Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Natuurlijke antibiotica

 
Profiel   

Ja hoor, zoiets bestaat. Helaas wordt het in Nederland en de rest van de westerse wereld weinig toegepast. Het heet fagen of bacteriofagen. De behandeling is een hele andere benadering van het probleem. Een faag is een virus die een specifieke bacterie aanvalt en dood (op eet). Verder tasten ze niets aan.
Voor meer info:
https://www.rivm.nl/bacteriofagen
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DCh ... Qx6BAgCEAE
Voorts is het gif van een slang, de bosmeester oftewel Lachesis, ook bruikbaar als een een soort van antibioticum.
Zodra een van onze paarden en dan met name veulens ziek is, maken wij een weloverwogen afweging of we wel of juist niet voor antibiotica te kiezen. Omdat het vaak meer kapot maakt dan je lief is, maar soms heb je gewoon geen keuze en moet je wel.
Wij hebben een aantal jaren terug een veulen gehad dat ziek was als gevolg van Lawsonia Intracellularis. Ziek, mager en hele smerige diarree. Behandeld met TSO, maar niets hielp. Dier werd zieker en zieker. Toch hebben wij destijds de keuze gemaakt om niet verder te gaan met antibiotica, gewoon omdat dat de goede darmbacterien nog verder kapot maakt. Dier is tot haar vierde lelijk en mager geweest. Maar daarna heeft ze het overwonnen en nu loopt ze zware tour. Dit alles is wel in overleg met onze toenmalige DA gedaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 07:48 



 
Profiel   

Ik hoor veel over Lawsoina

Ons veulen had clostridium die is geactiveerd / vrij gekomen door antibiotica

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 08:21 



 
Profiel   

Ik zou informeren bij Den Hoek, Eric Laarakker en zeker niet zelf allerlei dingen gaan proberen. Ook met kruiden kun je meer kapot maken dan je lief is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 08:41 



 
Profiel   

Janinevv schreef
Ik hoor veel over Lawsoina

Ons veulen had clostridium die is geactiveerd / vrij gekomen door antibiotica
?
Botulisme door antibiotica? Lijkt me heel sterk, kun je uitleggen hoe dat precies zit?
Het lijkt me logischer dat de antibiotica niet goed aan is geslagen.

Hoe dan ook, het klinkt allemaal erg naar, hopelijk knapt het veulen toch nog op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 09:52 



 
Profiel   

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Colitis ... embranacea

Dit zal je veulen hebben, misschien kun je hier wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:05 



 
Profiel   

Askja schreef
Janinevv schreef
Ik hoor veel over Lawsoina

Ons veulen had clostridium die is geactiveerd / vrij gekomen door antibiotica
?
Botulisme door antibiotica? Lijkt me heel sterk, kun je uitleggen hoe dat precies zit?
Het lijkt me logischer dat de antibiotica niet goed aan is geslagen.

Hoe dan ook, het klinkt allemaal erg naar, hopelijk knapt het veulen toch nog op!

Er zijn verschillende clostridium bacteriën, botulisme is er slechts een van. Het gaat hier waarschijnlijk om difficile.

Heel veel sterkte TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:15 



 
Profiel   

Hij had geen darm bacterie en ja door de antibiotica is deze vrij gekomen in de darmen. Deze huisvest daar, waarschijnlijk laten we hem vanmiddag inslapen.

De bacterie is nu niet meer aanwezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:21 



 
Profiel   

Hebben ze doorbehandeld met antibiotica terwijl hij deze verschijnselen had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:24 



 
Profiel   

Jaa ze hebben hem getest op welke bacterie en daar hebben ze hem 2 weken op behandeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:26 



 
Profiel   

Was deze bacterie die hem nu zo ziek maakt al bekend? Want dan moet er namelijk accuut gestopt worden met toedienen van antibiotica en een serum behandeling gegeven worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:27 



 
Profiel   

Er is succesvol microbiologisch onderzoek gedaan naar carvacrol (werkzaam bestanddeel van wilde oregano olie) tegen clostridium difficile https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00625/full

waarbij gevonden werd dat er niet alleen sprake was van het bestrijden van clostr.diff. maar prettige bijkomstigheid: de gunstige bewoners in de darm waren toegenomen door behandeling met carvacrol.

NB: het betreft onderzoek bij muizen, niet hetzelfde als paarden misschien, maar er zullen zeker overeenkomsten zijn op darm microbioom niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:28 



 
Profiel   

Nee z’n darmen zijn gewoon stuk!
Hij was genezen voor clostridium in de kliniek krijgt nu geen antibiotica meer maar z’n darmen werken niet meer en hij lijd momenteel heel erg en is gewoon op het veulen.

De mest was stabiel toen die naar huis ging hun kreeg toen metacam omdat hij hoge koorts kreeg na halve dag twee dagen later extreem diarree.

Het is nu geen bacterie meer het zijn de darmen die niet meer vaste mest kunnen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:30 



 
Profiel   

KnoLLyBoLLy schreef
Colloïdaal zilver oftewel zilverwater is een natuurlijke antibiotica en wordt al eeuwenlang gebruikt.Is ook gewoon te koop in een natuurwinkel of bv kruidvat.

Heel veel sterkte met je veulentje!

Sinds 2016 is het verkoop van zilverwater voor inwendig gebruik verboden in de EU omdat het toxisch is.
Je mag het alleen gebruiken voor uitwendig gebruik.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... dermiddel/

Bij mijn moeder (die het nam ondanks onze weerstand) is haar darmwand ernstig aangetast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 10:36 



 
Profiel   

Dit klinkt niet best Janinevv :-( .
Waar het me aan doet denken is grass sickness https://www.grasssickness.org.uk/resear ... um-in-egs/ .
Daar gebruiken ze nu shotgun metagenomics :
"it is now possible to detect the bacteria that have been linked to grass sickness, these bacteria over-proliferate and produce the deadly toxins that are so devastating to horses".
https://www.facebook.com/photo?fbid=427 ... 7155252908

Er is mogelijk een verband met glyfosaat (werking als antibiotica) vanwege de werking als onderdrukker van Enterococcus spp. op Clostridium botulinum. Enterecoccus spp. is de good guy die normaal gesproken Clostridium botulinum bestrijdt.

Je zou kunnen overwegen een DNA sequencing hindgut test te doen om te kijken hoe de situatie in het darmstelsel is. Naast een testrapport krijg je er ook een protocol bij waarin aanbevelingen gedaan worden hoe je de situatie kunt verbeteren. Misschien als je dit via de DA speelt krijg je een sneller antwoord. Ze hebben een lange doorlooptijd van circa 10 weken. Zo lang kun je niet wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:47 



 
Profiel   

Ik denk dat als de darmen onderzocht gaan worden of konden worden dit de kliniek wel voorgesteld heeft.

Eigenlijk moet zijn lichaam het zelf gaan oppakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 11:54 



 
Profiel   

Janinevv schreef
Ik denk dat als de darmen onderzocht gaan worden of konden worden dit de kliniek wel voorgesteld heeft.

Eigenlijk moet zijn lichaam het zelf gaan oppakken


Als je er echt nog voor wil gaan dan zou ik Eric bellen. Hij heeft mijn pony ook gered, had 2 jaar koliek klachten en op het toppunt iedere dag koliek. Bleken schimmels in de darm en glutenallergie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 12:00 



 
Profiel   

Janinevv, het darmstelsel kan sinds een paar jaar onderzocht worden in Engeland. Misschien weet de kliniek dit nog niet? Deze link vertelt je meer : https://www.equibiome.org/results. Zij werken veel samen met dierenartsen in Engeland. Maar de test is eenvoudig op te sturen van hier naar daar, net zoals wormonderzoek d.m.v. mestmonsters via de post gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 12:05 



 
Profiel   

TS: sterkte vanmiddag! Soms moet je zo'n moeilijke beslissing nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 12:56 



 
Profiel   

We hebben hem nog niet laten gaan vandaag, mest niet oké maar hij heeft nog teveel wilskrachts om zelf door te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 17:36 



 
Profiel   

Sorry, geen tips hier.
Maar ik wil jou enorm veel sterkte wensen en heel veel beterschap voor het diertje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 18:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen