad op haar Instagram dat ze weer rijdt. Niet helemaal een vergelijkbare casus en mijn Duits is belabberd, maar hou het in m’n achterhoofd dat ik haar kan berichten. :j

En Kyrkelover, bemoedigende woorden! Zou mooi zijn als je het over 4 maanden niet meer ziet. Heb je ervaring met dit soort breuken/situaties?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 18:57

Urbiezira schreef:
Zoo hee Jeika, wat is dat een heftige breuk!! Zie inderdaad op haar Instagram dat ze weer rijdt. Niet helemaal een vergelijkbare casus en mijn Duits is belabberd, maar hou het in m’n achterhoofd dat ik haar kan berichten. :j

En Kyrkelover, bemoedigende woorden! Zou mooi zijn als je het over 4 maanden niet meer ziet. Heb je ervaring met dit soort breuken/situaties?

Ik heb legio breuken voorbij zien komen, van benen tot schoft en van milde tot hele zware.
De breuk bij jou paard zit op een plek waar niet veel kracht op komt en het doornuitsteeksel is niet cruciaal. Daarnaast zit het echt prachtig op elkaar. Dit soort breuken heb ik eigenlijk zo goed als altijd goed af zien lopen. Let wel ik ben geen dierenarts.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:20

Ach jeetje wat een naar ongeluk.

Hoop dat het snel heelt. Maar hoop ook zat er geen artrose/extra botgroei op komt. Zo te zien zit net die door uitsteeksel al redelijk dicht op die andere. Als er extra botaangroei komt krijg je al snel Kissing Spines denk ik.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 11:42

Fijn om zoiets te horen Kyrkelover, hoop dat het inderdaad zo soepel verloopt! Maar niet veel kracht erop, bedoel je dan als het paard niet ohz is? Want ohz zit je er midden op.

Hoorde van mijn DA dat ze in het VK ook operaties doen om de doornuitsteeksels vrijwel af te vijlen/weg te halen in gevallen van KS, wat inderdaad zou duiden op mindere belangrijkheid. Maar hoe zit dat dan? Waarom zijn ze niet cruciaal?

En Art_Ificious, dat is inderdaad de grootste zorg van mijn DA en mij, dat het gaat woekeren. Dus fingers crossed dat het gewoon netjes heelt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:04

Ik duim voor je dat het niet gaat woekeren.

Dat wegvijlen zoals bij KS klinkt anders wel een optie. Ik denk dat je hier op bokt ook wel topics Kan vinden met ervaringen van KS operaties.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:12

Als het goed zit zit je absoluut niet op de doornuitsteeksel, dat is de hele functie van het zadel..
Ik kan me voorstellen dat vooral rollen iets is wat je in deze fase wilt voorkomen, maar verder zou ik ook verwachten dat dit "gewoon" weer goed komt.
Qua trainen kan ik me(later!) voorstellen dat je iets meer een KS "protocol" wilt volgen, dus goed over de rug etc. andere kant, zo hoort een paard ook gewoon te lopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:26

Je zit er idd niet op maar wel boven.
En ik kan uit ervaring melden dat spieren rondom een botbreuk ook wel wat lijden onder het trauma van de botbreuk.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen breuk doornuitsteeksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 21:24

Ja ik zit er uiteraard niet op, dat snap ik, maar erboven inderdaad.

KS-protocol volgen we eigenlijk al enigszins, paard heeft ook gevoeligheid op het SI dus we trainen al gericht op extra goed rug gebruik. Ook komt de osteopaat elke 3 maanden voor een check, en trainen we gevarieerd met balkjes/bos/dressuur/longe en uiteraard ook dagen vrij.

Wat is jouw ervaring met de spierschade, Marije? En wat kan je daar verder preventief nog mee doen?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 23:15

Urbiezira schreef:
Fijn om zoiets te horen Kyrkelover, hoop dat het inderdaad zo soepel verloopt! Maar niet veel kracht erop, bedoel je dan als het paard niet ohz is? Want ohz zit je er midden op.

Hoorde van mijn DA dat ze in het VK ook operaties doen om de doornuitsteeksels vrijwel af te vijlen/weg te halen in gevallen van KS, wat inderdaad zou duiden op mindere belangrijkheid. Maar hoe zit dat dan? Waarom zijn ze niet cruciaal?

En Art_Ificious, dat is inderdaad de grootste zorg van mijn DA en mij, dat het gaat woekeren. Dus fingers crossed dat het gewoon netjes heelt.

Ik bedoel inderdaad op dit moment nu er dus niet gereden wordt voor herstel. Je hebt ook botten waar altijd veel frictie of kracht op staat.