Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dunne doorschijnende vacht en korstjes

 
Profiel   

Hoi, ik heb een PRE gekocht, uit spanje.
Hij was best mager, zn kont en rusgspieren zijn flink geslonken.
Hij heeft ewn maand in quarantaine gestaan.
Volgens de verkoper had hij rainrot.

Hij staat nu bijna 4 weken bij mij. Zijn ribben zijn al niet meer zo zichtbaar.

Hij heeft allemaal korstjes op zn borst,paar op zn buik, op de schouders en op alle 4 zijn benen.

En hij heeft veel rimpels

Wie herkent dit? Heeft een idee wat het is?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Dit is van de aankoopsdag:

[ img ]



Dit is van deze week (3,5 week later)

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 13:48 



 
Profiel   

Bij korstjes, benen en rimpels denk ik aan CPL:
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... lymfoedeem
Maar daar is het niet typisch een ras voor.

Hier een hele lijst van mogelijke huidaandoeningen:
https://equinoord.nl/huidaandoeningen/

Ik zou toch even een dierenarts laten komen hiervoor. Vind het een ongewoon beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 13:55 



 
Profiel   

Ik vind dat zijn vel doet denken aan uitdroging. Heel raar die rimpels inderdaad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 13:56 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Ik vind dat zijn vel doet denken aan uitdroging. Heel raar die rimpels inderdaad...



Hij drinkt goed, tenminste sinds hij bij mij staat wel.

Niet veel meer dan de andere 8 paardjes, maar zeker niet minder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 14:07 



 
Profiel   

Aardige kans dat ze nekworm heeft. Hier een stuk in het engels: http://thehorsesback.com/neck-threadworms/

Ivermectine helpt ertegen volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 15:42 



 
Profiel   

die rimpels zou kunnen als hij vroeger heel dik is geweest en veel is afgevallen.
net als bij mensen wat overtollig huid.
maar ik zie dat het erg droog is, je zou haast denken dat er op die plekken teveel druk op de huid is geweest.
misschien door wrijven,schuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 15:47 



 
Profiel   

Rainrot, schurft, mijt, allergie... het kan vanalles zijn maar fijn is het niet. Ik zou een dierenarts bellen en hem een afkrabsel laten maken. Als het nu nog niet weg is zal het dat uit zichzelf wel niet zo snel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 16:18 



 
Profiel   

Laat ook de Middellandse zee ziektes uitsluiten. Ze komen bij een paard veel minder vaak voor dan bij een hond maar de mogelijkheid is er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 16:43 



 
Profiel   

Ik weet niet of HERDA eventueel ook kan voorkomen bij PRE's? Anders daar ook even op laten testen als dat kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:04 



 
Profiel   

Ziet er raar uit... ik zou zeker de dierenarts laten kijken...

Jeukt het ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 18:55 



 
Profiel   

Waar zitten die huidplooien? Ik zou sowieso wassen met imaverol tegen schimmels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 22:56 



 
Profiel   

Ik heb wel eens een paard gezien die dit had bij een schimmel (ringworm) infectie. Die kreeg er een reactie op. Wat hielp was enten tegen schimmel. Duur maar effectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 03:26 



 
Profiel   

Ashkerlon schreef
Ik weet niet of HERDA eventueel ook kan voorkomen bij PRE's? Anders daar ook even op laten testen als dat kan?


Dat had ik al gegoogled. Maar hij is al 13 jaar en is gewoon gereden. Heeft geen plooien op zijn rug, ook geen lidtekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:06 



 
Profiel   

Ik zou eens beginnen met een goede ontworming en een goede imaverol wasbeurt tegen de schimmels.
En misschien ook een keer wassen tegen vlooien en mijten. Better safe than sorry.
En met zo'n slecht gesloten vacht zou ik hem lekker een regendeken opdoen. Dan hoeft hij zijn energie minder te verstoken aan warmte maar kan hij dat lekker bewaren.
Verder zou ik de foto's even doorsturen naar de dierenarts om te vragen of die nog andere ideeën heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:11 



 
Profiel   

Is die sprong zo dik of lijkt dat maar zo?
Lijkt op een schimmel, soort ringworm ofzo. Die plooien hebben daar niks mee te maken trouwens.
Als het mijn paard was geweest dan ik eerst met Betadine shampoo gewassen en daarna de volgende dag de plekken gedaan met Imaverol en dan even aankijken. Imaverol moet je ook herhalen dus als het na een paar weken nog niet minder werd dan zou ik de veearts bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:14 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Is die sprong zo dik of lijkt dat maar zo?
Lijkt op een schimmel, soort ringworm ofzo. Die plooien hebben daar niks mee te maken trouwens.
Als het mijn paard was geweest dan ik eerst met Betadine shampoo gewassen en daarna de volgende dag de plekken gedaan met Imaverol en dan even aankijken. Imaverol moet je ook herhalen dus als het na een paar weken nog niet minder werd dan zou ik de veearts bellen.

Door schimmel en de vaak bijbehorende droogheid kan de huid wat verdikken. Zeker als een paard er veel aan heeft geschuurd of gekrabt.
Áls dat het is, zal het vanzelf weer wegtrekken als de huid herstelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:16 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Waar zitten die huidplooien? Ik zou sowieso wassen met imaverol tegen schimmels.


Op zn borstkast en achter zijn voorbenen. Ook veel plooitjes in zijn nek als hij zijn hoofd naar zn buik krult.

Ik heb hiervoor een haflinger gehad, die altijd eerder te dik stond dan slank. Heb bij haar nooit rimpels gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:37 



 
Profiel   

Ik denk echt ringworm, kunnen ze sterk op reageren.. goed wassen met imaverol en dat ook consequent doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:51 



 
Profiel   

Ik zou een allergische reactie ook niet uitsluiten. Mijn paard (toevallig ook een PRE) heeft een aantal jaar geleden een heftige allergische reactie gehad op een antibioticum. Dat zag er net zo uit als dit. Over zijn hele lijf korstjes en in de oksels en op de borst rimpelhuid met oedeem. Er zijn toen zo'n 5 krabsels afgenomen en allen kwamen ze negatief terug voor schimmels. Hij is toen op de kliniek behandeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 12:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen