Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wonde in oksel

 
Profiel   

Hoi,

Mijn nieuwe paard en ik hebben afgelopen week samen een ongelukje gehad waarbij hij ook gevallen is.
Hierdoor heeft mijn lieverd nu een schaafwonde op zijn voorbeen en een grote open vleeswonde in zijn oksel.

Bij de wonde in zijn oksel is echt zij volledige bovenste laag vel afgeschuurd :(
Nu ontsmetten we die wonde 2-3 keer per dag met isobetadine-gel, maar ik vroeg me af of er betere/effectievere manieren zijn om dit te verzorgen?
Ik wil hem zo snel mogelijk hier vanaf helpen, want hij is nog een jong, angstig paardje. Dus elke keer die verzorging is een hele uitdaging
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:45 



 
Profiel   

Wij hebben goede ervaringen met Mesitran honingzalf van Hidez

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 20:52 



 
Profiel   

Ach, wat sneu. Ik zou de dierenarts even bellen voor advies, misschien kun je ze een foto sturen die ze kunnen beoordelen? Met grote open wondes zou ik niet te lang zelf 'aanklooien'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:03 



 
Profiel   

Merel___ schreef
Ach, wat sneu. Ik zou de dierenarts even bellen voor advies, misschien kun je ze een foto sturen die ze kunnen beoordelen? Met grote open wondes zou ik niet te lang zelf 'aanklooien'.

Veearts heeft de wonde al gezien (op foto) en zegt dat ontsmetten met isobetadine voldoende zou moeten zijn. Hij sprak ook over eventueel uierzalf, maar ik heb geen idee welke uierzalf er bv goed voor is :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:33 



 
Profiel   

Mijn jonge paard had een abces met een best diepe wond wat ik elke dag schoon moest schoon spoelen met water en ontsmetten met Betadine scrub en dat weer afspoelen ( en met zwarte trekzalf , maar in jouw geval zou ik een ander smeerseltje gebruiken zoals honingzalf). Mochten er nog weer vliegen komen met bijv een dag met mooi weer gebruik spray je paard dan ook in met spray anders gaan de vliegen op de wond zitten. Geen spray op de wond zelf uiteraard.

Ik heb dit 10 dagen lang 1x per dag gedaan en de wond heelde eigenlijk ontzettend snel! Mijn ervaring met een jong (angstig paard) is toch dat je echt even door moet pakken... Mijn jonge paard had nog nooit onder de tuinslang gestaan en opeens moest dat. Ze had eigenlijk maar even pech , het was af en toe ook niet zo gezellig... Moet wel zeggen dat ik er een heel braaf jong dier voor terug heb gekregen. Ze is hierdoor al lang niet meer zo angstig geworden.

En misschien handig om zelf handschoenen te dragen bij het schoonmaken. Ik zelf vindt dat altijd wel prettig helemaal met wonden waar troep uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:47 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Mijn jonge paard had een abces met een best diepe wond wat ik elke dag schoon moest schoon spoelen met water en ontsmetten met Betadine scrub en dat weer afspoelen ( en met zwarte trekzalf , maar in jouw geval zou ik een ander smeerseltje gebruiken zoals honingzalf). Mochten er nog weer vliegen komen met bijv een dag met mooi weer gebruik spray je paard dan ook in met spray anders gaan de vliegen op de wond zitten. Geen spray op de wond zelf uiteraard.

Ik heb dit 10 dagen lang 1x per dag gedaan en de wond heelde eigenlijk ontzettend snel! Mijn ervaring met een jong (angstig paard) is toch dat je echt even door moet pakken... Mijn jonge paard had nog nooit onder de tuinslang gestaan en opeens moest dat. Ze had eigenlijk maar even pech , het was af en toe ook niet zo gezellig... Moet wel zeggen dat ik er een heel braaf jong dier voor terug heb gekregen. Ze is hierdoor al lang niet meer zo angstig geworden.

En misschien handig om zelf handschoenen te dragen bij het schoonmaken. Ik zelf vindt dat altijd wel prettig helemaal met wonden waar troep uit komt.


Dankjewel voor de tip, ja tis zeker niet makkelijk, maar wordt wel met de dag makkelijker gelukkig. Hij leert me nu ook wel vertrouwen natuurlijk 
Handschoenen doe ik sowieso aan bok verzorging, maar ga inderdaad de honingzalf eens proberen 

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 22:11 



 
Profiel   

Groene klei werkt ook super
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 22:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen