Bolspat / overvuld spronggewricht/Idiopathic haemarthrosis e

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Bolspat / overvuld spronggewricht/Idiopathic haemarthrosis e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 11:23

Omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen open ik een nieuw topic in de hoop op positieve ervaringen.

Sinds 8 weken staat mijn paard met een overvuld spronggewricht. Hij is op de foto geweest en die waren goed. 6 weken terug is hij ingespoten met ontstekingsremmers.. dit moest ik 6 weken de tijd geven maar helaas nog steeds dik. Hij zet er geen stap kreupel mee en het is ook niet warm.

Ik kan er voor kiezen hem nogmaals leeg te laten lopen en weer in te laten spuiten maar omdat hij niet kreupel is en ivm infectiegevaar zie ik dit ook niet zo zitten. Maandag heb ik overleg met de dierenarts maar ik hoop dat ik hier nog wat tips kan vinden en of ik het misschien toch nog tijd moet geven. Hij staat gewoon op het land met zijn vrienden trouwens..

**even een belangrijke aanvulling. De eerste keer op de kliniek is de bult ook aangeprikt. Hier kwam toen enkel bloed uit. Daarna is het voor de zekerheid ingespoten met antibiotica, na 10 dagen bij het leeglopen kwam hier alleen nog gewrichts vloeistof uit, waarna er dus ontstekingsremmers in zijn gegaan. Volgens de dierenarts Idiopathic haemarthrosis.
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 01-10-21 11:35, in het totaal 3 keer bewerkt

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Bolspat / overvuld spronggewricht ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:28

Niet een heel bemoedigend bericht maar,

kort geleden had een paard van een stalgenoot dit ook (ook de goede foto's, ook ingespoten, ook niet kreupel in het begin). Helaas werd de bult daarna weer steeds groter en begon het paard steeds meer op rust te staan met dat been. Opnieuw naar de kliniek en een echo gemaakt. Duidelijk een ontsteking in het spronggewricht. Een operatie (spoeling) zou een mogelijkheid zijn maar zou langdurig stalrust betekenen en een lang revalidatietraject. Ivm de leeftijd van het paard is hier niet voor gekozen en staat het paard met pensioen op de wei tot het echt niet meer gaat.

Succes maandag!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 11:36

M_Vainqueur schreef:
Niet een heel bemoedigend bericht maar,

kort geleden had een paard van een stalgenoot dit ook (ook de goede foto's, ook ingespoten, ook niet kreupel in het begin). Helaas werd de bult daarna weer steeds groter en begon het paard steeds meer op rust te staan met dat been. Opnieuw naar de kliniek en een echo gemaakt. Duidelijk een ontsteking in het spronggewricht. Een operatie (spoeling) zou een mogelijkheid zijn maar zou langdurig stalrust betekenen en een lang revalidatietraject. Ivm de leeftijd van het paard is hier niet voor gekozen en staat het paard met pensioen op de wei tot het echt niet meer gaat.

Succes maandag!


Oh nee dat is inderdaad niet heel positief, ik heb mijn bericht even een beetje aangepast met wat belangrijke informatie. Volgens de dierenarts had een echo niet veel zin maar konden we beter een mri laten maken voor de oorzaak...

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 12:22

Even een klein schopje :)

Tommy_4
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:23

Wat vervelend zeg.. Mijn vierjarige staat ook met een overvuld spronggewricht. 3 weken geleden heeft de dierenarts het gewricht onderzocht doormiddel van een echo. Alles zag er goed uit. Gewricht ingespoten. Hierna werd het mooi dun en nu helaas weer overvuld. Morgen komt de dierenarts weer.. Hopelijk kan hij morgen op de foto. Ocd verwachte de dierenarts niet, omdat hij een paar maanden geleden op de foto is geweest en toen zag het gewricht er goed uit.

Hoe gaat het nu met die van jou?

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 15:50

-O- Ah een lotgenoot.

Is die van die van jou erg overvuld?

Ik ben vanaf zaterdag begonnen met een hidezcompressie sok en hij heeft vrijdag lymfedrainage gehad. Het is 2 cm kleiner nu ... dus hoop dat dit een beetje zoden aan de dijk zet.



Afbeelding


Links is vanochtend en rechts donderdag.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Bolspat / overvuld spronggewricht/Idiopathic haemarthrosis e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:54

Mijn paard heeft het ook gehad, zoals op je linker foto. Hij was toen 14. Hij is ook op de foto geweest en die was ook goed. Hij liep ook niet kreupel. Verder niks aan gedaan. Na jaren werd het wat minder, soms was het een dag weg en kon het de volgende dag er weer zitten. Maar verder nooit kreupel op geworden. Hij is er 30 jaar mee geworden zonder problemen.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 17:24

cynthiar schreef:
Mijn paard heeft het ook gehad, zoals op je linker foto. Hij was toen 14. Hij is ook op de foto geweest en die was ook goed. Hij liep ook niet kreupel. Verder niks aan gedaan. Na jaren werd het wat minder, soms was het een dag weg en kon het de volgende dag er weer zitten. Maar verder nooit kreupel op geworden. Hij is er 30 jaar mee geworden zonder problemen.



Dat bied hoop, wat zei de veearts wat het bij jou paardje was en had hij ook aan de buitenkant een bult? En werd verder onderzoek aangeraden en waarom heb je dat wel/niet gedaan?

:') Een hoop vragen sorry..

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Bolspat / overvuld spronggewricht/Idiopathic haemarthrosis e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:14

Er zat alleen onder die ader zeg maar een bult. Dierenarts zei dat verder onderzoek niet nodig was. Toen de foto werd gemaakt zat die bult er wel al ongeveer anderhalve maand. Is op de wei gebeurd, verstapt waarschijnlijk. Maar wel gelijk een veearts bij geweest, maar niet kreupel.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Bolspat / overvuld spronggewricht/Idiopathic haemarthrosis e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:52

Afbeelding

Binnen de rode cirkel zit de bult. Dit was al een paar jaar nadat het begon.

Tommy_4
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:24

Tiffany schreef:
-O- Ah een lotgenoot.

Is die van die van jou erg overvuld?

Ik ben vanaf zaterdag begonnen met een hidezcompressie sok en hij heeft vrijdag lymfedrainage gehad. Het is 2 cm kleiner nu ... dus hoop dat dit een beetje zoden aan de dijk zet.



[ [url=m/NtASc2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Links is vanochtend en rechts donderdag.


OH dat is een mooi verschil! Die van mij is wel minder overvuld.

De dierenarts is vandaag geweest om foto's te maken. Blijkt het toch een ocd te zijn. Wel raar want bij de aankoop van minder dan een half jaar geleden zeiden ze dat er niets te zien was, dus nu toch maar die foto's laten vergelijken. Wel een andere dierenarts overigens.

Maar ik moet over opereren gaan nadenken, want als het blijft zitten blijft het gewricht geïrriteerd en zou hij er pijn aan hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 20:58

Wat gek Tommy4 -O- aan de andere kant heb je wel een oorzaak en kun je er wat mee doen. Ik zou hem in dat geval laten opereren.

Cynthiar, ja dat is ook een flinke bult, inderdaad op dezelfde plek, enkel heeft hij aan de buitenzijde ook een bult zitten..