Ervaringen bekkenbreuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen bekkenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:33

Afgelopen maart ben ik er achter gekomen dat mijn paard (nu 4 jaar) het bekken gebroken heeft gehad. Daarnaast heeft ze ook haar banden gescheurd. Wanneer ze dit precies gebroken heeft en wat er precies met haar gebeurd is is niet te achterhalen maar de dierenarts kon mij toen vertellen dat dit al meer dan een half jaar geleden is gebeurd.

Op advies van de dierenarts rijd ik haar nu in stap en draf lang en laag en voornamelijk rechte stukken. De spieren die ze nu opbouwt in haar achterhand zorgen nu voor meer stabiliteit in de achterhand en dit doet haar zichtbaar goed.

Omdat ik eigenlijk heel weinig hoor en lees over paarden met dit zelfde probleem ben ik eigenlijk opzoek naar meerdere mensen die ervaring hebben met een paard met een gebroken bekken. Hoe is het herstel bij jullie gegaan? Wat kunnen jullie paarden wel en wat niet? Wat merken jullie aan je paard?

Dit zijn wij!
Afbeelding

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen bekkenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:38

Pony van mijn vriendin heeft een gebroken bekken gehad en is niet meer bruikbaar/belastbaar.
Je ziet ook als hij een sprintje trekt en een snelle draai maakt dat hij even flink beroerd loopt achter.

Ik denk dat ook zeker beïnvloed waar de breuk zit en hoe het hersteld/aan elkaar groeit.
Mijn vorige kat heeft zijn bekken gebroken gehad en heeft na het herstel toch meer moeite met bewegen gehad, terwijl het bij een ander mss zonder problemen en gevolgen herteld is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:44

Zeer sterk afhankelijk van de bouw/ stand en waar de breuk zat of dat er meer kapot zijn of verscheurd!


Wel kende ik een 5 jarig dravermerrie die was gevallen na een sprong uit de buitenbak. Maar had op t oog niets. En koerste 2 dagen later gewoon een drafkoers. Bij thuiskomst viel het ineens op dat de bekken scheefstond, dus de dierenarts erbij….. bleek ze een gebroken bekken te hebben. Ze is er goed van hersteld. Maar ….. ze heeft volgens mij niet meer gekoerst! En ook bleef ze er niet lang meer. Was gewoon aldoor vrolijk en in haar gewone doen! Echt ongelooflijk! Ze is zo hard en sterk! Maar de eigenaar wilde niet over haar grens heengaan vanaf het moment dat hij het wist! Hij vond het erg.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:46

Mijn paard heeft een scheur in de bekkenvleugel. Ben er al bijna een jaar mee aan het stappen. Ik ben echt verbaast dat je erop mag, hier is het absolute rust met stappen.

Het is bij mij een heel lang verhaal, maar in het kort;

Ze heeft in de tussentijd veel andere blessures erbij gekregen, wat allemaal een wisselwerking is door de scheur.
Ze mag er nu echt niets meer bij krijgen, omdat het dan teveel wordt, maar ze lijkt iets op te knappen. Het gaat wel nog een lang proces worden. De merrie is 16, ik hoop dat mijn dochter er later nog op kan hobbelen, voor de sport en fok heb ik haar afgeschreven.

Anoniem

Re: Ervaringen bekkenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:02

Toch iets minder succesverhalen helaas. Ik denk ook dat het er aan ligt waar de breuk zit inderdaad. Paard bij ons op stal heeft toevallig ook ooit het bekken gebroken. Met dit paard kunnen ze zelfs weer springen zonder problemen.

Utixo: ik heb mijn paard nu bijna 1 jaar en het vermoeden is dat dit als 2 jarige al gebeurd is. Ze is met bijna 4 pas zadelmak gemaakt dus heeft 1,5 jaar zeker niks gedaan en op de wei gelopen.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:35

Een paard op mijn oude stal had dat. Die kon nog best licht belast worden. Soms werd hij gereden, maar hij wandelde vooral veel aan de hand. Hij is er 31 mee geworden.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Ervaringen bekkenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:41

Mijn merrie heeft haar bekken gebroken gehad. Ze heeft een jaar rust gehad, waarvan een half jaar dag/nacht op de wei gestaan. Daarna liep ze als vanouds. Wat lichte dressuur, buitenritten en zelfs nog gesprongen onder het zadel. Ze is er 24 mee geworden.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaringen bekkenbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:48

Overigens heb ik haar begin van het zomerseizoen wel op het land gezet, maar ze gedraagd haarzelf dusdanig prinsessenachtig dat ik daarmee gestopt ben toen ze een peesblessure erbij kreeg. Mijn idee was eigenijk een jaartje wegbrengen, maar ik durf het niet aan. Nu staat ze in de ochtend in de blessurepaddock, en in de avond wandelen we. Dit ben ik nu aan het opbouwen.