Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Periode tussen hengstigheid

 
Profiel   

Hai iedereen,

ik hoop dat het hier goed staat.
Mijn merrie was 5 weken geleden hengstig, nu was ik heel blij dat na 3 weken mevrouw zich gewoon normaal gedroeg. Toen ze hengstig was was ze echt niet te genieten (denk aan nerveus, slaan, wegduwen, bokken). Nu is ze al een paar dagen weer niet te luchten, en toont ze hetzelfde gedrag die ze had toen ze hengstig was (helaas wou mevrouw niet plassen zodat ik kon zien of ze aan het nasproeien was).
Ik heb even op google gekeken en eigenlijk was iedere website er wel over een de cyclus is 21 tot max 28 dagen.
Nu zit er dus bijna precies 5 weken tussen, heeft iemand hier dit ook wel eens meegemaakt? Dat ze misschien gestresst is en dat dit invloed heeft op de cyclus?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:29 



 
Profiel   

Ik zie het zo: bij de ene vrouw gaat het ook anders als bij een andere. Zou me niet druk maken maar wel een x laten scannen voor de zekerheid. Heb dit jaar ook mijn merrie met een afwijkende cyclus laten doen. Was niks aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:34 



 
Profiel   

Optie 1: je merrie is gewoon hengstig geweest, maar je hebt daar niets van gemerkt. En nu is ze dus keurig op tijd weer hengstig. Dit is een van de laatste hengstigheden van dit seizoen. De eerste en de laatste hengstigheid van een seizoen zijn vaak de hevigste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:36 



 
Profiel   

Even over een andere boeg. Hoe lang heb je het paard al? Was ze al vaker hengstig zolang je haar hebt? Of heb je haar pas? Als je haar al langer als deze 6 weken hebt en eigenlijk nooit dit soort gedrag gemerkt hebt bij de hengstigheid, zou ik de merrie laten scannen. Gewoon om zeker te weten dat er geen cyste of gezwel etc voor ongemak of onballans van de hormonen zorgt. Als je het paard pas kort hebt zou dit ook gewoon normaal voor dit paard kunnen zijn en zou je eventueel de vorige eigenaar eens kunnen vragen of het bij hun ook zo heftig was als ze hengstig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:52 



 
Profiel   

Mijn merrie was ook niet regelmatig hengstig en daarbij erg vervelend onder het zadel, de hengstigheid zat haar gewoon echt dwars. Ze bleef ook te lang hengstig.
Laten scannen bij de DA, was niks bijzonders op te zien. Een kuur gehad zodat ze weer regelmatig hengstig zou worden, daarna (zo goed als) niks meer aan de hand.
Volgend de DA kon het heel goed te maken hebben met stress door de verhuizing waardoor de cyclus niet goed liep.

De kuur is nu zo'n 3 jaar geleden en sinds dien weinig gekkigheid meer gehad. Merk dat ze iets meer afgeleid is dan anders en ietsje strakker in het lijf maar dat is minimaal.
Al had ze er afgelopen week wel ietsje meer last van, maar dat is vaker zo aan het einde van het seizoen bij paarden.

Ik zou het voor jezelf bijhouden in een agenda oid en anders even laten scannen zodat je weer waar je aan toe bent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen